Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

 

Eli LH:n koneita on varusteltu aikaisemminkin normaalissa tilanteissa erilaisilla mittauslaitteilla. Ja antaa hieman painoarvoa LH:n kommenteille.

 

Nyt ymmärrän, miksi Finnair oli niin hapan siitä, ettei sillä ole sopivaa kalustoa tuhkatestilentoihin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sisko miehensä kanssa pääsi tänään Bangokista Amsterdamiin KLM:n lennolla. Vaihtoivat turisti liput ajoissa bisnekseen ja alkoi palvelu pelata. Nyt odottavat Amsterdamissa KLM:n laskuun hotellissa jatkoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KLM B738 PH-BGD lähti Helsinki-Vantaalta n. klo 18.40.   Hollantilaiset hermostuivat ja hakivat pois...

Kaikki lähtevät EFHK:lta.

Nyt: CFG9671

•Callsign: CFG9671

•Flightnr:

•Reg: D-ABOM

•Hex: 3C49ED

•Model: Boeing 757-330 (B753)

•Airline: Thomas Cook (Condor)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikrogramma kuutiossa? Lasketaanpa.

 

Suihkumoottorin ilmanottoaukko 5 m2, lentomatka 1000 km, ohivirtaussuhde 1:10, ja sanoit "muutama" mikrogramma kuutiossa.

 

1000 km on siis 5 miljoonaa kuutiota ilmaa, josta 500000 menee turbiinin läpi, ja se sisältää kaikkiaan "muutama" kertaa 0.5 g tuhkaa.

Siis sen verran sitä menee sisään, ja kun turbiini ei ole mitenkään erityisen häävi suodatin, niin melkein sen verran myös tulee ulos. Jos 2% jäisi sisään, mikä kuulostaisi paljolta, sitä jäisi koneeseen kokonaiset 0.01 g tuolla matkalla (per ug/m3).

 

Onko kellään lähdettä mitattuihin konsentraatioihin? Alkoi vähän kiinnostaa.

 

 

Hmm,jos siellä olis muutama mikrogramma kuutiossa,niin ei siellä lentämistä kukaan estäisi,luulisin.

 

Kysellyt olen monesta paikasta määriä,vastauksia vailla vain. Näin prognosin jossa ilmoittettiin 10000-20000 ug/kuutiometri  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kysellyt olen monesta paikasta määriä,vastauksia vailla vain. Näin prognosin jossa ilmoittettiin 10000-20000 ug/kuutiometri

 

Kannattaa kuunnella lähetys uudestaan, kunhan se nettiin ilmestyy. Mielestäni kyllä kuulin oikein, mutta usein olen erehtynyt...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kuunnella lähetys uudestaan, kunhan se nettiin ilmestyy. Mielestäni kyllä kuulin oikein, mutta usein olen erehtynyt...  :-[

 

En toki epäile kuuloasi,omaani kyllä.  :P Moon lähettäny e-postia muutamaan paikkaan,ei vastauksia.Tietoa löytyy,tuhannen eri lähdettä,kaikkilla erilaista.

 

Pierusta luulisi tulevan yli miljoonasosa gramma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1000 km on siis 5 miljoonaa kuutiota ilmaa, josta 500000 menee turbiinin läpi, ja se sisältää kaikkiaan "muutama" kertaa 0.5 g tuhkaa.

Siis sen verran sitä menee sisään, ja kun turbiini ei ole mitenkään erityisen häävi suodatin, niin melkein sen verran myös tulee ulos. Jos 2% jäisi sisään, mikä kuulostaisi paljolta, sitä jäisi koneeseen kokonaiset 0.01 g tuolla matkalla (per ug/m3).

 

Noin moottoritekniikan osalta taitaa tuokin arvio olla aika reippaasti optimistinen, koska todellisuudessa suihkumoottori horii ilmaa useita kymmeniä kuutioita sekunnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kaavio on ollut Eurocontrolin sivuilla useita tunteja eikä sitä ole muutettu eikä poistettu. Jos se olisi karkeasti virheellinen, niin se olisi häipynyt sieltä jo ajat sitten.

 

Mutta Suomessahan asiat tiedetään paremmin kuin muualla? Siitä saanette kiittää Ilmatieteen laitoksen iloisia mallintajia.

 

Kiitokset välitetty vaimolle, joka on yksi IL:n iloisista mallintajista  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KLM B738 PH-BGD lähti Helsinki-Vantaalta n. klo 18.40.   Hollantilaiset hermostuivat ja hakivat pois...

 

===========

 

No joku saapuukin .....

 

BLX 901  SE-RFO saapuu juuri EFHK:lle Arlandasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

===========

 

No joku saapuukin .....

 

BLX 901  SE-RFO saapuu juuri EFHK:lle Arlandasta.

 

Ovatko nämä saapuvatkin niitä jotka junksuttavat kolmessa tonnissa FIR:in rajalta? Aika vitsikästä, mutta kai se raja on jossain pakko olla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko nämä saapuvatkin niitä jotka junksuttavat kolmessa tonnissa FIR:in rajalta? Aika vitsikästä, mutta kai se raja on jossain pakko olla  ;D

 

Kyllä juuri näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos en väärin tulkinnut niin vissiin huomisaamuna pysyy hesa edelleen kiinni. Ja oliko niin että ainakin 18h tästä hetkestä eteenpäin eli tonne iltapäivään ainakin. Tuleekohan tälle loppua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei näytä kauheasti tulevan enää..

50.jpg

 

Condorin 757-300 lähti EFHK:lta joku aika sitten kohti Saksaa ja nyt Itämeren yllä FL240, Air Finlandin konekin menee Arlandaan. Riika ja Tukholma auki.. Suomen ilmatila on nyt melkein ainut joissa koneita ei lennä paitsi muutama ylilento   :-\ Saisi kyllä vaikka aamulla avautua Helsinkikin..

 

Tukholma laitta pillit pussiin tältä illalta,  ARN sulkeutuu klo 8.00 PM local time.

 

http://www.arlanda.se/en/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

===========

 

No joku saapuukin .....

 

BLX 901  SE-RFO saapuu juuri EFHK:lle Arlandasta.

 

Saako matalalla lennettäessä olla matkustajia vai ovatko nämä aina siirtolentoja? Kenttähän oli joka tapauksessa kiinni joten oudolta tuntuu että TUIFly tuo koneen Helsinkiin seisomaan kun huominenkin lentäminen vaikuttaa vielä erittäin epävarmalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, se Air Finland(OH-AFI) oli tuolla viestini lähetyshetkellä jo Tukholman yläpuolella matalalla ja näytti, että olisi menossa Arlandaan. Oli vielä Thomas Cook Scandinavian callsingillä, mutta tiedä sitten minne se meni  :laugh:

 

Arlandan sivujen mukaan se laskeutui 20.45 (DK952 Las Palmasista).. Onko kyse samasta kyydistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo epävarmaahan se on kyllä. Multa peruttiin tänään yksi lento ja nyt odottelen onnistuisko huomenna toinen, eri kohde tosin. Tämän toisen matkatoimiston virkailija sanoi puhelimessa ettei heidän kestä enää odotella päivääkään että lentolupa tulisi. Kuulema todella paljon matkustajia jumissa etelänmaila joilla on mitta täynnä ja oikeasti pitäisi päästä kotiin nyt eikä parin päivän päästä. Voin kuvitella. Oma lentoni on sellainen jonka matkaansaanti on kuulemma erittäin tärkeää jotta saavat palaavat jo kotiin. Saapa nähdä onko taas huomenna semmonen päivä ettei pysty lentään. Kolmatta kertaa en taida kyllä jaksaa tätä tilannetta väijyä, jos ei onnistu niin olkoon sitten niin.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arlandan sivujen mukaan se laskeutui 20.45 (DK952 Las Palmasista).. Onko kyse samasta kyydistä?

njet, njet poijaat, väärin meni :D.
10-04-20 16:30 Antalya DK102 5 Landed 20:35  THOMAS COOK SCANDINAVIA
Tuo oli AFI.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset välitetty vaimolle, joka on yksi IL:n iloisista mallintajista  ;)

 

Olkoon hyvä vaan. Kannattaa huomioida että asiassa on tapahtunut myös uusi linjaus: YLE:n viimeisimmästä uutisesta lainattua:

 

Trafi ottaa käyttöön kansainvälisen ennustemallin

 

Liikenteen turvallisuusvirasto ottaa käyttöönsä uudet kansainväliset toimintamallit ja ohjeet lentoliikennerajoituksista liittyen tuhkaesiintymään. Nyt kaikissa Euroopan maissa noudatetaan samoja Lontoosta saatavia ennustemalleja. Trafin ylijohtajan Kim Salosen mukaan järjestely helpottaa liikennevirran suunnittelua kansainvälisesti.

 

Sama suomeksi: Ilmatieteen laitoksen malleille annettiin kenkää. Syystäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi on konsentraatio. Karttoja kyllä on ja skaalatkin, mutta mikä on yksikkö?

Toinen: mikä on se kriittinen konsentraatio jonka mukaan lentokielto määrätään?

 

Enemmänkin olisi, ihan tällaisia peruskysymyksiä, mutta ehkä säästän foorumia niiltä toistaiseksi. Haluaisin vain tietää onko tässä jokin järki takana vai mennäänkö tyylillä "computer says no". (Ei se tietenkään olisi mallintajien vika, kyllä minä tiedän ettei se ole helppoa, varsinkaan jos ei ole dataa mitä syöttää malliin, mtä vähän epäilen).

 

Etsi tietoa konsentraatiosta netistä ja törmäsin HYSPLIT Volcanic Ash Model -ohjelmaan:

NOAA Air Resources Laboratory'n sivuilla.

 

Sillä ohjelmalla kuka tahansa pystyy tekemään oman tuhkanleviämisennusteen mille maailman tulivuorelle tahansa kunhan antaa muutaman parametrin.

 

Minäkin asiasta täysin ymmärtämättömänä koekäytin ohjelmaa ja sain tulokseksi oman tuhkan leviämisennusteen GIF -kuvana.

 

HYSPLIT VOLCANIC ASH MODEL RESULTS FOR JOB NUMBER 42236

 

Tue Apr 20 17:22:18 EDT 2010

The model and graphics are now complete.

Finished generating graphics for job 42236.

Concentration gif map ...

 

Siitä tuli niin aidon näköinen, että jätin sen pois tästä, ettei kukaan luulisi sitä aidoksi. ???

Kuvissa eroiteltiin näkymät SFC/FL200 , FL200/FL350, FL350/FL550 ja SFC/FL550 composite.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä kun on monenlaista ilmailutietoa ja osaamista niin osaako joku sanoa jostakin tietokannasta tms. että onko BA:lla tällä hetkellä Madridissa konetta? Tarkoitus olisi huomenna lentää BA459 Lontooseen kunhan ensin pääsen täältä Etelä-Amerikasta poies...jossei siellä ole konetta niin lienee vaikeaa koska yhtään short haulia ei UK:sta lennettäne ennen iltapäivää ulos..??

 

Kiitoksia jos jollakulla on infoa!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä lentoliikenteen katkos ja vaihtoehtoiset kuljetukset avaavat ihmisten silmät sille, kuinka helppoa lentomatkustaminen on. Siis silloin kun homma toimii. Kuulinpa sellaisenkin hinnan bussikuljetukselle Roomasta Tukholmaan kuin 850€. Sillähän lentäisi jo busineksessa tuon saman matkan.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä lentoliikenteen katkos ja vaihtoehtoiset kuljetukset avaavat ihmisten silmät sille, kuinka helppoa lentomatkustaminen on. Siis silloin kun homma toimii. Kuulinpa sellaisenkin hinnan bussikuljetukselle Roomasta Tukholmaan kuin 850€. Sillähän lentäisi jo busineksessa tuon saman matkan.

 

Ville

 

Hädänalaisia on aina helppo rahastaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmh... o_O

Kelmin B777 (PH-BQO, KIX->AMS) on ylittäny Suomen ja tällähetkellä Ruotsin ilmatilassa.. Eikös myös Suomen ylilennot ole bannissa?  :o

 

Taisi KLM868 tulla vähän "omalla luvalla", ainakin jos Keskisuomalaisen uutiseen on uskomista:

 

Hollantilaisen lentoyhtiön KLM:n matkustajakone lensi Suomen suljettuun ilmatilaan tiistaina iltapäivällä lentokiellosta huolimatta. Asiasta kirjoittaa sanomalehti Keskisuomalainen.

 

Koko uutinen: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/90472-boeing-luvatta-suomen-taivaalla

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään