Arto Virtanen

Milloin tulivuori sallii jälleen normaalin lentoliikenteen toimimisen?


93 viestiä aiheessa

1700-luvulla se kesti parisen vuotta. Miten nyt, mitä arvioit kuinka kauan Islanti lähettää tuhkaa maailmalle ja sekoittaa lentoliikennettä. Toinen vuori purkautunee vielä keväällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toukokuussa. Mulla on keikka Reykjavikissa toukokuussa. Ollaan samalla kuukausi Reykjavikissa. Tulivuori voi mielellään jatkaa vähän vähemmällä teholla, jotta pääsee ottamaan hienoja kuvia.  ;D

 

EDIT

 

Aikuisten oikeasti: ensi viikolla. Kyllä se siitä rauhoittuu kun on päästellyt nämä ekat höyryt pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1700-luvulla se kesti parisen vuotta.

 

Ohoh, onneksi en ollut vielä silloin lentelemässä. Montgolfiereja mahtoi ahistaa?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo paljon ole edes haitannut. Sade sais laantua, että saatais taas Hyvinkään liikeenne käyntiin ;)

 

Ei taida olla kuin purjelento luvallista enää, kertoo IH.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla kuin purjelento luvallista enää, kertoo IH.

 

-Tero-

 

Malmin briefingista varmistettiin asia. Eli kaikki moottorikäyttöinen ilmailu on kielletty tällä hetkellä. Mitään virallista NOTAMia ei ole ainakaan ilmestynyt eikä Finavian sivuilla ole tästä vielä mainintaa. Tilanne tosin elää koko ajan ja huomenna voi jo taas olla, että pienkoneet pääseekin lentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh huh,

 

onkohan tällainen määräys annettu aivan mutu-tuntumalla vai onkohan tähän olemassa yhtäkään faktaperustetta?

 

Aika outoa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin briefingista varmistettiin asia. Eli kaikki moottorikäyttöinen ilmailu on kielletty tällä hetkellä. Mitään virallista NOTAMia ei ole ainakaan ilmestynyt eikä Finavian sivuilla ole tästä vielä mainintaa. Tilanne tosin elää koko ajan ja huomenna voi jo taas olla, että pienkoneet pääseekin lentämään.

 

No niin löyty se info Finaviankin tiedotteista:

 

16.04.2010

Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot Suomen ilmatiedotusalueella ilmakehässä esiintyvän vulkaanisen tuhkan vuoksi.

 

 

Käytännössä Finavian lentoliikennerajoitus laajennetaan nyt koskemaan mäntämoottorisia potkurikoneita, joita käytetään muun muassa yleis- ja harrasteilmailussa. Rajoitus on voimassa sunnuntaihin 18.4.2010 klo 15.00 asti.

 

Lisätietoja:

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi: http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/108

 

 

http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2546937

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin löyty se info Finaviankin tiedotteista:

 

16.04.2010

Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot Suomen ilmatiedotusalueella ilmakehässä esiintyvän vulkaanisen tuhkan vuoksi.

 

 

Käytännössä Finavian lentoliikennerajoitus laajennetaan nyt koskemaan mäntämoottorisia potkurikoneita, joita käytetään muun muassa yleis- ja harrasteilmailussa. Rajoitus on voimassa sunnuntaihin 18.4.2010 klo 15.00 asti.

 

Lisätietoja:

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi: http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/108

 

 

http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2546937

 

 

Kysymys kuuluu, mistä minun tulisi se tietää kun lähden korpikentältä? Yksikään notami ei sitä tällä hetkellä kerro!!!

 

M arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mäntämoottorilentokoneet eivät saa lentää, niin miksi mäntämoottoreilla varustetuilla autoilla saa ajaa? Mennäänhän sitä tietysti ihan maan pinnalla, mutta paikoin korkeus merenpinnasta voi olla melkoinen. Odotan innolla koska liikenneministeriö kieltää kaiken maantieliikenteen,,,  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mäntämoottorilentokoneet eivät saa lentää, niin miksi mäntämoottoreilla varustetuilla autoilla saa ajaa? Mennäänhän sitä tietysti ihan maan pinnalla, mutta paikoin korkeus merenpinnasta voi olla melkoinen. Odotan innolla koska liikenneministeriö kieltää kaiken maantieliikenteen,,,  :P

 

Vaikka väittämä olikin provoa, silti on mielestäni hieman väärin ajateltu. Kun lentolaite lentäessään sanoo konehuoneessa seis, niin on tiedossa yleensä ongelmia, jotka voivat käydä terveyden ja jopa hengen päälle. Jos auton konehuoneessa ruvetaan lakkoilemaan, silloin keskeytyy vain matka. Liekö lentolaitteiden mäntämoottorien osalta ajateltu jopa niin, että vaikka se pannu ei heti poksahdakkaan, niin kuluminen kasvaa, joka voi aiheuttaa vakavia ongelmia myöhemmin. Kun kerran Vinkassakin oli pölyä löytynyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-uutisissa kerrottiin, että huomenna on Suomen yllä suvantovaihe tuon tuhkapilven osalta, elikkä huomenna ei pitäisi tuhkaa olla Suomen päällä, mutta heti sunnuntain vastaisena yönä tulisi sitten taas uusi pilvi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka väittämä olikin provoa, silti on mielestäni hieman väärin ajateltu. Kun lentolaite lentäessään sanoo konehuoneessa seis, niin on tiedossa yleensä ongelmia, jotka voivat käydä terveyden ja jopa hengen päälle. Jos auton konehuoneessa ruvetaan lakkoilemaan, silloin keskeytyy vain matka. Liekö lentolaitteiden mäntämoottorien osalta ajateltu jopa niin, että vaikka se pannu ei heti poksahdakkaan, niin kuluminen kasvaa, joka voi aiheuttaa vakavia ongelmia myöhemmin. Kun kerran Vinkassakin oli pölyä löytynyt.

 

Provo tai ei, mutta vihaksi pistää silti. Ehdottomasti oli tarkoitus lentää viikonloppuna, sunnuntaiaamun ennusteetkin näyttivät oikein hyviltä meilläpäin. Ja sitten joku löysäpäinen virkamies kirjoituspöytänsä takana päättää että kun ei "oikeat" lentokoneet saa lentää niin ei sitten kukaan.... Tuhannessa jalassa ei taatusti ole vulkaanista pölyä yhtään sen enempää kuin maanpinnalla. Siinä mielessä tuo autovertaus oli aivan osuva. Mahtavaa touhua tämä holhousvaltion mentaliteetti, edes omaa konetta ei saa ulkoiluttaa niinkuin itse tykkää.

 

Oloa rauhoittaisi huomattavasti jos tämän mielestäni täysin järjettömän päätöksen tekijä viitsisi hieman perustella asiaa. Tai edes joku asiantuntija. Mutta ei, kielletään kaikki "varmuuden vuoksi". grrrr.....   >:(  >:(  >:(  >:(

 

Ainahan ilmassa on kaikenlaista pölyä ja partikkelia. Välillä on Venäjällä maastopaloja niin että ilma on aivan harmaan autereista. Ja siitepölyä tietyyn aikaan vuodesta, puhumattakaan termiikin mukana nousevasta pölystä joka joskus jää inversiokerroksen paikkeille todella selvästi näkyvänä leijailemaan. Sitä varten ainakin minun koneessani on semmoinen oikein mainio osa moottorissa, sitä kutsutaan ilmansuodattimeksi...

 

Ainut asia missä tämä vulkaaninen pöly käsittääkseni eroaa "tavallisesta" pölystä on siinä että sen sulamislämpötila on semmoinen että se sulaa suihkumoottorien sisuksissa ja takertuu sinne. Kaikki tähän saakka lukemani viittaa siihen että mäntämoottorissa vastaavaa ongelmaa ei olisi. Puhumattakaan siitä että oman koneeni ruhtinaallinen 580 kuutiosentin moottori ei yhden tunnin aikana vedä ilmaa sisäänsä edes häviävän pientä murto-osaa siitä mitä suihkumoottori samassa ajassa, matkatessaan ilmamassan läpi 800 km/h nopeudella.

 

Sen olisin vielä ymmäränyt että jos kerran ollaan huolissaan niin oltaisiin voitu tiedottaa asiasta ja pyytää kauniisti välttämään tarpeetonta lentämistä tms... Mutta näköjään tämä perinteinen tapa kieltää samantien kaikki oli niin vastustamaton...  :thmbdn:

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskeeko tuo kielto valvomatonta ilmatilaa noin yleensäkään? Ts, sisältääkö lentotiedotusalue myös g-luokan ilmatilan valvotun alla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monissa Suomen lento-asemien notameissa sanotaan, että ainoastaan VFR-lennot mäntämoottorikäyttöisillä ilma-aluksilla on sallittu: https://ais.fi/ais/bulletins/efinvfrk-fr.htm. En sitten tiedä onko tuohon tulossa lähitunteina mitään päivityksiä, näyttäisi olevan voimassa huomiseen klo 12 UTC-aikaa asti.

 

Näyttäisi olevan päivitetty 18:04 UTC ja seuraava päivitys 21:00 UTC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskeeko tuo kielto valvomatonta ilmatilaa noin yleensäkään? Ts, sisältääkö lentotiedotusalue myös g-luokan ilmatilan valvotun alla?

 

Koko FIR on nyt R-aluetta. :P Ja käsittääkseni EFIN FIR sisältää kaiken Suomen ilmatilan...mutta tähän en oo vielä googlettanu faktaa tueksi. :)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

Olet siis sitä mieltä että oma arviosi on parempi kuin kaikkien niiden tutkijoiden ja asiantuntijoiden johtopäätökset joiden perusteella tilapäinen lentokielto on varmasti vaikean ja tarkan harkinnan jälkeen asetettu?

 

Ei suuria joukkoja ja päätöksiä vaan voi tehdä sillä tavalla että yksittäisille vastaanpanijoille perustellaan kaikki erikseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ainahan ilmassa on kaikenlaista pölyä ja partikkelia. Välillä on Venäjällä maastopaloja niin että ilma on aivan harmaan autereista. Ja siitepölyä tietyyn aikaan vuodesta, puhumattakaan termiikin mukana nousevasta pölystä joka joskus jää inversiokerroksen paikkeille todella selvästi näkyvänä leijailemaan. Sitä varten ainakin minun koneessani on semmoinen oikein mainio osa moottorissa, sitä kutsutaan ilmansuodattimeksi...

 

-Janne

 

Juu,tämä mainio manikki,ilmansuodatin on mitoittettu näihin mainitsemiisi pölyihin.Onko se mitoitettu tulivuoren tuhkalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet siis sitä mieltä että oma arviosi on parempi kuin kaikkien niiden tutkijoiden ja asiantuntijoiden johtopäätökset joiden perusteella tilapäinen lentokielto on varmasti vaikean ja tarkan harkinnan jälkeen asetettu?

 

Lue tarkemmin.

 

Trafin osastonjohtaja kehotti Finaviaa hoitamaan homman lähtiessään vkonloppuvapaalle perjantaina.

 

Valitettavan kärjistettyä mutta siltä tuo kuulostaa, vastuunväistöltä. Varmaan olisin itse tehnyt saman tuossa asemassa, säilyypähän oma palli.

 

NOTAMeista selviää sitten tulkinta, täällä on ainakin pitkästä aikaa tähtikirkas yö (ks. google maps - kuulijantie 26, helsinki)

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja voihan sitä silti käydä lentämässä, olkoon vaikka mitkä fuckin tuhkat kehässä. Kyl mä ainakin aattelin huomenna käydä vähän suhauttaan jos siltä tuntuu. Tänne foorumille sitä varmaan viimeiseksi tarvitsee perustella taikka selitellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet siis sitä mieltä että oma arviosi on parempi kuin kaikkien niiden tutkijoiden ja asiantuntijoiden johtopäätökset joiden perusteella tilapäinen lentokielto on varmasti vaikean ja tarkan harkinnan jälkeen asetettu?

 

Ei suuria joukkoja ja päätöksiä vaan voi tehdä sillä tavalla että yksittäisille vastaanpanijoille perustellaan kaikki erikseen.

 

Hmm.... postiesi määrän perusteella luulisin ettei sinulle kannata väittää vastaan... mutta yritetään silti  ::)

 

Lähinnä kaipaisin näiden asiantuntijoiden argumentteja julkisiksi. Luulisi että nykyisen tiedonvälityksen aikana se ei olisi liikaa vaadittu...?

Luottamukseni täysin nimettömiä ja kasvottomia auktoriteetteja kohtaan ei ole aivan huipussaan muutenkaan. Onhan se nähty moneen kertaan että harrasteilmailu käsitellään tietyillä tahoilla lähinnä kiusallisena häiriötekijänä josta olisi parempi päästäkin eroon. Pelkäänpä että kiellon ulottaminen koskemaan myös mäntämoottoreita ei välttämättä ole tarvinnut kummoisiakaan perusteita taikka harkintaa. Toivottavasti olen väärässä.

 

Vai onko tässä vähän sama juttu kuin maahanmuuttokeskustelun rasismi-kortissa, eli pienikin epäusko Isoveljen äänelle vaiennetaan lyömällä Turvallisuus -nimisellä lekalla päähän?

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lue tarkemmin.

 

Trafin osastonjohtaja kehotti Finaviaa hoitamaan homman lähtiessään vkonloppuvapaalle perjantaina.

 

Valitettavan kärjistettyä mutta siltä tuo kuulostaa, vastuunväistöltä. Varmaan olisin itse tehnyt saman tuossa asemassa, säilyypähän oma palli.

 

Lue tarkemmin? Mistä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä kaipaisin näiden asiantuntijoiden argumentteja julkisiksi.

 

Luulen että voit kysellä sitä ylempää kuin asiantuntijoilta. Tämänhetken tilanne on se johon ei vielä asiantuntijaa ole eikä koskaan tule olemaan.

 

Aika näyttää, asiantuntijat odottaa. Olisi aika naureentuvaa kenenkään asiantuntijan lähteä spekuloimaan mitää mitä ihmiskunta ei tiedä. Sinne vaan kraateriin tekemään mittauksia jonka jälkeiset spekulaatiot synnyttävät arviot. Saattaapi mittari sulaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään