Sami Launonen

Shell aikoo myydä toimintansa Suomessa

15 viestiä aiheessa

Toivottavasti  Malmin  Kananen pistää vaikka oman öljy-yhtiön pystyyn ja hoitaa sitten (Shellin tai muiden) lekobensajakelua laajemmallakin alueella.  Suuri murhe lienee myös, viitsiikö lekobensaa tänne päin maailmaa kuljettava laiva enää pysähtyä pikkulitrojen vuoksi Suomen satamaan. Puolustusvoimatkin tarvitsee PI-koneiden saavuttua tosi vähän 100 LL:ää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin toistaiseksi kaikki ilmavoimien lentäjät peruskoulutetaan Vinkoilla, vaikkakin Patrian toimesta, eikö niin. Toki siihenkin voi tulla muutos jossain vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin toistaiseksi kaikki ilmavoimien lentäjät peruskoulutetaan Vinkoilla, vaikkakin Patrian toimesta, eikö niin. Toki siihenkin voi tulla muutos jossain vaiheessa.

 

Sitä tuskin kannattaa pistää toivoa siihen että Puolustuvoimat pitäisi 100LL myynnin Suomessa. Uskon että ne hommaa polttoaineensa omia reittejä pitkin jos tarve vaatii (tai tekee niin jo nyt).

 

Luulisi lehdistöäkin jo kiinnostavan tämä suuntaus, mahdollisesti kaikki 100LL:n toimittajat lopettaa toiminnan Suomessa. Ei nyt ihan pikkujuttu!

 

SIL on ollut asiassa kovin vaitonainen. Mitä keskusteluja on käyty toimittajien kanssa ja onko minkäänlaisia positiivisia uutisia kerrottavana?? Vai onko hiljaisuus merkki siitä että neuvottelut eivät ole edenneet ja bensan myynti tosiaan loppuu?!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL on ollut asiassa kovin vaitonainen. Mitä keskusteluja on käyty toimittajien kanssa ja onko minkäänlaisia positiivisia uutisia kerrottavana??

 

Pörssiyhtiöt eivät kuulemma halua keskeneräisistä asioista puhuttavan julkisuudessa, kertoi eräs SILin päättäjä korkealta jakkaralta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman olen tässä skeptinen että tämä voisi pelkästään hyvin päin kääntyä. Toivottavasti kääntyy ja

mitä Tatu totesi, olisi positiivinen uutinen. 100LL jakelu on niche-markkinaa isoille firmoille.

Eipä näytä auttavan Kanadassakaan että siellä on joillakin operaattoreilla koko rahtilentobisnes riippuvainen

100LL:stä, silti ne vaan pistää hanat kiinni vaikka olisi DC-3:ia, DC-4:ia yms. laivue tankit tyhjänä

ja polttoaineen kulutus melkoisen suurta luokkaa verrattuna tyypilliseen kerhojen ja yksityisten

moottorikonekalustoon.

 

Riski kuitenkin valitettavasti on että bisnesmiehet ei ole ilmailuhenkisiä vaan maksimoivat

vaan voittoja ja numeroita, ilmailijoista viis - jotain niche kansaa harrastamassa jotain pöljää nicheharrastusta kuitenkin:

- 100LL saatavuus loppuu Suomessa sekä Ruotsissa, eli sitä ei saa oikein mistään

- Shellin V-poweriakaan ei enään ole, eikä muutenkaan voisi etanolivelvoitteen alla olla

=> autobensa-STC:tkään ei auta => tästä voi tulla aika paha ongelma Suomen pienkoneilmailulle,

koko konekanta on maassa lukuunottamatta muutamaa hassua dieselkonetta ja Rotaxilla toimivia

ultria. Tähän täytyisi tehdä jotain työtä ja lobbaushommaa, tähän "jeesjees, ei se mitään" -meininkin ei auta.

 

t: Karoliina

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä asiassa hymyilyttää eniten se, että 17.3. uutisoitiin Shellin supistustoimista maailmalla:Suomen Shellin toimitusjohtajan Henry Hellberg vakuuttaa, ettei emoyhtiön toiminta vaikuta Suomen toimintoihin

(Lähde:http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/03/31636)

 

 

Ja kuinkas kävikään, muutama viikko niin toimarillekin selviää mistä on kysymys.

 

Huono homma kaikin puolin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL on ollut asiassa kovin vaitonainen. Mitä keskusteluja on käyty toimittajien kanssa ja onko minkäänlaisia positiivisia uutisia kerrottavana?? Vai onko hiljaisuus merkki siitä että neuvottelut eivät ole edenneet ja bensan myynti tosiaan loppuu?!?

 

Terve,

 

Kuten SIL:n nettisivuilla uutisissa on mainittu (osana hallituksen päätöksiä, http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=show&id=523), liitossa on meneillään puristus asian tiimoilta. Tämä alkoi välittömästi Nesteen uutisen jälkeen ja on siitä lähtien poikinut useita kokouksia ja tapaamisia useimpien oleellisten tahojen kanssa. Allekirjoittanut, muiden ohella, on istunut lukuisia iltoja ja muutenkin asian tiimoilta etsimässä ratkaisuja. Lisäksi asiasta on keskusteltu muutenkin vilkkaasti ja sitä on työstetty eteenpäin käytännössä tauotta. Uskoakseni tämä vaan voimistuu nyt eilisen Shellin ulostulon jälkeen.

 

Se, että tässä vaiheessa ei ole uutisoitu positiivisia asioita johtuu luonnollisesti siitä, että kyseessä on todella iso asia, meille kaikille erittäin kriittinen, eikä sen kuntoonlaittaminen ole mikään parin viikon urakka eikä siihen ole olemassa helppoja ja/tai nopeita ratkaisuja.

 

Oleellista on siis, että tilanne on hyvinkin tiedossa ja sen parantumisen eteen tehdään raivokkaasti töitä. Varmasti heti, jos jotakin oleellista on saatu sovittua tai johonkin löytynyt positiivinen ratkaisu, siitä sitten myös tiedotetaan laajalti. Keskeneräisistä asioista huutelun puute on totta sekin, ei liene kovin järkevää tiedottaa jotakin, jonka toteutumisesta ei ole mitään varmuutta. Enemmänkin sillä voitaisiin tehdä hallaa käynnissäolevalle työlle. Väliaikatietoja jollakin tasolla tullaan kertomaan mm. ILMAILU-lehdessä.

 

Esim. allekirjoittaneeseen voi aina ottaa yhteyttä, jos on kysyttävää tai jotakin annettavaa asialle. Yhteystiedot löytyvät esimerkiksi liiton sivuilta.

 

t. tero

 

PS. Editoidaanpa tähän juuri korviin kantautunut tieto siitä, että Shellin ilmailuhuolto Suomessa ei ilmeisesti olisi osa myytävänä olevaa kokonaisuutta, vaan erillinen osa jonka olisi tarkoitus jatkaa toimitaa normaalisti tämän myynnin jälkeenkin. Näinollen ihan niin akuuttia tilannetta ei Shellin osalta ole käsissämme, tosin myöskään varmuutta pitkälle tulevaisuuteen ei luonnollisesti ole kenelläkään annettavanaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oleellista on siis, että tilanne on hyvinkin tiedossa ja sen parantumisen eteen tehdään raivokkaasti töitä. Varmasti heti, jos jotakin oleellista on saatu sovittua tai johonkin löytynyt positiivinen ratkaisu, siitä sitten myös tiedotetaan laajalti. Keskeneräisistä asioista huutelun puute on totta sekin, ei liene kovin järkevää tiedottaa jotakin, jonka toteutumisesta ei ole mitään varmuutta. Enemmänkin sillä voitaisiin tehdä hallaa käynnissäolevalle työlle. Väliaikatietoja jollakin tasolla tullaan kertomaan mm. ILMAILU-lehdessä.

 

Jäsenistön kannalta on oleellista tietää, että asialle tehdään jotain. Sen verran voi ja pitääkin tiedottaa.

 

Ja tämähän oli juuri sitä tiedotusta mitä kaivataankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nysse sen teki. Myi ST1:lle. Mutta Shell jatkaa edelleen merkkinä Suomessa, eli olisiko myös V-Poweria niiden viinalitkujen rinnalla edelleen saatavissa? Eiköhän, on sitä sen verran markkinoitu. Tosin taitaa kanisterien kolina ja bensan haju ilmailijoiden autoissa jatkua siitä huolimatta.

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Shell+myy+huoltoasemansa+ST1lle/1135261211609/?cmp=tm_etu_uusimmat_uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään