Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Edelleen tuosta Topin linkistä lainaten Vapaavuorta: ”En ole katsonut päätöstä yksityiskohtaisesti. Mutta sen perusteella, mitä minulle pikaisesti briiffattiin, ilmeisesti ely-keskus ei [ympäristöministeriön päätöksen mukaan] ole riittävän laajasti tarkastellut asiaa”, Vapaavuori sanoi. 

Kuvittelin aina ennen,että Vapaavuori olisi jollain tavalla ilmailun ystävä mutta kerrankos sitä erehtyy,piilovihervas tuo on:thmbdn:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vapaavuori on mukana tässä logiikassa: asuinrakentajille on parasta bisnestä tehdä bulkkituotantoa alueelle, josta on odotettavissa parhaat katteet. Jos kyseessä on sosiaalisesti tuettu asuntotuotanto, sen parempi, sillä voiton takaavat veronmaksajat. Huonosta maaperästä koituvat esirakentamiskustannukset lankeavat myös kaupunkilaisten maksettavaksi, mikä toki on maarakennusfirmoille kiva uutinen. Työmaakylteistä on luettavissa vastuulliset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehdessä sinivihreä ratkaisija, asunto- ja ympäristön asioiden toimitusministeri Kimmo Tiilikainen, maalailee vaalien alla mm. seuraavaa.

Lainaa

– Kulttuuriperintökohde ei ole vain jokin rakennus. Se on ihmisten ja yhteisöjen elävää toimintaa. Tällöin suojelu laajenee siihen, että mahdollistetaan tällaisen kulttuuriin liittyvien toimintojen jatkuminen, Tiilikainen perustelee.

Malmin kohdalla se merkitsee hänen mukaansa lentotoiminnan jatkamista.

 

Tiilikainen huomauttaa, että vaikka ministeriö ei perjantaisella päätöksellään ota kantaa Malmin kentän suojeluun, hän itse soisi lentotoiminnan jatkuvan tulevaisuudessa.

– Näen sen kasvavan arvon pienlentoliikenteen kannalta. Päästötön, sähköinen lentäminen kehittyy. Kaupungin keskustaa lähellä oleva pienlentokenttä on hyvin arvokas.

Linkki uutiseen: Malmi vajoaa nopeasti... https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/807ff643-658b-4239-9cc9-5d2349ff31aa

 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
Linkki uutiseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Iltalehdessä sinivihreä ratkaisija, asunto- ja ympäristön asioiden toimitusministeri Kimmo Tiilikainen, maalailee vaalien alla mm. seuraavaa.

Linkki uutiseen: Malmi vajoaa nopeasti... https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/807ff643-658b-4239-9cc9-5d2349ff31aa

 

Vaalit tai ei,mutta hienoa että myös ympäristöministeri liputtaa täyttä asiaa.Kannattaa lukea tuo koko artikkeli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin vaalien läheisyyden olevan keskustalähtöisen motivaation ainut moottori tässä keississä? Olihan puolue edelliset 4 vuotta pääministeripuolueen asemassa. Tärkeät vuodet, joista mieleeni on vaan jäänyt kunnallisen itsemääräämisoikeuden taakse piiloutuminen aina kun Malmia olisi pitänyt pelastaa lainsäädännön voimin. 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus MaTaPuPu-lehdestä:

Lainaa

Tattarisuo muistuttaa itsestään

Perjantaina 30. päivänä heinäkuuta vuonna 1937 kello 17 laskeutui Malmin lentoasemalle Saksan ylpeys, lentokonejättiläinen Generalfeldmarschall von Hindenburg. Ihmettä oli rientänyt tuijottamaan myös Helsingin kaupunginvaltuusto suoraan kokouksestaan.

Hallintorakennuksen edessä seisoi valtava ”aaltopeltinen”, 4-moottorinen ja 4-lapapotkurinen Junkers. Se oli tuonut mukanaan Helsingin ammunnan MM-kilpailuihin Latvian edustusjoukkueen. Kone oli rakennettu jo vuonna 1931 ja siihen aikaan vielä uskottiin diesel-moottoreihin lentokoneiden voimanlähteenä. Neljä 750 hevosvoiman moottoria, kaksikerroksinen runko, johon mahtui 26 matkustajaa, miehistö ja täydellinen ruokailusali. Koneessa oli nykyaikaiset Telefunkenin radiot ja radiosuunnistuslaitteet.  

Vierailu jäi koneelle samalla viimeiseksi, sillä nousukiitoon valmistuessaan kone upposi pyöränakseleitaan myöten suohon kiitoradan Tapanilan puoleisessa päässä. Kuopassa lepäsi Saksan ylpeys ja Väinö Bremerin ennustus oli toteutunut ensimmäisen kerran sataprosenttisesti. Kone pulpahti lopulta kovan ähellyksen, kaivamisen ja vetämisen jälkeen radalle, mutta saksalaiset saivat sillä kertaa Tattarisuosta tarpeekseen. Häveliäisyyssyistä sanomalehdet eivät kirjoittaneet tapauksesta, mutta omin silmin olin poikana ihmettä todistamassa. Suurelle Saksalle ja Helsingin kaupunginvaltuutetuille julkisuus olisi tuntunut nöyryyttävältä. Kone tyhjänä lentokapteeni Brauer starttasi Tattarisuolta Hindenburgillaan hikihelmet kai koppalakkinsa sisällä höyryten ja odottaen malttamattomana Berliinin kentän tukevaa betonipintaa.

http://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/matapupu/malmi/lentokentta/malsalmi.htm

Peter, Paul & Mary et al. 60 vuotta sitten: "When will they ever learn"? Kaupunginvaltuusto näemmä ei.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006063249.html

Hesari jatkaa aiheen käsittelyä.

Lainaa

Voiko Malmin lentokenttä sittenkin säilyä lentokäytössä? Uudenmaan ely-keskukseen laskeutui perjantaina syvä hämmennys

Lainaa

Kaupunginvaltuusto on päättänyt, että kenttä muutetaan asuinalueeksi. Päätös on Wagerin mukaan yksin kaupungin vallassa.
”Valtio tai ely-keskus ei voi puuttua valtuuston päätökseen.”
Voiko päätöksen Malmin muuttamisesta asuinalueeksi siis perustella vielä selvemmin?

Ja maksumuurin takana Tiilikaisen temppua epäillään likaiseksi vaalitempuksi.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006060415.html

Lainaa

Mutta oliko ympäristöministeriön uutispommi ministerin harvinaisen likainen vaalitemppu, jolla kosiskellaan Malmin lentokentän puolustajia? Vastaus on moniselitteinen.
Tiilikainen johtaa ministeriötä, joten hänen vaikutusvaltansa on suuri. Toisaalta ympäristöministeriö on myös suojeluasioista päättävän ely-keskuksen päätöksistä vastaava valitusviranomainen, jonka oli joka tapauksessa jossain vaiheessa otettava kantaa Malmin suojelusta tehtyyn valitukseen.
Tiilikainen kieltää pyrkineensä viivästyttämään tai aikaistamaan päätöstä. Hän korostaa, ettei ministeriö ottanut kantaa Ely-keskuksen Malmin lentokenttää koskevan päätöksen sisältöön, vaan siihen, oliko päätöksentekoprosessi mennyt oikein.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mainittakoon vielä, että fasessa entinen pääministeri Vanhanenkin on lentokentän suuri suojelija.

Lainaa
Matti Taneli Vanhanen
perjantaina

Ilon päivä. Ympäristöministeriössä ymmärretään kulttuuriperinnönkin päälle. Ehkä kansainväliset vetoomukset ovat auttaneet. Olen niin moneen kertaan,täällä perustellut, miksi ei vain täydy vaan on myös järkevää jatkaa lentokenttätoimintaa, että en nyt töistä perusteluja. Kiitoksia kannattaa antaa ministerille, Kimmo Tiilikaiselle .

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.4.2019 at 07.49, Jaakko Männistö kirjoitti:

Vaalit tai ei,mutta hienoa että myös ympäristöministeri liputtaa täyttä asiaa.Kannattaa lukea tuo koko artikkeli.

Nyt täytyy pahoitella toimitusministeri Tiilikaiselle, ja koko keskustan Helsingin piirille, ettette saaneet pääkaupungin ilmailuaktiivisia äänestäjiä uskomaan viimehetken epätoivoista yritystä. Valistuneita äänestäjiä hatun noston arvoisesti☝️.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.4.2019 at 18.33, Pekka Suuronen kirjoitti:

Lainaus MaTaPuPu-lehdestä:

http://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/matapupu/malmi/lentokentta/malsalmi.htm

Peter, Paul & Mary et al. 60 vuotta sitten: "When will they ever learn"? Kaupunginvaltuusto näemmä ei.

Pekka kirjoitti tuossa ylempänä Malmin pettävästä maaperästä. Keskiviikon 17.4. Koillis-Helsingin lähitieto lehdessä 15/2019 kerrotaan kentän kupeessa käynnistyvästä Skanskan paalutustyöstä, jossa junttaus jatkuu monta kuukautta. Työmaa on samaa savikkoa lentokentän kanssa, ja se sijaitsee Longinojan taimenpuron välittömässä läheisyydessä. Toivottavasti puron elinvoimaisuus ei kärsi rakennustyöstä.

 

Mannisen Pena kehotti minua ja kaikkia muita maaperästä kiinnostuneita tutustumaan seuraaviin lähteisiin:

Lainaa

...maaperästä kiinnostuneita tutustumaan TVL:n raporttiin Malmin kentän rakentamisesta (Helsingin lentoasema, 1938) tai SIHL 4/2003.
Siitä selviää, että Malmin kentän alue oli 1938 tasalaatuista ja ainoa ongelma-alue oli Långinojan kohdalla ollut liejusavi...
Vähän nauratti joskus Malmin kuppilassa, kun kovan sateen jälkeen Malmin kentän hallien edessä lainehti nurmella vesi ja viereisestä pöydästä kommentoitiin: "Onpa soista ja vetistä maata". 
Maaperä on niin tiivistä, että vesi ei siihen imeydy, vaan menee sitten salaojiin tai haihtuu. Syynä on Fallkullan harjun maamassa, joka siirrettiin siihen päälle ja painaa savesta veden pois. On nyt kovaa kuin sementti

 

A59E255A-BAC3-4F32-ABFD-52DD2AC3278C.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Pentin mainitsema TVL:n raportti vuodelta 1938 on aikoinaan ollut luettavissa Suomen Ilmailumuseon kirjastossa, en tiedä mikä tilanne museossa on nykyisin?  Kirjasessa on myös hyvin laadukkaat kuvat kentän rakennusurakan eri vaiheista. 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎15‎.‎4‎.‎2019 at 09.57, Topi Falkenberg kirjoitti:

Nyt täytyy pahoitella toimitusministeri Tiilikaiselle, ja koko keskustan Helsingin piirille, ettette saaneet pääkaupungin ilmailuaktiivisia äänestäjiä uskomaan viimehetken epätoivoista yritystä. Valistuneita äänestäjiä hatun noston arvoisesti☝️.

No, epätoivoisia kalastelijoita ovat nuo vaalimarkkinat pullollaan.Vasurit ja vihervät toki suoraselkäisen rehellisiä tässä,eivåt edes yritä kosiskella ilmailuväkeä,olisihan se epätoivoisin yritys ikinä! Siitä saattaisi seurata vaikka puolueesta erottaminen:'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

lainasit aprillipäivän artikkelia

No, jo minä ihmettelinkin!

Rod 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin kaupunki on antanut määräajan ensi perjantaihin 17.5.2019 kello 15:00 asti, johon mennessä ihan kaikki on oltava ulkona ykköshallista. Jäljelle jääneet tavarat tuhotaan. Minä en kyllä koskaan oikein hahmottanut edes ykköshallia käyttäessäni, että se on kaupungin omaisuutta ja kaupunki voi tehdä näin. Minä en kyllä tähän haluaisi suostua. Haluaisin tehdä jonkun talonvaltauksen, muutettaisiin vaikka kaikki ykköshalliin pitämään hippikommuunia tai jotain? Saisihan siitä ainakin uutisia ja näkyvyyttä, näkyvyys ei välttämättä olisi pahitteeksi. Klaus Vesahan joskus organisoi mielenosoitustoimintaa. Voisikohan nyt tehdä mitään?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Aika jees tuo maaperä Malmilla.

Mutta betonipaalujahan saa kaupasta, mikään ei maksa mitään kun Sinnemäki & co pelaavat muiden eli meidän rahoilla.

Pohojammaalla sanotahan notta Pikleeri = muovailuvaha-tyyppinen sininen savi. Vihoviimeinen rakennuspaikka!

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hermannin rantatien varteenkin rakennettu ja rakennetaan vauhdilla uusia taloja, vaikka on ihan savea. DIAK:in koulutuskeskuksen pohjaksi meni mieletönmäärä paalua.

Hermannin rantatiekin on aika pomppuinen.

Malmin lentokenttäalueelle ei todellakaan pitäisi rakentaa .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikään ei ole niin huono argumentti päättäjille, kuin huono rakennusmaa. SIKSI se on niin hyvä urakka, koska siitä rakentamisesta tulee kallista. Nämä ovat niemen oman siksi niin houkuttelevia urakoita, koska hinnassa on paljon "huonon maaperän lisää" 

Pääkaupunkiseudulla kuitenkin kysyntää riittää, eli asunnot ei jää käteen. Jälkikäteen katujen ja rakennusten routahaitoista luonnollisesti eivät rakentajat vastuitaan kanna... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Mutta betonipaalujahan saa kaupasta, mikään ei maksa mitään kun Sinnemäki & co pelaavat muiden eli meidän rahoilla.

Totta, ei hinnalla ole mitään merkitystä, koska asukkaat ne kuitenkin maksavat… asunto-osakkeen ostajat ehkä omansa ja Helsingin asukkaat loput.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Aika jees tuo maaperä Malmilla...

Päivänlehden uutinen aiheesta:

Malmin lentokentän koekuopista löytyi hyllyvää liejusavea – ”Useissa kohdissa on jopa lähes 30 metriä”

Lainaa

”Tätä liejusavea saattaa olla useissa kohdissa jopa lähes 30 metriä. Syvempänä savessa on usean metrin sulfiittikerros. Sulfiittikerros vaikeuttaa maankäyttöä ja aiheuttaa rajoituksia paalutukselle. Oma lukunsa on yli 80 vuotta vanhan lentokenttäkäytössä olevan maan puhdistaminen.”

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mikä noiden koekuoppien merkitys on. Aluetta on toki myös kairattu. Tuoltahan sen pitääkin näyttää jo kairausten perusteellakin.

Ideana on kai kalkkistabiloida aluetta ja vaihtaa massoja. Melkoinen heitteikköhän tuo on.

Tässä Destian parin vuoden takainen esisuunnitelma, jossa on myös laskelmia.

https://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2018_kaava/4844_1_esirakentamissuunnitelma.pdf

Kovin tosissaan se kaupunki on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎21‎.‎5‎.‎2019 at 17.50, Jorma Laiho kirjoitti:

En tiedä, mikä noiden koekuoppien merkitys on. Aluetta on toki myös kairattu. Tuoltahan sen pitääkin näyttää jo kairausten perusteellakin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006116742.html

Hesarissa selvitetään tänään kuoppamysteerin merkitystä:

Lainaa

 

Malmin lentokentällä on tällä viikolla kaivettu kuoppia, joista paljastui löysää savea

Projektipäällikkö Kaarina Laakson mukaan kyseessä on täysin normaali maaperän pilaantumistutkimus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään