Peter Lord

Lentäjää tarvitaan tänään 19.4. (Lentäjä löytynyt, kiitos!)

15 viestiä aiheessa

Sattuneesta syystä koneeni OH-JEE (Piper Archer PA28-181) on ollut ns. jumissa  Helsinki-Vantaalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Etsin nyt Piper-kelpoista pilottia lentämään koneen mahd. pian VFR:ssä Vantaalta Jyväskylään. 

Kone on busineksella.

Maksan paluujunalipun Helsinkiin.

 

Jos kiinnostaa, soita minulle suoraan 045 670 3670.

 

Peter

 

PS.

 

Konttorinäkymää ...

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kummaa.

Jo 360 lukukertaa eikä ketään kiinnosta lentäminen.

 

Lienette tietoisia että tänään on Suomessa sallittua VFR-lentäminen  max 3000 ft korkeudessa?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kummaa.

Jo 360 lukukertaa eikä ketään kiinnosta lentäminen.

 

Lienette tietoisia että tänään on Suomessa sallittua VFR-lentäminen  max 3000 ft korkeudessa?

 

Peter

 

Onnistuukos lähteminen EFHK:lta jos kenttä on kiinni? Vai pääseekö sieltä ilmaan selvityksellä 3000 jalkaa miinus, VFR?

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuukos lähteminen EFHK:lta jos kenttä on kiinni? Vai pääseekö sieltä ilmaan selvityksellä 3000 jalkaa miinus, VFR?

 

Jos kenttä on kiinni, eikös se silloin ole korpikenttä ja korpikentiltähän suomessa lennetään päivittäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaahan lentäminen, mutta esim. minä oon vain Piper Tomahawk -kelpoinen. Edellisestä lennostakin on jo vierähtänyt yli 8kk. :-\

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kenttä on kiinni, eikös se silloin ole korpikenttä ja korpikentiltähän suomessa lennetään päivittäin?

 

Sitä mietin minäkin. Mutta kuinka tällainen onnistuu käytännössä? Toivottavasti onnistuu.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pitäisi olla vielä EFIS-kelpoinenkin erovuuskoulutus käytynä...

 

Hmmm...onhan tuossa noita perinteisiäkin kelloja ja VFR:n lentäminen ei montaa mittaria vaadi. Eikös se riitä, jos ilmailee niillä ja jättää efiksen käyttämättä. :)

 

Ja ainakaan atiksen mukaan EFHK ei olisi suljettuna.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siellä lennonjohto paikalla ja olisivat antaneet laskeutuakin - laskeutumismaksu vain on sen verran iso ettei viitsi...

 

Eli todennäköisesti sieltä kyllä pääsisi lähtemään mutta korpikenttä se ei kai (huom, arvaus) ole.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ou jee.

 

Eiku OH-JEE!! :thmbup:

 

Kävin heittämässä tuon keikan kun sattui olemaan vapaapäiväkin ja nukuttu huolella. Kiitoksia Peterille hienon kokemuksen tarjoamisesta, yritän tässä suorittaa diiliin kuuluvaa velvollisuutta kertoa miten meni ja kuinka hienon laitteet koneessa on. Onhan ne.

 

Päätin sitten ottaa keikan ja juuri sopivalla hekellä ilmeisesti, eräs tunnettu ilmailuhenkilö soitti hieman minun jälkeen mutta myöhästyi hetken. Peter laittoi autopilotin ja EFIS:n manuaalit ja koneen check-listan spostitse tulemaan. Hyvä juttu, on hieman aikaa siitä kun viimeksi Archerilla olen lentänyt ja laitteetkin uusia. Tosin jonniin verran on kokemusta Garminista mutta Aspen oli uutta. Ei siinä mitään Peter kertoi kyllä hyvin ohjeita. Reissu alkoi matkalla kentälle ja sitten piti päästä platan puolelle. Busineksen turva oli kiinni, kamat kantiin ja ykkösportille mars! Eväsjuoman sai mukaan mutta Leatherman jäi kaniin. Sitten seuraava ongelma, kuinka pääsee platalle asti kun portit toimii vain autoille? Onneksi eräs ystävällinen sielu tarjosi kyydin bisneksen eteen, kiitos vielä kerran. Mutta missäs Piper? Hallissa edellen, sekin selvisi muutaman puhelun jälkeen. Kone pihalle ja tarkistamaan. On se hieno ja siisti. KAikki ulkoisesti kunnossa, eikun sisälle ja pannu tulille. Ja sitten ihmettelemään laitteita. Uusi Archer on varsin erilainen mutta kaikki löytyy ja Peter soitti ennenkuin ehdin soittaa hänelle ja antoi varsin hyvän briiffauksen kuinka ohjelmoida reitti Garminiin ja kuinka käyttää EFIStä. Ja autopilottia. Ei se niin ihmeellistä ole, aikaisempi kokemus vastaavista ei ole järin suuri mutta joskus olen saanut reitin ohjelmoitua. Samaan malliin se onnistuu kuin Garmin-simulaattorillakin, enempi puuhaa olisi muistaa reittipisteitä, tähänkin tuli kiitettävä apu. Ja EFIS on varsin mainio, dataa saa näkyviin kaikesta mahdollisesta minimiin, GPS-suunnistus, perinteiset, heading-bugi, karttapohja, flight-director, ...  Vanha peltimittaripilotti ei tykännyt yhtään pahaa. Olisi sitä perille löytänyt 4-tietäkin pitkin, mutta EFHK-ANT-XEDOG-VABAS-EFJY, enteriä ja reitti GNS430:n näytöllä. Ja rullimaan. Odotukseen 33, koekäyttö ja kaikki ok, hanikat oikein ja kellot kunnossa. Kiitotielle 33 ja odota, Arrow OH-PMI oli ajamassa ILS-lähestymisiä 22:lle. Valmista on mutta kun pitäisi mennä TWR sanoi että juuri tuli puhelu ja EFHK on kiinni, ei päästetä ketään ilmaan, mitkä on aikeet? Voi pahasana, kovasti kohti Jyväskylää visuaalissa. Ei käy, eiku oota, puhelin soi. Hetken rajoitus peruttu, OH-JEE, RWY33 selvä lentoonlähtöön, oikea kaarto kohti KOLIS. Kiitos ja vipua vinoon. Ja hyvin se OH-JEE lähti. Matkakorkeudella oli aikaa alkaa tutustumaan että mitäs nämä näytöt oikein näyttää? JA kelikin oli hieman ravistavaa niin mites se AP meni päälle? AP master FD -> FD/AP, AP-paneelista NAV ja ALT ja voila! Eikun katselemaan maisemia ja matkan taittumista. Ajoin säästötehoilla kun tarvii kerätä tiimaa tälle 12kk jaksolle, mutta siitä huolimatta maka taittui +110KT. AP osasi hommansa varsin hyvin, korkeus säilyi alkumatkan reippaan puoleisesta kelistä huolimatta. NAV-puolella käyttäjä ei osannut hyödyntää ominaisuuksia täysin, mutta ei siinä kauas reittiviivasta joutunut.. Heading-bugillakin oli mukava mennä osan matkaa ja katsoa osaako vielä ite, ”käsin lentämistä”. Viimeisen 10NM ajoin ihan oikeasti käsin, tosin Garmin opasti karttanäytön puolesta edelleen. EFJY on joistakin ilmansuunnista saavuttaessa hieman hankala nähdä ja tämän puolesta karttanäyttö on varsin hyvä, vaikka muut suunnistusvälineet ja kartta kertovat että liki ollaan mutta kun ei näy. No, näkyi se ja laskua sorvaamaan 30:lle. Ja platalle missä Peter oli vastassa.

 

Hieno keikka, ei ole kovin paljoa tullut moottoroitua matkalentoa harrastettua ja vielä vähemmän näin hienolla koneella ja varustuksella. EFIS+GNS430+AP on varsin hieno yhdistelmä, eikä vaadi hirveää opiskelua että niitä pääsee hyödyntämään. Laitteista saatava informaatio on varsin selkeästi esillä ja käyttäjä voi valita kuinka paljon sitä esitetään. Kyä näitä sais olla enemmänkin. Jopa vanhan peltimittariäijän mielestäkin.

 

Kamerakin oli matkassa, mutta ei sitä malttanut kuvia ottaa kun oli muuta puuhaa. Joku nyt tuli "sieltä jostakin"

 

Kiitoksia Peter, tämä oli ilo!

 

ps, Pendolino hidastelee kun on tavarajuna edessä...

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään