Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

UTC ja GMT eroavat toisistaan juuri niin, että edellisessä ei tunneta kesäaikaa. Niinpä Suomen aika poikkeaa UTC:sta normaalisti 2 h ja kesällä 3 h

 

(tai sitten muistan taas ihan väärin ::) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UTC ja GMT eroavat toisistaan juuri niin, että edellisessä ei tunneta kesäaikaa. Niinpä Suomen aika poikkeaa UTC:sta normaalisti 2 h ja kesällä 3 h

 

(tai sitten muistan taas ihan väärin ::) )

 

Ihan väärin muistat  ;). UTC:n ja GMT:n ero on sekunnin murto-osia eikä kummassakaan käytetä kesäaikaa.

 

Virallisessa käytössä UTC korvasi GMT:n vuoden 1972 alussa.

 

UTC:n virallinen englanninkielinen nimi on Coordinated Universal Time.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/UTC

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Mean_Time

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan väärin muistat  ;). UTC:n ja GMT:n ero on sekunnin murto-osia eikä kummassakaan käytetä kesäaikaa.

 

Virallisessa käytössä UTC korvasi GMT:n vuoden 1972 alussa.

 

UTC:n virallinen englanninkielinen nimi on Coordinated Universal Time.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/UTC

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Mean_Time

 

Siispä Suomessa eletään talvella UTC/GMT +2 ja kesällä samat +3. Kiitos. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa "aavemainen" tunnelma tänään EFHK:lla. Transitalueella ei näkynyt kuin satunnaista henkilökuntaa. Yleensä edes yöaikaan ei ole näin hiljaista, mutta tällaista ei ole koskaan ruuhka-aikaan:

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvapuolella myös kuvia hiljaisesta asematasosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman huvittavaa ja ironista, että ainoa toimiva ja auki oleva isompi kenttä Pohjois-Euroopassa, on BIKF. Yhteydet Pohjois-Amerikkaan toimivat normaalisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirkas sininen taivas täällä Helsingissä ainakin nyt lauantai aamuna. Ettei tässä lentokielto hommassa olisi joku salaliitto homma tms. takana !

 

Uskaltaakohan tässä enää ajaa edes autolla jos vaikka senkin moottori vaurioituu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirkas sininen taivas täällä Helsingissä ainakin nyt lauantai aamuna. Ettei tässä lentokielto hommassa olisi joku salaliitto homma tms. takana !

 

Uskaltaakohan tässä enää ajaa edes autolla jos vaikka senkin moottori vaurioituu.

 

Tämä on selvästi purjelentäjien salaliitto. Nyt voivat laittaa käännepisteeksi vaikka Helsingin tuomiokirkon... Kateeksi käy: pitäisiköhän laittaa purtsikkakirja taas voimaan.

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on selvästi purjelentäjien salaliitto. Nyt voivat laittaa käännepisteeksi vaikka Helsingin tuomiokirkon... Kateeksi käy: pitäisiköhän laittaa purtsikkakirja taas voimaan.

 

Ismo

 

Lähes vakuuttunut että pallopojat mukana......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisköhän ajaa vintturilähtötakelpuutus? Matkalennolle ja silleen.. HK:lla olis paljon pitkää kiitotietä käytössä, onk kellään yli kolmen km:n lankaa vintturissa?

 

Eiku mä lähden veneilemään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFIN SIGMET S4 VALID 170700/171300 EFHK- 
     EFIN FINLAND FIR VA CLD FCST BY LONDON 
     VAAC APRX VA CLD APRX BTN SFC/FL350 W OF 
     LINE ALEKU-UTUNI-HEL AND BTN SFC/FL200 E 
     OF LINE GOGLA-KOKAT AND N OF LINE 
     NARNA-TINOS  AND BTN FL200/FL350 E OF 
     LINE HEL-KOKAT AND N OF LINE NARNA-TINOS 
     FCST 1200Z VA CLD APRX BTN SFC/FL350 S 
     OF LINE MAGON-KLA=  

 

Erikoista että London VAAC viittaa käytöstä poistuneeseen reittipisteeseen (GOGLA).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kirkas sininen taivas täällä Helsingissä ainakin nyt lauantai aamuna. Ettei tässä lentokielto hommassa olisi joku salaliitto homma tms. takana !

 

Uskaltaakohan tässä enää ajaa edes autolla jos vaikka senkin moottori vaurioituu.

 

Silläkin uhalla, että tämä ylläoleva viesti on kirjoitettu kieli poskessa, niin...

 

Kuuntelin tässä BBC:n kello yhdeksän (kello on 10 vaille 10 täällä) radiouutisia, jossa oltiin haastateltu tutkijaa, joka on ollut mukana näillä tuhkapilven tutkimuslennoilla. Hän sanoi, ettei hän pistäisi isoa konetta sinne lentämään. Heidän lentokoneen "tavalliset" mittarit ja säätutkat eivät havainneet mitään, ainoastaan nämä erikoismittarit ja näytekeräysjutut kertoivat, että töhkää siellä pöllyää. Ja kuten on monesti sanottu, se töhkä ei tee hyvää ikkunoille tai suihkumoottoreille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuntelin tässä BBC:n kello yhdeksän (kello on 10 vaille 10 täällä) radiouutisia, jossa oltiin haastateltu tutkijaa, joka on ollut mukana näillä tuhkapilven tutkimuslennoilla. Hän sanoi, ettei hän pistäisi isoa konetta sinne lentämään. Heidän lentokoneen "tavalliset" mittarit ja säätutkat eivät havainneet mitään, ainoastaan nämä erikoismittarit ja näytekeräysjutut kertoivat, että töhkää siellä pöllyää. Ja kuten on monesti sanottu, se töhkä ei tee hyvää ikkunoille tai suihkumoottoreille.

 

Samasta haastattelusta lienee  tämä pätkä BBC:n nettisivulta. Siinäkin mielessä mielenkiintoista katsottavaa, että klipin pääosassa on näytteenotossa käytetty Dornier Do228, D-CALM.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla jotain eloa. Tällainen ilmassa portugalin ilmatilassa nokka kohden Kanariaa ??

 

RadarVirtuel.com

 

Flight Number : FIN8925

Company : Finnair

ICAO Hex Code : 461F62

Reg Code : OH-LXA

Model : Airbus - A320-214

Last Message : 10:08:13 UTC

Latitude : 38.18262

Longitude : -7.4589

Altitude : 11887 m - 38999 ft

Ground Speed : 791 km/h - 492 mph - 427 knots

Squawk : 4553

Heading : 224º

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas,

 

joku näytti lipsahtaneen ilmaan - Malmilta päivystäjä sitten kertoi että Trafin vepistä löytyy lentokieltoja.

 

Ei kuulema ollut ilmassa tuhkaa, sanoi Lentäjä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla jotain eloa. Tällainen ilmassa portugalin ilmatilassa nokka kohden Kanariaa ??

Reg Code : OH-LXA

 

OH-LXA oli se joka jäi Istanbulista tullessa Tallinnan torstaina.

 

Prkl ei osaa enää lukea, siis LXA oli Madridin kone kun tilanne alkoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin veikata että toi Finski voisi olla joko BCN tai MAD jämähtänyt kone. Ties vaikka "evakuoisi" porukkaa saarilta mantereelle. Onko kellään tarkempaa tietoa?

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja A.Net tietää kertoa:

 

Quoting airbuseric (Reply 170):

AY8925 A320 OH-LXA is flying from Spain heading towards the Canary Islands on FL390. Since airspace above FL350 is basically inaffected so far, did this AY flight make this journey like this already all the way from HEL?

 

Not from HEL, it's a ferry flight from MAD to LPA to pick up pax to XRY and then it should fly empty back to MAD. There is another flight from doing the same but from BCN opereted by A321 OHLZA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on selvästi purjelentäjien salaliitto. Nyt voivat laittaa käännepisteeksi vaikka Helsingin tuomiokirkon... Kateeksi käy: pitäisiköhän laittaa purtsikkakirja taas voimaan.

 

Kyllä!

 

Olisi muuten kiva nähdä jollain webbikammeralla mitä esim Tampereen alueessa nyt puuhaillaan?

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään