Ilkka Toivanen

Juoksupojan tour Baltic Sea (matkakuvia)

13 viestiä aiheessa

*** VAROITUS - kännykkäkuvia, vinoja horisontteja, ylivalotuksia, surkeita rajauksia, epätarkkuuksia, elämää ***

 

14.4. 0600 LPP-HEL

14.4. 0700 HEL-ARN

14.4. 0805 ARN-SDL

14.4. 1545 SDL-ARN

14.4. 1740 ARN-RIX

14.4. 2010 RIX-VNO

15.4. 1830 VNO-RIX

15.4. 2020 RIX-LPP

 

Työreissu kutsui noin viidennentoista kerran tänä vuonna ja ajattelin legien määrän vuoksi myöskin tehdä pienen kuvatarinan... se kannatti, sillä kaikki ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan - silti lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen.

 

Alku lähti ihan mukavasti liikkeelle keskiviikkoaamuna. Matkatoimisto oli järjestellyt liput, kun itsepalvelusysteemi kaatui matkan monimutkaisuuteen.

Wingo Lappeessa aamuhämärissä lähtövalmiina. Koneessa odoteltiin erästä matkustajaa vartin verran vähän yli kuuteen asti ja jatkolennolle meno pääsy rupesi näyttämään riskialttiilta

[ attachment removed / expired ]

 

Sipoon saaristoa Arnelle

[ attachment removed / expired ]

 

Toisesta kulmasta

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vaiheessa kun tajusin ettei laskuun päästä suoraan 22L:lle tai 15:lle, oli melko selvää että missasin sitten Arlandan jatkolennon ja siten koko Sundsvallissa käynnin.

[ attachment removed / expired ]

 

Joku kyläpahanen alla...

[ attachment removed / expired ]

 

Jetstreamilla matkustaminen on mielenkiintoista, tässä zoomaus tuulilasista. Miehistön toimintaa on "penkki-ilmailijana" hauska seurata.

[ attachment removed / expired ]

 

LN-RRR. Tähän piti ehtiä, mutta portti oli mennyt kiinni pari minuuttia aikaisemmin.

[ attachment removed / expired ]

 

Sundsval jäi siis näkemättä. Soitot matkatoimistoon ja tietenkin kävi ilmi, että Brommasta olisi ollut lennot vaille kahdeksan Sundsvalliin. Että miksi siis en olisi jatkanut Wingolla Brommaan ja vaihtanut konetta siellä? Siksi että matkatoimisto reititti minut Sundsvalliin Arlandan kautta ja paska matkavaraussysteemi ei mahdollistanutkaan Wingon ja Bromman kautta lentojen tutkimista Sundsvalliin... Mistä näitä tietää kun ei ehdi foorumillakaan asiaa kysellä tai sitä enää edes kunnolla lukea. Hyvä mieli tuli myös siitä, että koska Airbalticin 4 legiä olivat kaikki kirjoitettu turistilippuna, ne tuli käyttää tietenkin varausjärjestyksessä. Siispä Vilnaan Arlandan ja Riikan kautta! Joka tapauksessa, plan B käyttöön, eli keskiviikon vietto Helsingin toimistolla töitä tehden täysi kahdeksantuntinen päivä. Ja sitten kolmelta takaisin Helsinki-Vantaalle.

 

OH-SAK portilla Arlandaan. Turhauttava olo, varsinkin kun viereiseltä portilta lähti lento Riikaan. Ensimmäinen olut helpottamaan oloa.

[ attachment removed / expired ]

 

Näsijärvi.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten menoksi. Jäätä Ahvenanmaan seutuvilla, laivareitit näkyivät hyvin.

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholmaa lähestyttäessä jääkalikat muodostivat mukavia muodostelmia. Kyseessä eivät olleet siis pilvet.

[ attachment removed / expired ]

 

Viking Line kyntää kohti Tukholman satamaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Perillä Arlandassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Riikan lennolle oli aikaa pari tuntia. Puoli litraa helpotti vähän.

[ attachment removed / expired ]

 

Carlsbergihän kusettaa ja missäs muualla onkaan tällaiset näkymät suoraan pisuaarilta platalle, kuin Arlandassa? ;)

[ attachment removed / expired ]

 

Airbaltic LY-BBG pian lähtövalmiina.

[ attachment removed / expired ]

 

Pakollinen matkakertomusten landarikuva.

[ attachment removed / expired ]

 

Lennolla vieressä istui humalainen pariskunta, joka ei antanut ottaa tirsoja vaan sönkkäsi minulle koko ajan ruotsia. Latvian Itämeren hiekkarannikkoja nähtävissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Riikassa oli täysi huiske päällä ja lentoja lähti jatkuvasti liikenteeseen kahdeksan maissa keskiviikkoiltana. Samalta portilta (B06 & B08) lähti samaan aikaan kaksi lentoa, toinen Vilnaan ja toinen Lappeenrantaan! Aikaisemmin minua jänskätti pikkuisen kun Airbalticin online checkin-systeemi ei antanut minulle mitenkään vaihtoehtoa tulostaa muita boarding passeja kuin ensimmäisen legin lapun. Yritin ainakin viisi kertaa pitkin tiistaita ja keskiviikkoa ja järjestelmä herjasi aina, että olin checkannut sisään myös jatkolegeille, mutta ei antanut tulostaa kuin ensimmäisen lennon lappusen. Uskoisin vieläkin, että tällä kertaa ei kyse ollut "user errorista". Vilnan lennon lähtöportin henkilökunta valitti minulle aikansa ja tulosti lopuksi minulle boarding passin ja resetoi matkavarausjärjestelmästä VIL-RIX ja RIX-LPP -lentojen check innin. Torstaina näiden lentojen boarding passien tulostus onnistuikin kivuitta.

 

LY-BBD, koneeseen nousua

[ attachment removed / expired ]

 

Ja samalta portilta vierestä Lappeenrantaan lähtenyt Carpatair YR-KMB

[ attachment removed / expired ]

 

Vilnaan saavuttuani pyörähdin ympäri asemaa, sillä Stalininaikainen arkkitehtoninen ratkaisu oli mielenkiintoinen. Arrivals hall.

[ attachment removed / expired ]

 

Taksikuskit Vilnassa ovat omaa luokkaansa. Turvavyö on hyvä pitää kiinni, tosin se saattaa loppupeleissä vain aiheuttaa lisää kärsimystä. Venäläinen kuski työnsi menemään autojen välistä, kaistojen keskellä, mistä vain nopeiten pääsi. LA-puhelin huusi koko ajan varoituksia poliiseista ja ainoastaan silloin hiljennettiin. Kollegani Liettuasta kertoikin, että ei heillä ajeta lujaa. Ainoastaan epäturvallisesti. Punaisiin mentäessä katsottiin tuliko ketään, ja painettiin kaasua jos siltä ei näyttänyt. Taksamittarit ovat kuulemma ruuvattuja - tulomatka kentältä maksoi 65 Lt, meno kentälle 40 Lt...

 

Koska Airbalticin lennoilla ei ole tarjoilua, oli hotellille saavuttua pakko piipahtaa läheisessä Kaimasissa iltapalalla. Pihvi ja lisukkeet olivat erittäin hyvää, eikä olutkaan ollut mitään ureaan viittaavaakaan, vaikka se olikin ihan Kalnapilistä. Hinta jotain 7 ekeä ruualle + litralle olutta.

[ attachment removed / expired ]

 

Hotelli oli keskustasta etelään, halpa (49 eur) ja erittäin hyvä. Huoneen ikkuna käytävältä katsottuna.

[ attachment removed / expired ]

 

Nukuin erittäin hyvin täydet 8 tuntia ja aamupalan jälkeen kävelin nurkan taakse toimistolle tähän taloon hommiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Noin 9 tunnin ajan näkymä neukkarin ikkunasta oli tämä. Työasioiden lisäksi tuli seurattua uutisvirtaa, foorumin tulivuoriuutisia ja lentorajoitusten lisäytymistä jänskätyksen kasvaessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Viideltä lähdettiin kollegan kanssa taksilla kentälle, pakolliset taxfreet ja ihmettelemään miten lentojen kanssa käy. Luulin ensin, että tämä Fokker lähtee Riikaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta se lähtikin muualle, ja tämä YL-BAA saapui vartin ennen Riikaan lähtöä. Kääntöajat ovat todella lyhyet!

[ attachment removed / expired ]

 

BÄÄ!

[ attachment removed / expired ]

 

Pakollinen matkakertomusten landarikuva 2.

[ attachment removed / expired ]

 

Riikaan laskeutuessa ihmeteltiin, oliko tuhkapilvi saavuttanut jo Baltiankin, mutta kyllä kyseessä taisi olla ihan jokakeväinen kulotusten aiheuttama savu.

[ attachment removed / expired ]

 

Riikassa puoli kahdeksalta jännitettiin sitten miten jatkolentojen kanssa käy. Tukholman lento olikin jo peruttu, mutta Lappeenrannan portti oli auki aina viimehetkeen asti. Finavian mukaan Lappeeta ei ollutkaan suljettu, mutta lentoyhtiö taisi tehdä oman päätöksensä, varsinkin kun taisi olla ilmiselvää ettei paluuta olisi perjantaina voitu suorittaa vaan kone ja miehistö olisivat jääneet Lappeeseen. Miljuuna ihmistä rynni tietenkin jonottamaan kassoille, niin meitä Lappeenrantaan pyrkijöitäkin, mutta puoli tuntia jonossa paikallaan seistyämme kehittelimme plan C:n eli taksimatkalle lähdön. Viimeinen niitti päätökselle oli Airbalticin webbisivuille tullut ilmoitus siitä, etteivät he korvaa mitään muuta kuin lentolipun hinnan tai antavat uuden lipun "seuraavalle mahdolliselle" lennolle. Hyvästelin kollegan, joka suunnisti saman tien keskustaan hotellia etsimään ja suunnittelemaan lauttamatkaa perjantai-illalle Riika-Tukholma.

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen taksikuski pyysi 350 euroa Tallinnaan. Oli nuori ja bisneslookissa, osasi hyvin englantia. Toinen tilamersukuski puhui pelkästään venäjää ja olisi vienyt meidät 10 latilla Tallinnaan. Hotelli Tallinnaan nimittäin. Aikamme paperilla ja käsillä hierottuamme hän tajusi, että oli kyse Estonian Tallinnasta elikkä Räävelistä. Hinta meni kahteensataan ja päätös oli helppo tehdä. Seitsemälle hengelle kun hinnaksi tuli alle 30 ekeä per nenä. Matkaan lähdettiin turvavyöt äkkiä kiinni laittaen. Väinäjoen ylitystä - heti tämän jälkeen kuljettaja kävi apteekissa hakemassa joitakin nappeja, että jaksoi ajaa yötä myöten.

[ attachment removed / expired ]

 

Via Baltica oli mielenkiintoinen nähdä. Kaupungista ulosajon jälkeen käytiin hakemassa oluet ja pikkunaposteltavat Kursi-huoltoasemalta. Matkalla pari pissataukoa ja akkua säästäen Tallinnan lauttojen aikataulujen selvittämistä. N900:n akku olikin myöhään illalla ihan lopussa, joten turvauduin ulkopuoliseen apuun, kiitos Heikille & Juha-Matille. Tallinnan satamassa oltiin joskus yhden maissa, eikun halpishotelliin Terminaali D:n viereen, hinta kolmen äijän huoneeseen, hinta huoneesta 45 ekeä. Suihku ja liput netistä Tallink Superstariin aamun 0730 lähtöön, 26 ekeä nenä. Parisen tuntia huonolaatuista unta - eräs kaveri nukkui lisävuoteessa, joka ei kuulemma ollut kovin hyvä ja sänky laukesikin aamulla että säleitä lenteli... Aamulla puoli seitsemältä mentiin terminaalille automaatin eteen hakemaan maihinnousukortit. Laivaan päästiin seitsemältä syömään buffettiaamupalaa, hinta 10,50€.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppu menikin jo nopeasti johtuen väsymyksestä. Laivalla mietittiin otetaanko juna vai ei. Uutiset junien ongelmista ja ahtaudesta saivat seurueen tekemään päätöksen ottaa Kovanen. Näin päästiinkin helpolla, auto oli odottamassa terminaalissa 9.45 ja kotona olin jo ennen yhtä. Lento RIX-LPP kesti siis 17 h.

 

Helpolla tuli selvittyä, kun miettii kuinka moni on edelleen jumissa ympäri Eurooppaa. Mitä tästä oppi, on se, että suunnitelmat voivat mennä monta kertaa mönkään ja varasuunnitelmat on hyvä hahmottaa pääkoppaan jo etukäteen. Sitten pitää vaan tehdä päätöksiä eikä jäädä ihmettelemään tilanteen surkeutta. Nettikykyinen kännykkä on huomattava apu, mutta siitäkään ei ole mitään hyötyä akku tyhjänä. Matkatoimiston apu on varmasti ihan OK, mutta tällaisissa tilanteissa siitäkään ei ole mitään apua jos linjat on täysin ruuhkautuneet.

 

Tällaisia työreissuja lisää. Tai sitten ei. Kiitoksia mielenkiinnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se menoa ollut, :laugh: kotiin kuiteskin pääsit. Sipoon saaristo kuva taitaa natsata just siihen missä Arne asuu.

 

Sinun kuvasi: "Viking Line kyntää kohti Tukholman satamaa." On aivan samasta paikasta kun minulla vähän vanhempi v.2006

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa odoteltiin erästä matkustajaa vartin verran vähän yli kuuteen asti ja jatkolennolle meno pääsy rupesi näyttämään riskialttiilta.

 

Odotettiin vartti myöhästyjää(?) niin, että ajoissa olijat myöhästyivät jatkolennolta. Mikä logiikka tässä oli?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkka, hyvät kuvat kotipihasta, olipa sinulla työmatka, no mikä ei tapa se....

Kuten tuossa muualla olen maininnu, kaikki on polittisesti selitettävissä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa lievästi sanottuna mielenkiintoinen matka! Oli hauska lukea tällaista mielenkiintoista kertomusta. Siinä näkee, ettei koskaan tiedä mitä matkalla voi käydä, aina pitäisi olla se plan B, mutta tuskin tällaista kukaan olisi uskonut käyvän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisia työreissuja lisää. Tai sitten ei. Kiitoksia mielenkiinnosta.

 

Tää oli tosi mielenkiintoinen tarina. Hyvin kirjoitettu. Kuvathan ovat dokumentaarisia, joten laadulla ei ole mitään väliä sinänsä.  :thmbup:

 

Lisää vaan reissutarinoita.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ruokapuolesta vielä, oluen ymmärrän, lohkoperunat ja mustikkapiirakka ei oikein....

 

Älyttömän hyvä lehmäpihvi se oli, usko pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odotettiin vartti myöhästyjää(?) niin, että ajoissa olijat myöhästyivät jatkolennolta. Mikä logiikka tässä oli?  :P

 

Pienen lentoyhtiön kannattaa palvella maksavaa asiakasta. Olkoonkin niin, että joku saattaa kärsiä. Oma vaihtovälini oli suunniteltu ihan liian tiukaksi, koska yleensä olen ollut Hesan päässä terminaalissa monta kertaa jo kello 06.30. Tämä toki riippuu käytettävästä kiitotiestä, tuulista jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla