Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Kentällä on kymmenkunta hallia, puolet kevyitä rättihalleja ja puolet kiinteitä. Isoin huoltofirma on Helitech. 

Kentällä tehtiin 4.-6.1. tarkempia liito-oravatutkimuksia, joissa löytyi paljon pesäpuita yms. Tämä saattaa vaikuttaa kaavoitusprosessiin jonkin verran. Nythän kenttäalue on asemakaavassa lentokenttä, toivottavasti sitä ei tosiaan muuteta koskaan.

 liito-oravahavainnot_2020-2021.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu Malmista jatkuu myös HS:n sivuilla.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007733174.html

Toistaiseksi keskusteluissa on tullut kovin vähän uusia ratkaisuehdotuksia. Toki Malmilla pysyminen ikuisesti on sellainen. Mikään ei oikein ole hyvä. kiitoradat lento-oraville on mielenkiintoinen löytö. Tuota argumenttia käytetään nykyisin suruitta ihan mihin vaan. Minusta tämä on ensimmäinen kerta, kun sitä käytetään ”teollisen toiminnan” etuihin.

Tänään Hesarissa on kuitenkin Timon hyvä ehdotus Helsinki-Vantaan paremmasta hyödyntämisestä. Tämähän taannoin tyrmättiin tällä palstallakin. Nythän siellä on jopa yksi kiitorata tyhjänä. Muutakin parkkialuetta riittäisi. Ainakin ammattitouhulle tuo saattaa olla ratkaisu ? Toivottavasti Vantaan kaupunki myös ymmärtää tämän.

Sijaintipaikan osoittaminen kullekin koneelle yksi kerrallaan ei ole mitenkään realistinen. Jokainen on itse vastuussa kulkupelistään. Kannattaa nyt muistaa, että vaikka ilmailu on ihan oma maailmansa, jotkut prosessit etenevät aivan samalla tavalla kuin vaikkapa naapurin häädössä. Minusta tästä tuli periaatteessa normaali maanvuokrariita. Vuokraviljelijä ei voi jatkaa kylvöä tai laiduntamista vaikka olisi kuinka hyvä pelto, jos sopimus on irtisanottu. Ei vaikka sitä olisi jo isoisä vuokrannut. Syyskyntökin on vielä tehtävä. Ja korjattava muut jäljet. Koneet kerätään lopulta alueen ulkopuolelle nippuun ja myydään lopulta huutokaupalla ? Ei kai sentään ? Heti niihin ei saa koskea, mutta ne voidaan poistaa alueelta. Ei se lentokone ole voudin mielestä sen kummempi esine kuin Tesla tai Volkkari. Lisäajan neuvottelu on toki fiksua, sitä varmaan voutikin antaa, talvikin kun tuli, mutta kunnon B-vaihtoehtoja jo kaipaamme. Kaupunki varmaan vetoaa siihen, että johan tässä oli vuosi aikaa. Olisiko liikenneministeriö fiksumpi ?

Ovatko alueella olevat hallit ja firmat  vuokralla yhdistyksen mailla vai miten tuo ketju oikein on ? Oikeuden päätöksen mukaan riitaa oli vain yhdistyksen ja kaupungin välillä. Muut eivät tähän kuulu.

Muuten olen sitä mieltä, että homma on profiloitunut liikaa harrastelijoiden puuhaksi. Tuo HBL:ssä esiin tuotu ammattipuoli ei oikein ole päässyt esiin. 

Jorma

ps.  Ilmailuliitto voisi valita vuosittain Suomen ilmailuystävällisemmän kunnan/kaupungin !

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonnonsuojelupiirit ripustavat muuten pesäpönttöjä melko aktiivisti,niin linnuille kuin myös liito-oraville.Tunnetusti,liito-oravahan asettuu pesimään luonnonkoloihin tai pesäpönttöihin.Pöntön rakennusohjeet löytyvät netistä. Google Mapsin mukaan puustoa kyllä löytyy kenttä-alueen reunoilla.;) Kai sitä nyt luontoharrastajia toki löytyy myös ilmailupiireistä.....  Vai onko asia jo hoidettu?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu jatkuu. Tänään HS:ssa liikenneministeriön puheenvuoro.

Vastineessa korostetaan, että yritetty on. Valtion omat touhut on siirretty muualle, kokonaisratkaisua ei ole eikä tule , selvityksiä on tehty lukuisia jo vuodesta 2000 jne. Ministeriö korostaa nyt kovasti yksityisten toimijoiden omaa vastuuta koneiden ja muun toiminnan siirroissa. Tuon mukaan siltä suunnalta tuskin apua enää saadaan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007734795.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lindströmin viesti oli onneton, ei tuolla valkoinen muutu mustaksi. Korvaavaa ratkaisua ei ole. Itse kyllä tulkitsen eduskunnan lausuman sitovaksi jopa niin, että kopterikorjaamolle yms pitää osoittaa se paikka lähialueelta.

Ministeriö on toistanut tätä viestiä jatkuvasti, vaikka eduskunta on sen jo tyrmännyt kaksi kertaa. SIL on reagoinut jo tähän.

Mihin asia eteneekään, Malmin lentoaseman ystävät ry jatkaa lentoaseman säilytystyötä tulevinakin vuosina. Jos lentotoiminta keskeytyy, tietenkin ponnistusta osoitetaan sen palauttamiseen. Kaava-, luonto- ja suojelutyö varmaan korostuu tällaisessa tapauksessa nykyistäkin enemmän.

 

t. Timo

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin tämän kaupungin 15.1.2021 päivitetyn sivun:

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/malmi/rakentaminen/usein-kysyttya-malmin-entisen-lentokentan-alueesta

Huomio kiinnittyy tähän kohdassa 14 mainittuun seikkaan.

Pelastuslaitokselle avataan niin pian kuin mahdollista vuoden 2021 aikana uudet hälytysajoyhteydet kenttäalueen poikki, jotta aluehallintoviranomaisen edellyttämät pelastustehtävien vasteajat saadaan vaatimusten tasolle. Lentotoiminta alueella estää em. yleistä turvallisuutta parantavan toimenpiteen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman off-topic, mutta:

Koskeeko Vantaata jotenkin erilaiset vasteajat? Joutuvat kai sentään kiertämään Helsinki-Vantaan, jossa taitaa olla hehtaareita ja kilometrejä vähän enemmän?

Toinen kysymys on, onko kyseessä vain jokin "heitto" vasteajasta, ilman konkretiaa? Mikä on vaadittu vasteaika, mistä mihin hälytyksen jälkeen?

Muokattu: , käyttäjä: Olavi Uotila
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko niin että ovat päättäneet pelastuslaitoksen siirryttyä kalliilla ex RVL tiloihin että Tuiskutien kautta ei saisi enää ajaa....Muuten ei käy mihinkään järkeen. Alunperinhän koko asema piti siirtää muualle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edin konserttiin tehty väylä olisi vapaasti ajettavana jo nyt Tattariharjuntien suuntaan. Tai ei ainakaan lentoliikenne sitä rajoita 🤔.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Olavi Uotila kirjoitti:

Hieman off-topic, mutta:

Koskeeko Vantaata jotenkin erilaiset vasteajat? Joutuvat kai sentään kiertämään Helsinki-Vantaan, jossa taitaa olla hehtaareita ja kilometrejä vähän enemmän?

Toinen kysymys on, onko kyseessä vain jokin "heitto" vasteajasta, ilman konkretiaa? Mikä on vaadittu vasteaika, mistä mihin hälytyksen jälkeen?

Noin pikaisella googlettamisella ainakin 2017 julkaistussa selvityksessä iso osa Vantaan riskiluokka I ongelmallisista ruuduista sijaitsevat Helsinki-Vantaan kentän etelän tai idän puolella. Lisäksi suurin osa noista kentän läntisen puolen alueista ovat harvaan asuttuja ja siten riskiluokka lienee alhainen, jonka lisäksi Vantaankoskella sijaitsee paloasema. Samasta selvityksestä löytyvät määritelmät myös vasteajalle ja muille vastaaville määritelmille. Tässä asiassa lienee taustalla Helsingin Avilta 2019 saama 20 miljoonan uhkasakko, johon liittyvät kartat ja taulukot näyttäisivät löytyvän jonkun tekemästä tietopyynnöstä. Karttaa kun katsoo niin monet näistä alueista sijaitsevat Malmin kentän läntisellä ja pohjoisella puolella, joten kaupunki laskenee että hyvin pienillä investoinnilla saadaan painettua Malmin ja Suutarilan suunnan aikoja alas, kun taas esimerkiksi Konalan alueen ongelmaruutujen ratkaisemiseksi kaupunki päätyi vuokraamaan tilat väliaikaiselle pelastusasemalle.

Muokattu: , käyttäjä: Kari Rantamäki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin häädöstä on kovin vähän tihkunut uutta tietoa. Pari konetta on kuitenkin hinattu pois kinoksesta ja kenttää on aurattu pyryjen jälkeen. Käräjäoikeuden päätöksestä valittamisen takaraja oli eilen, mutta ainakaan yhdistyksen sivuilta en löytänyt mitään uutta tiedotetta. Nähtävästi ensi viikolla kuulemme jotain uutta ? Luulisi, että ainakin korvauksista olisi valitettu ? Kaupunki lienee kantansa jo lukinnut, tai voihan kaupunkikin valittaa ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutta tietoa olikin jo perjantaina saatavilla.

Riita  nähtävästi jatkuu, mutta häätö etenee. Suora lainaus :

Traficom on pyytänyt Malmin lentokenttäyhdistys ry:tä varautumaan ulosottoviraston toimenpiteisiin ja ryhtymään toimiin kiitotien sulkemiseksi 1.2.2021 alkaen. 

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/traficomin-toimenpiteet-malmin-lentopaikan-lentoturvallisuuden-varmistamiseksi

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin tyhjennys etenee , mutta hitaasti. Perjantaina on kuitenkin pyydetty lisäaikaa keliin yms. vedoten. Lisäaikaa voi saada maksimissaan 4 kk, vouti pohtii asiaa . Joku vastaus tähän saadaan tällä viikolla. Veikkaan takarajaksi vappua ?

HBL seuraa asiaa aktiivisesti, muualla onkin hiljaista.  Tässä linkki:

https://www.hbl.fi/artikel/malms-flygplats-har-ansokt-om-uppskov-just-nu-gar-det-inte-att-flyga-nagonstans/

Jorma

ps. eikö ilmailuyhteisö voisi jo auttaa Malmin väkeä ? Löytyisikö evakoille koteja ja siirtoapua ? Talkoita ? Kaikki 50 konetta eivät edes ole

ps.ps. myös YLE oli herännyt

https://yle.fi/uutiset/3-11754802

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
YLEn linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gunin puheenvuoro tilanteesta oli todella osuva: on rakennettava lisää konesuojia ennen kuin koneita voidaan siirtää. Pitkä aikalisä siis tarpeen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan, että ilmailu jatkuu vielä pitkään. Kaupungin kanssa sopimalla (epätodennäköistä) jopa vuoden jatko olisi mahdollinen. Joka tapauksessa lentokenttästatus säilyy, ympäristöministeriö käsittelee suojeluesitystä edelleen (10/2015), liito-oravia on löytynyt ensimmäiseksi asemakaavoitetuksi suunnitelluilta alueilta jne. On myös hyvä huomata, ettei kaupunki ole aloittanut suunnittelua millään muilla kuin kahdella helpoiten rakennettavalla alueella, jotka blokkaisivat kiitotien. Varsinaisen kenttäalueen aikataulut olisivat alkaneet vuodesta 2026 ilman viiveitä, mutta niihin ei ole vielä edes katsottu. Luonto ja kulttuuriperintö tuntuvat säilyttävän kenttää, toivotaan että se lentäminenkin säilyy. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tuo lentokenttästatus on jo jossain täällä käyty läpi. Mutta mihin kaavaan ja statukseen tässä aina vedotaan ? Alue on kuitenkin kaupungin omistuksessa.

Tähänkö  alla olevaan valitukseen ja sen perusteisiin tuo ajatus perustuu ? Vai onko muitakin ?

https://www.malmiairport.fi/wp-content/uploads/2019/07/Valitus-päätöksestä-UUDELY_6622_2015-Malmin-lentoaseman-ystävät-ry.pdf

Kaupungin omilta  sivuilta saa käsityksen, että kaikki on muutettavissa ?

Jorma

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Korkein hallinto-oikeus on hylännyt valitukset yleiskaavasta Malmin lentokenttäalueen osalta. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Helsingin uuden yleiskaavan 26.10.2016 ja se on tullut lainvoimaiseksi 8.11.2018. Status ei mielestäni enää voi olla liikennealue. Valittaminen asemakaavasta tuskin muuttaa tilannetta lentotoiminnan jatkumiselle suotuisaksi? Kyllä rakentamisen aloittamisen aikatauluun sillä voi vaikuttaa, mutta kun tilanne on nyt niin tulehtunut osapuolten välillä sillä tuskin voidaan merkittävästi hidastaa ulosottomiehen agendaa? Toivotaan järkirakaisua kuitenkin... tosin kevään kunnallisvaaleissa täytyy tapahtua puolueiden voimasuhteissa ja henkilövalinnoissa ihmeitä, jos lentäminen jatkuu (pitempään) uuden valtuuston aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alue on voimassaolevan asemakaavan mukaan lentokenttä ja nykyinen ilmailukäyttö on kaavanmukaista. Kaupungin hallinto käy voimakasta mielikuvamarkkinointia puhumalla ”entisestä lentokentästä”.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleiskaavassa alue on merkitty liikennealueen sijaan rakentamisalueeksi. Status on asemakaavassa nyt lentokenttä, mutta siihen on tulossa yleiskaavan mukainen muutos... Toivottavasti valitukset kantavat pitkälle tulevaisuuteen. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapa nähdä, tuleeko alueen isäntä vielä heittämään häätöä vastustavat vuokralaiset tavaroineen kylmään talvipakkaseen. Toivottavasti yömajoihin saa ottaa mukaan lentokoneitakin. Jäänesto täytynee kuitenkin jättää ulkopuolelle 🤡

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Jäänesto täytynee kuitenkin jättää ulkopuolelle

Kai sieltä löytyy käsidesiä, joka on ehkä ajankohtaisempi?

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Ja tässähän he:  

Kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet

Vihreät

  • Anni Sinnemäki, puheenjohtaja, anni.sinnemaki@hel.fi
    Varajäsen Elli Saari
  • Osmo Soininvaara, osmo@soininvaara.fi 
    Varajäsen Mikko Särelä, mikko.sarela@gmail.com
  • Amanda Pasanen, amanda.pasanen@helsinki.fi  
    Varajäsen Antti Möller, antti.moller@gmail.com
  • Tuomas Rantanen, tuomas.rantanen@voima.fi   
    Varajäsen Satu Vartiainen, satu.vartiainenn@gmail.com  

Kokoomus

  • Risto Rautava, varapuheenjohtaja, risto.rautava@elisanet.fi
    Varajäsen Maarit Vierunen, maarit.vierunen@gmail.com
  • Laura Rissanen, laura.rissanen@iki.fi
    Varajäsen Dennis Hamro-Drotz, dhamrodrotz@gmail.com
  • Sirpa Asko-Seljavaara, sirpa.askoseljavaara@gmail.com
    Varajäsen Matti Enroth, enrothmatti@gmail.com
  • Atte Kaleva
    Varajäsen Kristiina Iivonen 

SDP

  • Eveliina Heinäluoma, eveliina.heinaluoma@gmail.com
    Varajäsen Antti Koskela
  • Jape Lovén, jape.loven@gmail.com
    Varajäsen Jaana Ylitalo, jaana.ylitalo@pam.fi

Vasemmistoliitto  

  • Mia Haglund, mia.m.haglund@gmail.com
    Varajäsen Mika Välipirtti, mika.valipirtti@gmail.com
  • Noora Laak, noora.laak@gmail.com 
    Varajäsen Heta Tuura, hetatuura@gmail.com   

Perussuomalaiset

  •  Nuutti Hyttinen
    Varajäsen Maria Landén, landen@live.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan esittelijä

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho toimii kaupunkiympäristölautakunnan, sen jaostojen sekä toimialan apulaispormestarin esittelijänä.

Pöytäkirjanpitäjät

  • Katja Sulkko, p. 09 310 37431, katja.sulkko@hel.fi
  • Pirjo Moberg, p. 09 310 31507, pirjo.moberg@hel.fi

Lakimiehet

  • Kristina Montell,  p. 09 310 36421, kristina.montell@hel.fi
  • Tiina Kangas-Alku, p. 09 310 21841, tiina.kangasalku@hel.fi

Tiedottaja

  • Heikki Mäntymäki, viestintäpäällikkö, p. 09 310 37368

Kaupungin työntekijöiden sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@hel.fi

Lautakunnan kokoukset eivät ole avoimia yleisölle, ellei lautakunta toisin päätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään