Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Esimerkkinä päätöksenteosta,oma asuinpaikkakuntani,- merikaupunkina markkinoitu myi taannoin viimeisenkin merimaiseman paikalliselle rakentajalle. Kaupungin päättäjiin kuuluva ao. yrittäjä ei tietysti vaikuttanut tehtyihin päätöksiin. Näin se käy,aloitti jo Kurt Vonnegut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.metro.fi/uutiset/a1387811486131

 

Alkuperäinen Helsinki-teksti palautetaan Malmin lentokentälle yöllisillä talkoilla

 

Onkohan tuohon uutiseen lipsahtanut joku virhe kivimäärään? Ei uutisen kuvan kivikasassa ole 39 tonnia, koska siinä on vain muutama kuutio. Aika isot kirjaimet saavat olla ja kivikerros paksu, jos yhteen kirjaimeen saadaan kulumaan melkein viisi tonnia kiviä. Ja talkooporukka saa kyllä ahkeroida, jos levittävät kiviä yhdessä yössä melkein kymmenen tonnia per henkilö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuohon uutiseen lipsahtanut joku virhe kivimäärään? Ei uutisen kuvan kivikasassa ole 39 tonnia, koska siinä on vain muutama kuutio. Aika isot kirjaimet saavat olla ja kivikerros paksu, jos yhteen kirjaimeen saadaan kulumaan melkein viisi tonnia kiviä. Ja talkooporukka saa kyllä ahkeroida, jos levittävät kiviä yhdessä yössä melkein kymmenen tonnia per henkilö.

 

Näyttäisi tuossa olevan kaksi kuorma-autokuormaa kipattuna, ja 20 tonnia per kuorma jos arvioi niin hyvinkin oikealta vaikuttaa lukema. Sitten jos laskee, että 100 neliömetriä kirjainten pinta-ala ja 15 sentin kerros kiveä, niin 15 kuutioita siihen tarvitaan. Arviolta 2 tonnia per kuutio, niin tarvittaisiin 30 tonnia kiveä. Sama suuruusluokka.

 

Se onkin sitten jo kokonaan toinen asia kuinka kauan tuohon talkoohommaan oikeasti kuluu aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuohon uutiseen lipsahtanut joku virhe kivimäärään? Ei uutisen kuvan kivikasassa ole 39 tonnia, koska siinä on vain muutama kuutio. Aika isot kirjaimet saavat olla ja kivikerros paksu, jos yhteen kirjaimeen saadaan kulumaan melkein viisi tonnia kiviä. Ja talkooporukka saa kyllä ahkeroida, jos levittävät kiviä yhdessä yössä melkein kymmenen tonnia per henkilö.

Täysin mahdollista tuo 39 tonnia.Kuva voi hämätä,mm.kivien koko voi antaa väärän kuvan kasan mitoista.Kasan vieressä kun ei ole mitään verrokkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä joku päivä Suomessakin suhtaudutaan yleisilmailuun kuten jenkeissä.

 

ref: http://solbergairport.com/readingtonvsolberg04may15.pdf

 

Solbergin keissi on ollut auki vuosikymmenet - lähistön kyläyhteiso on halunnut ottaa lentokentän maat haltuunsa vähän väkisinkin. Nyt tuli pataan kyläyhteisölle ja lujaa (miljoonakaupalla lujaa siis). Oikeus toteaa mm. seuraavaa:

 

"Not only is general aviation important to the national infrastructure, but it serves a critical role as the cradle of aviation. The security and economic vitality of the United States depends on this laboratory of flight where future civilian and military pilots are born. Airports such as Solberg blossomed in an era when local young men turned their dreams of barnstorming into air dominance in World War II and led this country into its golden age. These dreams still live in our youth, and general aviation endures as the proving ground for future pilots from all walks of life. Finally, there is a certain freedom that defines general aviation. Men and women throughout history gazed longingly at the soaring effortless freedom of birds, pondering release from the symbolic bondage of gravity. Only here can a man or woman walk onto some old farmer’s field and turn dreams into reality. As Charles Lindbergh once said: “What freedom lies in flying, what Godlike power it gives to men . . . I lose all consciousness in this strong unmortal space crowded with beauty, pierced with danger.""

 

"In the case of Solberg Hunterdon Airport this Court finds that the stated purpose of the condemnation was a subterfuge. Its sole purpose was to prevent the expansion of the airport under the pretextual banner of open space policy. Thus, given the strong inferences presented in an extensive record, the Court concludes that the Township of Readington has no reasonable public need for the Solberg property. The Court further holds that the Township’s primary purpose was never environmental protection, but rather limiting airport expansion. The Complaint was therefore presented in bad faith and is hereby dismissed pursuant to the law of eminent domain in New Jersey"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säilyy, ei säily, säilyy..  ;D

 

Malmin lentokentän lakkauttamista ajaneen ministerin työryhmä ehdottaakin yllättäen kentän kehittämistä.

 

Uusimman näkökulman esitti liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon (kok) viime joulukuussa asettama työryhmä, jonka tehtävä oli selvittää lentoaseman toimintojen mahdollista jatkamista Finavian vetäytyessä kentältä.

 

Kehitys jäissä

 

Sen sijaan, että nykymallin mukainen toimintojen lopettaminen tai siirtäminen muualle jatkuisi, työryhmä ehdottaa kentälle jatkoaikaa ainakin vuoteen 2020, jolloin Helsingin pitäisi ryhtyä rakentamaan alueelle asuntoja.

 

Lisää: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051719711182_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä tässä juupas/eipäs -tilanteessa pistää ärsyttämään, on että Rajavartiolaitos ehdittiin jo ajaa malmilta pois ihan ennen aikojaan.. sitä asiaa ei taideta enään saada korjattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torsten, ei Rajavartiosto ole Malmilta vielä minnekään lähtenyt. Vantaalle rakennetaan kyllä huoltohalleja uusille koptereille mutta Finavia on vasta hakemassa poikkeamislupaa kaupungilta tukikohdan rakentamiseen.

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torsten, ei Rajavartiosto ole Malmilta vielä minnekään lähtenyt. Vantaalle rakennetaan kyllä huoltohalleja uusille koptereille mutta Finavia on vasta hakemassa poikkeamislupaa kaupungilta tukikohdan rakentamiseen.

 

Mites siellä voidaan mitään rakentaa kun valtio edellytti, että rajavartiosto siirtyy "kustannusneutraalisti" Vantaalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2015/finavia-sanoutuu-irti-malmin-lentoaseman-jatkokayttoa-pohtineen-tyoryhman-loppuraportista/

 

Finavia sanoutuu irti Malmin lentoaseman jatkokäyttöä pohtineen työryhmän loppuraportista

 

Aamulla 18.5. tiedotusvälineissä on uutisoitu laajasti Malmin lentoaseman jatkokäyttöä pohtineen työryhmän loppuraportista.

 

Finavia Oyj on osallistunut työryhmän työhön teknisenä asiantuntijana lentoaseman pitämiseen ja lennonvarmistuksen järjestelyihin liittyen. Finavia Oyj ei ole osallistunut julkaistavan raportin laatimiseen muuten kuin antamalla teknisiä tietoja.

 

Finavia Oyj on pyytänyt raportin sisältämien epätäsmällisyyksien muokkaamista ennen sen julkistamista. Koska kommentointimahdollisuutta ei ole annettu, yhtiö sanoutuu irti loppuraportin sisällöstä.

 

Finavia Oyj on sitoutunut Helsingin kaupungin kanssa tehtyyn sopimukseen, jonka mukaan Finavia ei toimi enää lentoaseman pitäjänä vuoden 2016 jälkeen.

 

Koska Finavia Oyj ei ole toimijana alueella vuoden 2016 jälkeen, Finavia ei ota kantaa alueen jatkokäyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---------------------------------------------------------

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote 18.05.2015

 

---------------------------------------------------------

 

LVM, Trafi ja Helsingin kaupunki irtisanoutuvat Malmi-työryhmän esityksistä

 

Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Helsingin kaupunki tiedottavat

 

Julkisuuteen on saatettu 17.5.2015 Esa Korjulan työryhmän raportti Malmin lentokentän tulevaisuudesta. Liikenne- ja viestintäministeriö, Trafi ja Helsingin kaupunki eivät ole hyväksyneet julkaistun raportin sisältöä eikä se edusta näiden tahojen näkemyksiä. Trafi on antanut asiantuntija-apua raportin tekniseen sisältöön.

 

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko pyysi 4.12.2014 Helsinki-Malmin lentokenttää koskevassa keskustelutilaisuudessa Trafilta arvion Malmin lentokentän toimintaedellytyksistä vuosina 2016-2018. Trafi on toimittanut tämän selvityksen ministeriölle 13.5.2015.

 

Erillistä työryhmää asian selvittämiseksi ei nimitetty, mutta tarkoituksena oli kuulla eri osapuolia. Esa Korjulan vetämän ryhmän raportti ei ole tämä ministerin tilaama arvio. Korjulan vetämän ryhmän työ on selvästi laajentunut Trafille osoitetusta toimeksiannosta.

 

Esa Korjulan vetämän ryhmän raportti on laajempi kokonaisselvitys Malmin lentokentästä. Siinä on käsitelty mm. sitä, miten Malmin lentokentän käyttö voisi jatkua pysyvästi. Raportissa on myös käsitelty laajasti alueen käyttöä muuhun kuin lentokenttätoimintaan. Tällaista toimeksiantoa ei ryhmälle ole annettu.

 

Valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta syyskuussa 2016. Hallitus teki päätöksen toimintojen lakkauttamisesta Helsinki-Malmin lentoasemalla maaliskuussa 2014 sopiessaan budjettikehyksistä ja julkisen talouden suunnitelmasta. Helsingin kaupunki on suunnitellut ottavansa Helsinki-Malmin lentoaseman alueen asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Finavia vetäytyy Malmilta vuoden 2016 loppuun mennessä. Finavia on myynyt omistamansa kiinteistöt Helsingin kaupungille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4.12. tilaisuus äänitettiin. Tilaisuudessa ministeri Risikko perusti kaksi erillistä työryhmää.

 

t. Timo

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/malmi_tyoryhman_vetaja_jai_yksin_valtiolliset_toimijat_vetaytyivat_viime_metreilla

 

Lentoaseman ja ilmailun tulevaisuutta pääkaupunkiseudulla perustettiin loppuvuodesta 2014 selvittämään kaksi työryhmää. Niistä Malmi 1:n oli määrä keskittyä selvittämään lentoaseman jatkon edellytyksiä ja Malmi 2:n työsarkana oli etsiä korvaavaa kenttää. Työryhmät perustettiin liikenneministeri Paula Risikon aloitteesta.

 

Malmi 1 -työryhmä koostui ilmailualan toimijoista, asiantuntijoista, Helsingin kaupungin, Finavian ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin edustajista. Puheenjohtajaksi valittiin KTM Esa Korjula, jolla on pitkä kokemus mm. ilmailualan koulutusyrittäjänä. Suomen Ilmailuliitto ei ollut mukana työryhmässä.

 

Malmi 2 -työryhmää vetää Liikenne- ja viestintäministeriö. Sen kokoontumisten kerrotaan jatkuvan edelleen ja mahdollisesta raportista tai lausunnosta ei ole vielä tietoa.

 

Usean kuukauden sujuvan yhteistyön jälkeen Malmi 1 -työryhmän virkamiesjäsenet jättivät kuitenkin eriävän mielipiteen valmiiseen selvitykseen. Näin kaikkiaan 13-jäsenisestä työryhmästä hankkeen taakse jäi enää puheenjohtaja sekä neljä ilmailualan toimijaa ja asiantuntijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korvaavaa kenttää on nyt etsitty toistakymmentä vuotta. Olisi aika ihmeellistä, jos sellainen yht'äkkiä ilmestyisi jostakin. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risikko määräsi kentän jatkon selvitystyölle aikatauluksi 2-3 vuotta ja uuden kentän paikan etsittävän Helsingin alueelta:

 

1. Malmin lentoaseman toiminnan jatkaminen 2-3 vuotta (eli 2017, 2018, 2019)

 

Elikkäs mulla olisi sellainen ehdotus että Trafi, Finavia ja harrasteilmailijat kävisivät läpi tämän listauksen... ...että me saataisiin jatkettua sitä aikaa siellä. Koska me tarvitaan nyt vähän peliaikaa jotta me voitais etsiä sitä uutta kenttää jonne on mahdollista siirtää.  ... Me tarvitaan nyt kaksi eri kööriä jotka nyt lähtee tätä viemään. Ja toinen lähtee Trafin johdolla, eikö niin Pekka?

 

Jos mä saan pyytää että Trafi kutsuisi koolle, mutta teidän pitäisi valita niin että, teistä niin ku edustaja sinne Trafin työryhmään joka lähtee tsekkaamaan että voidaanko näitä nyt toteuttaa näitä jolla me voitais kaksi, kolme vuotta lisää… Kuinka monta edustajaa toivot nimettävän?

 

2. Uusi paikka lentokentälle Helsingin alueelta

 

Mä kerron nyt sen toisen suunnitelman mitä mä olen pohtinut tässä me perustettais sen lisäksi että on tämä niin sanottu jatkamisen mahdollistajaporukka. Niin me perustettaisiin nyt myös sellainen ryhmä ja mä tarjoaisin siihen nyt LVM:n eli Liikenne- ja viestintäministeriön edustajaa teille eräänlaiseksi, eräänlaiseksi tällaiseksi työ… …työrukkaseksi ja tällainen työ… mä olen nyt käyttänyt tällaista sanaa tällainen …nyrkki, työnyrkki perustettaisiin jossa olisi harrasteilmailijoista, teistä kaksi edustajaa sitten LVM:stä yksi, Helsingin kaupungilta yksi, Finaviasta yksi… …joka sitten… …Finavia tarjoaisi tätä teknistä asiantuntija apua ja lähtisivät nyt sitten tekemään yhdessä työtä sen eteen että me… …meillä löytyis se paikka tälle kentälle täältä Helsingin alueelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari lainausta tuosta Iltiksen kolumnista:

 

Malmin kentän lakkauttamista voimakkaasti ajava liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) kehotti liikenneturvallisuusvirastonsa Trafin kokoamaan työryhmän selvittämään, voidaanko lentotoimintaa Malmilla jatkaa vuoteen 2018 Finavian vetäytyessä operaattorivastuusta.

 

Trafi teki työtä käskettyä: kutsui Malmilla toimivien eri alojen ja viranomaisten edustajat tekemään ministerin pyytämän selvityksen. Viisi kuukautta jatkunut, hyvässä yhteistyössä tehty raportti valmistui viime viikolla. Työryhmän puheenjohtajan mukaan sen enempää Trafin, Finavian saati Helsingin kaupunginkaan edustajat eivät arvostelleet raportin johtopäätöksiä saati ehdotuksia.

 

..

Yllättäen, kun raportin sisältö kantautui liikenneministeriöön, alkoivatkin osallistujat luikkia karkuun. Takki kääntyi virkamiehellä vikkelämmin kuin entisellä poliitikolla: "En minä ole tuota mieltä - Tuskin olen edes osallistunut ryhmän työskentelyyn - Liekö koko työryhmää edes ollut olemassa!"

 

..

 

Työpöydälläni on kuitenkin äänitallenne tuosta ministeri Risikon 4. joulukuuta pitämästä keskustelutilaisuudesta. Siinä ministeri selvästi määrää Trafin kutsumaan koolle itse valitsemansa asiantuntijaryhmän tekemään selvityksen Malmin kentän jatkoajasta vuosille 2016-2018.

 

..

Työryhmä selvitti saamansa tehtävän, mutta menikin vielä pidemmälle. Se totesi Malmin olevan suurten potentiaalien kenttä, jos sille vain annetaan mahdollisuus. Asuinrakentaminen ja lentotoiminta eivät nekään raportin mukaan sulkisi pois toisiaan.

 

Tämä oli liikaa ministeriölle. Virkamiesten suut tukittiin: Malmin kenttä on päätetty jyrätä, eikä muita näkemyksiä sallita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risikko määräsi kentän jatkon selvitystyölle aikatauluksi 2-3 vuotta ja uuden kentän paikan etsittävän Helsingin alueelta:

 

1. Malmin lentoaseman toiminnan jatkaminen 2-3 vuotta (eli 2017, 2018, 2019)

 

2. Uusi paikka lentokentälle Helsingin alueelta

 

 

Jos jollakin ihmeellä Helsingin alueelta sattuisi löytymään korvaavan lentokentän kokoinen tyhjä maa-alue, järjellä ajatellen olisi viisainta rakentaa ne pakkorakennettavat uudet asunnot sinne ja pitää toimiva lentokenttä paikallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jollakin ihmeellä Helsingin alueelta sattuisi löytymään korvaavan lentokentän kokoinen tyhjä maa-alue, järjellä ajatellen olisi viisainta rakentaa ne pakkorakennettavat uudet asunnot sinne ja pitää toimiva lentokenttä paikallaan.

 

Näinhän se maalaisjärki sanoo. Ilmeisesti Suomella on tässä taloustilanteessa varaa sekoilla ja pelleillä veronmaksajien rahoilla.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään