Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Ei tämä kansalaisilta tulleesta aloitteesta äänestäminen todellakaan ollut kuin yksi välivaihe Malmin säilyttämisen puolustuksessa. Tämän aloitteen myötä keskusteluun tuotiin lentotoiminnan säilyttämisen puolesta puhuvat arvot. Puolustuksen puheenvuorolla vaikutetaan osittain kaikkien päättäjien poliittiseen mieleen.

 

Samat poliitikot ja puolueet, jotka ovat tähän asti hyväksyneet asuinrakentamisen, eivät tietenkään voi seuraavassa (eilisessä) äänestyksessä kääntää kelkkaansa noin vain päinvastaiseen.

 

Nyt Malmin puolustajien tulee tuoda lisää samanlaisia tilanteita, jolloin Malmin lentotoiminnan säilyttämisen ja molempien kantojen etujen yhdistämisen puolesta argumentoidaan näkyvästi. Sillä voimme esittää Helsingin lentokentän tärkeyden, ei vain meille lentäjille, vaan kaikille asukkaille. Asiatiedolla hidastamme rakentamisen aloittamista ja lopulta käännämme koko projektin.

 

Kaikissa projekteissa on "haiminsa" maalaamassa vääjäämätöntä tappiota, mutta vakaumuksellisen puolustajien yhtenäinen esiintyminen on tärkeintä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Helsingin kaupunginvaltuusto voi "tosta vaan" äänestää Suomen toiseksi vilkkaimman kentän hävittämisen puolesta, niin miksei Vantaan kaupunginvaltuustokin voisi ryhtyä hävittämään Helsinki-Vantaata jonkin aloitteen perusteella?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin verkkolehdessä on kerrankin otettu ihan oikeanlainen kanta

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016033121348003_uu.shtml

 

Lainaus "Kaikissa muissa eurooppalaisissa sivistysvaltioissa on nähty tärkeänä pitää pääkaupunkialueella siviili- ja kaupalliseen ilmailuun keskittyvää ns. kakkoskenttää. Vain Helsinki ei sellaiselle ole tarvetta nähnyt.

 

Syy tähän selvinnee aikoinaan.

 

Toki kaikki pötysalaliittoteorioista kiinnostuneet voivat halutessaan googlettaa kaupunginjohtaja Jussi Pajusen (kok) perheen kiinteistöbisneksistä näppärästi juuri Malmin suunnalla. "

 

Tommin poliittinen uutisointi on useasti särähtänyt minulle korvaan mutta fakta asioissa ei koskaan, kuten ei nytkään...

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pakkoliitoksen perustelu oli aikoinaan juuri tonttimaan puute ja tarve asuntorakentamiselle, mutta taloja sinne ei ole saanutkaan rakentaa, koska siellä on puita, joita Helsingin vihreät tykkäävät käydä halailemassa kun muistavat lähiluomusoijalattensa ääressä, että ai niin joo, se luonto, se olikin ihan kiva juttu, käydäänkö lapset siellä taas ensi vuonna?

 

Aika stydiä olkiukkoretoriikkaa. Eipä tarvitse haaveilla että kukaan vastapuolelta ottaisi riviäkään tuosta tekstistä tosissaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän tätä kirjoittaessani, ettei tekstini saa hurraahuutoja mutta kirjoitan kumminkin. Malmin kentän kohtalosta on tapeltu jo neljännesvuosisata. Finavian edeltäjä Ilmailulaitos halusi 1990-luvulla lakkauttaa Malmin mahdollisimman nopeasti saadakseen mahdollisimman suuret kompensaatiot Helsingin Kaupungilta ennenaikaisen vuokrasopimuksen purun ansiosta. Ollessani 1990-luvulla kentän kehittämistyöryhmän jäsen teimme monenlaisia tulevaisuudensuunnitelmia ja visioita. Kaikki ehdotukset kentän elinvoimaisuuden kehittämiseksi ammuttiin alas Ilmailulaitoksen pääkonttorissa. Talvitie ei voinut sietää edes keskustelua kentän kehittämisestä. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin paine kentän lakkauttamiseksi on siirtynyt yhä enemmän Finavian omasta intressistä poliittiseksi pisteidenkeruuksi. Ja näitä pisteiden kerääjiä riittää. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko Helsingin Kaupungilla muuta rakennusmaata vai ei. "Elitistiseksi" ja harvojen huviksi mielletty Malmi ärsyttää liian monia jo pelkällä olemassaolollaan kaupungin sydämmessä. 

 

Ajan kirjoituksellani takaa keskustelua Malmin korvaajasta. Aikanaan Finavia / Ilmailulaitos olisi ollut valmis rakentamaan kentän kunhan joku muu sitten vastaa sen ylläpidosta. Hanke kariutui, koska ei löytynyt pienintä yhteistä nimittäjää kentän paikaksi. Vaikka kuinka minäkin haluaisin Malmin säilyvän lentokenttänä, elämänkokemus sanoo että tämä on hävitty taistelu.

 

Missä ikinä se Malmin korvaaja sijaitseekin, olemassa oleva tai kokonaan uusi, kestää ainakin viisi - kymmenen vuotta ennenkuin infrastruktuuri on valmis. Itse olisin mieluummin ohjaamassa aktiviteettini tulevaisuuteen kuin tähän mielestäni ennalta tuomittuun taisteluun Malmin puolesta. Ihmettelen todella, ettei ole enempää Malmin seuraajaa koskevia kirjoituksia ja ajatuksia. Meinaan vaan, että kiire tulee ja nyt olisi vielä neuvoteltavissa erilaisia rahoitusmuotoja seuraajan infran kehittämiseen. Pidän ehdottomasti huonoimpana ratkaisuna sitä, että kun Malmi sitten kuitenkin suljetaan, ilmailijat ovat housut kintuissa ihmettelemässä platalla että mitenkäs tässä näin kävi, ja täysin vailla visiota tulevaisuudesta.

 

Seppo         

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtä kauan kuin Malmin kenttää on yritetty sulkea (eli vuodesta 1952), on myös ollut niitä, jotka ovat nähneet taistelun hävityksi, jo ennen kuin se on edes alkanut. Ja kuitenkin sieltä lennetään joka päivä. Malmi ärsyttää joitain piirejä ja on tärkeä toisille. Koskaan sen olemassa olo ei saa kaikkien hyväksyntää, mutta kaupunkilentokenttiä on kaikkialla maailmassa, eikä Malmi poikkea niistä elitistisyydellään.

 

Kaikkein tärkeintä on nyt pitää kiinni tavoitteista ja hakea Malmille niin paljon jatkoaikaa kuin mahdollista. Viime päivien vilkas julkisuus kertoo selvästi sen, ettei Malmin lopettaminen ole helppoa Helsingillekään. Malmin korvaajasta ei ole käytävissä kauppaa. Sen verran kauan sitä on etsitty, että se olisi jo olemassa, jos se olisi tehtävissä. Malmin puolustamisesta luopuessa me luopuisimme koko asiastamme. Ja onneksi viime päivät ovat taas osoittaneet, että Malmista ei olla luovuttamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olla luovuttamassa ei.

 

Malmissa on kysymys paljon suuremmista arvoista kuin lentokentästä. Sen olen ymmärtänyt alueen asukkailta ollessani Tapanila-Seuran hallituksessa ja puhiksena, kenttä merkitsee ihmisille paljon enemmän kuin vain lentämistä. Olen sanonutkin että mulle riittää lentämiseen 400 metriä ruohikkoa mutta Malmi on paljon paljon muuta.

 

Korvaavaa kenttää saa hakea se joka sellaista tarvitsee, Malmi on kokonaan toinen juttu.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmista pitäisi tehdä salainen sotilaslentokenttä. Tehdään kymmenen kilometrin pituinen kiitorata ja valtio pakkolunastaisi kaikki alueet heti tänään  ;D . Jos on jotain tönöjä tiellä, niin puskutraktorilla kaikki matalaksi huomenna  :) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmista pitäisi tehdä salainen sotilaslentokenttä. Tehdään kymmenen kilometrin pituinen kiitorata ja valtio pakkolunastaisi kaikki alueet heti tänään  ;D . Jos on jotain tönöjä tiellä, niin puskutraktorilla kaikki matalaksi huomenna  :) .

 

Miten muuten olet tänään voinut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole tähän keskusteluun aiemmin osallistunut, mutta päätin pistää pienen lusikan soppaan. Malmin kenttä tulee mielestäni säilyttää (monestakin syystä), mutta olen myös sitä mieltä, että ehkä pitäisi myös alkaa oikeasti neuvotella Helsingin seudun päättäjien kanssa korvaavasta kentästä. Eli mitä ajatuksia heillä siitä on? Lyödä lukuja pöytään. Minkä verran maksaa rakentaa vastaava infra tai muuttaa jokin lähialueen kenttä (joita ei ole) vastaavaksi keskukseksi. Ehkä sitäkin kautta saadaan päättäjät ymmärtämään mistä ollaan luopumassa. Samalla myös ilmaileva kansa saisi joitakin suunnitelmia sille varalle, että Malmin toiminta loppuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen vaihtoehto tai rinnakkainen on, että Finavian kanssa aloitetaan keskustelut kevyen ja harrastusilmailun toimintaedellytysten parantamisesta Vantaalla. Itsepä ovat tämän kuopan kaivaneet, ottakoot siitä myös hittiä. Vaikka valtiolta voisi tulla jonkinlainen mahtikäsky tähän liittyen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa keskustelussa, ja tietysti muutoinkin, Anni Sinnemäki on niin ideologinen kannanotoissaan, että järjen ääni ei häntä tunnu tavoittavan. Siihen suuntaan ei ehkä paukkuja siksi kannata tuhlata.

 

Eräässä kaupungin virkamiehen kanssa käymässäni keskustelussa tuli esille sellainen näkökohta, että kaupunki vierastaa ajatusta joutua harjoittamaan lentokenttätoimintaa, minkä se katsoisi lankeavan nimenomaan omalle kontolleen lentotoiminnan  jatkuessa Malmilla. Kaupungilla, siis tämän keskustelun perusteella tunnutaan ajattelevan, että jos lentotoiminta jatkusi, niin se tulisi automaatisesti kaupungin vastuulle. En tiedä, onko tästä  nimenomaisesta asiasta keskusteltu ja onko tähän tarjottu jotain vaihtoehtoa, mutta tämä nyt siis tiedoksi tällaisena sivuhuomiona.

 

Timo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

'Malmin lentokentän kohtalo: apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki sekä kulttuuriperintöorganisaatio Europa Nostran Suomen puheenjohtaja Tapani Mustonen.'

http://areena.yle.fi/1-3309463?start=8m34s

 

Sinnemäen mukaan näin suurta aluetta melualueineen ei voi varata lentotoiminnalle. Tarvittavat "melualueet" sopisi muuhun käyttöön, ulkoilupuistoksi tms. poikkikiitotietä ei tarvita. Eikö tästä voisi päästä sopimukseen, yksi kiitotie, lopettamatta lentotoimintaa? Se on selvää, että historiallisia rakennuksia ei kaupungin toimesta hävitetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien yhteiskuva tänään: "Malmin lentoaseman päärakennuksella järjestettiin tänään torstaina yhteiskuvaus, johon kokoontui reilut sata virkapukuun tai haalariin sonnustautunatta lentäjää."

 

http://ilmailu.fi/uutiset/lentajat-kokoontuivat-yhteiskuvaan-osoittamaan-malmin-lentoaseman-merkityksen

 

http://ilmailu.fi/sites/default/files/meidan_koulu_-julistekuvaus.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ville Mattilan/Hannu Monosen julkaisema lista Helsingin kaupungin valtuuston lentoaseman vastustajista on kadonnut johonkin? Onneksi printtasin tuon listan 3.4.2016, joten nimet ovat tallessa. Mutta, onko lista vielä löydettävissä jossain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alue on nyt kaupungin suurin puisto, suurempi kuin Tiergartenin 210 hehtaaria. Se on keskellä tiheästi rakennettua aluetta ja puolet lähempänä keskustaa kuin Malmi. Se ei ole ilmailukäytössä eikä sitä hyödynnetä kaupallisesti, mutta pelkkä viihdekäyttö riitti pelastamaan sen. Se on erinomaisten kulkuyhteyksien varrella ja käsittääkseni hyvää rakennusmaata, toisin kuin Malmi.

 

Niin, mutta kun ilmailufoorumilla ollaan, sallittaneen kysymys, mistä Berliinissä lennetään pienkoneilla? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mutta kun ilmailufoorumilla ollaan, sallittaneen kysymys, mistä Berliinissä lennetään pienkoneilla? ;)

 

capture.jpg.875f39c2d7e58242803257f1726c40c7.jpg

Ehkä(?) tärkeimmät EDAZ (Schönhagen), EDAY (Strausberg).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On Tempelhofissa yksi konekin.  GAT on auki, sieltä järjestetään opastuskierroksia halleihin ja terminaalialueelle.

 

 

 

tempelhof_800x379.jpg.14514aa61db542d04e26e0cccb3f0bf6.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On Tempelhofissa yksi konekin.  GAT on auki, sieltä järjestetään opastuskierroksia halleihin ja terminaalialueelle.

 

 

Halleihin ei tällä hetkellä pääse, koska siellä majoitetaan pakolaisia... Kierros on toki siltikin oikein mielenkiintoinen ja suositeltava! Toivottavasti hangaaritkin aukeavat taas yleisölle jossain vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään