Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

Sepen (sen pelastuskopterin) maadoituksesta heräsi kysymys. Jos helikopterilla, joka piiskaa ilmaa suoraan alaspain, voi laskeutua esim. parkkipaikoille, nurmikentille ja moneen muuhun paikkaan, jossa pölisee, niin miten sellaisella ei voi lentää pinnoissa, koska ilmassa on marginaalinen määrä vulkaanista tuhkaa? Kertokaa, oi viisaat.

 

Mika

 

ps. Laitetaan vielä linkki.

 

http://www.kaleva.fi/uutiset/myos-sepe-lentokiellossa/849676

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepen (sen pelastuskopterin) maadoituksesta heräsi kysymys. Jos helikopterilla, joka piiskaa ilmaa suoraan alaspain, voi laskeutua esim. parkkipaikoille, nurmikentille ja moneen muuhun paikkaan, jossa pölisee, niin miten sellaisella ei voi lentää pinnoissa, koska ilmassa on marginaalinen määrä vulkaanista tuhkaa? Kertokaa, oi viisaat.

 

Mika

 

ps. Laitetaan vielä linkki.

 

http://www.kaleva.fi/uutiset/myos-sepe-lentokiellossa/849676

 

Hekoista mitään tiijä, vaan noita mistä kuvia kahtellut niin saman näköiset turbiinit lienee toiminnaltaan samanlaiset kuin turbiinikoneissakin, lekoissa voima siirretään viuhkoille?

 

MM mutuilee kun ei kukaan fiksukaan vastaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16.04.2010

Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot Suomen ilmatiedotusalueella ilmakehässä esiintyvän vulkaanisen tuhkan vuoksi.

 

 

Käytännössä Finavian lentoliikennerajoitus laajennetaan nyt koskemaan mäntämoottorisia potkurikoneita, joita käytetään muun muassa yleis- ja harrasteilmailussa. Rajoitus on voimassa sunnuntaihin 18.4.2010 klo 15.00 asti.

Lisätietoja:

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi: http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/108

 

http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2546937

 

 

 

Tähän on kai nokitettava SIL ry:n uutisella:

 

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=show&id=535

 

"16.4.2010: Vulkaaninen tuhka ei rajoita harrasteilmailua

 

Ilmatilarajoituksista huolimatta Suomen ilmatilassa VFR-lennot ovat sallittuja mäntämoottorikoneilla, kuumailmapalloilla ja purjelentokoneilla lentosääntöjen mukaan.

 

Muun muassa Malmin lentoasema palvelee normaalisti VFR-liikennettä.

 

Tämä tieto voimassa 18. huhtikuuta kello 15 Suomen aikaa asti."

 

Go figure?!

 

Harri  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

16.04.2010

Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi rajoittaa kaikki moottorikäyttöisten lentokoneiden lennot Suomen ilmatiedotusalueella ilmakehässä esiintyvän vulkaanisen tuhkan vuoksi.

Käytännössä Finavian lentoliikennerajoitus laajennetaan nyt koskemaan mäntämoottorisia potkurikoneita, joita käytetään muun muassa yleis- ja harrasteilmailussa. Rajoitus on voimassa sunnuntaihin 18.4.2010 klo 15.00 asti.

Lisätietoja:

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi: http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/108

http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2546937

 

Käviköhän tässä niin että isopalkkaiset lennonohjaajat todettiin liian kalliiksi odottelemaan jos joku Malmilta tulis kaffeelle tai vetelis pari lähestymistä ennen siirtymistään Hyvinkäälle ?

 

Kentällä kai vietetään kesälomia ym. palkattomia nyt ?  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän on kai nokitettava SIL ry:n uutisella:

 

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=show&id=535

 

"16.4.2010: Vulkaaninen tuhka ei rajoita harrasteilmailua

 

Ilmatilarajoituksista huolimatta Suomen ilmatilassa VFR-lennot ovat sallittuja mäntämoottorikoneilla, kuumailmapalloilla ja purjelentokoneilla lentosääntöjen mukaan.

 

Muun muassa Malmin lentoasema palvelee normaalisti VFR-liikennettä.

 

Tämä tieto voimassa 18. huhtikuuta kello 15 Suomen aikaa asti."

 

Go figure?!

 

Harri  8)

 

Juurikin näin, en löydä mitään notamia joka kieltäisi lentoonlähdön esim EFPK!!!!

ja juuri tarkistin, vfr lento EFJY mahdollinen!!!!

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmmmm...

 

...ielenkiintoista! En kyllä löytänyt Harrin linkistä mitään tekstiä - yhteysongelma? ???

 

Joo, ei sellasta uutista ollut olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin, en löydä mitään notamia joka kieltäisi lentoonlähdön esim EFPK!!!!

ja juuri tarkistin, vfr lento EFJY mahdollinen!!!!

 

M Arkku

 

EFIN/FINLAND FIR

 

NAV WARNINGS:

 

+   EFIN FIR/UIR SEKTORIT 6 JA 7 OVAT SULJETTUJA VULKAANISEN

   TUHKAPILVEN TAKIA. SELVITYKSIÄ ENNUSTETULLE TUHKA-ALUEELLE EI

   ANNETA. SFC-UNL.

   15APR10 0909 - 16APR10 1200 EST (EFHK/1/K1758/10)

 

+   EFIN FIR/UIR SEKTORIT 3, 4 AND 5 OVAT SULJETTUJA VULKAANISEN

   TUHKAPILVEN TAKIA. SELVITYKSIÄ EFIN FIR/UIR SEKTOREILLE 3, 4,

   JA 5 EI ANNETA. SFC-UNL.

   15APR10 1700 - 16APR10 2359 EST (EFHK/1/K1797/10)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmmmm...

 

...ielenkiintoista! En kyllä löytänyt Harrin linkistä mitään tekstiä - yhteysongelma? ???

 

SIL poisti uutisen klo 19 , koska tilannetieto tuli klo 18.48.

Sen sijaan Bulletin-palvelu edelleen sallii mäntämoottorilennot; tämä on oleellisempi virheellinen tieto.

 

SAR-lennot ovat OK edelleen mäntämoottorikoneilla.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFIN/FINLAND FIR

 

NAV WARNINGS:

 

+   EFIN FIR/UIR SEKTORIT 6 JA 7 OVAT SULJETTUJA VULKAANISEN

   TUHKAPILVEN TAKIA. SELVITYKSIÄ ENNUSTETULLE TUHKA-ALUEELLE EI

   ANNETA. SFC-UNL.

   15APR10 0909 - 16APR10 1200 EST (EFHK/1/K1758/10)

 

+   EFIN FIR/UIR SEKTORIT 3, 4 AND 5 OVAT SULJETTUJA VULKAANISEN

   TUHKAPILVEN TAKIA. SELVITYKSIÄ EFIN FIR/UIR SEKTOREILLE 3, 4,

   JA 5 EI ANNETA. SFC-UNL.

   15APR10 1700 - 16APR10 2359 EST (EFHK/1/K1797/10)

 

Mistä Jerome löysi tuon?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan Bulletin-palvelu edelleen sallii mäntämoottorilennot; tämä on oleellisempi virheellinen tieto.

 

Onkohan tämä nyt sitten käsitettävä niin, ettei tuo netin bulletiinipalvelu päivity "hätätilanteissakaan" kuin sen 3h välein.

Eli sille vastuunrajoituslauseelle tulee nyt käyttöä

 

TARKISTA BULLETININ JULKAISU- (ISSUED) JA VOIMASSAOLO- (VALID) AJAT!

VIIMEISIMMÄT MUUTOKSET TARKISTETTAVA AIS-YKSIKÖSTÄ.

TARKISTA AINA MYÖS VOIMASSA OLEVAT AIP SUPPLEMENTIT!

CONTACT AERODROME AIS UNIT FOR LATEST ISSUES.

CHECK ALWAYS VALID AIP SUPPLEMENTS!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämä nyt sitten käsitettävä niin, ettei tuo netin bulletiinipalvelu päivity "hätätilanteissakaan" kuin sen 3h välein.

Eli sille vastuunrajoituslauseelle tulee nyt käyttöä

 

 

Näinhän se on! Kiitos Kimmo tarkennuksesta.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepen (sen pelastuskopterin) maadoituksesta heräsi kysymys. Jos helikopterilla, joka piiskaa ilmaa suoraan alaspain, voi laskeutua esim. parkkipaikoille, nurmikentille ja moneen muuhun paikkaan, jossa pölisee, niin miten sellaisella ei voi lentää pinnoissa, koska ilmassa on marginaalinen määrä vulkaanista tuhkaa? Kertokaa, oi viisaat.

 

En ole viisas, mutta epäilen vulkaanisen tuhkan sisältävän ainesosia, jotka ovat erityisen vaarallisia kuumana käyville moottoreille. Näitä ei ehkä tavallisessa maapölyssä ole niin paljon.

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käviköhän tässä niin että isopalkkaiset lennonohjaajat todettiin liian kalliiksi odottelemaan jos joku Malmilta tulis kaffeelle tai vetelis pari lähestymistä ennen siirtymistään Hyvinkäälle ?

 

Kentällä kai vietetään kesälomia ym. palkattomia nyt ?  :(

 

En tunne ko. TES:iä mutta ei taida ihan tuosta vaan onnistua lomalle potkiminen. Työvuoroja voi todennäköisesti siirtää huomattavasti helpommin ja mahdollisia lisiä viikonlopusta ja illasta ei ainakaan ole tarpeen maksaa jos ei ketään ole vuorossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAU:n puolelta on ilmoitettu seuraavaa:

 

Työntekijän oikeus palkkaansa työnteon estyessä

Ilmailualan työnantajat antavat varsin erilaisia ohjeita ja määräyksiä nyt, kun lentoliikenteessä esiintyy tulivuorenpurkauksesta johtuvia ongelmia.

 

IAU haluaa tehdä kaikille jäsenilleen tiettäväksi, että työnantaja on tällaisessa tilanteessa velvollinen maksamaan palkan 14 päivän ajalta, vaikka työnteko estyisi.

 

Vuorolisien saaminen näiltä vuoroilta edellyttää läsnäoloa työpaikalla, paitsi jos työnantaja ilmoittaa, ettei työpaikalle tarvitse tai saa tulla. Näissä tilanteissa IAU edellyttää palkan ja lisien maksamista listan mukaisten vuorojen mukaisesti!

--------------------------------------

 

Ja toi on siis iau:n jäsenille ilmoittama asia, en tiedä miten asiat on sovittu muualla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole viisas, mutta epäilen vulkaanisen tuhkan sisältävän ainesosia, jotka ovat erityisen vaarallisia kuumana käyville moottoreille. Näitä ei ehkä tavallisessa maapölyssä ole niin paljon.

 

t. Juha

 

 

Näinhän se on. Nyt on kumminkin tilanne vielä sellainen että äsken 1:n uutisissa esiintyneen Tapio Tourulan mukaan tuhkapilvi on 5-10 km korkeudessa joten lentäminen alailmakehässä, elikkä niissä korkeuksissa jossa koptereilla yleisimmin operoidaan ( 0 -1000m ) on kyllä vielä turvallista. Lisäksi esim. Rajavartiolaitoksen Jet Rangereissa on moottorin ilmanotossa ns. particelseparatorit jotka suojelevat jossain määrin moottoria vierailta hiukkasilta.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole viisas, mutta epäilen vulkaanisen tuhkan sisältävän ainesosia, jotka ovat erityisen vaarallisia kuumana käyville moottoreille. Näitä ei ehkä tavallisessa maapölyssä ole niin paljon.

 

t. Juha

 

 

Niinhän se jo Speedbird ysin yhteydessä voitiin todeta: töhkä hitsautui turbiineihin kuumuudessa ja vasta kannujen jäähtyminen sai moskan varisemaan ulos, jolloin uudelleenkäynnistys oli mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ikuinen kymysys ? Onko Suomiaika talvella +2 UTC ja kesällä +3 UTC vai eikö ole vaan on aina sama mutta onko +2 vai +3 ?

 

GMT toimii mielestäni näin mutta mitä aikaa tuolla ilimailussa oikeasti käytetään kun UTC:stä puhutaan ja +2/+3 tunneilla toimitaan ?

 

Edit: Miksi puutuin oli kun eilen kymmeneltä noin luin viestiä joka oli päivätty 0730 UTC noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin pitäisi turvallisuussyihin vedoten kieltää myös ainakin raideliikenne ja ajoneuvoliikenne. Merenkulun rajoittamistakin tulisi harkita.

 

Koska tulivuoren tuhka on moottoreiden käynnille haitallista, nythän tiedämme myös että se tekee hallaa mäntämoottoreille, tulisi viipymättä määrätä ajoneuvoliikenteeseen kattonopeudeksi 50 km/h mahdollisten onnettomuuksien estämiseksi joita saattaa aiheutua kun ajoneuvon moottori sammuu yllättäen ja ohjaaja menettää ajoneuvon hallinnan tai muutoin vain ei pysty pysäyttämään ajoneuvoa hallitusti turvalliseen paikkaan.

 

Koska tulivuoren tuhka hioo lasit mattapintaisiksi eikä niistä enää näe ulos, tulee raideliikenne ainakin nopeilla sähköjunilla pysäyttää. Lisäksi alas satava tuhka voi haitata raideliikenteen kulunvalvontajärjestelmiä, joka taas saattaa johtaa vakaviin onnettomuuksiin. Koska automaattisen kulunvalvonnan häirityminen tuhkasta on mahdollista, ei myöskään diesel-käyttöiset junat voi kulkea.

 

Koska tulivuoren tuhka on hienojakoista ja edellä on osoitettu sen olevan haitallista kaikenlaisille moottoreille mm. moottori-ilmailun totaalisella kieltämisellä, tulee meriliikenne kieltää välittömästi. Tuhka saattaa aiheuttaa aluksien moottoreissa ongelmia jotka saattavat aiheuttaa vaaratilanteita ja pahimmillaan jopa onnettomuuksia suurien laivojen ajautessa karikkoihin ohjauskyvyttöminä. Tästä syystä ainakin kaikenlaisten tankkerien kulku Suomen merialueella olisi välittömästi kiellettävä.

 

Haloo Trafi! Kuuluuko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään