Nils Rostedt

EASA:n lupakirjauudistus etenee: CRD julkaistu

76 viestiä aiheessa

Moi

Paljon puhuttu EASA-lupakirjauudistus on edennyt ja EASA on julkaissut CRD:n eli lausuntoyhteenvedon ja lopulliset määräysehdotukset.

 

Koko paketti löytyy paikasta http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r/r_crd.php otsikon CRDs to NPA 2008-17b - Implementing Rules for Pilot Licensing alla.

 

... CRD menee nyt vielä uudelle nopealle lausuntokierrokselle. Jos se menee läpi ilman suurempia kitkoja, voisi  kuvitella että säädös astuisi voimaan 2010 loppupuolella.

 

 

Tietääköhän kukaan aikataulusta, tai missä nyt ylipäätään homman kanssa mennään, kun kommenttiaika on käsittääkseni takana näiden uusien mielenkiintoisten EASA-Lupakirjaluokkien osalta?

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääköhän kukaan aikataulusta, tai missä nyt ylipäätään homman kanssa mennään, kun kommenttiaika on käsittääkseni takana näiden uusien mielenkiintoisten EASA-Lupakirjaluokkien osalta?

 

Marko

 

Europe Air Sportsin kokouksessa kesäkuun alussa annettin ymmärtää että EASAn puolesta lopullinen säädös (Opinion) voisi kylläkin lähteä eteenpäin komissiolle 2010 aikana. Epämieluisa yllätys oli kokouksessa esitetty arvio, että käsittely komissiossa (ml. parlamentin lausunto) kestäisi vielä jopa yli vuoden. Muun muassa käännökset kaikille EU-kielille vie jo merkittävän ajan.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten julkaistu EASA:n lopullinen FCL-teksti.

 

EASA Opinion 04/2010 - "saatekirje" jossa myös yhteenveto CRD-vaiheen muutoksista (en huomannut sellaista muutosta, jolla olisi merkitystä LAPL/PPL-lupakirjoihin)

Draft implementation regulation - säädösteksti, jonka pitäisi olla jo tuttu CRD-vaiheen luonnokseen tutustuneille lukijoille.

 

Paketti menee nyt eteenpäin komission hyväksyttäväksi. Komissiohan saattaa vielä keksiä omia muutoksia, poliitikoista ei koskaan tiedä. Joka tapauksessa yksi askel eteenpäin kohti uutta kevyen ilmailun LAPL-lupakirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos UPL edelleen kansallinen lupakirja?

 

Tuolla korpikentällä joku haikaili "korpikenttäUPL:n" perään - sinänsä ihan hvyä ajatus, koska kaikilla ei tuolla korpimailla olisi tarve käydä lainkaan valvotuilla lentopaikoilla (kun eihän niitä edes siellä ole). Oisko se nyt sitten lähellä tuota LAPL(A):ta...

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos UPL edelleen kansallinen lupakirja?

 

On, se oikeuttaa lentämään vain "EASA liite II"- lentokoneita, jotka siis eivät ole EASAn sääntelyn piirissä.

 

Tuolla korpikentällä joku haikaili "korpikenttäUPL:n" perään - sinänsä ihan hvyä ajatus, koska kaikilla ei tuolla korpimailla olisi tarve käydä lainkaan valvotuilla lentopaikoilla (kun eihän niitä edes siellä ole). Oisko se nyt sitten lähellä tuota LAPL(A):ta...

 

t .Timo

 

Tarkoittanet BLAPL eli Basic LAPL, joka ei oikeuta lentämään matkalentoja? Mielestäni se ei ole vastaus, jo sen takia koska pilotti joutuu EASA-medikaalivaatimusten kohteeksi.

 

"KorpikenttäUPL" ajatuksena vastannee paljolti nykyistä/tulevaa A-ultra lupakirjakäytäntöä (jonka tilannetta en tosin kovinkaan hyvin tunne, mutta uutta liidinmääräystä OPS M2-9 on valmisteltu jo jonkin aikaa) .

 

Mielestäni tällainen lupakirja kannattaa pitää kansallisena jo sen takia ettei siihen tarvitsisi sotkea vieraskielisiä tekstejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UPL on kansallinen, ja otetaan vähän niukasti huomioon luokkaa korotettaessa. LAPL(A) "täysimittaisena" sallisi 3 matkustajaa ja yö-vfr-lennot. Ei paha...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliks tää

 

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/Liittokokous_2008/sil-easa_fcl_crd.pdf

 

aikataulu vielä validi?

 

Miten muuten käy PPL-koulutukselle tuossa vaiheessa :-o

 

t. Timo

 

Pikasilmäyksellä noihin CRD-ajankohtiin on syksyn aikana tullut viivettä 1-2 kuukautta. Takaraja käyttöönotolle on kuitenkin edelleen 8.4. 2012 eli 4 vuotta perusasetuksen 216/2008 voimaantulosta. Tulee mielenkiintoista nähdä miten EASA siitä selviää....

 

Mitä tulee PPL-koulutukseen se lienee jokaisen lentokoulun päätettävissä, jatkaako sillä vai siirtyykö LAPL-kouluttajaksi. Ammattilentäjäkoulutusta vartenhan PPL-tasoa tarvitaan jatkossakin, sekä myös yli 2000 kg koneiden ohjaajille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee PPL-koulutukseen se lienee jokaisen lentokoulun päätettävissä, jatkaako sillä vai siirtyykö LAPL-kouluttajaksi. Ammattilentäjäkoulutusta vartenhan PPL-tasoa tarvitaan jatkossakin, sekä myös yli 2000 kg koneiden ohjaajille.

 

Tämä on mielenkiintoinen ja ajankohtainenkin asia monelle PPL kouluttajalle.

 

Itse olen siinä käsityksessä, että LAPL on erittäin järkevä ensimmäinen lupakirja, josta on hyvä ponnistaa jatkokoulutuksella PPL:ään ja siitä eteenpäin. Olen siinä käsityksessä, että aikaisemman koulutuksen pystyy laskemaan liki 100% hyväksi seuraavan tason lupakirjaa hankkiessa.  Eli jos näin on en näe mitään järkeä ponnistaa suoraan PPL:ään. Jos ei ole kiire ammattiin niin silloin valittavana on nuo integroidut ATPL kurssit.

 

Eli jatkossa PPL kouluttavat tarjoavat mitä todennäköisemmin LAPL kursseja + lisäkoulutusta LAPL lupakirja omaaville jotka halajavat PPL:ää.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja isot herrat taisivat sitten kumittaa Basic LAPL-lupakirjaluokan kokonaan vex? ???

 

Näin kerrotaan joo. Kuulin tästä kuitenkin sellaisen version, että sitä suremaan jäivät oikeastaan ainoastaan ranskalaiset.

Paljon suurempi sota kuulemma käytiin kuitenkin FAA-lupakirjoilla lentävien "transferoimisesta" EASA-systeemiin. Mutta se on toinen tarina....

Seuraava komiteankäsittely on 8. joulukuuta, silloin voi myös tapahtua "mitä vaan"  :P mutta toivotaan nyt että homma etenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja isot herrat taisivat sitten kumittaa Basic LAPL-lupakirjaluokan kokonaan vex? ???

 

Eikö tuon pitänyt olla yksi tämän uudistuksen tärkeimmistä pointeista? Yleisilmailuharrastus enemmän saataville normi väestölle, aloituskynnys matalammaksi ja byrokratia pienemmäksi.

 

Meni lapsi taas pesuveden mukana?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuon pitänyt olla yksi tämän uudistuksen tärkeimmistä pointeista? Yleisilmailuharrastus enemmän saataville normi väestölle, aloituskynnys matalammaksi ja byrokratia pienemmäksi.

 

Meni lapsi taas pesuveden mukana?

 

Tero

 

 

Basic LAPL on (oli?)  sellainen lupakirja, joka oikeuttaa vain lentämään 50 km säteellä lähtökentältä ja sinne pitää myös palata. Eli matkalennot ovat kiellettyjä.

Lisäksi kyytiläisiä ei saa ottaa mukaan.

Toki koulutusvaatimus on tässä vain 20 tuntia, mutta ainakin omasta ( ja monen muun ) mielestä tällaisen lupakirjan hyödyllisyys on varsin pieni.

 

Varsinainen LAPL, johon ehkä viittaat, on sen sijaan edelleen mukana. Se siis antaa oikeudet lentää max. 3 matkustajalla koko Euroopan alueella päivä- VFR alle 2000 kg koneella. Koulutusvaatimus on minimi 30 tuntia.

 

Basic LAPL oli tullut määräysehdotukseen Ranska ja kaiketi myös Belgian toimesta. Ranskassa on kansallinen Brevet de Base - lupakirja, joka on kutakuinkin sama kuin Basic LAPL-ehdotus, ja he halusivat sen myös EASA FCL-pakettiin. Mutta muilta mailta ei kaiketi sitten riittänyt ymmärtämystä tähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kyllä nimenomaan tarkoitin tuota LAPL Basiccia.

 

Siinä nimenomaan olisi ollut mahdollista madaltaa lentoharrastuksen aloittamiskynnystä. Monen lupakirjallisen mielestä tollasissa ei ole järkeä, mutta mennäänpä kysymään ihmisiltä, jotka haluaisi jonkinlaisen lupakirjan. Ei sellaisia tuommoset rajoitukset häiritse, ja niistähän pääsisi eroon lisäkoulutuksella.

 

Eli juuri niin sitten kävi, että tämä kevein luokka jää pois, kun siihen tai sen tarpeellisuuteen ei riitä ymmärrystä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Suomessahan taisi aikoinaan olla myös "yksinlentäjän lupakirja" välivaiheena A2:een.

 

Ja USA:ssa oli (on edelleen?) samantyyppinen "Recreational Pilot License", joka nettitietojen mukaan ei kuitenkaan ole ollut suosiossa PPL:n tai Sport Pilot:n  veroinen.

 

Kunhan edes se LAPL nyt säilyy.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK. Suomessahan taisi aikoinaan olla myös "yksinlentäjän lupakirja" välivaiheena A2:een.

 

Ja USA:ssa oli (on edelleen?) samantyyppinen "Recreational Pilot License", joka nettitietojen mukaan ei kuitenkaan ole ollut suosiossa PPL:n tai Sport Pilot:n  veroinen.

 

Kunhan edes se LAPL nyt säilyy.......

 

Tolla Basicilla olisi ollut varmaan Euroopassa isompi kannatus, koska täällä byrokratia, kustannukset, harrastusmahdollisuudet ja olosuhteet rajoittavat harrastusta muutenkin ja perus PPL hankkiminen on aika kallis operaatio jo sekin. Jenkkilässä lentoharrastamisella on ehkä muutenkin hiukan arkisempi asema. Kysymys on pitkälti niistä rimoista, joita pitää ylittää päästäkseen harrastukseen jollain tavalla kiinni. Euroopassa tuolla Basic kirjalla olisi mielestäni ollut perusteltu asema ja tarve, historiakin huomioiden.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan kyllä nimenomaan tarkoitin tuota LAPL Basiccia.

 

Siinä nimenomaan olisi ollut mahdollista madaltaa lentoharrastuksen aloittamiskynnystä. Monen lupakirjallisen mielestä tollasissa ei ole järkeä, mutta mennäänpä kysymään ihmisiltä, jotka haluaisi jonkinlaisen lupakirjan. Ei sellaisia tuommoset rajoitukset häiritse, ja niistähän pääsisi eroon lisäkoulutuksella.

 

Eli juuri niin sitten kävi, että tämä kevein luokka jää pois, kun siihen tai sen tarpeellisuuteen ei riitä ymmärrystä.

 

Tero

 

Eli hakusessa on ilmeisesti lentotuntimäärä millä voi saada ekan lupakirjan . Mielenkiintoista että Ultralupakirja menee juuri noiden väliin 25h lentotuntivaateellaan. Tosin ultra kirjasta eteneminen on hieman työläämpää jos edetä haluaa. Mikäköhän on tuon kaavaillun LAPL_n teoria koulutus vaade ?

 

Marko

 

ps. Tulisi vaan nyt ulos ja voimaan tämä LAPL:llä basicilla tai ilman

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia näkymiä on opettajien vaatimuksille näihin uutuuksiin, LSA-luokkaan ja varsinkin tuohon tulevaan LAPL-lupakirjaan? Ollaanko LAPL:ssä lähempänä nykyistä harrasteilmailun opettajakoulutusta vai nykyistä moottorilennon FTO-opettajakoulutusta vaatimuksineen ja organisaatioineen? Kuka uskaltaa ennustaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli hakusessa on ilmeisesti lentotuntimäärä millä voi saada ekan lupakirjan . Mielenkiintoista että Ultralupakirja menee juuri noiden väliin 25h lentotuntivaateellaan. Tosin ultra kirjasta eteneminen on hieman työläämpää jos edetä haluaa. Mikäköhän on tuon kaavaillun LAPL_n teoria koulutus vaade ?

 

Marko

 

ps. Tulisi vaan nyt ulos ja voimaan tämä LAPL:llä basicilla tai ilman

 

Ultra on lisäksi ultra, eli LAPL Basicissa olisi saanut lentää moottorikoneella. Pidän sitä merkittävänä erona.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jaa... jos sitä yksin joutuu lentämään, niin miksipä ylimääräistä rautaa haluaisi raahata mukana ja kallista kasoa tuplamäärin polttaa... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia näkymiä on opettajien vaatimuksille näihin uutuuksiin, LSA-luokkaan ja varsinkin tuohon tulevaan LAPL-lupakirjaan? Ollaanko LAPL:ssä lähempänä nykyistä harrasteilmailun opettajakoulutusta vai nykyistä moottorilennon FTO-opettajakoulutusta vaatimuksineen ja organisaatioineen? Kuka uskaltaa ennustaa?

 

Ei aivan helppo kysymys meikäläiselle, kun varsinkin moottorilennon puolelta tietämys nykysysteemistä on aika ohutta.

Mutta asian voi tarkistaa FCL Draft opinion:sta , http://easa.europa.eu/ws_prod/r/doc/opinions/Translations/2010/04/Draft%20Commission%20Regulation%20on%20personnel%20licensing%20(LW).pdf

 

Tässä LAFI(A) -opettajan pääsyvaatimukset:

 

FCL.915.LAFI LAFI - Prerequisites

An applicant for a LAFI certificate shall have:

(a) in the case of a LAFI for aeroplanes:

(1) completed at least 20 hours of cross-country flight time on a single-engine piston aeroplane or TMG as PIC;

(2) completed at least 200 hours of flight time, including 150 hours as PIC on aeroplanes or TMGs;

(3) completed at least 30 hours of flight time as PIC on a single-engine piston aeroplane when the applicant wants to give flight instruction on single-engine piston aeroplanes;

(4) completed at least 30 hours of flight time as PIC on a TMG when the applicant wants to give flight instruction on TMGs.

 

Ja vastaavasti FI (A):n vaatimukset. Kyseessä on siis uusi tuleva EASA-FCL, eikä nykyisin käytössä oleva JAR-FCL määräys.

 

FCL.915.FI FI - Prerequisites

An applicant for an FI certificate shall:

(a) in the case of the FI(A) and FI(H):

(1) have received at least 10 hours of instrument flight instruction on the appropriate aircraft category, of which not more than 5 hours may be instrument ground time in an FSTD;

(2) have completed 20 hours of VFR cross-country flight on the appropriate aircraft category as PIC; and

(b) additionally, for the FI(A):

(1) hold at least a CPL(A); or

(2) hold at least a PPL(A) and have:

(i) met the requirements for CPL theoretical knowledge; and

(ii) completed at least 200 hours of flight time on aeroplanes or TMGs, of which 150 hours as PIC;

(3) have completed at least 30 hours on single-engine piston powered aeroplanes of which at least 5 hours shall have been completed during the 6 months preceding the pre-entry flight test set out in FCL.930.FI(a);

(4) have completed a VFR cross-country flight as PIC, including a flight of at least 540 km (300 NM) in the course of which full stop landings at 2 different aerodromes shall be made;

 

Eli ainakaan CPL-teoriavaatimusta ei ole LAFI:lla, eikä myöskään mittarilentokoulutusvaatimusta.

 

Opettajakoulutuksesta vastaava vertailu:

 

FCL.930.LAFI LAFI - Training course

(a) Applicants for a LAFI certificate shall have passed a pre-entry flight test to assess their abilities to undertake the training course.

The pre-entry flight test shall be taken with a LAFI qualified in accordance with FCL.905.LAFI (e) or an FI qualified in accordance with FCL.905.FI (i) in the appropriate aircraft category.

(b) The training course for the LAFI shall include at least:

(1) for the LAFI for aeroplanes, TMGs or helicopters:

(i) 25 hours of teaching and learning;

(ii) 50 hours of theoretical knowledge instruction, including progress tests;

(iii) (A) for the LAFI for aeroplanes or TMGs: at least 12 hours of dual flight instruction, including 1 hour of flight instruction by reference solely to instruments. Of the 12 hours, 1 hour may be conducted in an FSTD;

(B) for the LAFI for helicopters: at least 25 hours of dual flight instruction, of which 5 hours may be conducted in an FSTD.

(iv) Pilots holding a LAFI(A) or (H) or an FI(A), (H) or (As) certificate shall be credited with 30 hours towards the 50 hours in (b)(1)(ii).

(v) Pilots holding a LAFI(S) or (B) or an FI(S) or (B) certificate shall be credited with 18 hours towards the 50 hours in (b)(1)(ii).

(vi) Pilots holding a LAFI or FI certificate for sailplanes with TMG extension shall be credited with 6 hours towards the requirement in (b)(1)(iii)(A);

 

 

ja FI(A) osalta:

 

FCL.930.FI FI - Training course

(a) Applicants for the FI certificate shall have passed a specific pre-entry flight test with an FI qualified in accordance with FCL.905.FI (i) within the 6 months preceding the start of the course, to assess their ability to undertake the course. This pre-entry flight test shall be based on the proficiency check for class and type ratings as set out in Appendix 9 to this Part.

(b) The FI training course shall include:

(1) 25 hours of teaching and learning;

(2) (i) in the case of an FI (A), (H) and (As), at least 100 hours of theoretical knowledge instruction, including progress tests;

(ii) in the case of an FI(B) or FI(S), at least 30 hours of theoretical knowledge instruction, including progress tests;

(3) (i) in the case of an FI (A) and (H), at least 30 hours of flight instruction, of which 25 hours shall be dual flight instruction, of which 5 hours may be conducted in an FFS, an FNPT I or II or an FTD 2/3;

(ii) in the case of an FI(As), at least 20 hours of flight instruction, of which 15 hours shall be dual flight instruction;

(iii)

in the case of an FI (S), at least 6 hours or 20 take-offs of flight instruction;

(iv)

in the case of an FI(S) providing training on TMGs, at least 6 hours of dual flight instruction on TMGs;

(v) in the case of an FI(B), at least 3 hours including 3 take-offs of flight instruction.

© Pilots holding or having held a LAFI (B) or (S) certificate shall be credited in full towards the requirements established in (a) and (b) for the FI certificate in the same category of aircraft.

(d) Pilots holding or having held a LAFI (A) or (H) certificate shall be credited with 50 hours towards the requirements established in (b)(2)(i) and with 12 hours towards the requirement established in (b)(3)(i) for the FI certificate in the same aircraft category.

 

Pikasilmäyksellä taas LAFI-oppilas pääsee hieman vähemmällä.

 

Kelpuutuksen voimassa pitämisen vaatimukset:

 

LAFI (A):

 

FCL.940.LAFI LAFI - Revalidation and renewal

(a) For revalidation of a LAFI certificate the holder shall fulfil 2 of the following 3 requirements:

(1) complete at least:

(i) in the case of a LAFI for aeroplanes or helicopters, 45 hours or 120 take-offs of flight instruction in the appropriate aircraft category as LAFI, FI, TRI, CRI, IRI, MI or as an examiner during the period of validity of the certificate;

(ii) in the case of a LAFI for sailplanes, 30 hours or 60 take-offs of flight instruction in sailplanes, powered sailplanes or TMGs as LAFI, FI or as examiner during the period of validity of the certificate;

(iii) in the case of a LAFI for balloons, 6 hours of flight instruction in balloons as LAFI, FI or as examiner during the period of validity of the certificate;

(2) attend an instructor refresher seminar within the validity period of the certificate;

(3) pass an assessment of competence in accordance with FCL.935 within the 12 months preceding the expiry date of the LAFI certificate.

(b) Renewal. If the LAFI certificate has lapsed, the applicant shall, within a period of 12 months before the renewal:

(1) attend an instructor refresher seminar;

(2) pass an assessment of competence in accordance with FCL.935.

 

Ja vastaava FI(A) osalta:

 

FCL.940.FI FI - Revalidation and renewal

(a) For revalidation of an FI certificate, the holder shall fulfil 2 of the following 3 requirements:

(1) complete:

(i) in the case of an FI(A) and (H), at least 50 hours of flight instruction in the appropriate aircraft category during the period of validity of the certificate as LAFI, FI, TRI, CRI, IRI, MI or examiner. If the privileges to instruct for the IR are to be revalidated, 10 of these hours shall be flight instruction for an IR and shall have been completed within the last 12 months preceding the expiry date of the FI certificate;

(ii) in the case of an FI(As), at least 20 hours of flight instruction in airships as FI, IRI or as examiner during the period of validity of the certificate. If the privileges to instruct for the IR are to be revalidated, 10 of these hours shall be flight instruction for an IR and shall have been completed within the last 12 months preceding the expiry date of the FI certificate;

EN 66 EN

(iii) in the case of an FI(S), at least 30 hours or 60 take-offs of flight instruction in sailplanes, powered sailplanes or TMG as LAFI, FI or as examiner during the period of validity of the certificate;

(iv) in the case of an FI(B), at least 6 hours of flight instruction in balloons as LAFI, FI or as examiner during the period of validity of the certificate;

(2) attend an instructor refresher seminar, within the validity period of the FI certificate;

(3) pass an assessment of competence in accordance with FCL.935, within the 12 months preceding the expiry date of the FI certificate.

(b) For the at least each alternate subsequent revalidation in the case of FI(A) or FI(H), or each third revalidation, in the case of FI(As), (S) and (B), the holder shall have to pass an assessment of competence in accordance with FCL.935.

© Renewal. If the FI certificate has lapsed, the applicant shall, within a period of 12 months before renewal:

(1) attend an instructor refresher seminar;

(2) pass an assessment of competence in accordance with FCL.935.

 

Tässä kohtaa vaatimukset näyttävät aika samanlaisilta, LAFI saa vain 5 tunnin "alennusta" lennettyjen koulutustuntien vaaditusta määrästä.

 

Oheiset kommentit tein pikavauhdilla, joten otan mielellään vastaan lisäkommentteja tämän alan osaajilta.

 

 

EDIT: Niin ja LSA-koneen lentämiseksi vaaditaan siis vähintään LAPL(A) lupakirja (tai LAPL Basic, mikäli se nyt sattuisi kuitenkin jäämään henkiin) ja opettajana vähintään LAFI(A).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälaisia näkymiä on opettajien vaatimuksille näihin uutuuksiin, LSA-luokkaan ja varsinkin tuohon tulevaan LAPL-lupakirjaan? Ollaanko LAPL:ssä lähempänä nykyistä harrasteilmailun opettajakoulutusta vai nykyistä moottorilennon FTO-opettajakoulutusta vaatimuksineen ja organisaatioineen? Kuka uskaltaa ennustaa?

 

Nopeasti kun tuota part-OR:ää kahlaa läpi niin vaikuttaisi siltä, että kaikkea opettajakoulutusta koskevat mm. OR.ATO:n "SECTION II – ADDITIONAL REQUIREMENTS FOR ATOS PROVIDING TRAINING FOR LICENCES AND RATINGS OTHER THAN THE LAPL, PPL, SPL AND BPL" joten jonkinlaista osaamista nykyaikaisista(?) ilmailualan organisaatioista vaadittaneen, että opettajia saa alkaa kouluttamaan tulevaisuudessa. Nuo EASA-aikakauden organisaatiovaatimukset on kuitenkin laadittu jonkin verran erilaisella filosofialla kuin nykyiset, joten on hieman vaikea ihan tältä istumalta arvioida esim. nykyisen JAR-FTO-organisaation ja tulevaa ATO:ta koskevia vaatimuksia. Mutta samalla hehtaarilla tunnuttaisiin kuitenkin olevan.

 

Harri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään