Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

Tältä näyttää lentotilanne Euroopassa maanantaina kello 14.00. Ajat Suomen aikaa.

 

* BELGIA: Ilmatila suljettu maanantaihin kello 20 asti. Suurin lentoyhtiö Brussels Airlines on perunut kaikki lentonsa maanantaihin asti.

*BRITANNIA: Ilmatila pysyy suljettuna ainakin tiistaiaamuun kello 3.00 asti. British Airways teki yhden testilennon sunnuntaina.

* BULGARIA: Sofian and Plovdivin lentokentät avattu uudelleen.

* ESPANJA: Sunnuntaina suljetut 17 lentokenttää avattu uudelleen.

* HOLLANTI: Ilmatila kiinni ainakin kello 14 asti.

* KREIKKA: Lentokentät toiminnassa.

* IRLANTI: Ilmatila suljettu maanantaihin iltapäivään asti. Halpalentoyhtiö Ryanair peruuttanut kaikki Pohjois-Euroopan-lentonsa keskiviikkoon asti. Air Lingus perunut kaikki maanantain lennot.

* ITALIA: Pohjois-Italian ilmatila 6 700 metriin asti suljettu tiistaiaamuun asti.

* ITÄVALTA: Ilmatilan odotetaan avautuvan kokonaan maanantaina.

* LATVIA: Ilmatila yli 6 000 metrissä auki, mutta lähteviä tai saapuvia lentoja tuskin maanantain aikana.

* LIETTUA: Ilmatila auki.

* LUXEMBURG: Maan lentokenttä on suljettu ainakin maanantaihin kello 20 asti.

* PORTUGALI: Ilmatila auki.

* PUOLA: Lentokentät kiinni maanantaina. Ilmatila osittain auki, mutta ei lähteviä tai saapuvia lentoja.

* NORJA: Suurimmat kentät Oslossa, Stavangerissa ja Bergenissä kiinni. Bergenistä pohjoiseen ilmatila jonkin verran auki. Oslon kenttä avattu osin lähteville koneille.

* RANSKA: Etelä-Ranskan kentät auki. Muut kiinni tiistaihin asti.

* RUOTSI: Lennot Tukholman ja Göteborgin väliseltä linjalta pohjoiseen sallitaan. Osa maanantain lennoista edelleen peruttu. Maan sisäisiä lentoja lennetään ja Tukholmasta lennetään Osloon.

* SAKSA: Frankfurtin, Hampurin, Hannoverin, Erfurtin ja Leipzigin kentät sekä Berliinin Tegel ja Schönefeld avattiin tietyin rajoituksin. Frankfurtista saa lentää pohjoiseen päin ja muilta kentiltä itään. Muutoin kansainväliset kentät ovat suljettuna maanantai iltapäivään asti.

* SLOVAKIA: Maan itäinen ilmatila auki ja koko ilmatila yli 7 500 metrissä lentäville koneille. Bratislavan lentokenttä suljettu.

* SLOVENIA: Lentokentät sulkeutunee uudestaan maanantain aikana.

* SVEITSI: Ilmatila kiinni ainakin tiistaiaamuun asti. Kaikki maanantain lennot peruttu. Ainoastaan yli 6 400 metrissä lentävät koneet voivat lentää maan yli.

* TANSKA: Ilmatila suljettu koko maanantain. Ilmatila auki lennoille yli 10 800 metrissä.

* TSHEKKI: Ilmatila auki.

* TURKKI: Kaikki kentät auki.

* UKRAINA: Ilmatila auki.

* UNKARI: Ilmatila auki.

* VENÄJÄ: Kaikki kentät auki. Aeroflot lentää Yhdysvaltoihin pohjoisnavan kautta.

* VIRO: Ilmatila suljettu suljettu maanantaihin kello 13 asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin jos katsoo vodafonen välittämiä kuvia niin aika pientä tuprutusta tuolta tulee enää. http://picasaweb.google.com/102175391233488315229/EyjafjallajokullVolcano19thOfApril2010#5461820260135949778

 

Vielä eilen osa savusta ja tuhkasta tuli kuvan keskeltä olevasta olevalta alueelta, mutta se ns lähde ehtyi nopeasti

 

Tuhkaa ei nyt nouse paljoa, mutta seismometriasemat näyttävät aikamoista tärinää.

 

http://www.simnet.is/jonfr500/earthquake/tremoren.htm

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html

 

Vaikea sanoa mikä on sitten lopputulos.

 

Ja mitä tulee autonmottoreihin ja tuhkaan: ilmansuodatin estää osan tuhkasta pääsemästä moottoriin mutta suodatin tukkeutuu nopeasti. Pienimmät tuhkahiukkaset pääsevät suodattimesta läpi ja kulkeutuvat moottoriöljyn joukkoon ja hiovat männänrenkaita ja sylinterien seinämiä. Laakerit vaurioituvat kun tuhkan kyllästämä öljy niitä voitelee. Ei siis ole suositeltavaa ajella autolla tuhkassa. Nähdyillä videoilla Islannista kyllä ajelivat ja pirusti pölysi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piopawlun tutkan mukaan Luoteis-Saksan päällä painelee Airbusin tehtaan A340-600 F-WWCA. Testilento myös ilmeisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukka ihmetyttää tämä iso ongelma, laittelee ittensä reppumatkalle kylälle ja nyt ilmoittaa lehdessä Hongkongiin jäänneet siskokset etteivät ole voinneet käyttää lentokentällä edes internettiä?Kyllä sitä voi olla liemessä pahasti, mitenhän olen pärjäilly, joskus kylällä käynny, ei koskaan ole internetti olla ongelma, tai sen puute, samat typykät saavat vain kerran päivässä ruokaa.Nyt nuo keräyslistat käyntiin ja tytöille rahaa ja nettiyhteyksiä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaas tänne.

 

http://static.iltalehti.fi/uutiset/juttukartat1904Jp_uu.jpg

Mitäs yksiköitä tuossa käytetään? (0, 0.01, 0.05, 0.1 jne)

 

Tätä olen itsekin ihmetelly......

 

Ei ainakaan microgrammaa.Arvaus gramma :)

 

Edit/ siis kuutiometriä ilmaa kohti

 

Eli se punainen alue olis 10000-15000 microgrammaa tuhkaa kupiikissa.

 

 

Toivottavasti joku järkevä korjailee.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta nyt sitten ei ole NY:ssa konetta odottamassa sita kun paastaan operoimaan vapaammin, eli kaikki muut joutuvat odottamaan taas yhden paivan pidempaan. No, ehka tassa oli niita "kaverin kavereita" ym. henkilokunnan mukavia tuttuja, jotka on kiva saada perille ekana.

 

Tämänhetkisen tiedon mukaan kone lähtee vielä tänään paluumatkalle (!) New Yorkiin. Siis ennen kuin Vantaa pistetään taas kiinni.

 

 

14:10

New York

AY005, AA7159

Arvioitu aika

19:55 T2

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piopawlun tutkan mukaan Luoteis-Saksan päällä painelee Airbusin tehtaan A340-600 F-WWCA. Testilento myös ilmeisesti?

 

Ainakin mielenkiintoisia kuvioita tekee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hel..ti kun on alle 10 lentoa koko maassa niin nyttenkin DK1234 Mallorcalta on merkitty Turkuseen 19.18 saapuvaksi ja HK:lle 20.20 samoin, vaikka silloin kentän jo pitäs olla kiinni. Nyt se Hannoverin itäpuolella, joten klo 20.00 mennessä ei se kyllä Turkuunkaan ehdi, meneekö sitten TP:lle vai jääkö matkalle? Onkohan se noin vaikeaa niitä tietoja päivittää muutamasta lennosta :'(?

 

EDIT. Nyt on sentään arvio Turkuun 20.11, mutta kun kenttä on kiinni 20.00..., vai onko se venyvä käsite selvä aikamäärä, kun epämääräiset töhnät ehkä ilmassa pistää puolen Eurooppaa kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lainaus käyttäjältä: Joona Nurmi - Tänään kello 17:47:44

http://static.iltalehti.fi/uutiset/juttukartat1904Jp_uu.jpg

Mitäs yksiköitä tuossa käytetään? (0, 0.01, 0.05, 0.1 jne)

 

Lainaus käyttäjältä: Olle Sälgmark - Tänään kello 17:54:04

Tätä olen itsekin ihmetelly......

 

Ei ainakaan microgrammaa.Arvaus gramma

 

Edit/ siis kuutiometriä ilmaa kohti

 

Eli se punainen alue olis 10000-15000 microgrammaa tuhkaa kupiikissa.

 

 

Toivottavasti joku järkevä korjailee.....

 

 

Lieneekö kyse partikkeleiden koosta eli tässä tapauksessa mikroneista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lieneekö kyse partikkeleiden koosta eli tässä tapauksessa mikroneista...

 

Kiitos.

 

Määrästä epäilen silti vahvasti,kinaamatta. :)

 

Olis hauska saada selvyys,näistä määristä/pitoisuuksista tullut tietoa vähän

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran lento mäntämoottorikoneilla kiellettiin niin luulisi tietoa tuhkapartikkelimääristä olevan jollain taholla.

 

Tavallinen maantiepöly hiekkaisella tiellä ehkä yli 100 microgrammaa kubiikissa,Hesan maksimiarvo varmaan samoilla nurkilla.

 

Kuinkahan paljon pitää pitoisuuden olla että selvästi näkyy?

 

Edit/ Ettei hirtetä niin tarkennan arvausta että on milligrammoissa tässä ....

 

http://static.iltalehti.fi/uutiset/juttukartat1904Jp_uu.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en nyt ehkä tajua jotain, mutta mun käsittääkseni täällä ei olisi tuhkaa juuri lainkaan(?).

Täällä tämänhektiset kartat.

Euroopassa lennetään (mm. vanhemmat tulossa muutaman päivän delaylla) kutsulla VKG924 ja ohittanee pian Rostockin.

Kuitenkin tuolla kaukaisessa euroopassa pitäisi karttojen mukaan olla tuota tuhkaa, ei täällä  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en nyt ehkä tajua jotain, mutta mun käsittääkseni täällä ei olisi tuhkaa juuri lainkaan(?).

Täällä tämänhektiset kartat.

Euroopassa lennetään (mm. vanhemmat tulossa muutaman päivän delaylla) kutsulla VKG924 ja ohittanee pian Rostockin.

Kuitenkin tuolla kaukaisessa euroopassa pitäisi karttojen mukaan olla tuota tuhkaa, ei täällä  :-[

 

Joo'o. Samaa ihmettelen itsekin täällä ja odottelen miten oman lennon käy. Tänään olisi aamulla pitänyt päästä lähtemään, mutta koska ilmeisesti yksi ennuste useasta on näyttänyt tuhkaa tänne, niin koko Suomi laitettiin samantien kiinni. Alkaa kyllä tuntua jo melkoiselta vouhottamiselta. Muualla lennetään siellä, missä tämän metofficen ennusteen mukaan on tuhkaa selvästi. Miksi?

 

Pakko ihmetellä tätä tilannetta, jossa koko maapallo seisoo ennustekarttojen perusteella. Eikö nyt pitäisi lentää mittauslentoja laikka punaisena läpi Euroopan ja organisoidusti ja tiheällä aikataululla ja kammalla. Ja niiden tulosten perusteella pistää koneita ilmaan tai pitää maassa. Saatujen tulosten perusteella voisi myös ennusteita korjata, ja sitäkautta parantaa uudempien ennusteiden luotettavuutta. Nyt on lennetty muutama mittauslento, ja Satojen tuhansien ihmisten matkat peruuntunut tai edelleen kesken pelkkien ennusteiden pohjalta. Rahaa menee savuna ilmaan poskettomia määriä ja EU johtajat saavat viikon aikana aikaiseksi sen, että ennusteita aletaan tulkitsemaan hieman eri tavalla ja jaetaankin pilven vaarallisuus nyt kolmeen osaan entisen yhden sijaan.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisketjusta siirrettyä.

 

Pakko ihmetellä tätä tilannetta, jossa koko maapallo seisoo ennustekarttojen perusteella. Eikö nyt pitäisi lentää mittauslentoja laikka punaisena läpi Euroopan ja organisoidusti ja tiheällä aikataululla ja kammalla. Ja niiden tulosten perusteella pistää koneita ilmaan tai pitää maassa.

 

Ongelma taitaa olla se, etteivät esimerkiksi moottorivalmistajat ole antaneet tuhkarajoja, joiden sisällä voi lentää. Mittauksista ei ole hyötyä, kun ei tiedetä, kuinka tuloksia tulee soveltaa käytäntöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika rauhalliselta näyttää: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/

 

BBC:n sivuilla mielenkiintoinen kartta: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8631238.stm

 

Hieman ihmetyttää miksi Suomen ilmatila on suljettu "lännestä aamupäivällä saapuvan tiheän tuhkapilven vuoksi", varsinkin kun samalla läntisessä naapurimaassamme lennetään parhaillaan. Onko tuhka jotenkin vaarallisempaa täällä Suomessa vai mikä on syy? Flightradarin mukaan Saksaan on juuri palaamaassa useita Lufthansan kaukolentoja ja KLM lähetti eilen illlalla tuhkapilven keskeltä matkaan kolme kaukolentoa. Muutenkin Euroopassa homma alkaa pyöriä pikkuhiljaa. Miksei meillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin,

 

miltä se pöly/tuhka näyttää?

 

Muutamana päivänä tästä on mennyt yli selvärajaisia tuhnupilviä jotka saattaisivat olla tuhkaa. Nyt taivas on taas KIRKAS. Luulisi (!) että vaarallinen tuhka olisi sen verran tiheää, että se näkyisi auringonvalossa...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teoriassa on tuhkapilviä taivaalla ja teoriassa niissä on aukkoja, vai aukkoja teoriassa? :laugh:

Muu maailma jo lentää ja meillä iso F maadoittaa mm. toisen ison F:n.

No, on tämäkin yksi tapa käydä päästökauppaa.

(Tämä oli provoa, mutta oli kiva saada faktaakin teorioiden tueksikin)

 

Onkohan muuten tutkittu muita Hornetteja yhtä tarkasti, jotka eivät ole lentäneet mahdollisessa tuhkapilvessä, vertailun vuoksi kuin tuhkassa lentänyttä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eh?

 

Löytyi 120 tunnin ennuste silam mallin kotisivuilta.

 

EN OTA MITÄÄN VASTUUTA TÄMÄN TIEDON OIKEELLISUUDESTA! Minulla ei ole koulutus/tietotasoa vastata, onko malli miten paikkansapitävä!

 

http://silam.fmi.fi/

sieltä 1. linkki

 

--> avaa:

http://silam.fmi.fi/AQ_forecasts/v4/forecasts_2010/Europe.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku löytänyt aineistoa, miten tuhkapilvet ovat löytyneet testilennoilla vai onko ne ennusteiden/satelliittikuvien perusteella etsitty... entä oikea korkeus?

Mielestäni tällaiset testilennot ovat tieteellisesti merkittäviä, jos ko. koneissa olisi myös näytteiden keräilysäiliöt, joilla voisi todentaa tuhkan määrä.

 

Ismo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, pikkuvirhe, ei tunnu missään. Muutama sata milliä sinne, toinen tänne; aivan sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään