Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Toiminta Malmin lentoaseman tuhoamiseksi kertoo jotain demokratiamme tilasta. Pitää tietenkin olla mahdollista muuttaa aikaisempia päätöksiä ja soimuksia, mutta silloin muutoksiin täytyy löytää kunnolliset koko valtakuntaa koskevat perustelut ja ne pitää voida esittää avoimesti ja rehellisesti. Nyt päätös koko Uudenmaan lääniä palvelevan toimivan lentoaseman sulemisesta tehdään vain yhden kaupungin varsin lyhytaikaisen täysin näennäisen  tonttipulan vuoksi. Se  tehdään myös ilmiselvästi varsin pienen taloudellisen ryhmän intressien vuoksi ja koska se jo valmiiksi kaupungin omaisuutena oli helppo kaavoittaa. Pajusen jääviys Malmin lentoaseman muuttamisessa asuntotonteiksi on oikeudessä todettu, sen vuoksi edellinen tuhoamispäätös purettiin.

 

Kaikissa aikaisemmissa päätöksissä huomioitiin  yleisilmailukentän tarve edellyttämällä korvaavan kentän rakentamista ennen kuin toiminta Malmilla lopetetaan. Siinäkään ei tosin huomioutu sitä, että kentän siirtäminen pois harrastajien ja oppilaiden ulottuvilta tulee dramaattisesti vähentämään lentokoulujen ja kerhojen toimintaa ja rajoittamalla lentämistä ei ainoastaan tekemällä siitä taloudellisesti vaikeampaa, niin kun tunnin lentoon tarvittava aika muuttuu kahdesta tunnista neljään tuntiin ja matka kentälle muuttuu 20 kilometristä 60 - 100 kilometriin, harrastajien lentotunnit vähenevät turvallisuuden riskirajoille. 

 

Miten on mahdollista, että toimiva kultuurilliesti arvokas lentoasema, joka on sovussa ympäristönsä kanssa, täytyy tuhota?

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosia sitten, muistaakseni ensin piti löytää "korvaava kenttä" Malmin tilalle, ja sitten päättää. Kun sitä ei ole löytynyt, korvaava kenttä unohtunut ? Malmin taposta tullut itsetarkoitus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

26.3.2014: "Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle".

 

http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/kehysneuvottelut-2014/paatos/fi.pdf

 

Tulkitsen tuon sinivalkoisin silmälasein niin, ettei valtioneuvosto voi leimata tätä kehysriihen linjausta ennen kuin tämä ehto on täyttynyt. Nyt sitä tosin ei näissä valtion yms. sopimuksissa näy.

 

Sopimus ei mene valtioneuvostoon ennen kuin kaikki liittyvät 14 kuntaa ja muuta toimielintä ovat sen hyväksyneet. Siitä kauhea kiire, joka nyt venyi jo yli syyskuun. Vielä on aikaa, jos vaikka Helsingin kaupunginhallituksen kokous huomenna peruuntuisi tms.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/malmin_lentokentalle_rakentamista_eivat_loydot_maaperasta_esta/7510483

 

Malmin lentokentälle rakentamista eivät löydöt maaperästä estä

Helsinki kaavailee alueelle kotia jopa 30 000 ihmiselle.

 

Malmin lentokentän maaperästä löytyy monia erilaisia aineita, mutta rakentamisen estäviä myrkkyjä tai määriä siellä ei ole.

 

– Maaperässä on paikoitellen kohonneita metallipitoisuuksia, öljypitoisuuksia ja polyaromaattisia hiilivetyjä eli PAH-yhdisteitä, sanoo Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Jussi Reinikainen.

 

Alkuvuonna tehdyn uusimman selvityksen mukaan iso osa kentän alueesta voidaan yleisellä tasolla jopa rajata täysin pilaantumattomaksi. Toisaalta pilaantunutta maata voi olla ohjearvojen perusteella laskien muutamia kymmeniä tuhansia tonneja.

 

Erikoistutkija Jussi Reinikaisen mukaan määrät eivät ole poikkeuksellisen suuria, eivätkä ne siis ole este rakentamiselle.

 

– Ei missään tapauksessa. Nämä kohdistuvat aika lailla tiettyihin paikkoihin eivätkä koske koko lentokenttäaluetta, Reinikainen jatkaa.

 

 

 

Lentokentän päällikkö Ari Sireeni ei pidä selvityksiä kentän soveltuvuudesta rakentamiseen yllättävinä. Hän muistuttaa kuitenkin, että korvaavaa paikkaa Suomen toiseksi vilkkaimmalle kentälle ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin kysymyksen toimittajalle, Hgin kaavapäällikölle ja Infran haastatellulle, onko tuo 30 000 tosiaan mahdollinen, todellinen tai mitenkään realistinen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin kysymyksen toimittajalle, Hgin kaavapäällikölle ja Infran haastatellulle, onko tuo 30 000 tosiaan mahdollinen, todellinen tai mitenkään realistinen.

 

t. Timo

 

Ainakaan minua ei saisi ikipäivänä asumaan sellaiselle slummi-alueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan minua ei saisi ikipäivänä asumaan sellaiselle slummi-alueelle.

 

Hienoja pilvenpiirtäjiä sinne ainakin on tulossa, jos asukasmäärä pitää paikkaansa.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poiminta Ylen uutisesta (30 000 asukkaan asuinalueesta):

Nämäkään luvut eivät ole loppujen lopuksi mitenkään hirveän tehokasta rakentamista Helsingin mittapuussa, sanoo yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen.

 

Käsittämätöntä miten nämä virkamiehet voivat valehdella silmät kirkkaana ajaakseen asiaansa. Helsingin tiheimmin asuttu kaupunginosa on Punavuori ~20000 asukasta/km2. Tällöin Malmin kenttäalueelle ei tarvitsisi ahtaa ihmisiä kuin vähän tiheämmin, että tuo 30000 saavutetaan. Mutta kun oikein yleiskaavapäällikkö sanoo että ei se ole mitenkään ihmeellistä niin kai se on sitten uskottava... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten Vantaan estevarat vaikuttavat malmilla, miten korkean rakennelman voi kentän pohjoispäätyyn enimmillään tehdä? Tiedän kyllä, että aika korkean, mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin: miten korkean?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenneminisreriön tiedote asiasta:

 

 

-----------------

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote 23.10.2014

 

---------------------------------------------------------

 

Valtio vetäytyy Helsinki-Malmin lentoasemalta 2016

 

Liikenne- ja viestintäministeriö, Finavia ja Helsingin kaupunki tiedottavat

 

 

Valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta syyskuussa 2016. Alue palautuu Helsingin kaupungin käyttöön viimeistään 1.1.2017. Helsingin kaupunki on suunnitellut ottavansa Helsinki-Malmin lentoaseman alueen asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa.

 

Hallitus teki päätöksen toimintojen lakkauttamisesta Helsinki-Malmin lentoasemalla maaliskuussa 2014 sopiessaan budjettikehyksistä ja julkisen talouden suunnitelmasta.

 

Valtion ja Helsingin seudun kunnat pääsivät elokuussa 2014 sopimukseen suurten infrahankkeiden tukemisesta ja asumisen edistämisestä. Neuvottelutulokseen kirjattiin, että valtio lopettaa toimintonsa Malmin lentoasemalla vuoden 2016 mutta viimeistään vuoden 2020 loppuun mennessä, jonka jälkeen alue palautuu Helsingin kaupungin käyttöön.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut hallituksen tekemää päätöstä ja selvittänyt Helsinki-Malmin käyttäjäryhmien toiminnan jatkumista ja sijoittumista.

 

Rajavartiolaitoksen tukikohta siirtyy Helsinki-Vantaalle syksyllä 2016.

 

Koulutusyritykset siirtyvät arvion mukaan pois Helsinki-Malmilta syyskuussa 2016 ja hakeutuvat niille kentille, joiden olosuhteet ja asiakasvirrat mahdollistavat liiketoiminnan.

 

Lentoaseman alueelle suunnitellaan asuinalue

 

Lentoaseman toiminnasta vastaava Finavia päättää Helsinki-Malmilla Helsingin kaupungin kanssa tekemänsä käyttöoikeussopimukset. Kaupungin tarkoituksena on myös ostaa Finavian Malmilla omistamat maa-alueet ja alueella sijaitsevat valtion rakennukset.

 

Kaupungin, Finavian ja valtion valmistelemien kauppojen arvo on yhteensä 12 miljoonaa euroa. Noin 18 hehtaarin maa- ja kiinteistökaupat vaativat vielä Helsingin kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksynnän. Sitä ennen asiaa käsittelee kiinteistölautakunta torstaina 30. lokakuuta.

 

Helsingin kaupungin alustavan arvion mukaan Malmin lentokentän alueelle on mahdollista kaavoittaa asuntoja noin 25 000 asukkaalle. Työpaikkoja sinne tulisi 20003000.

 

Harrasteilmailijat useammalle kentälle

 

Harrasteilmailijat voivat jatkaa toimintaa Helsinki-Malmin lentoasemalla elokuuhun 2016 asti. Tämän jälkeen Helsinki-Malmilla ei ole enää tarjolla lennonvarmistuspalveluja. Ministeriö pyytää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia tekemään marraskuun loppuun mennessä riskianalyysin siitä, voisiko harrasteilmailua jatkaa Helsinki-Malmilla elokuusta 2016 vuoden 2018 loppuun asti ja millaisin edellytyksin ja rajoituksin se tapahtuisi.

 

Harrasteilmailijat siirtynevät jatkossa nykyistä laajemmalle joukolle lentoasemia. Ministeriö on selvittänyt Helsinki-Malmin lentoasemalla toimivan harrasteilmailun sijoittumismahdollisuuksia Nummelan ja Hyvinkään lentokentille. Nämä kentät ovat aktiivisessa harrasteilmailun käytössä ja sijaitsevat alle tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudulta. Selvityksen mukaan harrasteilmailulla on kohtuulliset toimintamahdollisuudet näillä lentokentillä. Harrasteilmailun siirtyminen nykyisessä laajuudessaan joko Nummelaan tai Hyvinkäälle ei kuitenkaan ympäristösyistä ole mahdollista.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo tavata harrasteilmailijoita kuluvan syksyn aikana. Tarkoitus on yhdessä harrasteilmailijoiden kanssa pohtia jatkotoimia ja keskustella siitä, miten valtio voisi omalta osaltaan helpottaa ilmailuharrastuksen jatkamista muilla kentillä Helsinki-Malmin sulkemisen jälkeen.

 

 

Lisätietoja:

Liikennealan strategia -yksikön päällikkö Mikael Nyberg, liikenne- ja viestintäministeriö, p. 040 837 8794, mikael.nyberg@lvm.fi

Osastopäällikkö Juhani Tuuttila, Helsingin kaupunki, kiinteistövirasto, p. 050 505 3283, juhani.tuuttila@hel.fi

Finavian Media Desk, p. 020 708 2002, comms@finavia.fi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tulee tapahtumaan aivan samalla tavoin kuin kävi Viikin ampumaradan lopettamisen kanssa:

- Uutta infrastruktuuria ei rakenneta, vaikka ajatusta olisikin pyöritelty poliitikkojen keskuudessa

- Ympäristöluvat estävät toiminnan siirtymisen naapurikentille

- Uudet työpaikat sulavat kvartaalikapitalismin pohjattomaan kitaan

- Ennenpitkää todetaan tämäkin paniikinomainen teko järjen vastaiseksi

- Kun kerran tuhotaan olemassa olevat rakenteet, tulevaisuudessa ei ole järkeviä ratkaisuja toteutettavissa

- Poliitikkoja ei saada järjettömistä ratkaisuista vastaamaan

- Sosialismin kateus ja kvartaalikapitalismin yltiöpäisyys lyövät päitään yhteen, seurauksena poliittisen vallan vaihtuminen

 

Mutta jos järki voittaa:

- Persut ja Kepu osaavat pelata pelin oikein, ja tämä väärä päätös tulee korjautumaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenneminisreriön tiedote asiasta:

...

Ministeriö pyytää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafia tekemään marraskuun loppuun mennessä riskianalyysin siitä, voisiko harrasteilmailua jatkaa Helsinki-Malmilla elokuusta 2016 vuoden 2018 loppuun asti ja millaisin edellytyksin ja rajoituksin se tapahtuisi.

...

 

Eikö oleellisempaa olisi antaa Trafille selvitettäväksi tarkasti millä edellytyksillä ja seuraamuksilla (riskikartoitukset, riskianalyysi huomioiden mm. liikennemäärien lisäys, ympäristölupien rajoitteet, olemassaoleva infra, jne) harrasteilmailu on mahdollista esim. Hyvinkäälle ja Nummelaan siirtää? Malmin toiminnasta ilman lennonjohtoa on käsittääkseni jo jonkin verran tietoa, eli hyvin toimii, kunhan läpilaskutkin sallittaisiin. Jonkunlainen "pähkäily" tästä asiasta on, mutta asian tärkeyden vuoksi sellainen tarkastelu tulisi tehdä huolellisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi surullista seurata Malmin kohtalon etenemistä.

 

Kyllähän fakta on, että niin monenmoista selvitystä asuntotuotannon vaihtoehtoisista sijanneista on esitetty täällä foorumilla, erilaisissa blogeissa ja nettisivuilla ym, että tässä ei ole asuntotuotannon näkökulmasta mikään ns. pakkorako. Malmin sulkeminen on poliittinen päätös, jossa täytyy aina muistaa mikä poliitikkoja liikuttaa: kannatus omalle politiikalle ja lobbaus (raha).

 

Malmin tapauksessa on ilmeisesti nähty niin, että koskapa ilmailu koskettaa suhteellisesti harvoja ihmisiä, että saadaan mukavasti irtopisteitä vaikuttamalla harrastukseen (ja liiketoimintaan), joka näyttäytyy "elitistisenä" niille, jotka eivät harrastusta tunne. Lisäksi taustalla vaikuttanee erilaiset liike-elämän toimijat omine motiiveineen. Eli vastakkain asettuu Malmin historiallinen asema, Ilmailun harrastuksen ja lentokouluttamisen tärkeys vs. kaupunkialueen "vapauttaminen" kansalaisille, kateuteen perustuvan vastustuksen siivittämänä ja Raha.

 

Tuntuu täysin käsittämättömältä miten tässä maassa tuhotaan kaikki arvokas, myydään ulkomaille kaikki itse luotu kotimainen ja tuijotetaan silmät lapuilla seuraavaa euroa, joka kilahtaa joko omaan tai kaverin kirstuun. Vallassa ovat ihmiset, jotka toimivat erittäin lyhytnäköisesti. Suomessa ei ole paljoa historiallisia paikkoja tai rakennuksia, joilla on merkitystä. Rahaa riittää vaikka minkälaiseen hullutteluun, joka ei millään tavalla hyödytä ainuttakaan suomalaista, mutta sitten kun pitäisi vaalia jotain tärkeää ja pysyvää, siitä luovutaan heti kun pystytään. Joku hesarin kommenteissa moitti ilmailuharrastusta vain pienen joukon harrastukseksi. Mitä sitten, vaikka olisikin näin? Perustuuko tässä maassa kaikki pelkkään yhdenmukaistamiseen? Pitääkö jokaisen päästä lentämään lentokoneella, jotta Malmin merkitys voitaisiin yhteisesti tunnustaa? Vähän semmonen meininki kärjistetysti on. Kansalaisten (tietämättömyyteen perustuva) kateus on paras mahdollinen polttoaine, jolla voidaan omia motiiveja toteuttaa ilman minkäänlaista pelkoa siitä, että asiat näyttäisivät vääriltä.

 

Täytyy toivoa, että ensi vuonna uusi eduskunta ja hallitus peruvat tehdyn päätöksen ja alkavat rakentaa ja ylläpitää maata nimeltä Suomi. Nyt on jo vähän kiire… Ja totuus ei pala tulessakaan.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin lentoaseman toimijoiden viimeaikaisia tiedotteita summattuna lehtijuttuun Kansan Uutisissa: http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3252003/professori-malmin-lentoaseman-lakkauttamisselvitys-%E2%80%9Dpelkkaa-spekulaatiota%E2%80%9D

 

Professori: Malmin lentoaseman lakkauttamisselvitys ”pelkkää spekulaatiota”

Suomen Ilmailuliitto syyttää liikenne- ja viestintäministeriötä huonosta valmistelusta Malmin lentoaseman lakkauttamisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo konsti nyt auta, Lennä nyt sitten Lappeenrannasta Räyskälään, jos Helsinkiin olisi asiaa. Voi voi.

 

No eikös EFHK palvele tälläisissä tarpeissa? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään