Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Tervetuloa itsenäisyyspäivänä Malmin lentoasemalle kello 17-18 mukaan valaisemaan se sinivalkoiseksi ja ikuistamaan hetki! Aktiivisimmat ovat jo testailleet valokalustoa parina iltana.

...niin ja joulu saapuu lentoasemalle 10.12. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni Malmiin liittyvä asia:

Luotsiveneen onnettomuuteen Emäsalossa 8.12. hälytettiin MIRG-ryhmä (Maritime Incident Response Group), jonka tukikohta on Malmin pelastusasema. Uutisten ja kuvien mukaan ryhmä valmistautui Malmin pelastusasemalla ja lähti pakettiautolla Helsinki-Vantaalle, josta ryhmä jatkoi matkaa kopterilla turmapaikalle.

Tässä kyseisessä tapauksessa viiveellä hälytyksestä turmapaikalle ei varmastikaan ollut merkitystä lopputuloksen kannalta, mutta onko kaikissa mahdollisissa tapauksessa näin? Ajoaika Malmilta Helsinki-Vantaalle on ehkä noin 10-15 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tapani Vatanen kirjoitti:

Ei voi olla totta?

Ei valitettavasti mikään yllätys.

Alussa kun avasi oli ruoka oikeasti hyvää, lounas edullinen ja väkeä riitti aina ja tunnelma hyvä. Brunsseillakin oli tupa aina täynnä kun kävin :)

Jostain syystä lounasbuffan taso jossain vaiheessa alkoi ainakin omasta mielestä laskea todella paljon ja huomasin että porukkaakin kävi vähemmän ja vähemmän (sen seurauksena?). Tätä sitten seurasi aukioloaikojen lyhennys ja vielä lopuksi siirtyminen vain keittolounaaseen, noin lyhennettynä draaman kaarena...

Lounaspaikoilla on kova kilpailu tuolla alueella mutta alussa näytti että hommahan toimisi... Mutta valitettavasti tässä viimeisen vuoden aikana kyllä näki selvästi ettei homma jatku kauaa kun kokoajan supistetaan. Harmi kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2016 - 2017 vaihteessa kentältä lähti iso osa lounaspaikan käyttäjistä pois, joten taisi lähteä liikkeelle kurjistumisen kehä siitä, että piti säästää kustannuksissa.

Ruoka oli tosiaan syksyllä 2016 oikein hyvää ja hintakin oli kohdallaan. Viime syksynä kävin pariin kertaan ja hiukan oli jo kurjistunut sillon tarjonta. Maku vielä kohdallaan, mutta hinta oli noussut selvästi. Varmaan siitä johtuen sitten lähti moni ulkopuolinen kävijä pois. Harmilista minunkin mielestä ettei sieltä enää saa lounasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämä ikääntyminen jotain positiivista tuo tullessaan, niin realismia. Jos olisin 1986 tiennyt sen mitä tiedän nyt, en olisi ikinä ollut perustamassa lentokoulua ja lentokonekorjaamoa Malmille. Nuoret vievät kehitystä eteenpäin ja kokeneet estävät monet katastrofit. Näin se vaan menee, niin ilmailussa kuin taloudessakin. Se pitää tässäkin yhteydessä ymmärtää, ettei niiden, jotka haluavat lopettaa kaupallisen yleisilmailun Malmilla, tarvitse sitä tehdä määräyksillä ja käskyillä. Riittää kun tekevät kaupallisen toiminnan kannattamattomaksi ja sitä ne tottavie ovat tehneet hyvin ammattitaitoisesti jo 20 vuotta. Tarkoitan tietysti Finaviaa. Juuri siksi olen paasannut tämän saman 20 vuotta, että keskitytään siihen, miten turvataan parhaiten yleisilmailun taloudelliset edellytykset seuraavaksi 50 vuodeksi. Malmi ei ole vastaus siihen. Se, että panee roponsa Malmin säilymiseen maamme pääasiallisena yleisilmailukenttänä on sama, kuin hukkuva tarraisi kiinni uppotukkiin uskoen pelastuvansa sen avulla.

Malmia voidaan kehittää alueena, jossa ilmailu on osa aktiviteettia. Mutta silloin aktiviteetin kärkenä on joku muu taloudellinen toimeliaisuus ja ilmailun sallitaan roikkua mukana sivuroolin esittäjänä. Jonkinmoisena ultraharrastajien tukikohtana. Luokaa hyvät ilmailun ystävät rohkeita yleisilmailua eteenpäin vieviä hankkeita ja anokaa niille rahoitusta ja Finavian puoltolausuntoja. Ei tästä maailmasta raha ole loppunut. Uskon, että Finaviasta löytyy myös ilmailun parasta ajattelevia, vaikka ovatkin ryvettäneet maineensa saatuaan ylempää käskyn ajaa Malmilta alas kaupallisen yleisilmailun edellytykset. Vanhemmiten sitä pehmenee ja uskoo pahastakin, ettei se ole ikuista.

Seppo     

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin lentoasema elää muistoissani

 

Virkamieslakko vuonna 1986 oli Malmin lentoaseman joutsenlaulu. Osa Finnairin lentoliikenteestä siirtyi vielä kerran hetkeksi Malmille.

 

Ilmailulaitoksen perustamisen myötä Suomen lentoasemat kaupallistettin. Vallan kabineteissa Malmille suunniteltiin uusi tulevaisuus isona rakennuskohteena.

 

Suunnitelma on nyt saavuttamassa toteuttamisvaiheen. Se tuntuu haikealta.

 

Olin kahdeksanvuotias, kun elämäni ensimmäinen lentomatka alkoi Malmilta. Se oli Aeron DC-3 Vaasaan. Ensimmäisen yksinlentoni lensin Malmilla. Minulla oli myös onni toimia lennonjohtajana Malmilla.

 

Malmi on minun ilmailukehtoni. Sitä muistoa vaalin rakkaudella.

 

Esa

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Malmin lentoaseman virheellinen käsittely vie Helsingin yleiskaavan korkeimpaan hallinto-oikeuteen
 

Malmin lentoaseman ystävät ry on keskiviikkona 7.3.2018 valittanut korkeimpaan hallinto-oikeuteen Helsingin yleiskaavaa koskevasta Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä. Yhdistys vaatii asian palautettavaksi uudelleen käsiteltäväksi.

"Ihmettelen etenkin sitä, miten hallinto-oikeus voi katsoa lentotoiminnan päättyneeksi, kun kentällä on päivittäin jatkuvasti koneita ilmassa.” Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen sanoo.

Yhdenvertaisuusperiaate rikkoutuu useissa hallinto-oikeuden päätöksen kohdissa

Hallinto-oikeuden päätöksessä Malmin lentoaseman ystävien huomio kiinnittyi muun muassa siihen, että oikeus tulkitsee samojen argumenttien johtavan eri kaava-alueilla erilaisiin johtopäätöksiin. Esimerkiksi Vartiosaaren RKY-alueen kulttuuriarvoista todetaan, ettei niitä voida toteuttaa asemakaavavaiheessa kun taas Malmin osalta tämä arvioidaan mahdolliseksi. Molemmat alueet ovat kansallisesti merkittäviä, rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY 2009).

Hallinto-oikeus on kumonnut useita osia yleiskaavasta maakuntakaavan vastaisina. Malmin lentoaseman kohdalla hallinto-oikeus kuitenkin päätti toisin, vaikka yleiskaava on selvässä ristiriidassa maakuntakaavan kanssa.

Aiemmat päätökset ja lainsäädäntö on jätetty huomiotta

Hallinto-oikeudessa ei ole käsitelty KHO:n aiempia päätöksiä vastaaviin luontoarvoihin liittyen. Valituksessa on muistutettu mm. purotaimenen ja vuollejokisimpukan elinympäristöön liittyvästä päätöksestä KHO:2014:176 (liitteenä).

Hallinto-oikeuden päätöksessä on myös erityisen vakava asiavirhe lentotoiminnasta. Hallinto-oikeus katsoo lentotoiminnan päättyneen, vaikka siihen on voimassaoleva ympäristölupa ja lentopaikan pitolupa. Helsinki-Malmin lentokentältä tehtiin vuonna 2017 yhteensä 40 189 operaatiota. Myös valtioneuvoston asetus rajanylityspaikoista on jätetty huomiotta.

Helsingillä on valta ja vastuu tulevaisuudesta

Hyvönen muistuttaa, että Malmin lentoaseman tulevaisuus on Helsingin vastuulla ja vallassa.

”Helsingin etu ja velvollisuus on arvioida tulevaisuuden ilmailun mahdollisuudet ja edellytykset pääkaupunkiseudulla nyt, kun kaava valmistellaan uudestaan. Nyt kaupungin on kuultava myös kansalaisten mielipidettä, sillä yli kaksi kolmannesta helsinkiläisistä haluaa edelleen säilyttää kentän ilmailukäytössä.”

Professori ja kaupunkisuunnitteluveteraani Pentti Murole on tutustunut hallinto-oikeuden ratkaisuun Malmin lentoaseman osalta.

”Olen surullinen, mutta toiveikas.  En oikein usko juristien tätä pystyvän ratkaisemaan pykälien tarkastelulla. Toiveeni liittyy siihen, että entisestään kilpailukykyisemmäksi pyrkivä rakas Helsinkimme ottaisi vielä toimivaltansa puitteissa esille digitaaliset kynät ja luonnospaperit ja tekisi vaihtoehdon jonka tuloksena saadaan hienon puutarhakaupungin lisäksi toimiva citykenttä. Se on mahdollista”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totean aluksi, että olen viettänyt Malmilla yrittäjänä yhdeksän vuotta elämästäni ja Malmi on lähellä minunkin sydäntäni. Jatkan kuitenkin, ettei tämän hetken keskustelun pääasiana pitäisi olla Malmi lentokenttänä, vaan pääkaupunkiseudun yleisilmailun tulevaisuus, sekä kaupallisen yleisilmailun että harrastusilmailun tulevaisuus. Ymmärrän, että tunnetasolla on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, ettei Malmilla ole tulevaisuutta sellaisena kenttänä, jollaisena on totuttu muistamaan. Malmia koskevana ilmailijat saattavat saada muutamaksi vuodeksi pienen torjuntavoiton, mutta millä hinnalla? Jos kaikki energia käytetään kamppailuun Malmista ja unohdetaan tulevaisuus. Se taho, jonka lakisääteisenä tehtävänä on ilmailun toimintaedellytysten turvaaminen, ei ole pystynyt antamaan vastausta tähän pääasiaan. Ja sitä meidän ilmailjoiden on heiltä vaadittava. Sen Finavia on velkaa yleisilmailijoille. On myös totta, että aikoinaan Finavia lupasi rakentaa korvaavan kentän ja että siitä lupauksesta on luovuttu. Ne rahat menivät Finavian epäonniseen johdannaismarkkinoiden sijoitusseikkailuun eikä se lupaus ole enää voimassa. Jotain kuitenkin on suunniteltava, päätettävä ja tehtävä eikä tämä ole yksinomaan ilmailijoiden itsensä tehtävä. Finavialla on mahdollisuus saada paljon aikaan pääkaupunkiseudun yleisilmailun turvaamiseksi, mutta mistä heille saataisiin motivaatio siihen. Se on tuhannen taalan kysymys.  

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä tämän keskusteluketjun otsikointikin vähän ohjaa Malmi-keskeisyyteen, jossa ilmailun ohella sondeerataan paikan muita arvoja, joita ei voida siirtää. ;)

On erinomainen asia, jos keskustelu ja käytännön aloitteellisuus herää myös laajemmalta pohjalta tuumimaan pääkaupunkiseudun kaupunkilentoaseman perustamista - ellei peräti Suomen paikallislentoasemaverkoston kehittämistä - siis sellaista, mihin esim. Netjets perustaa onnistumistarinaansa. Se ansaitsisi ihan oman keskusteluketjunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannatan lämpimästi Juhan ajatusta. Tuskin olen ainoa, jonka mielestä on nurinkurista, että Malmista kirjoitetaan ja puhutaan palstametreittäin, mutta siitä ollaan vaiti, kuinka tulevaisuudessa hoidetaan pääkaupunkiseudun ammatillinen yleisilmailu ja harrasteilmailu. Itseänikin harmittaa kirjoitella tähän ketjuun, joka tähtää nimenomaan Malmin säilymiseen. Mutta kun ei ole muutakaan. Ei se myöskään ole Malmin säilyttämiseen tähtäävästä keskustelusta pois, vaikka saataisiin keskustelua myös tästä paljon tärkeämmästä kysymyksestä. Jos toivoa sopii, niin ehkä Finavian edustaja voisi aluksi esittää ajatuksia, kuinka heidän mielestä toiminta pitäisi hoitaa tulevaisuudessa ja millaisia panostuksia Finavia on ajatellut siihen satsata.

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Ehkäpä tämän keskusteluketjun otsikointikin vähän ohjaa Malmi-keskeisyyteen, jossa ilmailun ohella sondeerataan paikan muita arvoja, joita ei voida siirtää. ;)

On erinomainen asia, jos keskustelu ja käytännön aloitteellisuus herää myös laajemmalta pohjalta tuumimaan pääkaupunkiseudun kaupunkilentoaseman perustamista - ellei peräti Suomen paikallislentoasemaverkoston kehittämistä - siis sellaista, mihin esim. Netjets perustaa onnistumistarinaansa. Se ansaitsisi ihan oman keskusteluketjunsa.

Kolme vuotta Netjetsillä työkseni lentäneenä uskallan väittää, että ”paikallislentoasemilla” ei ole heidän ns onnistumisensa kanssa juurikaan tekoa. Enimmäkseen lennetään isolta kentältä toiselle isolle kentälle. Ja sen ”onnistumisen” mahdollistaa muu kuin lentäminen. Mutta menee ohi tärkeämmän Malmi-aiheen, jonka suhteen olen ihan samaa mieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisinpa muuten tosiaan sotkea kaksi menestystarinaa toisiinsa! Vain toinen niistä perustui paikalliskenttien hyödyntämiseen. Täytyy tavata Kimin / Mauborgnen kirja uudestaan.

(asiaan saattoi vaikuttaa se, että Savonlinnassa olen kohdannut Netjetin ;) )

Muoks: en toisaalta ihan tyhjästä nyhjännyt ja tuohan koskee juuri Malmin mittakaavan kenttiä: 

"To create a blue ocean NetJets built on these distinctive strengths. The result was the new market space of fractional jet ownership. Here customers don’t buy a jet outright. They only buy a small fraction of it. The result is that buyers get the convenience of a private jet at the price of a commercial airline travel. NetJets’ smaller airplanes, the use of smaller regional airports, and limited staff keep costs to a minimum. With point-to-point service and an exponential increase in the number of airports to land in, there are no flight transfers; trips that would otherwise require overnight stays can be completed in a single day. The time from your car to takeoff is measured in minutes instead of hours. Perhaps most appealing, your jet is always available with only four hours’ notice. If a jet is not available, NetJets will charter one for you. Last but not least, NetJets dramatically reduces issues related to security threats and offers client’s customized in-flight service."

Ehkäpä tässä strategia on kokemusten myötä muuttunut. Silti rakeisuudeltaan ryhmäliikennetasoinen oikotie yli maaesteiden uusinta teknologiaa hyödyntäen olisi todella kiinnostava nähdä - nyt kun myös sähköä ja hybridejä pukataan kovasti esille.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Lampi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa eduskunnalle, että Malmin lentokenttää koskeva kansalaisaloite hylätään.

Päätös tätä koskevan mietinnön hyväksymisestä on yksimielinen. Perustelu tälle on kunnallinen itsemääräämisoikeus. Valiokunta siis katsoo, että eduskunta ei voi kävellä Helsingin kaupungin ja valtion aiemmin asiasta tekemien sopimusten yli tai kumota kaupunginvaltuuston tekemään päätöstä noin vain.

Mietinnössä painotetaan kuitenkin, että Malmin kentälle pitäisi osoittaa korvaaja hyvien yhteyksien ja riittävän lyhyen etäisyyden päästä. Liikelennoille, ilmailukoulutukselle ja huollolle pitäisi siis löytää paikka muualta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005602250.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään keskusteltiin aloitteesta eduskunnassa: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005611447.html

Lainaa
Malmin lentokenttää puolustavat kansanedustajat vetosivat Helsingin päätöksentekijöihin tiistaina, kun eduskunta keskusteli lentokentän säilyttämistä vaatineesta kansalaisaloitteesta.
 
Lentokentän lakkauttamista kannattavia kansanedustajia ei eduskunnassa tiistaina juuri näkynyt, mutta vastustavia puheenvuoroja kuultiin sitäkin enemmän.

Lentokentän säilyttämistä perusteltiin muun muassa ilmailun jatkuvalla lisääntymisellä, ilmailukoulutuksen ja pelastusviranomaisten tarpeilla, huoltovarmuudella, lentokentän kulttuurihistoriallisella arvolla ja lentokenttäalueen luontoarvoilla.

Samaan aikaan kansanedustajat myönsivät, että päätös Malmin kentän kohtalosta on Helsingin kunnallisten päätöksentekijöiden käsissä eikä eduskunta voi siihen puuttua.

– Ei voi muuta kuin toivoa, että Helsingin kaupunki vielä ottaisi järjen käteensä ja peruisi älyttömän Malmi-päätöksensä, keskustan Pekka Puska sanoi.
 
Kansanedustaja toisensa jälkeen nosti keskustelussa esimerkiksi Tukholman kaupunkialueella sijaitsevan Bromman lentokentän, jonka lakkauttamisesta on luovuttu ja joka Malmin puolustajien mukaan on nousemassa menestystarinaksi.

– Samaan aikaan täällä ollaan tuhoamassa Malmin kenttää. Siinä ei ole mitään järkeä, perussuomalaisten Mika Raatikainen puhisi.

– Ilmailun merkitys ei tulevaisuudessa suinkaan ole vähenemässä vaan päinvastoin. On silkkaa hulluutta tuhota toimiva ja arvokas kenttä, josta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää vaikka mitä. Kerran tuhottua ei valitettavasti enää takaisin saa, kokoomuksen Jaana Pelkonen painotti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentän ympäristön korkeustietoja sen tarkemmin osaamatta ulkoa, tuntuisi että Helsinki-Vantaan liikenteen kanssa yhteen sovittamiseksi olisi parempi ratkaisu pistää 18-36 kiitotien pääty asumiseen ja ottaa 09-27 liikennekäyttöön. Epäilemättä toki vaatisi 4- ja 7-tien viemistä joko vähän maan alle tai sitten linjaamaan teitä hiukan uudelleen. Helsinki-Vantaan liikenne toimii kuitenkin pääsääntöisesti 04-22 L/R kiitoteiltä, jolloin Malmille voisi teoriassa käyttää mittarilähestymistä tuohon 09-27:lle paremmin, kun esimerkiksi Missed approach lähtisi enemmän EFHK:n liikenteen kanssa samoihin suuntiin, kuin 18-36:lta ylösvetoa tekevät koneet. Tällöin tuota Malmia voisi käyttää myös huonoilla keleillä ja aidosti Bromman tapaisesti. Voi tietysti olla, että 09-27:aa pitäisi pidentää, että siihen mahtuisi esimerkiksi bisnesjetillä tulemaan laskuun, mutta ehkä tuon 7-tien liittymiä muuttamalla sekin voisi onnistua.
Nykyään ei enää löydy AIP:sta EFHF 09-27 obstacle charttia, josta vois yrittää arvailla sen ympäristön rajoittavia esteitä.


EDIT: Epäilen kyllä vahvasti, että tästä ja kaikista muista ehdotuksista huolimatta tällä kertaa EFHF taru on luettu loppuvaksi :-(

Muokattu: , käyttäjä: Harri Kontturi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/uutiset/3-10126520

Lainaa

Eduskunta hylkäsi tänään keskiviikkona kansalaisaloitteen Helsingin Malmin lentokentän ilmailutoiminnan säilyttämisestä. Asiasta ei äänestetty, sillä puhemies katsoi, että vastaehdotus on ollut sisällöltään perustuslain vastainen.

Helsingin Malmin lentokentälle ja sitä ympäröiville alueille on kaavailtu suurta määrää uusia asuntoja lähivuosikymmeninä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kuvitellaan tarvittavan paljon uusia asuntoja? Suomalaisten syntyvyys on historian alhaisimpia. Ei kai hallitus yritä tuoda Suomeen mahdollisimman paljon  ns. lakupekkoja?  Että saataisiin ns. halpatyövoimaa. Se on täysin väärä tie. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-10126520

Helsingin Malmin lentokentälle ja sitä ympäröiville alueille on kaavailtu suurta määrää uusia asuntoja lähivuosikymmeninä.

YLE Uusimaan Radiouutisissa kello 16:30 oli aika absurdi käänne, kun ensin kerrottiin että Malmi-kansalaisaloite on hyvätty ja kuinka Helsinki suunnittelee rakentavansa alueelle asuntoja. Seuraava uutinen kertoi, että kuinka suuri tarve on uusille frisbeegolf-kentille pääkaupunkiseudulla, mm Kivikossa olevaa halutaan laajentaa ja uutta kenttää haluttaisiin mm Paloheinään.. Uutisessa sanottiin, että rakentaminen ei ole ongelmatonta, koska uusi kenttä tarvitsee jopa 10 hehtaarin alueen.  :-[

Tästä voi kuunnella, kestää vain parisen minuuttia.
https://areena.yle.fi/1-4367669

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Miksi kuvitellaan tarvittavan paljon uusia asuntoja? Suomalaisten syntyvyys on historian alhaisimpia. Ei kai hallitus yritä tuoda Suomeen mahdollisimman paljon  ns. lakupekkoja?  Että saataisiin ns. halpatyövoimaa. Se on täysin väärä tie. 

Varsinaisen superkysymyksen heitit. Jostain syystä pääkaupunkiseudulle vain tarvitaan lisää työvoimaa, tarkoittaa lisää asukkaita ja siis lisää asuntoja.No, se jokin syy on talouden kasvu nimenomaan metropolialueella ja kasvukeskuksissa. Sitten, kun pääkaupunkiseudun kaupungit eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen yhteisestä maankäytön kehityksestä (lue kuntaliitoksista) niin Helsingin pitää se asuntokasvunsa tunkea sille pienelle alalle mikä sillä on. Joten sitten tarvitaan malmit, kaupunkibulevardit, saaret jne. 

Mistä ne lisäasukkaat sitten tulevat. Muualta Suomesta ja enenevässä määrin ulkomailta. Kun Suomesta ei enää riitä, Ja ulkomailta tulee sekä niitä (super)asiantuntijoita ja sitten niitä, jotka tekevät sen työn, jota me suomalaiset emme enää suostu tekemään. (Ja jos tähän joku sanoo, että jos maksettaisiin "kunnon" palkaa, niin löytyisi. Mutta sillä palkka=kustannustasolla ei sitten löydykään sitä asiakasta joka maksaisi. Ja sitten se työ valuisi Suomen ulkopuolelle. jota sitäkään ei haluta. Kun tarvitaan ne veroeurot, jotta hyvinvointivaltio toimisi)

Vaan tämän tarinanhan me kaikki tiedämme. Mutta tulipahan kerrattua.Provosoituna :)

jatketaan siis lentämistä, Valitettavasti ilmeisesti muualta kuin Malmilta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Miksi kuvitellaan tarvittavan paljon uusia asuntoja? Suomalaisten syntyvyys on historian alhaisimpia. Ei kai hallitus yritä tuoda Suomeen mahdollisimman paljon  ns. lakupekkoja?  Että saataisiin ns. halpatyövoimaa. Se on täysin väärä tie. 

Ottamatta Malmin asemaan kantaa, kysynkin ihan vakavissani: Meinaatko Tarmo että termisi lakupekka on ihan korreksti ilmaus? Käsittääkseni maahantulijoita on eri maista ja eri syistä. Ainakin täällä Tampereen seudulla, enkä usko että se Tampereen ulkosatama ( lue Helsinki) on väestöltään niin erilaista. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Ottamatta Malmin asemaan kantaa, kysynkin ihan vakavissani: Meinaatko Tarmo että termisi lakupekka on ihan korreksti ilmaus? Käsittääkseni maahantulijoita on eri maista ja eri syistä. Ainakin täällä Tampereen seudulla, enkä usko että se Tampereen ulkosatama ( lue Helsinki) on väestöltään niin erilaista. 

Perun sanani. Anteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään