Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Niin, mutta kun ilmailufoorumilla ollaan, sallittaneen kysymys, mistä Berliinissä lennetään pienkoneilla? ;)

 

Viimeksi lensin Tegelistä Malibulla kotiin päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niistä Malmin lentomelualueista... virallisten pykälien mukaan asuntorakentamista haittaa 55dB_DEN (eli Day-Evening-Night-painotettu) lentomelu. Kun katsoo Malmin melukäyriä vuodelta 2003, jotka ovat edelleen käytössä kun uudempiakaan ei ole (tuolloin muuten eniten lentänyt kalusto oli paljon meluisampaa kuin nykyään) käy ilmi, että oikeasti asutusta haittaava melu ei ulotu juuri yhtään lentokenttäalueen rajojen ulkopuolelle, lähinnä vähän Puistolan eteläpäässä ja Sunnuntaipalstoilla.

 

Sinnemäki & kumpp. puhuvat joko tietämättömyyttään tai muuntavat totuutta väittäessään, ettei Malmilla voisi olla lentotoimintaa kun se häiritsisi asutusta.

 

Tuolta löytyy kuvaa asutuksen kanssa yhteensovitetusta Malmin kentästä ilman mitään typistämisiä - vaihtoehtoinen kaavarunko vuoden 2003 melukäyrän kanssa: http://malmiairport.fi/vaihtoehtoinen_kaavarunko - tosin 18:n laskukierroksen myötätuuliosan alta täytyisi jättää muutama talo pois.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän voisi vielä lisätä, että ei tarvita kummoista kerrostaloseinää leikkaamaan 70 desibeliä mekkalasta. Kentän ympäristön rakentamisella on mahdollista siis vähentää lentomelua. Noususektori on toki se haaste, kun melu tulee ylhäältä.

 

Malmin kentän tapauksessa toki melu on lähinnä tekosyy, kun samaan aikaan haaveillaan kaupunkibulevardeja tms. Melun takia asuinkelvottomia slummejahan löytyy Stadista mm. Bulevardilta ja Pohjoisrannasta...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin kaupunki suunnittelee aloittavansa rakennustoimet Malmin lentoasemalla jo vuonna 2019. Tämä olisi melkoinen isku lentotoiminnan mahdolliselle jatkolle Finavian poistuessa lentoasemalta vuoden 2016 lopussa. Helsingin kaupunki kertoi jo aiemmin kesäkuussa varsinaisen rakennusvaiheen keston koko lentoaseman jopa 330 hehtaarin kokoisella alueella olevan 25-30 vuotta.

 

http://lentoposti.fi/uutiset/helsinki_suunnitelee_aloittavansa_esirakentamisen_malmin_lentoaseman_alueella_jo_vuonna_2019

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedote sai melko hyvän medianäkyvyyden.

(Google: Ilmailuliitto tarjouspyyntö)

 

Arvatkaapa, mikä Helsingissä ilmestyvä päivälehti EI ole ainakaan tähän mennessä noteerannut sanallakaan liiton tiedotetta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.malmiairport.fi/selvityspyynto-muuttiko-ministerio-hallituksen-paatosta-malmin-lentokentasta/

 

Suomen hallitus päätti kehysriihessä 2014 vetäytyä toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta niin, että alue olisi mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön 2020-luvulla. Edellytykseksi tälle hallitus asetti Rajavartiolaitoksen ja siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle.

 

Valtiovarainministeriön suunnitelmassa julkisesta taloudesta vuosille 2015-2018 on hallituksen päätöksen vastaisesti poistettu edellytys korvaavasta kentästä.

 

Malmin lentoaseman ystävät ry on lähettänyt asiasta selvityspyynnön valtioneuvoston kansliaan ja valtionvarainministeriöön: kuka on muuttanut hallituksen päätöstä, millä perusteella ja millä valtuutuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://lexmalmi.fi/2016/09/09/helsingin-kaupungin-teettama-uusi-selvitys-puoltaa-malmin-sailyttamista-ilmailukaytossa/

 

Lehdistötiedote liittyen selvitykseen “Arkkitehtitoimistot Freese & Schulman – Malmin lentoaseman ympäristöhistoriaselvitys 30.06.2016”.

 

 

Helsingin kaupungin teettämä uusi selvitys puoltaa Malmin säilyttämistä ilmailukäytössä

 

Helsingin kaupunki on 6.9.2016 julkaissut teettämänsä selvityksen, joka käsittelee perusteellisesti Malmin lentokentän historiaa ja sen ympäristöhistoriallisia arvoja. Arkkitehtitoimistojen Freese & Schulman laatimassa, jo kesäkuun lopussa valmistuneessa selvityksessä puolletaan vahvoin perustein Malmin lentokenttäkokonaisuuden suojelemista alkuperäisessä ilmailukäytössään.

Selvityksen esittämät perusteet kentän lentotoiminnan jatkamiselle ovat samoja, jotka on esitetty myös 10.8.2016 vireille pannussa Lex Malmi -kansalaisaloitteessa.

 

Lex Malmi esittää kenttää suojeltavaksi lailla, jolla säilytetään Helsinki-Malmin lentopaikka ilmailukäytössä, turvataan mahdollisuudet lentopaikan oheistoiminnan kehitykselle ja säilytetään lentopaikan kulttuuriympäristöarvot. Aloitteessa on erityisesti huomioitu kulttuuriympäristöarvojen säilyminen kentän kehittämisessä.

 

Helsinki-Malmin lentokenttä valittiin Euroopan kulttuuriperinnön suojelujärjestön Europa Nostran ja Euroopan investointipankin instituutin toimesta maaliskuussa 2016 Euroopan seitsemän uhanalaisimman kulttuuriperintökohteen joukkoon.

Helsingin kaupungin suunnitelma turvata kentän kulttuuriperintöarvot säilyttämällä ainoastaan lentoaseman molemmat tärkeimmät rakennukset, on tehdyn ympäristöhistoriaselvityksen mukaan riittämätön. Kaupungin suunnitelmat ovat selkeässä ristiriidassa selvityksen esittämien suositusten kanssa:

 

“Rakennukset eivät ole arvokkaita ainoastaan yksittäisinä taidonnäytteinä, vaan myös kontekstiltaan ja maisemaltaan, mukaan lukien kiitotiet ja niiden yksityiskohdat kuten 1930-luvun betonilaatat ja HELSINKI -teksti.”

 

Suojelun kannalta oleellisen alueen laajuutta koskevan tarkastelun lisäksi arkkitehtien tekemä selvitys painottaa myös alkuperäisen käyttötarkoituksen merkitystä kentän kulttuurihistoriallisen arvon säilyttäjänä:

 

“Malmin lentoaseman suojelu- ja kehittämisperiaatteiden tulee lähteä siitä, että alkuperäisen arkkitehtuurin arvokkuus säilyy tai se palautetaan, ja mahdollinen uusi käyttö ja lisärakentaminen toteutetaan sen ehdoilla. ”Arkkitehtuurin arvokkuuteen” kuuluu, että rakennus on sille sopivassa käyttötarkoituksessa, mieluiten siinä, johon se on alun perin suunniteltu.”

 

Selvitys painottaa toistuvasti ilmailutoiminnan oleellista tärkeyttä alueen arvojen säilymiselle:

 

“On ilmeistä, että Malmin lentoaseman kulttuurihistorialliset arvot säilyvät parhaiten ilmailutoiminnassa.”

 

 

 

Helsingin kaupunki on tähän mennessä jättänyt huomiotta Museoviraston ja kansainvälisten kulttuuriperintöjärjestöjen esittämät kentän säilyttämistä puoltavat suositukset ja onkin pelättävissä, että myös tämä, kaupungin itsensä tilaama selvitys ja sen suositukset uhkaavat jäädä huomiotta. “On huolestuttavaa havaita, että kaupungin teettämän selvityksen tulos on selkeässä ristiriidassa kaupungin suunnitelmien kanssa”, pohtii Lex Malmi aloitteen aloitteen vireillepanija Kim Korkkula. “On myös yllättävää, että tämän kaltainen selvitys tehdään vasta nyt, kun sen käsittelemää kohdetta koskevia suunnitelmia on jo kauan valmisteltu.”

 

Lex Malmi on samoilla linjoilla kaupungin teettämän ympäristöhistoriaselvityksen johtopäätösten kanssa, mutta se ei kuitenkaan rajoitu tarkastelemaan Malmin kenttää ainoastaan kulttuurihistoriallisten arvojen suojelun näkökulmasta vaan painottaa ennen kaikkea kentän lentotoiminnan jatkumisen merkitystä koko Suomen liike-elämälle. Malmin lentoaseman säilyttäminen ilmailukäytössä luo pienillä, uudentyyppisillä koneilla liikennöiville reittiyhtiöille edellytykset palvella maakuntakeskusten ja maakuntien yritysten sujuvia yhteyksiä pääkaupunkiin Helsinki-Vantaan kasvavien ruuhkien ulkopuolella.

 

Juha Krapinoja, yksi kansalaisaloitteen vireillepanijoista toteaa: “Kentän kulttuurihistoriallinen merkitys on kiistaton ja siellä vuosikymmenien aikana kehittyneet ilmailuperinteet ja ilmailualan osaamiskeskittymä muodostavat perustan sille kentän korvaamattomalle arvolle, joka voi myös tulevaisuudessa palvella pääkaupunkiseudun lisäksi koko maan etua.”

 

Myös kansalaisaloitteen kolmas vireillepanija, Mikko Saarisalo korostaa kentän kauaskantoista merkitystä: “Historiallisten arvojen ohella on kentällä huomattava potentiaali Suomen yritystaloudelle. Siellä tapahtuu jo nyt 1/6 Suomen kaikista tilastoiduista ilmailuoperaatioista ja se toimii vilkkaana sillanpääasemana maakuntakentille ja luo siten ainutlaatuiset edellytykset maakuntien ja pk-seudun yritysten sujuville yhteyksille koti- ja ulkomaan markkinoille.”

 

Lex Malmi on neljässä viikossa saavuttanut 2/3 siitä 50 000 kannattajan määrästä, joka sen tulee saavuttaa puolen vuoden kuluessa. Aloite on allekirjoitettavissa osoitteessa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106

 

 

Helsingin kaupungin teettämä selvitys: Arkkitehtitoimistot Freese & Schulman – Malmin lentoaseman ympäristöhistoriaselvitys 30.06.2016

 

http://www.uuttahelsinkia.fi/sites/default/files/osion_artikkelisivun_osa/liitetiedostot/160823_malmi_yhs_kevyt.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarikin raportoi Malmin lentokentän vieressä sijaitsevan Fallkullan alueen ongelmista. "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.” Eipä niin.

 

Lukijakommenteissa tyypilliseen tapaan vähätellään ongelmaa, että onhan valtaosa Helsingistä savimaata ja rakennetaanhan maailmallakin pilvenpiirtäjiä tekosaarille.

 

http://www.hs.fi/kaupunki/a1475980202526

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarikin raportoi Malmin lentokentän vieressä sijaitsevan Fallkullan alueen ongelmista. "Malmin kentälle ei halpoja asuntoja rakenneta koskaan.” Eipä niin.

 

Lukijakommenteissa tyypilliseen tapaan vähätellään ongelmaa, että onhan valtaosa Helsingistä savimaata ja rakennetaanhan maailmallakin pilvenpiirtäjiä tekosaarille.

 

http://www.hs.fi/kaupunki/a1475980202526

 

 

Ja ao. kirjoitus sai aika vankan vastineen ja vastaväitteen.

 

http://www.hs.fi/kaupunki/a1476235937304

 

Itse olen niin lentämisen harrastajana kuin pohjanrakennusta ja maamekaniikkaa lukeneena DI:nä osin harmistuneena osin huvittuneena seurannut tälläkin threadillä ilmaistuja väitteitä, että Malmin maaperä olisi kelvoton ja vaikea rakentaa, koska se nykyisen rakennusosaamisen valossa sitä ei ole. Harmistuneena siksi, että paikkansapitämätön ja väärä väite toimii itseään vastaan. Epätieto ei myöskään oikein sovi ilmailun yhteyteen.  Malmin lentokentän puolustamiseen on paljon hyviä ja paikkansapitäviä perusteluja, käytettäköön niitä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

Pentti on sinänsä oikeassa, että mihin vainhan voi rakentaa. Falkulla tosin on hyvä esimerkki siitä, että hankalaa se on.

 

Olemme MLY:ssä jättäneet maaperän kentän säilyttämisen argumenttina pois jo ajat sitten, vaikka maalaisjärki sotiikin asiaa vastaan. Maaperän huonon laadun korostajia riittää kyllä ilman yhdistystäkin.

 

Tsekatkaas muuten oikeusasiamiehen ratkaisu Finavian julkisista hallintotehtävistä (Sivu 7)

 

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.27/1476306627_32236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

Pentti on sinänsä oikeassa, että mihin vainhan voi rakentaa. Falkulla tosin on hyvä esimerkki siitä, että hankalaa se on.

 

Olemme MLY:ssä jättäneet maaperän kentän säilyttämisen argumenttina pois jo ajat sitten, vaikka maalaisjärki sotiikin asiaa vastaan. Maaperän huonon laadun korostajia riittää kyllä ilman yhdistystäkin.

 

Tsekatkaas muuten oikeusasiamiehen ratkaisu Finavian julkisista hallintotehtävistä (Sivu 7)

 

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.27/1476306627_32236&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

 

t. Timo

 

tuota timo linnki vie ainakin minut tuohon turvatarkastukseen liityvään käsitelyyn eli ehkä väärä osoite?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa ihmettelin itsekin (korjasin linkin kun oli katki btw.) .. Siis kun tuossa näkyy vain sivulle 4 asti (#4 TOIMENPITEET).

 

 

(ja p.s. ihan asian ohi, että luulin tämän "hei noi bisnesmatkustajat kiilaa meidät kanarianturistit, kauhea vääryys sdp-suomessa, nyt valitetaan" -jutun olleen urbaania legandaa. Mutta ei valitettavasti näin.. Ihme maa. :-\)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoista löllöa kentän alanko on,olin nöösinä Valuraudantiellä kesätöissä kun viereen alettiin Motoralin halleja rakentamaan.Paikalle saapui paalutuskone ja pitkiä paaluja.Muutamalla ensimmäisellä iskulla paalu upposi kymmenkintasenttiä per laaki,kunnes humpsahti metritolkulla suohon.Harva tietää yhden suomen pisimmistä silloista olevan E-4 tiellä lentokentän kohdalla:  https://fi.wikipedia.org/wiki/Tattarisuon_silta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma oliko tästä jo Forumilla mainintaa, mutta eilisessä Metrossa juttua ympäristökeskuksen tuoreesta selvityksestä.

 

"Helsingin itäisimmät liito-oravat asuvat ympäristökeskuksen mukaan Malmin lentokentän alueen lounais- ja eteläpuolella."

 

http://www.metro.fi/uutiset/a1387819783145?ref=tf_iokboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=FrontPage

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma oliko tästä jo Forumilla mainintaa, mutta eilisessä Metrossa juttua ympäristökeskuksen tuoreesta selvityksestä.

 

"Helsingin itäisimmät liito-oravat asuvat ympäristökeskuksen mukaan Malmin lentokentän alueen lounais- ja eteläpuolella."

 

http://www.metro.fi/uutiset/a1387819783145?ref=tf_iokboksi&utm_campaign=tf-metro&utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=FrontPage

 

Siellä on vielä puita jäljellä ja sinnehän kaupunki on ilmoittanut aikovansa rakentaa sen pääkiitotien käytön estävän tornitalon, joka lopettaa lentämisen Malmilla, jolloin se vapautuu asuntorakentamiselle.  LEX Malmi pitää toivottavasti huolen että tämä painajainen päättyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään