Kirjoitettu Kesäkuu 13, 2016 Niin, mutta kun ilmailufoorumilla ollaan, sallittaneen kysymys, mistä Berliinissä lennetään pienkoneilla? Viimeksi lensin Tegelistä Malibulla kotiin päin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2016 Niistä Malmin lentomelualueista... virallisten pykälien mukaan asuntorakentamista haittaa 55dB_DEN (eli Day-Evening-Night-painotettu) lentomelu. Kun katsoo Malmin melukäyriä vuodelta 2003, jotka ovat edelleen käytössä kun uudempiakaan ei ole (tuolloin muuten eniten lentänyt kalusto oli paljon meluisampaa kuin nykyään) käy ilmi, että oikeasti asutusta haittaava melu ei ulotu juuri yhtään lentokenttäalueen rajojen ulkopuolelle, lähinnä vähän Puistolan eteläpäässä ja Sunnuntaipalstoilla. Sinnemäki & kumpp. puhuvat joko tietämättömyyttään tai muuntavat totuutta väittäessään, ettei Malmilla voisi olla lentotoimintaa kun se häiritsisi asutusta. Tuolta löytyy kuvaa asutuksen kanssa yhteensovitetusta Malmin kentästä ilman mitään typistämisiä - vaihtoehtoinen kaavarunko vuoden 2003 melukäyrän kanssa: http://malmiairport.fi/vaihtoehtoinen_kaavarunko - tosin 18:n laskukierroksen myötätuuliosan alta täytyisi jättää muutama talo pois. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2016 Tähän voisi vielä lisätä, että ei tarvita kummoista kerrostaloseinää leikkaamaan 70 desibeliä mekkalasta. Kentän ympäristön rakentamisella on mahdollista siis vähentää lentomelua. Noususektori on toki se haaste, kun melu tulee ylhäältä. Malmin kentän tapauksessa toki melu on lähinnä tekosyy, kun samaan aikaan haaveillaan kaupunkibulevardeja tms. Melun takia asuinkelvottomia slummejahan löytyy Stadista mm. Bulevardilta ja Pohjoisrannasta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 5, 2016 Helsingin kaupunki suunnittelee aloittavansa rakennustoimet Malmin lentoasemalla jo vuonna 2019. Tämä olisi melkoinen isku lentotoiminnan mahdolliselle jatkolle Finavian poistuessa lentoasemalta vuoden 2016 lopussa. Helsingin kaupunki kertoi jo aiemmin kesäkuussa varsinaisen rakennusvaiheen keston koko lentoaseman jopa 330 hehtaarin kokoisella alueella olevan 25-30 vuotta. http://lentoposti.fi/uutiset/helsinki_suunnitelee_aloittavansa_esirakentamisen_malmin_lentoaseman_alueella_jo_vuonna_2019 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2016 http://yle.fi/uutiset/sun_juttu_miksi_kansalaisia_ei_kuunnella_ja_kolme_muuta_kysymysta_malmin_lentokentasta/9026139 Sinninmäki vastaa miksi kansalaisia ei kuunnella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2016 Suojeluhakemukseen on lisätty perusteita http://www.malmiairport.fi/tiedote-malmin-lentokentan-suojelemiselle-uusia-perusteita/ t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 22, 2016 Ilmailuliitto laittoi nyt kovan ukaasin: http://ilmailu.fi/uutiset/tiedote-paakaupunkiseudun-yleisilmailun-siirtymista-helsinki-vantaalle-valmistellaan Hyvä SIL! t. TImo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 22, 2016 Pieni analyysi Timon edellä tiedottamasta: Sata pienkonetta tahtoo Helsinki-Vantaalle, jos Malmin lentoasema lopetetaan https://www.uusilehti.fi/20160822-sata-pienkonetta-tahtoo-helsinki-vantaalle-jos-malmin-lentoasema-lopetetaan/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 22, 2016 Tiedote sai melko hyvän medianäkyvyyden. (Google: Ilmailuliitto tarjouspyyntö) Arvatkaapa, mikä Helsingissä ilmestyvä päivälehti EI ole ainakaan tähän mennessä noteerannut sanallakaan liiton tiedotetta.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2016 http://www.malmiairport.fi/selvityspyynto-muuttiko-ministerio-hallituksen-paatosta-malmin-lentokentasta/ Suomen hallitus päätti kehysriihessä 2014 vetäytyä toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta niin, että alue olisi mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön 2020-luvulla. Edellytykseksi tälle hallitus asetti Rajavartiolaitoksen ja siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle. Valtiovarainministeriön suunnitelmassa julkisesta taloudesta vuosille 2015-2018 on hallituksen päätöksen vastaisesti poistettu edellytys korvaavasta kentästä. Malmin lentoaseman ystävät ry on lähettänyt asiasta selvityspyynnön valtioneuvoston kansliaan ja valtionvarainministeriöön: kuka on muuttanut hallituksen päätöstä, millä perusteella ja millä valtuutuksella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2016 Länsiväylä (Espoo) 3.9.2016 ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="vainio-8.9_2016.jpg.9d65eb778a80835f9abc94e51edeafdc.jpg" /> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 9, 2016 https://lexmalmi.fi/2016/09/09/helsingin-kaupungin-teettama-uusi-selvitys-puoltaa-malmin-sailyttamista-ilmailukaytossa/ Lehdistötiedote liittyen selvitykseen “Arkkitehtitoimistot Freese & Schulman – Malmin lentoaseman ympäristöhistoriaselvitys 30.06.2016”. Helsingin kaupungin teettämä uusi selvitys puoltaa Malmin säilyttämistä ilmailukäytössä Helsingin kaupunki on 6.9.2016 julkaissut teettämänsä selvityksen, joka käsittelee perusteellisesti Malmin lentokentän historiaa ja sen ympäristöhistoriallisia arvoja. Arkkitehtitoimistojen Freese & Schulman laatimassa, jo kesäkuun lopussa valmistuneessa selvityksessä puolletaan vahvoin perustein Malmin lentokenttäkokonaisuuden suojelemista alkuperäisessä ilmailukäytössään. Selvityksen esittämät perusteet kentän lentotoiminnan jatkamiselle ovat samoja, jotka on esitetty myös 10.8.2016 vireille pannussa Lex Malmi -kansalaisaloitteessa. Lex Malmi esittää kenttää suojeltavaksi lailla, jolla säilytetään Helsinki-Malmin lentopaikka ilmailukäytössä, turvataan mahdollisuudet lentopaikan oheistoiminnan kehitykselle ja säilytetään lentopaikan kulttuuriympäristöarvot. Aloitteessa on erityisesti huomioitu kulttuuriympäristöarvojen säilyminen kentän kehittämisessä. Helsinki-Malmin lentokenttä valittiin Euroopan kulttuuriperinnön suojelujärjestön Europa Nostran ja Euroopan investointipankin instituutin toimesta maaliskuussa 2016 Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon. Helsingin kaupungin suunnitelma turvata kentän kulttuuriperintöarvot säilyttämällä ainoastaan lentoaseman molemmat tärkeimmät rakennukset, on tehdyn ympäristöhistoriaselvityksen mukaan riittämätön. Kaupungin suunnitelmat ovat selkeässä ristiriidassa selvityksen esittämien suositusten kanssa: “Rakennukset eivät ole arvokkaita ainoastaan yksittäisinä taidonnäytteinä, vaan myös kontekstiltaan ja maisemaltaan, mukaan lukien kiitotiet ja niiden yksityiskohdat kuten 1930-luvun betonilaatat ja HELSINKI -teksti.” Suojelun kannalta oleellisen alueen laajuutta koskevan tarkastelun lisäksi arkkitehtien tekemä selvitys painottaa myös alkuperäisen käyttötarkoituksen merkitystä kentän kulttuurihistoriallisen arvon säilyttäjänä: “Malmin lentoaseman suojelu- ja kehittämisperiaatteiden tulee lähteä siitä, että alkuperäisen arkkitehtuurin arvokkuus säilyy tai se palautetaan, ja mahdollinen uusi käyttö ja lisärakentaminen toteutetaan sen ehdoilla. ”Arkkitehtuurin arvokkuuteen” kuuluu, että rakennus on sille sopivassa käyttötarkoituksessa, mieluiten siinä, johon se on alun perin suunniteltu.” Selvitys painottaa toistuvasti ilmailutoiminnan oleellista tärkeyttä alueen arvojen säilymiselle: “On ilmeistä, että Malmin lentoaseman kulttuurihistorialliset arvot säilyvät parhaiten ilmailutoiminnassa.” Helsingin kaupunki on tähän mennessä jättänyt huomiotta Museoviraston ja kansainvälisten kulttuuriperintöjärjestöjen esittämät kentän säilyttämistä puoltavat suositukset ja onkin pelättävissä, että myös tämä, kaupungin itsensä tilaama selvitys ja sen suositukset uhkaavat jäädä huomiotta. “On huolestuttavaa havaita, että kaupungin teettämän selvityksen tulos on selkeässä ristiriidassa kaupungin suunnitelmien kanssa”, pohtii Lex Malmi aloitteen aloitteen vireillepanija Kim Korkkula. “On myös yllättävää, että tämän kaltainen selvitys tehdään vasta nyt, kun sen käsittelemää kohdetta koskevia suunnitelmia on jo kauan valmisteltu.” Lex Malmi on samoilla linjoilla kaupungin teettämän ympäristöhistoriaselvityksen johtopäätösten kanssa, mutta se ei kuitenkaan rajoitu tarkastelemaan Malmin kenttää ainoastaan kulttuurihistoriallisten arvojen suojelun näkökulmasta vaan painottaa ennen kaikkea kentän lentotoiminnan jatkumisen merkitystä koko Suomen liike-elämälle. Malmin lentoaseman säilyttäminen ilmailukäytössä luo pienillä, uudentyyppisillä koneilla liikennöiville reittiyhtiöille edellytykset palvella maakuntakeskusten ja maakuntien yritysten sujuvia yhteyksiä pääkaupunkiin Helsinki-Vantaan kasvavien ruuhkien ulkopuolella. Juha Krapinoja, yksi kansalaisaloitteen vireillepanijoista toteaa: “Kentän kulttuurihistoriallinen merkitys on kiistaton ja siellä vuosikymmenien aikana kehittyneet ilmailuperinteet ja ilmailualan osaamiskeskittymä muodostavat perustan sille kentän korvaamattomalle arvolle, joka voi myös tulevaisuudessa palvella pääkaupunkiseudun lisäksi koko maan etua.” Myös kansalaisaloitteen kolmas vireillepanija, Mikko Saarisalo korostaa kentän kauaskantoista merkitystä: “Historiallisten arvojen ohella on kentällä huomattava potentiaali Suomen yritystaloudelle. Siellä tapahtuu jo nyt 1/6 Suomen kaikista tilastoiduista ilmailuoperaatioista ja se toimii vilkkaana sillanpääasemana maakuntakentille ja luo siten ainutlaatuiset edellytykset maakuntien ja pk-seudun yritysten sujuville yhteyksille koti- ja ulkomaan markkinoille.” Lex Malmi on neljässä viikossa saavuttanut 2/3 siitä 50 000 kannattajan määrästä, joka sen tulee saavuttaa puolen vuoden kuluessa. Aloite on allekirjoitettavissa osoitteessa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106 Helsingin kaupungin teettämä selvitys: Arkkitehtitoimistot Freese & Schulman – Malmin lentoaseman ympäristöhistoriaselvitys 30.06.2016 http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/osion_artikkelisivun_osa/liitetiedostot/160823_malmi_yhs_kevyt.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 20, 2016 Windcraft Oy teki äänitasomallinnuksen. Vanha oli vähän vanhentunut, uusi näyttää aivan erilaiselta. http://www.malmiairport.fi/helsinki-malmin-aanitasomallinnus-paivitetty-kaavoituksessa-kaytetyt-melukayrat-eivat-vastaa-todellisuutta/ Tämä dokumentti on toimitettu suoraan Hgin kaupunginhallituksen jäsenille t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 10, 2016 Hesarikin raportoi Malmin lentokentän vieressä sijaitsevan Fallkullan alueen ongelmista. "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.” Eipä niin. Lukijakommenteissa tyypilliseen tapaan vähätellään ongelmaa, että onhan valtaosa Helsingistä savimaata ja rakennetaanhan maailmallakin pilvenpiirtäjiä tekosaarille. http://www.hs.fi/kaupunki/a1475980202526 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 12, 2016 Hesarikin raportoi Malmin lentokentän vieressä sijaitsevan Fallkullan alueen ongelmista. "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.” Eipä niin. Lukijakommenteissa tyypilliseen tapaan vähätellään ongelmaa, että onhan valtaosa Helsingistä savimaata ja rakennetaanhan maailmallakin pilvenpiirtäjiä tekosaarille. http://www.hs.fi/kaupunki/a1475980202526 Ja ao. kirjoitus sai aika vankan vastineen ja vastaväitteen. http://www.hs.fi/kaupunki/a1476235937304 Itse olen niin lentämisen harrastajana kuin pohjanrakennusta ja maamekaniikkaa lukeneena DI:nä osin harmistuneena osin huvittuneena seurannut tälläkin threadillä ilmaistuja väitteitä, että Malmin maaperä olisi kelvoton ja vaikea rakentaa, koska se nykyisen rakennusosaamisen valossa sitä ei ole. Harmistuneena siksi, että paikkansapitämätön ja väärä väite toimii itseään vastaan. Epätieto ei myöskään oikein sovi ilmailun yhteyteen. Malmin lentokentän puolustamiseen on paljon hyviä ja paikkansapitäviä perusteluja, käytettäköön niitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 12, 2016 Jep, Pentti on sinänsä oikeassa, että mihin vainhan voi rakentaa. Falkulla tosin on hyvä esimerkki siitä, että hankalaa se on. Olemme MLY:ssä jättäneet maaperän kentän säilyttämisen argumenttina pois jo ajat sitten, vaikka maalaisjärki sotiikin asiaa vastaan. Maaperän huonon laadun korostajia riittää kyllä ilman yhdistystäkin. Tsekatkaas muuten oikeusasiamiehen ratkaisu Finavian julkisista hallintotehtävistä (Sivu 7) http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.27/1476306627_32236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Jep, Pentti on sinänsä oikeassa, että mihin vainhan voi rakentaa. Falkulla tosin on hyvä esimerkki siitä, että hankalaa se on. Olemme MLY:ssä jättäneet maaperän kentän säilyttämisen argumenttina pois jo ajat sitten, vaikka maalaisjärki sotiikin asiaa vastaan. Maaperän huonon laadun korostajia riittää kyllä ilman yhdistystäkin. Tsekatkaas muuten oikeusasiamiehen ratkaisu Finavian julkisista hallintotehtävistä (Sivu 7) http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.27/1476306627_32236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf t. Timo tuota timo linnki vie ainakin minut tuohon turvatarkastukseen liityvään käsitelyyn eli ehkä väärä osoite? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Ei ole, sivu 7, arviointi, Finavian julkiset hallintotehtävät. t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Samaa ihmettelin itsekin (korjasin linkin kun oli katki btw.) .. Siis kun tuossa näkyy vain sivulle 4 asti (#4 TOIMENPITEET). (ja p.s. ihan asian ohi, että luulin tämän "hei noi bisnesmatkustajat kiilaa meidät kanarianturistit, kauhea vääryys sdp-suomessa, nyt valitetaan" -jutun olleen urbaania legandaa. Mutta ei valitettavasti näin.. Ihme maa. ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Kappas! Jännä että tuolla on rikkonainen filetto. http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.37/1476363037_10236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf Tässä on oikea linkki Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Aikamoista löllöa kentän alanko on,olin nöösinä Valuraudantiellä kesätöissä kun viereen alettiin Motoralin halleja rakentamaan.Paikalle saapui paalutuskone ja pitkiä paaluja.Muutamalla ensimmäisellä iskulla paalu upposi kymmenkintasenttiä per laaki,kunnes humpsahti metritolkulla suohon.Harva tietää yhden suomen pisimmistä silloista olevan E-4 tiellä lentokentän kohdalla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tattarisuon_silta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 25, 2016 En ole varma oliko tästä jo Forumilla mainintaa, mutta eilisessä Metrossa juttua ympäristökeskuksen tuoreesta selvityksestä. "Helsingin itäisimmät liito-oravat asuvat ympäristökeskuksen mukaan Malmin lentokentän alueen lounais- ja eteläpuolella." http://www.metro.fi/uutiset/a1387819783145?ref=tf_iokboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=FrontPage Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 25, 2016 Mielenosoitus Malmin lentokentän puolesta 26.10. https://www.facebook.com/events/1123896724357378/ T.TV Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Lokakuu 25, 2016 En ole varma oliko tästä jo Forumilla mainintaa, mutta eilisessä Metrossa juttua ympäristökeskuksen tuoreesta selvityksestä. "Helsingin itäisimmät liito-oravat asuvat ympäristökeskuksen mukaan Malmin lentokentän alueen lounais- ja eteläpuolella." http://www.metro.fi/uutiset/a1387819783145?ref=tf_iokboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=FrontPage Siellä on vielä puita jäljellä ja sinnehän kaupunki on ilmoittanut aikovansa rakentaa sen pääkiitotien käytön estävän tornitalon, joka lopettaa lentämisen Malmilla, jolloin se vapautuu asuntorakentamiselle. LEX Malmi pitää toivottavasti huolen että tämä painajainen päättyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Edellinen 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 Seuraava Sivu 81 / 108 Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 13
Kirjoitettu Syyskuu 9, 2016 https://lexmalmi.fi/2016/09/09/helsingin-kaupungin-teettama-uusi-selvitys-puoltaa-malmin-sailyttamista-ilmailukaytossa/ Lehdistötiedote liittyen selvitykseen “Arkkitehtitoimistot Freese & Schulman – Malmin lentoaseman ympäristöhistoriaselvitys 30.06.2016”. Helsingin kaupungin teettämä uusi selvitys puoltaa Malmin säilyttämistä ilmailukäytössä Helsingin kaupunki on 6.9.2016 julkaissut teettämänsä selvityksen, joka käsittelee perusteellisesti Malmin lentokentän historiaa ja sen ympäristöhistoriallisia arvoja. Arkkitehtitoimistojen Freese & Schulman laatimassa, jo kesäkuun lopussa valmistuneessa selvityksessä puolletaan vahvoin perustein Malmin lentokenttäkokonaisuuden suojelemista alkuperäisessä ilmailukäytössään. Selvityksen esittämät perusteet kentän lentotoiminnan jatkamiselle ovat samoja, jotka on esitetty myös 10.8.2016 vireille pannussa Lex Malmi -kansalaisaloitteessa. Lex Malmi esittää kenttää suojeltavaksi lailla, jolla säilytetään Helsinki-Malmin lentopaikka ilmailukäytössä, turvataan mahdollisuudet lentopaikan oheistoiminnan kehitykselle ja säilytetään lentopaikan kulttuuriympäristöarvot. Aloitteessa on erityisesti huomioitu kulttuuriympäristöarvojen säilyminen kentän kehittämisessä. Helsinki-Malmin lentokenttä valittiin Euroopan kulttuuriperinnön suojelujärjestön Europa Nostran ja Euroopan investointipankin instituutin toimesta maaliskuussa 2016 Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon. Helsingin kaupungin suunnitelma turvata kentän kulttuuriperintöarvot säilyttämällä ainoastaan lentoaseman molemmat tärkeimmät rakennukset, on tehdyn ympäristöhistoriaselvityksen mukaan riittämätön. Kaupungin suunnitelmat ovat selkeässä ristiriidassa selvityksen esittämien suositusten kanssa: “Rakennukset eivät ole arvokkaita ainoastaan yksittäisinä taidonnäytteinä, vaan myös kontekstiltaan ja maisemaltaan, mukaan lukien kiitotiet ja niiden yksityiskohdat kuten 1930-luvun betonilaatat ja HELSINKI -teksti.” Suojelun kannalta oleellisen alueen laajuutta koskevan tarkastelun lisäksi arkkitehtien tekemä selvitys painottaa myös alkuperäisen käyttötarkoituksen merkitystä kentän kulttuurihistoriallisen arvon säilyttäjänä: “Malmin lentoaseman suojelu- ja kehittämisperiaatteiden tulee lähteä siitä, että alkuperäisen arkkitehtuurin arvokkuus säilyy tai se palautetaan, ja mahdollinen uusi käyttö ja lisärakentaminen toteutetaan sen ehdoilla. ”Arkkitehtuurin arvokkuuteen” kuuluu, että rakennus on sille sopivassa käyttötarkoituksessa, mieluiten siinä, johon se on alun perin suunniteltu.” Selvitys painottaa toistuvasti ilmailutoiminnan oleellista tärkeyttä alueen arvojen säilymiselle: “On ilmeistä, että Malmin lentoaseman kulttuurihistorialliset arvot säilyvät parhaiten ilmailutoiminnassa.” Helsingin kaupunki on tähän mennessä jättänyt huomiotta Museoviraston ja kansainvälisten kulttuuriperintöjärjestöjen esittämät kentän säilyttämistä puoltavat suositukset ja onkin pelättävissä, että myös tämä, kaupungin itsensä tilaama selvitys ja sen suositukset uhkaavat jäädä huomiotta. “On huolestuttavaa havaita, että kaupungin teettämän selvityksen tulos on selkeässä ristiriidassa kaupungin suunnitelmien kanssa”, pohtii Lex Malmi aloitteen aloitteen vireillepanija Kim Korkkula. “On myös yllättävää, että tämän kaltainen selvitys tehdään vasta nyt, kun sen käsittelemää kohdetta koskevia suunnitelmia on jo kauan valmisteltu.” Lex Malmi on samoilla linjoilla kaupungin teettämän ympäristöhistoriaselvityksen johtopäätösten kanssa, mutta se ei kuitenkaan rajoitu tarkastelemaan Malmin kenttää ainoastaan kulttuurihistoriallisten arvojen suojelun näkökulmasta vaan painottaa ennen kaikkea kentän lentotoiminnan jatkumisen merkitystä koko Suomen liike-elämälle. Malmin lentoaseman säilyttäminen ilmailukäytössä luo pienillä, uudentyyppisillä koneilla liikennöiville reittiyhtiöille edellytykset palvella maakuntakeskusten ja maakuntien yritysten sujuvia yhteyksiä pääkaupunkiin Helsinki-Vantaan kasvavien ruuhkien ulkopuolella. Juha Krapinoja, yksi kansalaisaloitteen vireillepanijoista toteaa: “Kentän kulttuurihistoriallinen merkitys on kiistaton ja siellä vuosikymmenien aikana kehittyneet ilmailuperinteet ja ilmailualan osaamiskeskittymä muodostavat perustan sille kentän korvaamattomalle arvolle, joka voi myös tulevaisuudessa palvella pääkaupunkiseudun lisäksi koko maan etua.” Myös kansalaisaloitteen kolmas vireillepanija, Mikko Saarisalo korostaa kentän kauaskantoista merkitystä: “Historiallisten arvojen ohella on kentällä huomattava potentiaali Suomen yritystaloudelle. Siellä tapahtuu jo nyt 1/6 Suomen kaikista tilastoiduista ilmailuoperaatioista ja se toimii vilkkaana sillanpääasemana maakuntakentille ja luo siten ainutlaatuiset edellytykset maakuntien ja pk-seudun yritysten sujuville yhteyksille koti- ja ulkomaan markkinoille.” Lex Malmi on neljässä viikossa saavuttanut 2/3 siitä 50 000 kannattajan määrästä, joka sen tulee saavuttaa puolen vuoden kuluessa. Aloite on allekirjoitettavissa osoitteessa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106 Helsingin kaupungin teettämä selvitys: Arkkitehtitoimistot Freese & Schulman – Malmin lentoaseman ympäristöhistoriaselvitys 30.06.2016 http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/osion_artikkelisivun_osa/liitetiedostot/160823_malmi_yhs_kevyt.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 20, 2016 Windcraft Oy teki äänitasomallinnuksen. Vanha oli vähän vanhentunut, uusi näyttää aivan erilaiselta. http://www.malmiairport.fi/helsinki-malmin-aanitasomallinnus-paivitetty-kaavoituksessa-kaytetyt-melukayrat-eivat-vastaa-todellisuutta/ Tämä dokumentti on toimitettu suoraan Hgin kaupunginhallituksen jäsenille t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2016 Hesarikin raportoi Malmin lentokentän vieressä sijaitsevan Fallkullan alueen ongelmista. "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.” Eipä niin. Lukijakommenteissa tyypilliseen tapaan vähätellään ongelmaa, että onhan valtaosa Helsingistä savimaata ja rakennetaanhan maailmallakin pilvenpiirtäjiä tekosaarille. http://www.hs.fi/kaupunki/a1475980202526 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2016 Hesarikin raportoi Malmin lentokentän vieressä sijaitsevan Fallkullan alueen ongelmista. "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.” Eipä niin. Lukijakommenteissa tyypilliseen tapaan vähätellään ongelmaa, että onhan valtaosa Helsingistä savimaata ja rakennetaanhan maailmallakin pilvenpiirtäjiä tekosaarille. http://www.hs.fi/kaupunki/a1475980202526 Ja ao. kirjoitus sai aika vankan vastineen ja vastaväitteen. http://www.hs.fi/kaupunki/a1476235937304 Itse olen niin lentämisen harrastajana kuin pohjanrakennusta ja maamekaniikkaa lukeneena DI:nä osin harmistuneena osin huvittuneena seurannut tälläkin threadillä ilmaistuja väitteitä, että Malmin maaperä olisi kelvoton ja vaikea rakentaa, koska se nykyisen rakennusosaamisen valossa sitä ei ole. Harmistuneena siksi, että paikkansapitämätön ja väärä väite toimii itseään vastaan. Epätieto ei myöskään oikein sovi ilmailun yhteyteen. Malmin lentokentän puolustamiseen on paljon hyviä ja paikkansapitäviä perusteluja, käytettäköön niitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2016 Jep, Pentti on sinänsä oikeassa, että mihin vainhan voi rakentaa. Falkulla tosin on hyvä esimerkki siitä, että hankalaa se on. Olemme MLY:ssä jättäneet maaperän kentän säilyttämisen argumenttina pois jo ajat sitten, vaikka maalaisjärki sotiikin asiaa vastaan. Maaperän huonon laadun korostajia riittää kyllä ilman yhdistystäkin. Tsekatkaas muuten oikeusasiamiehen ratkaisu Finavian julkisista hallintotehtävistä (Sivu 7) http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.27/1476306627_32236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Jep, Pentti on sinänsä oikeassa, että mihin vainhan voi rakentaa. Falkulla tosin on hyvä esimerkki siitä, että hankalaa se on. Olemme MLY:ssä jättäneet maaperän kentän säilyttämisen argumenttina pois jo ajat sitten, vaikka maalaisjärki sotiikin asiaa vastaan. Maaperän huonon laadun korostajia riittää kyllä ilman yhdistystäkin. Tsekatkaas muuten oikeusasiamiehen ratkaisu Finavian julkisista hallintotehtävistä (Sivu 7) http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.27/1476306627_32236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf t. Timo tuota timo linnki vie ainakin minut tuohon turvatarkastukseen liityvään käsitelyyn eli ehkä väärä osoite? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Ei ole, sivu 7, arviointi, Finavian julkiset hallintotehtävät. t. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Samaa ihmettelin itsekin (korjasin linkin kun oli katki btw.) .. Siis kun tuossa näkyy vain sivulle 4 asti (#4 TOIMENPITEET). (ja p.s. ihan asian ohi, että luulin tämän "hei noi bisnesmatkustajat kiilaa meidät kanarianturistit, kauhea vääryys sdp-suomessa, nyt valitetaan" -jutun olleen urbaania legandaa. Mutta ei valitettavasti näin.. Ihme maa. ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Kappas! Jännä että tuolla on rikkonainen filetto. http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.37/1476363037_10236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf Tässä on oikea linkki Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2016 Aikamoista löllöa kentän alanko on,olin nöösinä Valuraudantiellä kesätöissä kun viereen alettiin Motoralin halleja rakentamaan.Paikalle saapui paalutuskone ja pitkiä paaluja.Muutamalla ensimmäisellä iskulla paalu upposi kymmenkintasenttiä per laaki,kunnes humpsahti metritolkulla suohon.Harva tietää yhden suomen pisimmistä silloista olevan E-4 tiellä lentokentän kohdalla: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tattarisuon_silta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2016 En ole varma oliko tästä jo Forumilla mainintaa, mutta eilisessä Metrossa juttua ympäristökeskuksen tuoreesta selvityksestä. "Helsingin itäisimmät liito-oravat asuvat ympäristökeskuksen mukaan Malmin lentokentän alueen lounais- ja eteläpuolella." http://www.metro.fi/uutiset/a1387819783145?ref=tf_iokboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=FrontPage Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2016 Mielenosoitus Malmin lentokentän puolesta 26.10. https://www.facebook.com/events/1123896724357378/ T.TV Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 25, 2016 En ole varma oliko tästä jo Forumilla mainintaa, mutta eilisessä Metrossa juttua ympäristökeskuksen tuoreesta selvityksestä. "Helsingin itäisimmät liito-oravat asuvat ympäristökeskuksen mukaan Malmin lentokentän alueen lounais- ja eteläpuolella." http://www.metro.fi/uutiset/a1387819783145?ref=tf_iokboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=FrontPage Siellä on vielä puita jäljellä ja sinnehän kaupunki on ilmoittanut aikovansa rakentaa sen pääkiitotien käytön estävän tornitalon, joka lopettaa lentämisen Malmilla, jolloin se vapautuu asuntorakentamiselle. LEX Malmi pitää toivottavasti huolen että tämä painajainen päättyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla