Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

SAS aikoo ilmeisesti lentää illalla Arlandasta Pekingiin ja Naritaan. Myös Pietari on auki. Miksi Helsinki pysyy edelleen kiinni? Miksi myös ylilennot kielletään parhaillaan? Eikö tuhkan yläraja ala pikkuhiljaa olla pinnalla 200? Pikkaisen alkaa haista hätävarjelun liioittelulta tämä Suomen touhu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä tuhkaa tänne ennenpitkää kulkeutuu kun riittävän pitkään odotellaan.

 

Ihmettelen kyllä nyt jo näitä ennusteita ja päätöksiä niiden pohjalta...

 

Englannin mallinnukset eivät povaa Suomeen mitään tänään: http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271741319.png

Kun taas Ilmatieteen laitos ennustaa aivan toisenlaista kuvaa; http://fmi.fi/saa/varoituk_26.html

 

 

Ja jos verrataan vähän metofficen karttaa, siihen missä koneita on ilmassa ... (varjostettu alue on tuo tuhkapilven ennustettu alue)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henri, mistä tämä linkki on peräisin? Ts. mistä sen sait?

 

Löysin vähän vastaavan joka on päivätty tänään klo 0600UTC (eli 6h aikaisemmin) CFMU:n sivuilta

 

https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/PORTAL.14.0.0.P.254.53/_res/2004_0600UTC_Volcan_FIRs.pdf

 

Valid at 06.00 UTC 20/04/2010

Yellow area shows forecasted higher ash concentration for the next 6 - 12 hrs with

buffer zone around which is used by the member states in determining a NO FLY ZONE.

 

The next teleconference for Aircraft Operators will be held at 20-1330z.

.

The next teleconference for ANSPs FMP/VAAC ONLY will be held at 20-1230z.

(Please note the number of lines is limited.)

For both conferences the telephone number is: +32.2.289.5333

 

https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html

 

Lisäksi siellä on eritelty eri maiden ilmatilarajoitukset aika selkeästi uutisosiossa oikeassa sivupalkissa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska ilmatieteenlaitos on valtiorahoitteinen taho niin pitäisköhän yrittää julkisuuslain perusteella vaatia noita mittaustuloksia julki?  (tai ylipäätänsä kaikki se materiaali jonka perusteella ollaan tässä tilanteessa)  Mitä useampi taho niitä vaatii, mm ilmailuliitto niin sen parempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo touhu alkaa pikkuhiljaa muuttamaan ihmetyksen vitutukseksi: Tuo Samin kuva on aika pirun kuvaava: voisiko joku lähettää sen vaikka Finavialle? Mielenkiintoista on myös se, että vielä yksikään lentoyhtiö ei ole raportoinut minkäänlaisista ongelmista tämän ja eilisen lennoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Koska ilmatieteenlaitos on valtiorahoitteinen taho niin pitäisköhän yrittää julkisuuslain perusteella vaatia noita mittaustuloksia julki?

 

Voihan sitä koettaa.

 

Noista kartoistahan tulee aivan erilaisia riippuen siitä, mihin tuhkapitoisuuteen raja vedetään. Mitä pienemmät pitoisuudet ilmoitetaan, sitä suuremmaksi kasvaa tuhkainen alue.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten jos se toinen tulivuori alkaa sylkeä tulta ja tulikiveä kuten st.helen aikoinaan ( ja Iltapäivälehdet ennustaa ) niin onko kaikki finskin koneet mahdollista saada peittoon kun tuhkaa alkaa tulla esim 1 sentti päivässä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmh... o_O

Kelmin B777 (PH-BQO, KIX->AMS) on ylittäny Suomen ja tällähetkellä Ruotsin ilmatilassa.. Eikös myös Suomen ylilennot ole bannissa?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmh... o_O

Kelmin B777 (PH-BQO, KIX->AMS) on ylittäny Suomen ja tällähetkellä Ruotsin ilmatilassa.. Eikös myös Suomen ylilennot ole bannissa?  :o

Taisi olla se Kelmin 868 jonka kanssa huomasin Porin-Vaasan? välissä. Jossain muussa asian ketjussa mielestäni näin että ylilennoille voisi kysyä "erikoislupaa" tms , jos sen oikein ymmärsin.

 

EF Finland - closed 20-2000z ,for flights above FL 355 contact the FMP
Tuollaista oli uutispuolen listassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmh... o_O

Kelmin B777 (PH-BQO, KIX->AMS) on ylittäny Suomen ja tällähetkellä Ruotsin ilmatilassa.. Eikös myös Suomen ylilennot ole bannissa?  :o

 

Huomasin saman kun tsekkasin flightradaria. Tässä kuva.

Kävin ihan ulkona tsekkaamassa ja siinä kone ylitti Seinäjoen hienosti.

Muutenkaan en nyt enää usko noihin rajoituksiin. Näyttäis koko maa olevan tällä hetkeillä "puhtain" alue euroopassa, ja samalla ainoa alue jossa ei lennetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäis koko maa olevan tällä hetkeillä "puhtain" alue euroopassa, ja samalla ainoa alue jossa ei lennetä.

Tottakai se on puhdas tämä Suomi kun ei koneet jätä kemikaalivanoja taivaalle(kuuma aihe vähän aikaa sitten palstalla) ;D. MOT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei juma...

 

Seuraava on us.fi sivustolta. Vasemmistoliiton entisen pj:n haastattelusta.

 

Liikenne- ja viestintävaliokunta kuuli tiistaina liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenteen turvallisuusviraston, Ilmatieteen laitoksen ja Finavian asiantuntijoita ilmatilasta ja lentoliikenteestä. Korhosen mukaan kuulemisessa kävi ilmi, että mitään varmoja ennusteita tilanteen kehittymisestä ei ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vähän vastaavan joka on päivätty tänään klo 0600UTC (eli 6h aikaisemmin) CFMU:n sivuilta

 

Tuoreempi: https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/PORTAL.14.0.0.P.254.53/_res/2004_1200UTC_Volcan_FIRs.pdf

 

Näyttäisi olevan sama kuva kuin mikä tänne tovi sitten linkitettiin ja tuo nyt ainakin on virallisessa paikassa. Ei voi kuin ihmetellä viranomaisakselia...

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TuiFly:n B737 (SE-DZN) noussut juuri hetki sitten EFHK:lta.

 

Sinivihreä kaksimoottorinen matkustajakone meni juuri matalalla Espoon yli lounaaseen päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinivihreä kaksimoottorinen matkustajakone meni juuri matalalla Espoon yli lounaaseen päin.

 

Painelee 3000 jalassa, kohta Tammisaaren tasalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai lähtikö VFR:ssä?

 

Hehehe ketkut painaa tietenkin VFR:ssä pois Suomen ilmatilasta ja tekee jollain ilveellä plaanin sitten kohteeseen. Toivottavasti siellä on täys poka kyytillä myös.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoreempi: https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/PORTAL.14.0.0.P.254.53/_res/2004_1200UTC_Volcan_FIRs.pdf

 

Näyttäisi olevan sama kuva kuin mikä tänne tovi sitten linkitettiin ja tuo nyt ainakin on virallisessa paikassa. Ei voi kuin ihmetellä viranomaisakselia...

 

Mä vaan ihmettelen että mikä tuosta kartasta tekee sen virallisemman tai oikean kuin näistä muistakaan ennustekartoista?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dodii ja kiinni on ja pysyy!

 

Ilmeisesti fmi ennusteet on sitäluokkaa pahoja että täällä ei lennetä. Tuo tui bojo mennyt tyhjänä arlandaan.

 

:(

 

tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoreempi: https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/PORTAL.14.0.0.P.254.53/_res/2004_1200UTC_Volcan_FIRs.pdf

 

Näyttäisi olevan sama kuva kuin mikä tänne tovi sitten linkitettiin ja tuo nyt ainakin on virallisessa paikassa. Ei voi kuin ihmetellä viranomaisakselia...

 

/Samuli

 

Tuo kaavio on ollut Eurocontrolin sivuilla useita tunteja eikä sitä ole muutettu eikä poistettu. Jos se olisi karkeasti virheellinen, niin se olisi häipynyt sieltä jo ajat sitten.

 

Mutta Suomessahan asiat tiedetään paremmin kuin muualla? Siitä saanette kiittää Ilmatieteen laitoksen iloisia mallintajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta Suomessahan asiat tiedetään paremmin kuin muualla? Siitä saanette kiittää Ilmatieteen laitoksen iloisia mallintajia.

 

Tuskin tilanteesta kannattaa Ilmatieteen laitosta syyttää. Eiköhän siellä hommat osata ihan samaan malliin kuin muuallakin Euroopassa. Laitos ei tee päätöksiä siitä, lennetäänkö vai ei, vaan tarjoaa ainoastaan tietoa käytössä olevilla menetelmillä. Jos haluaa sormella osoitella, kannattaa osoittaa sitä tahoa, joka Ilmatieteen laitoksen tarjoaman tiedon perusteella päätökset tekee.

 

Vai pitäisikö Ilmatieteen laitoksen kertoa jotain muuta kuin heidän laskelmansa osoittavat? Jos vika on menetelmissä, niin sitten on, mutta menetelmätkin lienevät laajasti käytössä muissakin maissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinne se näkyy TuiFly painelleen melkein koko matkan 3000 jalassa - nyt meren yli päästyään nousi 7000 jalkaan

 

Finnair.info (Kysymyksiä ja vastauksia):

K: Olen antanut GSM-numeroni varaukseeni. Ilmoitetaanko minulle jos lentoni peruuntuu?

V: Kyllä. Peruuntuneen lennon matkustajille lähetetään tekstiviesti, kun varaukseen on ilmoitettu GSM-numero.

 

Finnair.info (Matkapuhelinnumero):

Tällä hetkellä, kun Finnairin lentoliikenne on pysähtynyt emme lähetä erikseen SMS-viestejä perutuista lennoista.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niille jotka ovat syvästi närkästyneitä rajoituksista vaikkei sieltä koti-ikkunasta mitään näykään, ehkä tämä osaltaan auttaisi ymmärtämään? Lainaus UK CAA:n tiedotteesta 20.4.2010 :

"The volcanic ash currently affecting UK airspace is an unprecedented event in Europe. Last Thursday, NATS (National Air Traffic Control Services) reduced its aircraft flow rate, within controlled airspace, to zero, based on manufacturers' guidance on the hazards presented by ash to aircraft frames and their engines.

 

The current restrictions are based on engine manufacturers' guidance which state that aircraft engines should be exposed to a zero rate of volcanic ash. The CAA and other authorities are working with these manufacturers to see whether new evidence and risk assessment can enable safe flight at agreed levels of ash exposure. The CAA has been actively pursuing this option with manufacturers and this work is continuing today."

 

http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=14&pagetype=65&appid=7&mode=detail&nid=1861

 

Jos ei moottorien valmistajiakaan pitäisi muka edes viime kädessä uskoa, niin ketä sitten?

 

En myöskään oikein usko että Suomessakaan näitä päätöksiä tehdään fiilispohjalta vaan samanlainen yhteistyöverkosto siellä on taustalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään