Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

Siitä tuli niin aidon näköinen, että jätin sen pois tästä, ettei kukaan luulisi sitä aidoksi. ???

 

Tänne vain, ois lysti nähdä :thmbup:

 

(Kirjoita päälle disclaimeri, niin kansa ei sekoa ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Pinatubo purkautui Filippiineillä vuonna 1991, se syöksi ilmoille 10 kuutiokilometriä purkaustuotteita. Tämä tällä hetkellä purkautuva Islannin vuori on syytänyt ilmoille 0,024 kuutiokilometriä tavaraa. Eli Pinatubo syöksi saman verran ainesta kuin 400 kpl Islannin Eyjafjallajökull:eja.

 

Mahdettiinko Australiassa, Filippiineillä, Hong Kongissa jne jne lentää miten turvallisesti tuolloin? Montako konetta tuli alas tuhkan johdosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Pinatubo purkautui Filippiineillä vuonna 1991, se syöksi ilmoille 10 kuutiokilometriä purkaustuotteita. Tämä tällä hetkellä purkautuva Islannin vuori on syytänyt ilmoille 0,024 kuutiokilometriä tavaraa. Eli Pinatubo syöksi saman verran ainesta kuin 400 kpl Islannin Eyjafjallajökull:eja.

 

Ja paljon korkeammalle:

 

Yli 90% purkausmassasta sinkoutui stratosfääriin, joka oli Filippiineillä tuona päivänä yli 17 km:n korkeudessa.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pinatubo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pinatubon, saimme kautta maailman ihailla leimuavia iltaruskoja ja aamunkoittoja purkausta seuraavina vuosina, kun hönkäisytuotteet killuivat stratosfäärissä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Filippiinien korkeudella ei taida olla samanlaisia suihkuvirtauksia kuin esim. Islannin tienoilla jotka levittävät tuhkaa tehokkaasti. Voisin myös kuvitella, että sademäärät noilla leveysasteilla tuovat tuhkan alas nopeammin kuin pohjoisempana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä lentoliikenteen katkos ja vaihtoehtoiset kuljetukset avaavat ihmisten silmät sille, kuinka helppoa lentomatkustaminen on. Siis silloin kun homma toimii. Kuulinpa sellaisenkin hinnan bussikuljetukselle Roomasta Tukholmaan kuin 850€. Sillähän lentäisi jo busineksessa tuon saman matkan.

 

Ville

 

Tätä kutsutaan bisnekseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Krakatau  26.–27. elokuuta 1883.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Krakatau

Jos referoidaan mittasuhteita tämä oli todella tiukka tömähdys. Purkaus vaikutti maapallon säätiloihin useampana vuonna, niin pohjoisessa kun etelässä.

Toki lentoliikenne oli tuohon aikaan varsin vähäistä, joten voi vain arvailla mitä se olisi vaikuttanut nykyisen kaltaiseen lentoliikenteeseen :o

 

Hanski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuudessahan lentoliikenne täytyy jokatapauksessa korvata jollakin, koskapa kun polttoneste loppuu, loppuu myös lentäminen... Tässäpä oiva investointikohde:

 

http://www.popsci.com/scitech/article/2004-04/trans-atlantic-maglev

 

Briteistä USA:n itärannikolle pötkylän rakennuskustannukset olisivat luokkaa 88- 175 miljardia taalaa. Noh, esim. Jenkkien puolustusbudjetti on vuodessa siellä 700 miljardin tienoilla, eli kyllähän tuollaisen verkoston maailmanlaajuisesti saa pykättyä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään 1:sen aamu-TV:ssä studiossa ennen 07:30 joku ukkeli kertoi "viisaasti" jotenkin näin: "pitäisi siirtyä potkurikoneisiin kun niissä ei ole näitä suihkumoottoreita" ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen, että keskustelu asiasta alkoi 15.4. kun lentorajoituksen syy Finavialla oli näkyvyyden heikkeneminen Suomen kentillä.

 

Mitäs sille asialle kuuluu? Ei ole kukaan näkyvyyttä moittinut nyt lähes viikkoon.

 

Vulkaaninen tuhka heikentää näkyvyyttä, jonka vuoksi lentoliikennettä joudutaan rajoittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tässä mieleen, että keskustelu asiasta alkoi 15.4. kun lentorajoituksen syy Finavialla oli näkyvyyden heikkeneminen Suomen kentillä.

 

Mitäs sille asialle kuuluu? Ei ole kukaan näkyvyyttä moittinut nyt lähes viikkoon.

 

 

Luultavasti Finavialla on katseltu uutislähetystä Islannin tulivuoren juurelta ja todettu, että näkyvyys tulee huononemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa kysyin muuten 15.4. Finavialta, että missä päin se näkyvyys on heikko ja mikä sen on heikentänyt. Vastaus on virkamiesmäinen ja tyypillistä virkamiesten vyörytystä pöydältä toiselle:

 

Vastaus Finavialta:

Hei!

 

Kiitos palautteestanne!

Ilmatieteenlaitos on oikeampi taho analysoimaan tilannetta, joka kehittyy jatkuvasti. Kyse ei ilmeisesti ole yksin tuhka joka sumentaa ilmatilaa, vaan siihen vaikuttavat myös rikki- ja hiilidioksidikaasut

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että hiilidioksidi heikentää näkyvyyttä. Ja vielä rikkidioksidikin. On sitten varmaan tosi synkkää noiden yhdistelmässä ;). Sehän on tässä kirkkaina aurinkoisina päivinä helposti ollut havaittavissakin, eikös juu? ;D

 

Wikistä:

Hiilidioksidi on hajuton, väritön ja huonosti reagoiva kaasu.

           

Rikkidioksidi (SO2) on väritön, pistävänhajuinen kaasu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi kertoi 15.4.2010 sivuillaan näin:

Islannista leviävä vulkaaninen tuhka on Suomen ilmatilassa.

 

Islannin tulivuorenpurkauksesta lähtevä vulkaaninen tuhka on levinnyt Norjan kautta pohjoiseen Suomeen viime yönä. Vulkaaninen tuhka vaikuttaa koneen moottorien toimintaan, jonka vuoksi lentoliikennettä joudutaan säätelemään.

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=54292

 

Ja Finavian versio tapahtumasta oli samana päivänä:

15.4. klo 11.00 Islannista leviävä vulkaaninen tuhka aiheuttaa viiveitä pohjoisen Suomen lentoliikenteessä

 

Islannin tulivuorenpurkauksesta lähtevä vulkaaninen tuhka on levinnyt Norjan kautta pohjoiseen Suomeen viime yönä. Vulkaaninen tuhka heikentää näkyvyyttä, jonka vuoksi lentoliikennettä joudutaan säätelemään.

http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2544106

 

Huolentunut kansalainen kyselee, että onko Finavian tiedotuksessa kaikki ihan kunnossa vai oliko kyseessä tarkoituksellinen sumutus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa viisaammat yksi juttu kun en tajua. Hetki sitten tulleen tiedon mukaan ip:llä lyyään mahdollisesti EFHK taas kiinni. Miten voi olla mahdollista, että Lontoosta, joka on suoraan keskellä viimeisimmän tuhkapurkauksen keskittymää, operoidaan täysillä. Mutta täällä, senkin jälkeen kun päätettiin toimia yhtenäisellä tavalla rajoitusten suhteen, edelleen ollaan pitämässä kenttiä kiinni.

 

Minusta kyllä tämä viimeisin uudentyyppinen kolmeen vaarallisuusluokkaan jaettu ennuste on SFC-fl200 samanlainen Lontoossa ja Helsingissä?

 

http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2010/volcano/ashconcentration/index.html#D211200

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että hiilidioksidi heikentää näkyvyyttä. Ja vielä rikkidioksidikin. On sitten varmaan tosi synkkää noiden yhdistelmässä ;). Sehän on tässä kirkkaina aurinkoisina päivinä helposti ollut havaittavissakin, eikös juu? ;D

 

Wikistä:             

Citat

Hiilidioksidi on hajuton, väritön ja huonosti reagoiva kaasu.

             

Citat

Rikkidioksidi (SO2) on väritön, pistävänhajuinen kaasu.

 

 

Ei mene näin yksinkertaisisti tämä.  :)

 

Vaikutuksesta lentämiseen en ota kantaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa viisaammat yksi juttu kun en tajua. Hetki sitten tulleen tiedon mukaan ip:llä lyyään mahdollisesti EFHK taas kiinni. Miten voi olla mahdollista, että Lontoosta, joka on suoraan keskellä viimeisimmän tuhkapurkauksen keskittymää, operoidaan täysillä. Mutta täällä, senkin jälkeen kun päätettiin toimia yhtenäisellä tavalla rajoitusten suhteen, edelleen ollaan pitämässä kenttiä kiinni.

 

Täällä vedetään varman päälle, luulen. Seuraavasta lainauksesta käsitin kuitenkin, että nyt tuo sulkeminen ei olekaan aivan satavarmaa:

 

21.4.10 Päivitetty 10.45: Helsinki-Vantaa, Turku ja Malmi tulevat mahdollisesti lentoliikennerajoituksen piiriin tänään iltapäivällä

 

Tänään keskiviikkona 21.4. klo 15 alkaen mahdollisesti Helsinki-Vantaa, Turku ja Malmi lentoasemat tulevat lentoliikennerajoitusten piiriin.

 

Maarianhamina pysynee edelleen suljettuna.

 

Vulkaanisen tuhkan leviämisennusteita tehdään joka päivä kuuden tunnin välein, jonka mukaan rajoitukset tai voimassa olevien rajoitusten purkaminen ilmatilan ja lentoasemien käytölle tehdään tarvittaessa.

 

Ilmatilassa olevien mahdollisten tuhkaesiintymien takia Finavia on pyytänyt lentoyhtiöitä kiinnittämään erityistä huomiota lennonvalmisteluun.

 

Uusi ennuste tehdään seuraavan kerran tänään keskiviikkona 21.4. noin klo 15, jonka jälkeen tilanteesta tiedotetaan välittömästi.

 

http://www.finavia.fi/etusivu_light/fcaatiedote_light?id=2579023

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mene näin yksinkertaisisti tämä.  :)

Ehkäpä ei, mutta eipä ole kai isommin ollut näkyvyyksissä ongelmia minkään kaasun tai pashatöhnän takia. MOT.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä ei, mutta eipä ole kai isommin ollut näkyvyyksissä ongelmia minkään kaasun tai pashatöhnän takia. MOT.  :thmbup:

 

Ei ainakaan täällä.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä rikkidioksidikin.

Näkyvyyshaitoista en minäkään sano mitään, mutta rikkidioksidi on (suurina pitoisuuksina) myrkyllinen kaasu. Pienempinäkin määrinä voi aiheuttaa allergisia reaktioita.

 

Muuten, tällainen tuli myös eteen:

Rikkidioksidi ei ole räjähtävä kaasu, mutta se voi reagoida metallien kanssa, jolloin vapautuu räjähtävää vetyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kovin älykästähän se olisi antaa tälle meidän ilmailutuntemuksestaan tälläkin foorumilla kehutulle lehdistölle lausunto "ilmatila suljetaan koska teoriassa tuhkapilveen lennettäessä moottorit sammuisivat ja lentäjät eivät näkisi laskeutua koska ikkunat hioutuisivat mataksi". Onko riittävän isoa fonttia edes tehty jolla tuosta saisi lööpin?

 

Aika lähelle Kimmo se tiedotus noilla sanoilla sitten Trafin puolella meni.  ;) Mielestäni hyvin älykäs tiedotus.

Tulivuoren tuhka koostuu kiviaineksen ja lasin muodostamista pienistä hiukkasista.

 

Vulkaaniseen tuhkapilveen lennettäessä lentokoneen moottorit, ohjaamon ikkunat sekä siipien ja peräsimien etureunat joutuvat kivi- ja lasipartikkelien pommitukseen. Kivituhkapilvi voi sumentaa ohjaamon ikkunat ja pahimmassa tapauksessa sammuttaa moottorit.

 

Moottorin toimintaan vaikuttaa pääasiassa tuhkan sulaminen moottorin kuumiin osiin, esimerkiksi polttoainesuuttimiin, polttokammioon ja turbiiniin. Tuhka voi myös kuluttaa moottorin osia huomattavan nopeasti.

 

Lentokoneella ei saa tarkoituksella lentää tuhkapilveen. Tuhka ei aina ole näkyvää, esimerkiksi sääolojen vuoksi tai yöllä, mutta jouduttaessa vahingossa tuhkapilveen sen voi havaita hajusta, autereesta, moottoriarvojen muuttumisesta, nopeusmittarista, paineistuksen muuttumisesta tai voimakkaasta staattisen sähkön purkauksesta.

 

Lentokoneen käyttöohjeissa on ohjeet kuinka toimia, jos tuhkapilveen joudutaan vahingossa. Ensisijaisesti vähennetään tehoa niin paljon kuin mahdollista ja pyritään ulos pilvestä kääntymällä takaisin.

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=54292

 

Simo Salminen jo aikoinaan lauloi että "ruma sana sanotaan niiinkuin se on".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän niitä ilmakehän tuhka - ja rikki ym. aineiden pitoisuuksia käydä taas mittailemassa, että saisi jotain konkreettista tietoa. Vai perustuuko kaikki kenttien sulkemispäätökset taas tietokonemalleihin?

 

En ymmärrä myöskään miksi Finavia avasi yläilmatilan liikenteelle? Mitä jos jollekin koneelle tulisi paineistushäiriö ja se joutuisi tulemaan alas sinne tuhkapilveen? Vai enkö nyt vain tajua jotain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafi kertoi 15.4.2010 sivuillaan näin:http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=54292

 

Ja Finavian versio tapahtumasta oli samana päivänä:http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2544106

 

Huolentunut kansalainen kyselee, että onko Finavian tiedotuksessa kaikki ihan kunnossa vai oliko kyseessä tarkoituksellinen sumutus?

 

Kyllä, kyseessä oli ehdottomasti sumutus. Sumuhan heikentää näkyvyyttä.

 

Mutta hyvä että vielä ihan henkilökohtaisesti tiedustelit, sehän on jokaisen yksittäisen kansalaisen velvollisuus kiireisessä, jopa kriisiin verrattavassa tilanteessa. Sumutuksien tekemisen ohella, ihan niitä sumutustiedusteluja vartenhan ne viranomaiset siellä ovat!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään