Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Helsinki-Vantaan kiitotiekapasiteettiin vaikuttavat monet eri tekijät. Sää on merkittävin säätelijä. Toinen säätelijä onkin sitten jo haastavasti yhteiskunta. Kolmanneksi tulevat laitejärjestelmien/menetelmien käytettävyys sekä ilma-alusten/lentäjien kyvyt hyödyntää niitä. Karkeasti kiitoteiden kapasiteetti määritellään seuraavasti:

Paralleelikiitotiet 22 (L ja R) tai 04 (L ja R) arr/h 48, dep/h 42,  max/h 80.

Arr 15 ja dep 22R ja 22L arr/h 36, dep/h 40,  max/h 76.

Yksi kiitotie (22R, 22L, 15, 04R) arr/h 36, dep/h 40,  max/h 40.

Nykyisellä kiitotierakenteella on tuntikapasiteetti maksimissaan (kun olosuhteet ovat optimaaliset) määritelty vuosikymmeniksi tulevaisuuteen tuoksi 80 operaatioksi. Yhteiskunta säätelyllään (Ympäristölupa) voi vielä vaikuttaa vähentävästi vuositason operaatiomääriin. Esimerkkinä yöaikaisten lentojen rajoittaminen tai jopa kieltäminen. Lisää yksityiskohtaisia lukuja: Eurocontrol Public Airport Corner.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jorman kirjoituksessa mainittuihin kapasiteettiarvoihin (n.40 lähtevää tunnissa samalta kiitotieltä) päästään käytännössä vain jos suurin osa koneista kuuluu samaan pyörrevanaluokkaan.

 

Helsinki-Vantaallahan suurin osa koneista on normaalisti Medium-luokkaa. Mikäli joukossa on paljon Light- tai Heavy-luokan koneita ja joudutaan pyörrevanan takia soveltamaan 2 tai 3 minuutin lähtöporrastusta, putoaa kapasiteetti nopeasti kolmenkympin hujakoille.

 

Joskus olen kuppilakeskusteluissa kuullut jonkun ihmettelevän, miksi torni ei päästänyt lähtemään heti edellä lähteneen liikennekoneen perään, vaikka kiitotie oli vapaa ja lähtenyt kone jo mailien päässä. 2 tai 3 minuuttia tuntuu pitkältä ajalta odottaa, mutta säännöt on sääntöjä. Ja lentopojan/tytön turvaksi tehty.

 

Helsinki-Vantaan liikennerakenteella siis Light-luokan kone vie kapasiteetista kahden Medium-koneen tilan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmankos eilen kapasiteetti laskettiin 30 kpl tunnissa. Minusta se on todella vähän.

 

Sain ehdotuksen kertoa tästä kenttää käyttäville muille lentoyhtiöille (eilen Lufthansa, JAL, "Arafat"?, Turkish...) siis että GA-kenttä on sulkeutumasa ja tämä tulee olemaan jatkossa normimeininki.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus olen kuppilakeskusteluissa kuullut jonkun ihmettelevän, miksi torni ei päästänyt lähtemään heti edellä lähteneen liikennekoneen perään, vaikka kiitotie oli vapaa ja lähtenyt kone jo mailien päässä. 2 tai 3 minuuttia tuntuu pitkältä ajalta odottaa, mutta säännöt on sääntöjä. Ja lentopojan/tytön turvaksi tehty.

 

Helsinki-Vantaan liikennerakenteella siis Light-luokan kone vie kapasiteetista kahden Medium-koneen tilan.

 

Jostain minulle on jäänyt käsitys, etteivät ICAO:n normit edellyttäisi jättöpyörreporrastamaan VFR-ilma-alusta edellä lähteneestä liikenneluokan koneesta. Onko tälläinen porrastusvaatimus kuitenkin olemassa ihan säädöstasolla, vai onko kyse Finavia Oyj:n LJKK:sta tai vastaavasta? Toki jos lennetään mittaria pikkukoneella, sitten porrastellaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain minulle on jäänyt käsitys, etteivät ICAO:n normit edellyttäisi jättöpyörreporrastamaan VFR-ilma-alusta edellä lähteneestä liikenneluokan koneesta. Onko tälläinen porrastusvaatimus kuitenkin olemassa ihan säädöstasolla, vai onko kyse Finavia Oyj:n LJKK:sta tai vastaavasta? Toki jos lennetään mittaria pikkukoneella, sitten porrastellaan...

 

Sääntöniuh nauh taas. Joskus ammoin itse kyseenalaistaessani sääntöjen merkitystä maikat takoivat päähäni, että  välittömästi lentämiseen liittyvät säännöt / määräykset (paitsi laskutuksen liittyvät) on kirjoitettu lentäjien verellä.

 

Suomessakin on kuoltu jättöpyörteeseen , sitä ei liene kannata kokeilla uudelleen?

 

Olisi melko karmea yhtälö jos tornissa istuisi itse lentämätön teoreetikko arvioimassa mahdollisen pyörteen vaarallisuutta kiitotiellä olevalle innokkaalle teoreettisen fysiikan kokeilijalle.

 

Ei muuten kannata kokeilla, ajoin kerran hölmöyttäni (koska ei ollut porrastustarvetta) lähteneen Bölkovin pyörteeseen eikä ollut kivaa. Mähösen talon ikkunoissa oli muuten huonot kitit... Samana päivänä eräs pyöreän alakerrassa majaillut lentokoulun pitäjä teki saman ja sittemmin tuijoteltiin toisiamme hiljaa kahvikupin yli ja pohdittiin maailman menoa

 

Mikäli Suomessa harrastettava pyörrevanaporrastus ei ole ICAO vaatimus niin hyvä, osataan edes jossakin asiassa olla järkeviä.

 

Mutta tällä aiheella ei ole enää mitään tekemistä otsikon kanssa eli palataan otsikon aihepiiriin vai mitä?

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viesti Risikolta eräälle harrasteilmailijalle (ei minulle):

 

"Kiitos viestistä. Ymmärrän hyvin kantasi. Päätös on kuitenkin tehty ja toimet jo aloitettu. Yritän kaikin tavoin varmistaa ettei lentoharrastajien toimet kärsi. Kuka olisi se taho, joka minun kannattaisi mielestäsi tavata ja kuulla toivomukset?"

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viesti Risikolta eräälle harrasteilmailijalle (ei minulle):

"Kiitos viestistä. Ymmärrän hyvin kantasi. Päätös on kuitenkin tehty ja toimet jo aloitettu. Yritän kaikin tavoin varmistaa ettei lentoharrastajien toimet kärsi. Kuka olisi se taho, joka minun kannattaisi mielestäsi tavata ja kuulla toivomukset?"

 

Hänelle ja hallitukselle voisi toki lähettää viestin "Meistä on surullista, että hallitus tekee päätöksiä ja toimia väärien tietojen perusteella ja vastoin kansan enemmistön tahtoa."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkana myös mistä on päätetty: valtiohan voi päättää vain omista toiminnoistaan. Niitä kentällä on Rajavartiosto. Helsingin kaupunki päättää tietenkin lopullisesti ja sitä varten tuo kuntalaisaloitekin on avattu.

 

Vielä on monta kiveä kääntämättä. RKY...jne.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos havaitaan päätösten perustuvan vääriin tietoihin ja premisseihin, on varmasti parempi lopettaa aloitetut valmistelevat toimet kuin viedä ne loppuun. Ei kyseessä ole juna, jota ei mikään mahto voisi pysäyttää. 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Kiitos viestistä. Ymmärrän hyvin kantasi. Päätös on kuitenkin tehty ja toimet jo aloitettu. Yritän kaikin tavoin varmistaa ettei lentoharrastajien toimet kärsi. Kuka olisi se taho, joka minun kannattaisi mielestäsi tavata ja kuulla toivomukset?"

 

Järkyttävä asenne, kun ministeri varmasti tarkoittaa toimilla kentän sulkemista, vaikka laillisesti ajatellen tietysti voi puhua vain valtion toimintojen pois siirtämisestä. Huomaa että päätökset on tehty täysin näitä kysymyksiä miettimättä, kun kehtaa vielä säälist kysellä, että kenet kutsun kahville juttelemaan mukavia. Ei siinä toivomuksien kuuleminen auta, kun peruuttamaton tuho tehdään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo, ehkäpä seuraavaksi ministerille voisi lyödä pitkän detaljoidun listan vastattavaksi. Tässä kysyttäisiin kohta kohdalta, miten käytännössä päätöksesta koituvat seuraamukset tullaan hoitamaan. Samalla otetaan allekirjoitukset niihin kohtiin, joissa tunnustetaan, ettei asiaa aiotakaan hoitaa, vaan otetaan vastaan jälkipolvien tuomio tehdyistä ratkaisuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hänelle ja hallitukselle voisi toki lähettää viestin "Meistä on surullista, että hallitus tekee päätöksiä ja toimia väärien tietojen perusteella ja vastoin kansan enemmistön tahtoa."

 

 

Tuota missähäntuo kansanenemistö onmitattu  tässä asiassa?olisiko linkkiä tähän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota missähäntuo kansanenemistö onmitattu  tässä asiassa?olisiko linkkiä tähän?

 

Jokin aika sittenhän oli se tutkimus jonka tuloksena 66 % kannatti säilyttämistä? Etsivä löytää, oli muistaakseni tässäkin ketjussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MInisteri mainitsi lennonharrastajat. Kokoomukselaisille ministerille voisi myös vääntää rautalangasta, että tässä on myös monen pienyrittäjän toiminta vaarassa ja samalla menee sekä työpaikkoja että verotuloja. Voisi mös kysyä miten hän luulee yksityisten lentokoulujen tulevan toimeen, kun niitä kehotetaan siirtämään toimintansa paikkakunnille, joilla ei ole riittävää väestöpohjaa kannattavan toiminnan ylläpitämiseksi.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..sen verran vanha olen,että muistan kuinka Malmi pystyi napakasti hoitamaan aika liudan koulukoneita kierroksessakin. ja,tietämättä asiasta enempää,on aika mahdoton ajatus että hesan kapasiteetti pystyisi ottamaan yhtään enempää kuin niillä nyt jo on. ristikkäinen rata vielä muun sekaan...huh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkona vielä. Malmi oli meille muualta tuleville ensimmäinen ja ainoa paikka tutustua hiukan? (todella hiukan ,huh,)hektisempään radioliikenteeseen ja paljon tiheämpään liikenteeseen kuin missään muualla suomessa.-ja onneksi silti vielä kotimaassa.  missäs sitä sitten opiskellaan ja totutaan maailmaan jos Malmi otetaan pois? -ehkä ajatuksella sitten. Here go I,by the grace of God.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin lentoaseman kohtalo näyttää olevan viime kädessä poliittinen kysymys. Tällä hetkellä ajetaan kentän tuhoamista lähinnä yhden kaupungin yhden kaupunginosan kaavoituksen ja tonttitarjonnan vuoksi. Kaiken takana on kuitenkin jonkun suhteellisen pienen ryhmän taloudellinen intressi. Tällä ryhmällä on suora kontakti poliittisiin päättäjiin, jotka eivät suostu edes esittämään päätöksen takana olevia laskelmia ja suunnitelmia julkiseen keskusteluun.

 

Malmin lentoasema on ainoa varteenotettava yleisilmailukenttä metropolialueella, lähimmät korvaavat kentät ovat Turussa ja Tampereella, sillä harrasteilmailuun tarjottuja vaihtoehtoja Nummela ja Hyvinkää ei voida edes ajatella Malmin toimintojen korvaajiksi, jo niiden rajoittavien ympäristölupien vuoksi, täysin riittämättömän kapasiteetin vuoksi ja jos esimerkiksi Malmilla toimivat lentokerhot siirtäisivät moottorilentokoulutuksensa näille kentille, niin se olisi siellä toimivien purjelentäjien toimintamahdollisuuksien tuhoamista.

 

Juuri nyt kun puuhastellaan metropolialueen muodostamista, jossa esimerkiksi maankäyttöä pitäisi koordinoida koko alueen ehdoilla Helsnki haluaa tuhota alueen ainoan yleisilmailukentän, vaikka on hyvin itiedossa, että korvaamaa kenttää ei pystytä rakentamaan, koska ei ole kahdenkymmenen vuoden etsinnän tuloksena onnistuttu löytämään sille sijoituspaikkaa, ei siis vaikka rahaa painetaan jatkuvasti lisää. Toisaalta on todella typerää rakentaa uusi kenttä, jonka sijainti on huomattavasti nykyistä kenttää huonompi, huomattavasti suuremmilla kustannuksilla kuin mitä nykyisen kentän kunnostaminen vuosien laiminlyöntien jälkeen merkitsisis.

 

Jos taistelu Malmin lentoaseman kohtalosta menee ruohonjuuritasolle eli eduskunnan ja valtuustojen päättäjille, niin silloin tarvitaan kaikki mahdolliset argumentit, koska useimmat päättäjät ovat ihmisiä, jotka toimivat omista lähtökohdistaan käsin. Toiset puolustavat malmia arvokkaana kulttuuriperintönä, jotkut ottavat huomioon yleensä ilmaliikenteen tarpeet ja ymmärtävät lentoyhteyksien merkityksen myös talouselämälle, jotkut ymmärtävät sen, että lentokoulutus on tärkeää ja Malmi on sen tärkein toimintapiste ja jotkut ovat jopa sitä mieltä, että myös ilmailun harrastajille on tarjottava mahdollisuus toimia, aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi veneilijöille on rakennettu kymmeniä satamia ja muiden alojen liikkujille ja urheilijoille kymmeniä harrastuspaikkoja.  Tämän vuoksi, meidän Malmin lentoaseman puolustajien, on pyrittävä saamaan yhteys kunnallisiin päättäjiin, jokainen valttuutettu, joka uskaltaa poiketa kokoomuksen tai demareiden johdon määräämästä ryhmäkurista ja puolustaa Malmin lentoasemaa, olipa syy mikä thansa, on tärkeä.

 

Tiedon lisääminen on mös tärkeää. Kun katsoin Antti Kaikkosen blogilleen saamaa palautetta huomasin esimerkiksi yhden vastaajan toteavan, että on aivan turnaa  varata Malmia lentotoimintaan, kun Helsinki-Vantaa pystyy hyvin huolehtimaan kaikesta liikenteestä. Kävimme noin 30 koneen voimalla juuri todistamassa, että pienikin määrä yleisilmailukoneita saa Helsinki Vantaan toiminan natisemaan liitoksistaan.  He eivät myöskään ymmärrä, että lentkoulutuksen järjestäminen Helsinki-Vantaalla on mahdotonta.  Lisäksi kasvavan pienkoneliikenteen merkitys talouselämälle ja ilmaliikenteen merkitys Euroopan äärilaidassa olevalle maalle on tärkeä ja jatkossa vielä tärkeämpi.  Kun jan Vapaavuori neuvotteli Meyer Ferftin omistajan kanssa Turun telakan ostamisesta, niin Meyerin lentokone oli asemataso yhdellä Malmin lentoasemalla.  Jos se olisi joutunut lentämään Helsinki-Vantaalle olisi aikaa ollut varattava ainakin kolme tuntia enemmän, koska sinne laskeutumiseen on etuketään anottava sloti, eikä kukaan takaa, että bieni business jet olisi saanut slotin juuri haluamaansa aikaan.  Malmilta Meyer jatkoi Euraan, josta neuvotteluja mentiin jatkamaan Turkuun. Voi olla, että neuvottelut olisivat viivästyneet, ilman Malmin lentoaseman tarjoamia hyviä yhteyksiä.

 

- Lauri Tarkkonen

 

PS:  Jotkut poliitikot ovat sanoneet: Vajaakäyttöinen Malmin lentoasema voidaan hyvin rakentaa asuntoja täyteen. Kun heiltä kysyy: Miten niin vajaakäyttöinen? Niin he vastaavat: Eihän sieltä koskaan kuulu mitään melua, vain joku aivan satunnainen kone silloin tällöin.  Ilemiesti DC-3 ja rajavartiosta ovat koneet, jotka ylittävät melurajan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin lentoaseman kohtalo näyttää olevan viime kädessä poliittinen kysymys.

 

Politiikka on joka asiassa mukana, jossa sillä voidaan ajaa omia tai oman porukan etuja joko isommassa tai pienemmässä mittakaavassa.

Tämän tyyppiset asiat valitettavasti vielä valmistellaan sisäpiirissä suljettujen ovien takana ja läimäytetään kerralla esille julkaisua ja kuulemista varten. Asiat junaillaan kulisseissa niin, että julkaisu vaiheessa niille ei ehdi tehdä mitään ennen täytäntöönpanoa. Pelkään pahoin, että EFHF:n arkkuun on jo naulat valmiina, mutta silti en menetä toivoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Politiikka on joka asiassa mukana, jossa sillä voidaan ajaa omia tai oman porukan etuja joko isommassa tai pienemmässä mittakaavassa.

Tämän tyyppiset asiat valitettavasti vielä valmistellaan sisäpiirissä suljettujen ovien takana ja läimäytetään kerralla esille julkaisua ja kuulemista varten. Asiat junaillaan kulisseissa niin, että julkaisu vaiheessa niille ei ehdi tehdä mitään ennen täytäntöönpanoa. Pelkään pahoin, että EFHF:n arkkuun on jo naulat valmiina, mutta silti en menetä toivoa.

 

 

Nimenomaan ja tässä tuleekin se vastakkainasetelu joka ratkaisee tuon kentän kohtalon kumpi hyödyttää valtuutetua tai kansanedustajaa nykykäyttö vai asumiskäyttö.Elitässä mitataan    ilmailun ja ehkä myös erityisesti harrasteilmailunpoliitista  painoarvoa aika pitkälti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään Posti (vai Itella) toi lehden Tsilari 4/2014. Sivuilla 22/23 puolustetaan Stadin ainoata lentoasemaa, Malmia.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinkiläiset voivat nyt vaikuttaa

 

https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/983

 

 

t. Timo

 

Timo kirjottaa tänne niin paljon että tärkeät postaukset tahtoo jäädä vähemmän tärkeiden alle.  :)

Nyt kaikki helsinkiläiset kipin kapin allekirjoittamaan adressia eikun aloitetta, että saadaan tämä asia kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

Kai tämä nyt tärkeämpi asia on kuin joku Hämeentien pyörätie.

(Paperillekin nimiä voi kerätä. Valmis lomakemalli löytyy ainakin Friends of Malmi Airport facebookryhmästä.)

Mutta käyttäkää nyt ihmeessä hyväksenne valtiovallan tarjoamaa palvelua, jonka avulla saa oman nimensä aloitteeseen ilman, että tarvitsee etsiä allekirjoituspaikkaa tai lomakkeita mistään. Eikä tarvitse odottaa, että nimien kerääjä soittaa ovikelloa.

Ja jos ujostuttaa, niin tuolla kuntalaisaloite-palvelussa voi allekirjoittaa myös niin, ettei nimi tule nettiin näkyviin. Kaikki allekirjoitukset kuitenkin lasketaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asuukohan tämän foorumin käyttäjät muualla kuin Helsingissä? Sitä olen ruvennut tuumimaan, kun Malmin kentän säilyttämisetä vaativa kunnallialoite kerää nimiä näin hitaasti. Vasta 954 nimeä, vaikka sosiaalinen media antaa mahdollisuudet levittää tietoa asiasta paljon helpommin kuin viidakkorummut aikanaan kertoivat pelastamalmi-adressista. Kauanko menee, että saadaan 1000 rikki? Ja kuka mahtaa olla tuhannes allekirjoittaja, joka sallii nimensä näkyvän siellä kuntalaisaloite-palvelussa? https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/983

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asuukohan tämän foorumin käyttäjät muualla kuin Helsingissä? Sitä olen ruvennut tuumimaan, kun Malmin kentän säilyttämisetä vaativa kunnallialoite kerää nimiä näin hitaasti. Vasta 954 nimeä, vaikka sosiaalinen media antaa mahdollisuudet levittää tietoa asiasta paljon helpommin...

 

Ja missä aloite on esillä täällä foorumilla? Siis muualla kuin hautatuneena tämän ketjun syövereihin, mistä se pitää huomata. Kai tällainen aloita olisi jo uutisena oman ketjunsa arvoinen?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään