Jussi Aaltonen

Keskustelua Harrierista (OLI: Onko PC-12 STOL?)

9 viestiä aiheessa

Täydessä asekuormassa Harrier ei kuormasta riippuen joko kykene nousemaan pystysuoraan tai nousun jälkeen kerosiinit on loppu.

 

Itseasiassa kyse ei ole polttoaineen riittävyydestä vaan veden... Harrierissa käytetään vesisumua ohjaussuuttimien jäähdyttämiseen.

 

Käsittääkseni ohjaussuuttimia voidaan hetkellisesti käyttää liikehtimiskyvyn parantamiseksi ilman vettäkin, mutta leijututusta suuttimet eivät kestä ilman jatkuvaa jäähdytystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa kyse ei ole polttoaineen riittävyydestä vaan veden... Harrierissa käytetään vesisumua ohjaussuuttimien jäähdyttämiseen.

 

Käsittääkseni ohjaussuuttimia voidaan hetkellisesti käyttää liikehtimiskyvyn parantamiseksi ilman vettäkin, mutta leijututusta suuttimet eivät kestä ilman jatkuvaa jäähdytystä.

 

Jos Harrier on kevyt eli ilman ulkoista kuormaa ja pienellä polttoainekuormalla niin tarvittavaan tehoon ei tarvitse jäähdytystä, eli Harrier pysyy kyllä leijunnassa kauan ilman vettäkin jos kone on kevyt. Ilmataistelussa Harrier voi käyttää suihkusuuttimiaan ( 4 kpl) muuttamaan koneen lentotilaa/asentoa radikaalisti (Viffing). Tähän ei tarvitse vettä millään lailla.

 

Se mikä asian ratkaisee on moottorin työntövoima vs. koneen paino.

 

Otetaan esimerkiksi AV-8B+ Harrier II. Koneen tyhjäpaino on 13,977lbs (6,340kg) ja MTOW 31,085lbs (14,100kg). Koneen Rolls-Royce Pegasus Mk 105 (F402-RR-408) antaa 23,500lb (10 682 kg) työntovoimaa. Jotta kone pystyy leijumaan, tarvitsee se enemmän työntövoimaa moottorista kuin koneen paino.

 

Näin ollen 10682 kg - 6340 kg = 4342 kg eli se raja hyötykuormaa jonka kone voi ottaa pysytyäkseen teoreettisesti juuri nousemaan pystysuoraan. Tähän vielä tehomarginaali, olosuhteet ym niin käytännössä AV-8B+ Harrier II voi ottaa max. 3000 kg polttoainetta/asekuormaa/ohjaajan/ym rompetta kyytiin pystyäkseen jollakin lailla nousemaan pystysuoraan, ja silloinkin täydellä teholla.

 

Jos kone on maksimilentoonlähtöpainossa on kone 3418 kiloa painavampi kuin moottorin maksimi työntövoima jolloin pystysuoraan noususta on mahdotonm haaveilla vaan siipien pitää tuottaa puuttuva nostovoima jotta kone pääsee ilmaan.

 

Ko. Harrierin sisäinen polttoainekuorma on n. 1100 US Gallonaa (4164 litraa) joka painaa n. 3400 kiloa. Edellisiin laskelmiin verrattuna siis enemmän kuin kone voi ottaa hyötykuormaa noustakseen pystysuoraan eli maksimi polttoainekuormalla koneen pystysuoraan nousukyky on käytännössä olematon koska polttoaineen lisäksi tulee ohjaajan paino ym.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan esimerkiksi AV-8B+ Harrier II. Koneen tyhjäpaino on 13,977lbs (6,340kg) ja MTOW 31,085lbs (14,100kg). Koneen Rolls-Royce Pegasus Mk 105 (F402-RR-408) antaa 23,500lb (10 682 kg) työntovoimaa. Jotta kone pystyy leijumaan, tarvitsee se enemmän työntövoimaa moottorista kuin koneen paino.

...

 

Jaa..a.. mitä tuohon sitten sanoa.

 

Vesijäähdytys liittyy siiven kärjissä sijaitsevien suutinten jäähdytykseen ja en tältä istumalta usko että ne kestävät ilman vettä nousua sen paremmin kuin laskuakaan oli kone sitten kuormattu miten hyvänsä.

 

Harriereille määritellään eri MTOW VTOL ja STOL toimintaan... kone tankataan ja aseistetaan tehtävän mukaan, kuten lienee muutenkin tapana.

 

VTOL toiminnalle, huolimatta hyvin rajatusta toimintasäteestä, on kuitenkin aikanaan (ja miksi ei nykyäänkin) ollut selkeä tarve... Harrierien oli tarkoitus toimia lentävinä ohjuslavetteina tilanteessa, jossa NATO on menettänyt ilmaherruuden ja Varsovan liitto tunkee Kanaalin yli. Ajatus oli tankata kone ja pistää ripustimiin uudet ohjukset metsän siimeksessä ja sitten tehdä nopea loikka, roiskia ohjukset Migien perään ja palata hakemaan täydennys.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa..a.. mitä tuohon sitten sanoa.

 

Vesijäähdytys liittyy siiven kärjissä sijaitsevien suutinten jäähdytykseen ja en tältä istumalta usko että ne kestävät ilman vettä nousua sen paremmin kuin laskuakaan oli kone sitten kuormattu miten hyvänsä.

 

Harriereille määritellään eri MTOW VTOL ja STOL toimintaan... kone tankataan ja aseistetaan tehtävän mukaan, kuten lienee muutenkin tapana.

 

VTOL toiminnalle, huolimatta hyvin rajatusta toimintasäteestä, on kuitenkin aikanaan (ja miksi ei nykyäänkin) ollut selkeä tarve... Harrierien oli tarkoitus toimia lentävinä ohjuslavetteina tilanteessa, jossa NATO on menettänyt ilmaherruuden ja Varsovan liitto tunkee Kanaalin yli. Ajatus oli tankata kone ja pistää ripustimiin uudet ohjukset metsän siimeksessä ja sitten tehdä nopea loikka, roiskia ohjukset Migien perään ja palata hakemaan täydennys.

 

 

Harrier on puhdas rynnäkkökone (CAS = close air support), ei ohjuslavetti, jolla on vain toissijainen ilmataistelukyky. Harrier suunniteltiin kylmän sodan aikana Royal Air Forcen käyttöön ja ideana oli se että se operoi "metsän siimeksessä" heti rintamalinjan takana, ja tekee sieltä iskuja vihollisen niskaan raketein ja pommein. Koneessa ei ole edelleenkään tutkaa (nykyinen versio Harrier GR.9A) ja Harrier kantaa 1-2 infrapunaohjusta vain itsepuolustukseen. MiGien perään tai minkään muunkaan koneen perään ohjuksia ampumaan konetta ei ole edes suunniteltu.

 

AV-8B+ koneessa on tutka ja tyyppiä käyttävät USMC sekä Espanjan ja Italian laivastot. Edelleen koneen päätehtäviä on nimen omaan maa/merikohteisiin rynnäköinti USMC:ssa. Espanjan ja Italian laivastot käyttävät enemmän konetta myös puolustamaan tukialuksia ilmasta tulevaa uhkaa vastaan.

 

Ainoa puhtaasti ilmataisteluun suunniteltu Harrier oli Sea Harrier. Sea Harrierrilla oli myös rynnäkkökyky. Kummatkin ominaisuudet tuli osoitettua käytännössä Falklandin sodassa jossa yhtään Sea Harrieria ei menetetty ilmataisteluissa. Rynnäkkötoiminnassa tappioita tuli. Sea Harrier F/A.2 oli erinomainen kone ilmataistelussa hyvän liikehtimiskyvyn ja asejärjestelmän / ohjusten vuoksi. Valitettavasti kone pantiin eläkkeelle 2006 ennenaikaisesti budjettisäästöjen vuoksi. Sea Harrier lentä kuitenkin edelleen Intian laivastossa joka on päivittänyt omiin koneisiinsa mm. Isrealilaiset uudet tutkat.

 

Siiven kärjissä, nokassa ja pyrstössä olevat suuttimet liittyvät koneen ohjaamiseen leijunnassa, ei itse leijuntaan tai siinä pysymiseen. Niistä tulevalla ilmavirralla (HP air) pidetään ns. siivet suorassa ja ohjataan konetta leijunnassa kun perinteiset siivekkeet eivät toimi. Harrierrissa on vesisäiliö heti Pegasus moottorin takana. Vesi syötetään suoraan moottoriin ennen työturbiinia jolloin sen vaikutuksesta teho lisääntyy (water is injected into the engine aft of combustion to increase the volume of gas generated going thru the power turbine section), ja seurauksena suihkuvirtaus jäähtyy/jäähdyttäää taaimmaisia moottorin suuttimia sekä jäähdyttää ilmaa jota syötetään laipoille (blowing flaps) jolloin laipat evät kuumene liikaa. Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, vettä käytetään vain kun moottorista otetaan kovia kierroksia. Esim. lentonäytöksissä Harrier leijuu 5-10 minuuttia ilman ongelmaa koska kone on niin kevyt että täyttä tehoa ei tarvita jolloin vettäkään ei käytetä lainkaan.

 

Hyvä linkki asiasta:

 

http://www.harrier.org.uk/technical/How_Hovers.htm

 

Perttu

 

PS: menee jo hieman off-topiciksi nämä Harrierin tekniset ominaisuudet, joten jos vielä aiheeseen tulee viestiä niin parempi jatkaa jatkossa omassa ketjussaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh, kyllä minä meinasin alkaa inttää Ferrantin Sinilootasta ja la Muerta Negrasta ennen kuin pääsin kappaleeseen Sea Harrier ja älysin olla hiljaa :-[

 

Mainitut tappiot olivat tietääkseni Nick Taylor iiteetulessa, Gordon Batt epäonnistuneessa startissa, ja John Eyton-Jones sekä Alan Curtis huonon sään takia (yhteentörmäys tai mereen ajo). Muita?

 

Harrierjuttuja voisi tosiaan poimia omaan ketjuunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

on hienoa, että meillä on täällä asiantuntija paikalla. = Perttu Karivalo

 

Joutuukohan Perttu nyt kerrottuaan tappamaan meidät kaikki?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nooh, kyllä minä meinasin alkaa inttää Ferrantin Sinilootasta ja la Muerta Negrasta ennen kuin pääsin kappaleeseen Sea Harrier ja älysin olla hiljaa :-[

 

Mainitut tappiot olivat tietääkseni Nick Taylor iiteetulessa, Gordon Batt epäonnistuneessa startissa, ja John Eyton-Jones sekä Alan Curtis huonon sään takia (yhteentörmäys tai mereen ajo). Muita?

 

Harrierjuttuja voisi tosiaan poimia omaan ketjuunsa.

 

Sea Harrier tappiot Falklandilla:

4th May 1982  XZ450 800 NAS,HMS Hermes Shot down by AAA over Goose Green Lt. N. Taylor killed  

6th May 1982 XZ452 801 NAS,HMS Invincible CAP Falklands. Collision with XZ453 Lt. Cdr. E. J. Eyton-Jones MIA  

6th May 1982 XZ453 801 NAS,HMS Invincible CAP Falklands. Collision with XZ452 Lt. A. Curtis MIA  

23rd May 1982 ZA174 801 NAS,HMS Invincible Slipped off side of carrier Lt. Cdr. M. Broadwater ejected

23rd May 1982 ZA192 800 NAS,HMS Hermes explosion after take-off Lt. Cdr. Batt killed  

1st June 1982 XZ456      809 NAS,HMS Invincible   brought down by a Roland AAM on a reconnaissance mission south of Port Stanley airfield Flt. Lt. Ian 'Morts' Mortimer ejected safely landing in the sea off Port Stanley. He was rescued eight hours later.  

 

Brittien kannalta oli hyvä että ensimmäinen tappio oli juuri XZ450 sillä ko. kone oli ollut Sea Eagle merimaaliohjuksen testikone. Argentiinalaiset tutkivat koneen hylyn ja totesivat Sea Harrierrien kykenevän ampumaan Sea Eagle merimaaliohjuksia. Tämä oli yksi merkittävä syy sille että Argentiinan laivasto pysyi poissa eikä suurta laivastotaistelua käyty koko konfliktin aikana. Oikeasti vain XZ450 pystyi ampumaan Sea Eagle ohjuksia joita Brittien laivastolla ei ollut matkassa lainkaan.

 

Harrier GR.3 koneita menetettiin kolme. Kaikki ilmatorjunnalle ( yksi ohjukselle, yksi It-tykille ja yksi kiväärikaliiberin aseille). Kaikista kuskit hyppäsi. Yksi jäi vangiksi, kaksi haettiin koptereilla pois (10min jälkeen hypystä ja toinen 3 päivän jälkeen). Flt Lt Jeff Glover joutui vangiksi kun hänen koneestaan Blowpipe ohjus ampui toisen siiven irti! Hyppypäätös oli nopea....sillä kone oli matalalla.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään