Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

15 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

naiivisti luulen että täällä rajan takana ei ole näin härskiä porukkaa

Saatat Sami yllättyä jos luulet että kuntaraja jotenkin muuttaisi poliitikon karvat!

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhansia kilometrejä betonipilareita, massiivisia maansiirtoja – Malmin asuntojen rakentamisesta tulee kallista ja työlästä

Uutisanalyysi: Tattarisuon savikko on keskimäärin 10–15-metristä. Teräsbetonipaaluja tarvitaan niin paljon, että peräkkäin pantuina ne ulottuisivat Helsingistä Etelä-Koreaan ja takaisin.

Yli 14 000 kilometriä betonipilareita, joiden valmistamiseen kuluu yli puoli miljoonaa tonnia sementtiä, kolmasosa Suomen vuotuisesta tuotannosta. Sen teossa syntyy yli 350 000 tonnia hiilidioksidia.

Yli kaksi miljoonaa kuutiometriä maan siirtoja, joukossa toistaiseksi tuntematon määrä ongelmallista, rikiltä haisevaa sulfidisavea. Siirrettävät maamassat mahtuisivat kuutioon, jonka jokaisen sivun pituus on 130 metriä.

Helsingin kaupungin investoinnit pelkkään yleisten tilojen eli katujen ja puistojen maa-ainesten stabilointiin noin 300 miljoonaa euroa.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tuhansia-kilometreja-betonipilareita-massiivisia-maansiirtoja-malmin-asuntojen-rakentamisesta-tulee-kallista-ja-tyolasta/?shared=1052350-3ce22aaf-500&fbclid=IwAR3ql3UPvJE-5byRPAWHCmGm7SqiPxeiEkJo-6dRW_N5eqriX3OiFBm7yxA

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/malmin-lentokentan-alueen-kehittaminen-jatkuu

Lainaa

Helsingin kaupunki on vuokrannut osan Malmin lentokentän alueesta Malmin lentokenttäyhdistys ry:lle, joka toimii valvomattoman lentopaikan operaattorina. Yhdistyksen maanvuokrasopimuksen mukaan vuokra-aika on 1.1.2017 alkaen toistaiseksi, yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Yhdistys oli hakenut kaupungilta maanvuokrasopimuksen jatkamista. Kaupunkiympäristön toimiala on 5.12.2018 tehnyt vuokra-ajan jatkamisesta kielteisen päätöksen ja irtisanonut vuokrasopimuksen päättymään 31.12.2019, joka oli myös alkuperäisen maanvuokrauspäätöksen takaraja.

Kaupunki on myös vuokrannut tiloja ja maa-alueita useille toimijoille lentokentän alueella. Neuvottelut vuokralaisten kanssa käydään vuoden 2019 aikana.

.... :|

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi: Joulupukki laskeutui Helsinki-Malmille tuliaisinaan uusi kuntalaisaloite kentän säilyttämiseksi

Joulupukki "laskeutui" Helsinki-Malmin lentoasemalle lauantaina 8. joulukuuta. Sää oli kovin harmaa, mutta pukin kelpuutukset vaikuttivat riittävän lentoon Ikarus-ultralla. Vaikka tapahtuma oli suunnattu lapsille, tilaisuudessa selvisi myös se, että Malmin lentoaseman ystävät -yhdistys käynnistää nimienkeruun kuntalaisaloitteeseen kentän säilyttämiseksi ilmailukäytössä.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/joulupukki_laskeutui_helsinki_malmille_tuliaisina_uusi_kuntalaisaloite_kent_n_s_ilytt_miseksi

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinkiläiset voivat käydä allekirjoittamassa kuntalaisaloitteen, jossa ehdotetaan lopultakin kansanäänestystä lentokentän ilmailukäytöstä. Tahti on aina alussa hurja, mutta nyt tämä on ollut yllättävänkin hurja - kolmessa päivässä yli 3000 nimeä. Kaikkiaan tarvitaan 22 262 allekirjoitusta, mutta hanktta ei ole tarkoitus lopettaa siihen vaan kerätä riittävä tuki asialle.

 

https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/6466 - pankkitunnareilla tai mobiilivarmenteella.

 

t. Timo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Do You hear the People sing..." :)

Ulkopaikkakuntalaisten soisi mielellään viestittämän tämän helsinkiläisille tutuilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

"Do You hear the People sing..." :)

Ulkopaikkakuntalaisten soisi mielellään viestittämän tämän helsinkiläisille tutuilleen.

Kyllä kyllä,nyt pirautus hesalaisille sukulaisille ja tuttaville,Hyvän Joulun toivotus ja kehotus,muista allekirjoittaa....:santa:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin kaupunki on aikanaan solminut toistaiseksi voimassa olevan maanvuokrasopimuksen Malmin lentokenttäyhdistyksen kanssa. Alkukuusta kaupunki irtisanoi tämän sopimuksen "oman käytön takia". 

Kuntien kohdalla tällainen irtisanominen on vähän mutkikkaampaa kuin yksityispuolella. Irtisanomisesta onkin tehty oikaisuvaatimus http://www.malmiairport.fi/malmin-liikennealueen-vuokrasopimuksen-irtisanomisesta-oikaisuvaatimus/ . Asia käsitellään ensin lautakunnassa mutta aikanaan hallinto-oikeudessa ja ehkä jopa KHO:ssa. Prosessin kestoa on vaikea arvata, mutta irtisanomispäätös saa lainvoiman vasta sitten, kun lopullinen leima on paperissa. 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalliita asuntoja, isoja ympäristövaikutuksia, menetetty ilmakuljetuskenttä – Onko Malmille rakentamisessa mitään järkeä?

Uutisanalyysi: Helsingin Malmille ei synny asuntoja halvalla. Toinen kysymys on, löytyykö kalliille asunnoille kysyntää.

Kotimaa 3.1.2019 19:30
Jyri Raivio

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kalliita-asuntoja-isoja-ymparistovaikutuksia-onko-malmille-rakentamisessa-mitaan-jarkea/?shared=1057177-99a76d84-500&fbclid=IwAR1Z7xuyVAeVj4uIpTMbSzKMFzNfbxAWoV9ZL_a0s6dTzNehZJPb92yYj9s

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatuslogiikka on selkeä kun miettii tapahtumien aikajärjestystä. Ei Helsingin Kaupunki kiirehtinyt Malmin alueen ottamista asuntokäyttöön. Alunalkaen paineet Malmin lentokentän lopettamiseen tulivat kenttää hallinnoivalta Finnavialta (silloin Ilmailulaitos) jo 1990-luvun alussa. Pääjohtaja Mikko Talvitie oli muokkaamassa liikelaitosuudistusta. Siinä oli johtavana ajatuksena, että liikelaitoksen piti tehdä voittoa pystyäkseen toimimaan ilman budjettirahoitusta ja sen lisäksi liikelaitoksen piti vielä tulouttaa Valtiolle osa voitostaan. Kaikesta tuottamattomasta piti päästä eroon. Malmi tuotti lentokenttänä tappiota eikä Malmilla ollut säännöllistä reittiliikennettä. Eli se ei palvellut valtakunnan infrastruktuuria tästä näkökulmasta tarkasteltuna. Tappiollisen toiminnan lisäksi Talvitiellä oli vielä toinenkin kannustin Malmin lopettamiseksi. Hän yritti saada Helsingin Kaupungilta mahdollisimman suuren kompensaation siitä, että Malmin alue luovutetaan Kaupungille ennen määräaikaa. Kun neuvottelut Helsingin Kaupungin kanssa etenivät hitaasti, Finavia ykskantaan ilmoitti lopettavansa Malmin lentokentän ylläpidon. Siinä vaiheessa Kaupunki sitten jotain tehdäkseen kaavoitti Malmin alueen tietäen itsekin, että asuntotuotanto on kallista. Kaupungille olisi ollut vielä huonompi vaihtoehto, että Finavia lopettaa kentän pidon ja luovutttaa maan eikä Kaupungilla ole minkäänlaisia suunnitelmia. Valittiin kahdesta pahasta pienempi.

Seppo    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kallis asuntotuotantohan on ongelma vain asuntonsa itse ostaville ns. kovan rahallisille. 

Yhteiskunnan tuottama ja maksama asuminenhan ei ole kallista kenellekään.

 

Mikä mahtaa olla suhde Malmin kentällä kovan rahan luukut vs. sosiaalinen asuminen. Tulossa 13500 kämppää ja 25000 asukasta, moniko näistä maksaa asuntonsa/asumisensa itse?

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo, tuosta päättelykulusta olisi todella kiinnostavaa saada dokumentteja ja verifikaatiota MLY:lle. Sekään ei vielä selitä, miksi kaupunki on niin totaalisti kuurouttanut itsensä kaikilta hybridiratkaisuehdotuksilta ja etupainoisesti heikentää kentän nykyisiäkin ilmailukäyttömahdollisuuksia.

Rahavirtojen selvittäminen on todella tärkeää. Minkä verran tulee virtaamaan yhteisiä varojamme toisaalta esirakennusfirmojen taskuihin toisaalta Saton, Kojamon, ATT:n ja Hekan etc. kautta liitoille ym. organisaatioille ja millaisia bonuksia kollaboraattoreille on luvassa?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhalle: Finavialla on dokumentteja elleivät ole hävittäneet. Olin 1990-luvulla yrittäjänä Malmilla ja jäsenenä Malmin lentokentän kehittämistyöryhmässä. Seurasin aitiopaikalta mitä kaikkea voidaan tehdä Malmin elinkaaren jatkamiseksi. Esillä olivat uudet lähestymismenetelmät, erilaiset kenttäalueella pidettävät tapahtumat ja muu "lapsiperhetoiminta", ilmailumuseotoiminta, terminaalin ja muun infran parantaminen kansainvälisen liikeilmailun tarpeita vastaavaksi. Kaikki tämä olemassa olevan lentotoiminnan lisänä.                                                                                                         

Pohdittiin, kuinka poistaisimme Malmia haittaavat asiat. Vantaan lennonjohto piti Malmin liikennettä häiritsevänä RWY 22:n lähestymisiä ajatellen ja RWY 33 / 15:n käyttöä ajatellen ja asukkaat valittivat yölennoista. Sitten oli yhä kasvava joukko kateellisia, joiden mielestä lentäminen on rikkaiden huvia. Yhtenä suurena ongelmana oli se, että puut kasvoivat puoli metriä joka vuosi ja Malmin kynnystä olisi pitänyt siirtää jo silloin. Sitten kun sitä vihdoin siirrettiin 1996 tai -97, kiitoradat jäivät liian lyhyiksi lailliseen ympärivuotiseen lentotoimintaan kaksimoottorikoneilla. Talvella kiitotien hiekoitus aloitettiin, kun 30 metriä leveän kiitotien kitkakertoimet laskivat alle 0.2:n. Se karsi ilman antiskidia ja reverssiä olleet koneet.                                                                                                                             

Suuri haitta oli se, että Talvitie yritti pitää neuvottelukumppaniinsa Helsingin Kaupunkiin hyvät välit eikä antanut valtuuksia hankkia oikeuden päätöstä kaataa liian korkeiksi kasvaneita puita niiltä kolmelta kiitotieltä, joiden lähestymislinjalla Helsingin Kaupunki oli omistajana. Sitävastoin kiitotie 36:n lähestymislinjalla kasvaneiden puiden kaadosta käytiin käräjiä vuosikausia ja tätä tökeröä ja härskiä viranomaisten avulla tehtyä toimenpidettä käytettiin perusteena Malmin lopettamiseksi. Talvitien piti tehdä itselleen selväksi, kehittääkö hän yleisilmailua vai maksimoi liikelaitoksen rahantulon. Ja Talvitie teki päätöksensä josta nyt kärsimme. Tämä Talvitien kaksilla rattailla ajaminen esti lopulta Malmin kehityssuunnitelmien toteuttamisen. Kävin Talvitien kanssa monia neuvotteluja 1990-luvun loppuvuosina ja aina niissä sivuttiin joltakin kantilta tätä Talvitien halua luopua Malmista tappiota tuottavana kenttänä. Ei Talvitietä kehuttu ministeriössä siksi, että edistää ilmailua. Vaan siksi, että hän on aikaansaanut liikelaitoksen, joka tuottaa voittoa ja sen lisäksi tulouttaa rahaa valtiolle.       

Seppo

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä vaiheista onkin ollut juttua, mutta kiitos ytimekkäästä paketista. Toivottavasti dokumenttejakin on tallella. Tokihan jo ilmailukartoista voisi aavistella, että Vantaan kentän lähialueen kakusta puuttuva "Malmi-siivu" voisi kiinnostaa Finaviaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miksi  Malmin Lentoasema ei kelpaa?

Helsingin kaupunkiympäristöviranomaiset puuhaavat parhaillaan uuden helikopteriterminaalin ja -kentän rakentamista Helsingin Kivikkoon, jokseenkin Kehä I:n ja Lahdenväylän sekä siitä hieman pohjoisempana erkanevan Porvoonväylän rajaamalle alueelle.

https://www.is.fi/autot/art-2000005990531.html?ref=rss

T.TV

 

Muokattu: , käyttäjä: Tapani Vatanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkipolvien on hyvä tietää, että Rajavartiolaitosta on kiittäminen siitä, että Malmi on saanut toimia näinkin pitkään. Kun itse olin vielä 1990-luvulla mukana näissä kuvioissa, Talvitien tavoite oli Malmin mahdollisimman nopea alasajo. Rajavartiolaitos oli muutamia vuosia aikaisemmin rakentanut uudet hallinsa eikä niellyt purematta Talvitien ajatuksia. Rajavartiolaitos sai sopimuksen, että Finavia ( silloinen Ilmailulaitos) takaa sen toimintaedellytykset Malmilla, olikohan vuoteen 2015 asti ja jos muistan oikein, lupasi lunastaa rakennukset niiden teknisestä arvosta. Kellekään yksityiselle Talvitie ei tietenkään suonut samanlaista sopimusta. Esimerkiksi pyrkiessäni ostamaan Kakkoshallia eli ns. "Patrian hallia", Talvitie vaati sellaista maanvuokrasopimusta, että maapohja piti luovuttaa tasoitettuna Lentoaseman päällikön hyväksymässä kunnossa vuokrakauden loppuun mennessä. Ja vuokrakausi oli 10 vuotta. Yritä siinä sitten tarjota hallia vakuudeksi pankinjohtajalla tällaisella maanvuokrasopimuksella. Varmaan Talvitie sai sielulleen rauhan tällaisella "kiusa se on pienikin kiusa"-asenteella. Anteeksi sanavalintani, mutta en pysty vieläkään löytämään ainuttakaan positiivista asiaa Talvitien tekemisistä, joka sopisi otsikon "yleisilmailun edistäminen" alle.

Seppo  

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maailman toimivin kaupunki = Pura kulttuurihistoriallisesti, toiminnallisesti ja luontoarvoiltaan tärkeä monitoimilentokenttä ja rakenna viereen uusi helikopterikenttä, jonka sijaintia selvityksen perusteella aiemmin pidettiin riskialttiina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005992264.html

Helsingin Sanomat valottaa Malmin tulevaisuutta, maksumuurin takana tosin. Listasin tähän tarkoitushakuisesti artikkelissa esitettyjä lentokenttäajan jälkeisen onnelan tavoitteellisia ihanneoloja:

 

Lainaa

 

Malmista halutaan Helsingille uusi keskus – Yllättävää vetoapua saattaa pian tulla valtiolta

Valtio perusti uuden yhtiön, jonka tarkoituksena on kehittää asemien ympäristöjä yhdessä kaupunkien kanssa.

-          Asemien tuntumaan halutaan rutkasti lisää asuntoja, suojattuja pyöräparkkeja ja uusia palveluja.

-          Yhtenä kumppanina voi olla myös A-Kruunu, joka rakennuttaa kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.

-          Helsinki taas haluaa kehittää Malmista kaupungin koillisen keskuksen hieman Itäkeskuksen tapaan.

-          ”Malmin aseman seutu on todella tärkeä saada kuntoon. Se vaatii ilmeen kohottamista ja monenlaista päivittämistä. Lisää asumista ja työpaikkoja, joita sekoitetaan”, Sinnemäki painottaa.

-          Itse radan kattaminen on erittäin vaikeaa, koska rakenteista pitää tehdä erittäin jykeviä, mikä maksaa paljon. Vaihtoehtoja on vähän, mutta niitä pitää tutkia ja ottaa asukkaat mukaan työhön. Helppoja ratkaisuja ei ole, ja työ saattaa kestää.

-          Enemmän suojaisia pysäköintipaikkoja pyörille. Matkakortilla aukeava pyörähalli. Latauspisteitä sähköpyörille ja -autoille. Etätyötilaa. Matkatavaroiden jättöpiste. Lähiruokapiirin jakelupiste. Aterioiden noutopiste.

-          Useimmat haluaisivat kävellä tai ajaa pyörällä. Moni käyttäisi raitiovaunua, metroa tai robottibussia. Jos kulkuväline olisi auto, moni valitsisi sähköauton.

-          ”Asemakaava sinne, missä on asema, ja joukkoliikennettä sinne, missä on joukkoja.”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0544b393-7922-4b4f-a714-f26006d8cf1c

Quote

Malmin kenttä jakaa mielipiteet vihreiden sisällä: ”Erittäin vihamielistä palautetta”

Helsingin apulaiskaupunginjohtajan Anni Sinnemäen ja hänen vihreän valtuustoryhmänsä pyrkimykset Malmin kentän alasajamiseksi saavat voimakasta kritiikkiä muilta vihreiltä.

Helsingin vihreiden toiminta varsinkin Malmin lentokentän lopettamiseksi rassaa muita samaan aatepiiriin kuuluvia.

Euroopan uhanalaisimpien kulttuurikohteiden joukkoon nostetun kentän, luonnonsuojelullisesti erittäin arvokkaan kohteen sekä ympäristöystävälliseen liikenteeseen tähtäävän lentokentän muuttaminen asuinlähiöksi ei juurikaan saa ymmärrystä Helsingin rajojen ulkopuolelta.

Helsinkiin kohdistuvaa kritiikkiä joudutaan ottamaan vastaan myös naapurikuntien vaaliteltoilla.
– Jo vuoden 2017 kuntavaaleissa saatiin erittäin vihamielistä palautetta paitsi Malmin kentän tuhoamisesta myös keskuspuiston lohkomisesta. Yritimme selittää, ettei kyse ollut meidän, vaan Helsingin vihreiden päätöksistä, kertoo Vantaan valtuustossa ja kaupunginhallituksessa istuva Vaula Norrena.

”Johto painostanut”
Valtuutettu Norrena ei voi käsittää, miksei Helsinki ole ottanut huomioon Malmin kentän asuinrakentamisen vaativaa betonituotantoa ja sen aiheuttamia päästöjä.

– Aivan järjetön ilmastopäästö! Ja Helsingissä ollaan sitä mieltä, että se ei ole heidän päästönsä, koska betoni tehdään muualla. Tämä ei ole reilua eikä vastuullista! Norrena tuhahtaa.

Hän korostaa, että Malmin lentokenttää koskeva päätös ei ole pelkästään Helsingin kaupungin oma, sisäinen asia. Se koskettaa hänen mukaansa paitsi naapurikuntia myös laajemmin koko maata.

Kaikki eivät kuitenkaan ole seuranneet suopein silmin Norrenan kritiikkiä. Hän kertoo, että häntä on vihreiden johdon taholta painostettu olemaan esittämättä kärjekkäitä, varsinkin Helsingin vihreisiin kohdistuneita mielipiteitä. Aikanaan jopa ehdokaslistalta poistamiseen oli viitattu.

 

Viime viikolla IL:ssa oli koottuna Malmin kentän asuntorakentamisen jättimäisistä ympäröhaitoista.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/918ee43c-827a-425c-9902-c51e8233f5de

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Mikko Salminen kirjoitti:

Ohhoh, nyt meni jossain perjantailounaat väärään kurkkuun:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006060029.html

Ympäristöministeriö tyrmäsi Helsingin: Palautti päätöksen Malmin lentokentän suojelusta takaisin valmisteluun

Minä luulisin, että Malmin lentokenttä tulee pysymään lentokenttänä. Pitkään olin toista mieltä, kun tilanne näytti ihan toivottomalta. Ei Tempelhoffin kohtaloa Malmille! Ilmailu on murroksessa ja tämmöisiä kaupunkikenttiä tullaan tarvitsemaan. Jos kentästä jätettäisiin jäljelle luokkaa konehalli kirpputoripisteenä niin se olisi myös koko miljöön tuho. Olen valmis ainakin itse, kuten ennenkin puolustamaan asiaa vaikka mielenosoituksissa, toivottavasti muutkin. Kenttä kun on kerran tuhottu, paluuta ei enää ole. Kentällä on ainutlaatuiset historialliset arvot ja sitä tulisi edelleen kehittää ja ylläpitää. Paikalle sopisi mielestäni hyvin Suomen ilmailumuseo.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään