Nils Rostedt

EASA:n lupakirjauudistus etenee: CRD julkaistu

76 viestiä aiheessa

Kiitos Nils kohtien kokoamisesta! Aika hyvältä vaikuttaa, jos nämä menee läpi, niin hyvään suuntaan mennään. Vielä kun se ELA1:n raja 1200 kg toteutuu, niin valtaosa nelipenkkisistä mahtuu mukaan sille puolelle.

 

Ja Harrille: nuo organisaatiomurheet onkin muiden murheita!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitä uutta tällä rintamalla? Tuli vaan mieleen kun luin muiden lupakirjojen muuttamisesta EASA-lupakirjoiksi.

 

FCL on nyt EU:n ns. komitologiaprosessissa. Eli EASA on CRD-lausuntokierroksen jälkeen antanut "lopullisen" säädösehdotuksensa, ns. Opinionin, komissiolle missä sitä käsitellään erillisessä komission Komiteassa sekä annetaan myös EU-Parlamentille lausuntoa/hyväksyntää varten.

 

Komitologiaprosessista on tihkunut vain vähän tietoja julkisuuteen ja nekin pääosin huonoja uutisia. LAFI-lennonopettaja toteutuisi esitetyssä muodossaan näillä näkymin vain purjelennon ja ilmapallojen osalta. Moottorilennon osalta tilanne on minulle tällä hetkellä epäselvä. Pahimmassa tapauksessa LAPL-koulutuksen opettajavaatimus olisi sama FI kuin PPL:lle. Tämä olisi tosi onneton tulos, joka mitätöisi vuosia kestäneen asiantuntijakäsittelyn tuloksia. Tiettävästi lopputulema saattaa kuitenkin olla jokin välimuoto perinteisen FI(A):n ja EASA:n esittämän LAFI:n välillä.

 

Komitean korjattu ehdotus on tiettävästi lähtemässä Parlamentille lähiaikoina (maaliskuussa) jolloin kaiketi muutokset tulevat julkisuuteen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mitä pitääkään tehdä uudistuksen koittaessa jos on liikennelentäjä? Mikä muuttuu, miten ja miksi? Ja milloin?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mitä pitääkään tehdä uudistuksen koittaessa jos on liikennelentäjä? Mikä muuttuu, miten ja miksi? Ja milloin?

 

Kansallinen lupakirja vanhenee

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansallinen lupakirja vanhenee

 

Joo, kaikki muutkin vanhenee... mutta 8.4.2012 kaikkien kansallisten ppl-, cpl- ja atpl-lupakirjojen oikeudet lakkaavat olemasta voimassa, siis aika pian. Tämän takia kansallinen pahvi pitää 8.4.2012 mennessä olla konvertoituna jar-lupakirjaksi, joka konvertoituu jatkossa automaattisesti edelleen easa-lupakirjaksi kun se seuraavan kerran uusitaan välillä 8.4.2012 - 8.4.2017.

 

Konversio vaatii kokeen tai kokeiden tekemistä. Tarkemmin, ks. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php?topic=97996.0

 

melkoista vauhtia.

 

Samaa vauhtia kuin muutkin, kai :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tämäkin touhua. Aika monelle viranomainen kirjoitti esim. viime syksynä viideksi vuodeksi lupakirjan, ja pian ilmoittavatkin, että sorry (tuskin pahoittelevat), ei meidän allekirjoituksella ollutkaan virtaa kuin puoleksitoista vuodeksi. Mikäs tässä näillä geeneillä on ollessa, olemmehan me nöyriä alamaisia tottuneet olemaan jo niin tsaareille kuin kuninkaillekin. Mennäänpä kiltisti kokeisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tämäkin touhua. Aika monelle viranomainen kirjoitti esim. viime syksynä viideksi vuodeksi lupakirjan, ja pian ilmoittavatkin, että sorry (tuskin pahoittelevat), ei meidän allekirjoituksella ollutkaan virtaa kuin puoleksitoista vuodeksi. Mikäs tässä näillä geeneillä on ollessa, olemmehan me nöyriä alamaisia tottuneet olemaan jo niin tsaareille kuin kuninkaillekin. Mennäänpä kiltisti kokeisiin.

 

No, sen verran täytyy kotimaisen viranomaisen puolustukseksi sanoa, että heidän käsissäänhän tämä ei ole. Sylttytehdas on viime kädessä Suomen ja muun Euroopan kansa, joka valitsee edustajansa euroopan parlamenttiin ja sitä rataa... Tilannehan on siinä mielessä aika perseestä, että tuo asetus ei ole vieläkään hyväksytty eikä siis vielä osana eu-lainsäädäntöä, mutta jos perinteiset merkit pitävät paikkaansa, niin asetuksen hyväksymisen viivästyminen alkuperäisestä aikataulusta ei tuo muutoksia asetukseen keksittyihin päivämäärärajoihin. Periaatteessahan "kaikki voi vielä muuttua", mutta käytännössä aika epätodennäköistä.

 

Trafi voi halutessaan "tuntea myötätuntoa" kärsiviä kohtaan, mutta se on väärä instanssi pahoittelemaan EU-päätöksentekijöiden päätöksiä, eikö vain? Trafi voi toki myös halutessaan yrittää vaikuttaa siihen, mitä heitä koskevaan maksuasetukseen säädetään maksuista, voihan kompensaatiotoiveita tietysti esittää itsekin suoraa LVM:ään, joka maksuasetuksen* sisällöstä päättää.

 

*(siis: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus Liikenteen turvallisuusviraston maksullisista suoritteista 1185/2010 - voimassa vuoden 2012 loppuun)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen hieman yllättynyt Trafin linjauksista kansallisten lupakirjojen voimassaolon päättymisen suhteen.

 

FCL-asetuksessa (joka ei siis vielä ole astunut voimaan) nimittäin lukee Cover Regulationin resitaali 5:ssä:

 

For this purpose, it is necessary to permit a smooth transition to the new regulatory

framework of the Agency ensuring that a high and uniform level of civil aviation safety in

the Community is maintained; it is necessary to provide sufficient time for the aeronautical

industry and Member State administrations to adapt to this new framework and to

recognise the continuing validity of licences and certificates issued before the entry into

force of this Regulation, in accordance with Article 69 of the Basic Regulation.

 

Hieman kummastuttaa tämän perusteella että kansallisen lupakirjan voimassaoloa voisi noin vain lopettaa.

 

Lisäksi vaikuttaa hieman hassulta tämä kaksiportainen konvertointi, eli ensin kansallisesta JAA-lupakirjaksi ja siitä sitten EASA-lupakirjaksi. Toki se on siinä mielessä oikein että JAA-lupakirja konvertoituu aikanaan automaattisesti EASA-lupakirjaksi.

 

Mutta FCL-asetuksen Cover Regulation- draft kertoo kyllä mielestäni että kansallinen lupakirja voidaan konvertoida suoraan EASA-lupakirjaksi (PPL:n tapauksessa huomioon ottaen sivulla 8 oleva lisävaatimus  "demonstrate the use of radio navigation aids" sekä 70 tunnin lentokokemus).

 

Eli siinä mielessä tuo koukero JAA-lupakirjan kautta olisi hieman turha. Mutta kuten Tatukin antaa ymmärtää, koska kyseessä on viranomaisten omasta hitaudesta johtuva tilanne, olisi vähintäänkin kohtuullista että konvertointi ei aiheuttaisi lentäjille kustannuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta FCL-asetuksen Cover Regulation- draft kertoo kyllä mielestäni että kansallinen lupakirja voidaan konvertoida suoraan EASA-lupakirjaksi (PPL:n tapauksessa huomioon ottaen sivulla 8 oleva lisävaatimus  "demonstrate the use of radio navigation aids" sekä 70 tunnin lentokokemus).

 

Vaatimus on siis sama JAR-kääntöön (70h + radio nav). Kansallinen lupakirja voi siis olla mahdollista konvertoida, mutta jos viranomainen ei myönnä easakirjoja vielä ja siirtymäaika on olematon, niin vaihtoehdot on kovin vähissä, jos haluaa kokoajan pysyä lentokelpoisena.

 

Mainitulta sivulta 8 löytyy tosiaan tälläinen:

 

....following requirements:

(a)

(b) demonstrate knowledge of the relevant parts of Part-OPS and Part-FCL;

 

Jos käännät kansallisen ppl-lupakirjan jar-ppl:ksi, sinun ei tarvitse osoittaa tuntevasi part-opsia. Part-fcl:n sijaan sinun on osoitettava tuntevasi jar-fcl, jota varten se viranomaisen nykyinen muuntokoe on.

 

 

Trafi on yhdellä kalvolla esittänyt tälläisen otteen ja siihen selityksen:

 

Non JAR-compliant licences including any associated ratings, certificates,

authorisations and/or qualifications issued or recognised by a Member

State before the applicability of this Regulation shall be converted into

Part-FCL licences by the Member State that issued the licence.

 

• ELI: 8.4.2012 kaikki kansalliset lupakirjat (pari poikkeusta

myöhemmällä dialla) menettävät oikeutensa, vaikka lupakirjan

uudelleenkrjoittamisen ajankohta olisi vasta 2015!

 

 

... ja edelleen:

 

By way of derogation from paragraph 1, Member States may decide not to

apply the following provisions of Annex I until 8 April 2015:

(a) the provisions related to pilot licences of powered-lift aircraft, airships,

balloons and sailplanes

 

näissä voidaan siis lykätä 3 vuodella, jos Trafi niin päättää. Trafi ei ole vielä tehnyt tietenkään päätöstä, koska asetustakaan ei vielä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatimus on siis sama JAR-kääntöön (70h + radio nav). Kansallinen lupakirja voi siis olla mahdollista konvertoida, mutta jos viranomainen ei myönnä easakirjoja vielä ja siirtymäaika on olematon, niin vaihtoehdot on kovin vähissä, jos haluaa kokoajan pysyä lentokelpoisena.

 

Siksipä viittaan juuri tuohon resitaali 5:een, johon nojaten näyttäisi kohtuuhelpolta vaatia lykkäystä tuohon kansallisten lupakirjojen voimassaolon päättymiseen. Saapa nähdä miten muut EASA-maat tulevat tekemään tämän osalta....

näissä voidaan siis lykätä 3 vuodella, jos Trafi niin päättää. Trafi ei ole vielä tehnyt tietenkään päätöstä, koska asetustakaan ei vielä ole.

 

Jep jep. Lisäksi on hyvä pitää muistissa seuraava Artikla 4:n 5:n pykälän teksti :

 

5. The scope of the privileges given to pilots whose national licences, ratings,

certificates and/or qualifications are converted into Part-FCL licences, ratings and

certificates should at least cover the scope of the activities that the pilots are

undertaking at the date of entry into force of this Regulation, provided that the safety

level is not affected.

 

Eli konversiossa pilotin kansallisen lupakirjan kaikki oikeudet on säilytettävä. Ja pykälä ei myöskään estä oikeuksien lisäämistä, kunhan lentoturvallisuus säilyy. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FCL- lupakirjamääräyksen Opinion-luonnoksesta on ilmestynyt suomenkielinen käännös osoitteessa http://easa.europa.eu/agency-measures/docs/opinions/2010/04/translations/EASA_2010_00150001_FI_TRA.pdf .

 

HUOMAA että tämä versio on EASA:n viime elokuussa komissiolle lähettämä Opinion-teksti, eikä sisällä komitologiakäsittelyssä tapahtuneita muutoksia. Nämä viimeiset muutokset on kuvattu mm. tässä viestissäni.

 

Kerron kuitenkin tuon linkin jo tässä vaiheessa, jotta mahdollisimman moni voisi tutustua tulevaan FCL:ään kotimaisella kielellä jo nyt. Mutta asiasisältöön tosiaan tulee kaikella todennäköisyydellä vielä muutoksia. Ja tietenkin jos havaitaan käännösvirheitä tms., ne on hyvä nostaa esille nyt jotta ne on mahdollista korjata ennen lopullista julkaisua. Asiakirjassa on kaikkiaan 253 sivua, (ml. kaikki CPL/ATPL jne) joten sen sulattaminen ehkä on hyvä aloittaa pieninä palasina  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikeen avautunut että mitä eroa on LAPL(S) ja SPL:llä? Koulutusvaatimukset näyttivät olevan samat, ainoa ero mitä keksin oli että SPL:n haltija voi saada korvauksen opetuksesta ja tarkastuslennoista, kunhan on opettaja tai tarkistuslentäjä.

 

-CH-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohdasta FCL.060.b.2 puuttuu sana: yöllä

FCL.210.A kohta a on nyt _oltava_; oikeasti pitäisi olla _voi olla_

 

Mutta nyt vasta huomaan: LAPL(S) ja SPL kirjan koulutusvaatimukset (tunneilla) ovat samat, LAPL(S) vaatii pakollisen matkalennon (Hopea-C), mutta kuitenkin on "alempi" kirja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilvilentely purjekoneilla on kait sitten laitonta ensi kesän jälkeen.

Näin vastaa EASA.

Part-FCL does not include any provisions to allow cloud flying for sailplane pilots. Does this mean that EASA intends to exclude this possibility?

 

Not at all. The Agency considered that this issue needed to be discussed in a specific rulemaking task on general conditions to fly in instrument meteorological conditions (IMC) – rulemaking task FCL.008.

 

The Agency started working on rulemaking task FCL.008 at the end of 2008, which covers the general requirements to fly under IMC (aeroplanes and sailplanes). The drafting group is developing an NPA on this issue, taking into account input received from Member States national requirements, comments received during the consultation of A-NPA 14-2006 and NPA 2008-17, as well as the views of the experts in the group.

 

A Notice of Proposed Amendment (NPA) should be published in the second quarter of 2011 for public consultation.

 

The Agency has proposed that adequate transition measures be included in the FCL Regulation to allow holders of sailplane licences to continue to exercise their privileges until the adoption of the requirements resulting from task FCL.008.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tässä tekstiä ja jonkin verran pieniä kummallisuuksiakin osui matkan varrelle. Esimerkiksi mielestäni asian pystyi tulkitsemaan kahdella tavalla kohdassa, jossa lennonopettaja oli saamassa oikean FI(A):n kohdassa, jossa puhuttiin että hän valvoo 25 oppilaan yksinlentoa tjsp. Mielestäni asian pystyi tulkitsemaan siten, että niitä lentoja on 25 kpl tai sitten niitä oppilaita, jonka yksinlentoja valvotaan on 25 kpl (joka toisaalta nykyisiin vaatimuksiin (jos oikein muistan) olisi selkeä kiristys) eli olettaisin ensimmäistä. Lukemalla englanninkielisen asia voisi selkeytyä.

 

Sen verran tätä systeemiä voisi kyllä kehittää, että olisi webbisivu, joka generoisi dokumentin aina omien mieltymysten mukaan. Tarkoitan tällä sitä, että klikkaan vaikka lentokoneet sekä ilmalaivat ja generoin dokumentin jossa käsitellään niitä ja kaikki muut mahdolliset härpättimet, jotka eivät mitenkään liity aiheeseen jätetään pois.

 

Sinänsä tässä on mielestäni pahasti epäonnistuttu, että lentämisestä saadaan näin vaikeaa. Eikö oikeasti tätä pystytä tiivistämään selkeästi pienempään? Toisaalta näitä sääntöjä ja juttuja muutetaan pääsääntöisesti vain siksi, että byrokraateilla olisi töitä.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä tässä on mielestäni pahasti epäonnistuttu, että lentämisestä saadaan näin vaikeaa. Eikö oikeasti tätä pystytä tiivistämään selkeästi pienempään? Toisaalta näitä sääntöjä ja juttuja muutetaan pääsääntöisesti vain siksi, että byrokraateilla olisi töitä.  :(

 

Olet asian ytimessä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin vastaa EASA.

Part-FCL does not include any provisions to allow cloud flying for sailplane pilots. Does this mean that EASA intends to exclude this possibility?

 

Not at all. The Agency considered that this issue needed to be discussed in a specific rulemaking task on general conditions to fly in instrument meteorological conditions (IMC) – rulemaking task FCL.008.

 

The Agency started working on rulemaking task FCL.008 at the end of 2008, which covers the general requirements to fly under IMC (aeroplanes and sailplanes). The drafting group is developing an NPA on this issue, taking into account input received from Member States national requirements, comments received during the consultation of A-NPA 14-2006 and NPA 2008-17, as well as the views of the experts in the group.

 

A Notice of Proposed Amendment (NPA) should be published in the second quarter of 2011 for public consultation.

 

The Agency has proposed that adequate transition measures be included in the FCL Regulation to allow holders of sailplane licences to continue to exercise their privileges until the adoption of the requirements resulting from task FCL.008.

 

Istutaanpas sitten sormet ja varpaat ristissä vielä tovin, josko tuolta tulisi pelastava pykälä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran tätä systeemiä voisi kyllä kehittää, että olisi webbisivu, joka generoisi dokumentin aina omien mieltymysten mukaan. Tarkoitan tällä sitä, että klikkaan vaikka lentokoneet sekä ilmalaivat ja generoin dokumentin jossa käsitellään niitä ja kaikki muut mahdolliset härpättimet, jotka eivät mitenkään liity aiheeseen jätetään pois.

 

Perinteisesti tälläiset dokumentit/järjestelyt ovat johtaneet luulemisen määrän lisääntymiseen ja tietämisen määrän vähentymiseen. Ns. "loppukäyttäjän" ei ole tarkoituksenmukaista lukea lakitekstiä tässäkään asiassa, ei normaalit ihmiset sitä lue muutenkaan esimerkiksi tieliikenteessä toimiessaan, vaan heillä on koulutus + materiaali, jossa asiat on selvitetty. Tai ainakin kovin harvalla on tietoa asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä, vaikka se kaikkia autoilijoita koskettaa.

 

Mielestäni asian pystyi tulkitsemaan siten, että niitä lentoja on 25 kpl tai sitten niitä oppilaita, jonka yksinlentoja valvotaan on 25 kpl (joka toisaalta nykyisiin vaatimuksiin (jos oikein muistan) olisi selkeä kiristys) eli olettaisin ensimmäistä. Lukemalla englanninkielisen asia voisi selkeytyä.

 

Suomenkielinen käännös on kiva iltasaduksi, mutta englanninkielinen on se, joka asiat oikeasti määrittää ja joka kaikkine epäselvyyksineen on sentään kuitenkin käännöstä selkeämpi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Missäs tämä uudistus on menossa nyt ?

 

Olen tuolla pääsivulla aika ajoin vieraillut, mutta onko nyt niin, että tuota draft decision osiota vielä hiotaan? Uusia tekstejä ei ole hetkeen näkynyt. Lisäksi, oliko tuo BLAPL:a nyt kuitenkaan kuopattu kun noissa uudemmissa matskuissa kuitenkin edelleen siihen viitataan?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Missäs tämä uudistus on menossa nyt ?

 

Olen tuolla pääsivulla aika ajoin vieraillut, mutta onko nyt niin, että tuota draft decision osiota vielä hiotaan? Uusia tekstejä ei ole hetkeen näkynyt. Lisäksi, oliko tuo BLAPL:a nyt kuitenkaan kuopattu kun noissa uudemmissa matskuissa kuitenkin edelleen siihen viitataan?

 

Tero

Minua kiinnostaisi kanssa tietää, että onko tämä edennyt yhtään? Vuonna 2009 puhuttiin, että vuonna 2012 voisi olla jotain valmista. Nyt tämä vuosi alkaa olla aika lopussa ja tietääkseni edelleen ollaan vain haaveilu asteella ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään