Pentti Hyvärinen

Mikä konetyyppi

20 viestiä aiheessa

Oma tietoni ei riitä määrittelemään kuvan kopterin tyyppiä.

Osaako joku sanoa lisäksi, koska suurinpiirtein kuva on otettu ja missä? Kopteri ei varmaankaan

käynyt monella paikalla ja miksi kävi siellä, missä kävi?

Kuvan sotilas näyttää kovin suomalaiselta, joten kuvauspaikkakin lienee Suomessa jossakin.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bell-47 näyttäisi olevan, ruotsissa näitä ainakin oli.Taitaa löytyä museoituna joku vieläkin.Käyttivät ainakin lannoituskoneina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bell-47 näyttäisi olevan, ruotsissa näitä ainakin oli.Taitaa löytyä museoituna joku vieläkin.Käyttivät ainakin lannoituskoneina.

Bell tuosta kyllä lähinnä tulee mieleen, mutta mikä alatyyppi ja kenellä se olisi ollut? Ehkä ruåtsalaisilla?

Kuvan ottoaika lienee joskus 50-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä oli ainakin B ja D tyyppiä, Ostermans lienee ainakin käyttäjä, tuo ritiläpelti poistettiin ja siihen lantasuppilo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan omistaja kaipailee historiatietoja kuvan ottoajasta ja tapahtumasta.

Aika hankala oli löytää parempaa kuvaa ko. tyypistä. Etsimällä huonokin hakija sentään törmäsi seuraavaan:

 

 

[ attachment removed / expired ]

Kiitos taas vastanneille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ruotsalaiset lennelleet tämän näköisellä Bellillä olympialaisten aikaan Helsingissä? Olisiko tuohon aikaan otettu kuva?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisen kerran Suomessa esiteltiin helikopteria 22.5.1949 Turun lentonäytöksessä ja kopteri oli SE-HAA, Ostermans Aero AB:n omistuksessa. Kopteri oli tosin vaurioitunut 2 päivää aiemmin kun laskuyritys laivalle päätyi veteen.

 

Kopteri oli tyyppiä 47B. Useimmissa kuvahauissa Bell 47B kuvaksi annetaan tämän näköinen vippuri http://www.bell47.net/Family/bell_47b.gif, mutta molemmissa omista kirjoista löytyneissä kuvissa (niin rekisterissä SE-AZT kuin SE-HAA) siinä ei ole noita ritilöitä jotka Papan kuvassa näkyvät ja lisäksi suurin osa mastosta on katteen sisällä. Noista alkupään Belleistä on melko vaikeaa löytää punaista lankaa tyyppien osalta, johtuen että niiitä on muutetty peltikuorisista kuplaohjaamoisiksi ja samalla pyrstöpuomin verhoilu riisuttu.

 

Yksilö saattaisi sen sijaan olla SE-HAC, josta muistan nähneeni kuvia aiemmin. Se oli muutettu malliksi D jossakin vaiheessa vuosien 47 ja 53 välillä, jolloin se olisi saattanut olla tuossa kuvan asussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko liki tämmöinen mutta ei cabriolet?

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvattu Anchoragessa terminaalissa. Muistaakseni ensimmäinen helikopteri Alaskassa tmv.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä ystäväni Olavin ottamat kuvat olivat täällä aikoinaan. Epäselvää oli silloinkin kuvien ottovuosi. Arveltiin ehkä 1955 tai 1956?

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menecin sivuilta löytyi tuollainen postikortti. "Helsinki, helikopteri Eduskuntatalolla Suurmessuilla ,Suurmessumerkkisarja 3 kpl (hammaspuutt.) Suurmessut -leimalla 15.10.1953 (kulkenut)"       Mitähän mahtaa tässä yhteydessä tarkoittaa "kulkenut"?

 

[ attachment removed / expired ]

 

http://www.menec.fi/detail.php?id=14941

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä olevan kuvasarjan kopterista SE-HAD löytyy infoa täältä:  http://www.arlandaflygsamlingar.se/showitem.asp?prod=21&item=200028

Östermans saanut sen käyttöön 7 juli 1947. Ajellut talviaikana postilentoja Tukholman saaristossa. 7 april 1956 haveri Ångskärissä jne.

2-3 vuotta sittenhän täällä keskusteltiin noista ponttooneissa olleista erilaisista postilaitoksen merkeistä.

 

Lisäys:  Ao keskustelua käytiin Arkiston aarteissa joulukuussa 2007. Esim. #259 kertoo, että ponttooneissa oleva liikemerkki oli otettu käyttöön 1956 (vahvistettu PLH:ssa 10.2.1956).  Ponttoonissa oleva postin liikemerkki lienee tämä 1956 käyttöön otettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasvojentunnistusohjelmani löysi kyseisen henkilön :thmbup: . No, jos ei nyt aivan , mutta ainakin "kaksoisolennon" :D

Hieman hjuumoria, mielenkiintoiseen ja asialliseen kysymykseen,,,,, jos sallitaan  :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan ajankohdan voi määritellä parin vuoden tarkkuudella, jos kuvan omistaja tuntee kuvassa poseeraavan varusmiehen, joka on sotamies tai au (miehistövyö). Palvelusajan näkee sotilaspassista, kantakortista tai sen saa kaivettua esiin ehkä helpoiten "henkilömuistista". Palvelus-, komennus- tai kotipaikka (lomaosoite) lienevät sopiva kuvausmaasto kuvatulle hekolle.

 

No niin,

edesmennyt isänihän se siinä kopterin luona solttuna poseerailee. Varusmiehen palvelukseen astuminen tapahtui kesäkuussa 1949 LeR 4:ään Luonetjärvelle. Seuraavana talvena -50 lumien aikaan sitten lentosotamiehet pääsivät reserviin.

Paikka on Harjun urheilukenttä Jyväskylässä. Sinne oli pojat käsketty vartioimaan tätä ihmettä.

Tällaisen henkilömuistin paikasta ja tehtävästä sain häneltä itseltään pikkupoikana.

Ajoitus tuli nyt haastateltuani hänen varusmieskaveriaan.

 

Ketjumme tietojen perusteella siis tuo kopteri lienee ruotsalainen Bell ja se on vieraillut loppukesän/syksyn -49 aikaan Jyväskylässä. Päättelen, että silloin(kaan) ei alokkaita pantu vartioon.

 

Tapaus lienee sattunut siis samana vuonna kun helikopteri ensiesiintyi Suomen Turussa.

 

Ansiokasta haarukointia esiintyy myös kopterin yksilöinnissä.

Luulenpa ajoitukseni tarkentavan yksilöäkin kenties.

 

Sitäpä en tiedä oliko kopteri sotilasasioilla? Vaiko vain mukavuussyistä kävelymatkan päässä kaupungin iloista... ehkä molempia.

Mahtoiko tuollaisissa tapauksissa kenties olla tapana pyytää puolustusvoimilta vartiointia ´virka-apuna´, vaikka olisikin ollut siiviliasioilla?

Vai saattoiko vartionti tulla ulkomaanihmeelle pyytämättä ja yllättäen?

 

Tämähän on tosi mielenkiintoista. Kiitoksia kaikille pähkäilyyn osallisille tähän astisesta! Varsinkin Penalle joka hoksit tämän FF:n.

 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostuin sen verran helikoptereiden esihistoriasta, että hankin käsiini kirjan : "Göran Wallert, Ostermans Aero AB, Helikoptern 50 år i Sverige, Patria Ostermans Aero, Rahms i Lund Tryckeri AB, 2000, ISSN 91-631-0364-8". Selkeni jonkin verran nuo tyyppimuutokset ja muut jutut. Pohjoismaiden ensimmäinen helikopterihaaveri tosiaan sattui Skeppsbronilla 21.5.1949, kun kopteri oli tarkoitus siirtää laivaan Tukholman satamassa. Tarkoituksena oli viedä se laivalla Suomeen. Varsinaista vikaa ei tutkimuksissa löydetty, lentäjä, tarkastuslentäjä Bengt Kellinille tuli uimareissu kun lasku laiturille meni vikaan. Tyypistä ei ole mainintaa.

Pohjoismaiden ja koko Euroopan ensimmäinen siviilikopteri SE-HAA oli vihreäksi maalattu Bell 47 B Coupe, sarjanumero 10 ja rekisteröitiin aluksi SE-AZT, lensi ensilennon Ruotsissa 14.2.1947. Toinen oli punainen, SE-HAB, sarjanumero 24 ja kolmas  Bell 47B-3 cabriolet (avo-ohjaamo), SE-HAC. Kolmas oli hiekanvärinen.  Tämä B-3 oli painon säästämiseksi avomalli ja sitä käytettiin maataloushommiin, mm. demonstroitiin menestyksellä DDT:n levitystä, 180 kg kerralla.SE-HAD ja SE-HAE olivat uudempaa mallia eli Bell 47D ja modifioitiin myöhemmin versioksi D-1. D-1 oli 45 kg kevyempi, puomi avoin, sukset pyörien sijasta jne. Nämä tulivat Ruotsiin kesällä 1948. Ostermans promosi helikoptereita ahkerasti pohjoismaissa ja vähän muuallakin, sellaisella promokiertueella tuossa kuvassakin ollaan ja tyyppi on siis Bell 47D , ei vielä tässä vaiheessa D-1 .Kirja on vähän huterasti tehty, mutta jotain tiedonmurusia ja kuvia löytyy, ainakin Umeån kirjastossa on kappale, nyt kaukolainana minulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuunasivat ilmeisesti tuolla lännessä melko paljon noita koptereita, jos hiukkasenkin hallitset pakkoruotsia, ehdottaisin jäsenyyttä SFF yhdistykseen, sieltä löytyy paljonkin kuvia ja tietoa sekä koptereista että Ostermans putiikista.Tuo firmahan elää vieläkin, nykyistä nimeä en muista, Olle ehkä muistaa, sieltä varmaankin lisätietoa olisi saatavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään