Ilkka Mannikainen

Tulivuorenpurkaus Islannissa - Keskustelu

669 viestiä aiheessa

Mikähän on moottoroitu laskuvarjo? Moottoroitu varjoliidin toki tunnetaan, mutta koska niitä ei mainita, niillä lentäminen lienee kiellettyä?

 

Kyllä semmoinenkin termi on olemassa, http://en.wikipedia.org/wiki/Powered_parachute

 

Mutta kaikenkaikkiaan tämä tiedotuksen taso on jotain aivan uskomatonta. Yhtenä esimerkkinä juuri tuo selkeän kartan puuttuminen. On kavereita jotka viis veisaavat rajoituksista ja lentävät "tuolla jossain" korvessa ihan tyytyväisinä. Ja siis kaikki eivät tee sitä tahallaan. Olen tänään ollut puhelimessa kahdenkin eri koneenomistajan kanssa jotka olivat iloisesti siinä luulossa että alle 3000 jalanhan saa lentää, niin että hätiäkös tässä... Saas nähdä tuleeko itsekin syyllistyttyä siihen hetken päästä, äkkiäkös noita koordinaatteja tulee väärin tulkittua...

 

No ei sentään, tykkään pahvistani sen verran että se vähän hillitsee. Mutta erinomaisen sekavaa ja puutteellista tiedotusta kaikin puolin. Melkeinpä kouluesimerkki miten asioita ei tulisi hoitaa. Jos kyseessä olisikin joku muutaman tunnin varoituksella silmille pamahtanut kriisi niin pienen haparoinnin voisi ymmärtää mutta ei enään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannissa lakimiehet haistavat sauman nostaa korvauskanteita ilmatilaa sulkeneita viranomaisia vastaan, varsinkin siinä tapauksessa, että lentoyhtiöille ei tulla maksamaan korvauksia valtion kassasta.

 

http://news.airwise.com/story/view/1271862066.html

 

... mikäli kanteita aletaan nostaa, vastaajiksi tuskin tulevat pelkästään ilmailuviranomaiset tai lennonjohtopalveluyksiköt. Myös ennusteita laatineet tahot joutuvat tulilinjalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitten R1033, voimassa siis 1200z-1759z, eli muutos 22 min päästä.

Alkaa olemaan EFIN rajat hallussa...

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Hyvinkää rajoituksen piirissä?

Ihan keskellä :thmbdn:

Minkälainen kuvio saataisiin aikaan, jotta Suomen harrastusilmailu saataisiin maatettua ja HK, TU, TP, OU alueen ulkopuolelle?

Eikös se olisi optimiratkaisu, kustannustehokas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan keskellä :thmbdn:

Minkälainen kuvio saataisiin aikaan, jotta Suomen harrastusilmailu saataisiin maatettua ja HK, TU, TP, OU alueen ulkopuolelle?

Eikös se olisi optimiratkaisu, kustannustehokas?

 

Niinpä... kiitos kuvasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskahan näyttäisi olevan kokonaan VAAC:n kartan mukaan tuhkapilven peitossa, mutta ilmeisesti siellä operoidaan normaalisti? Eikö VAAC:n ennustekartta pitänyt olla se virallinen rajoitusten perusteena oleva malli euroopassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskahan näyttäisi olevan kokonaan VAAC:n kartan mukaan tuhkapilven peitossa, mutta ilmeisesti siellä operoidaan normaalisti? Eikö VAAC:n ennustekartta pitänyt olla se virallinen rajoitusten perusteena oleva malli euroopassa?

 

Luulisin, että juutit ottavat huomioon myös pilven tuhkapitoisuudet. Jossain taas ilmeisesti riittää pelkkä levinneisyyskartta ilmatilan sulkemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sillä, että kritisoisin, mutta pakko ihmetellä:

 

"Finavia: Suomen lentokielto ei ole liioiteltu"

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1105649

 

NY Times: "Tracking Airport Status" (eiliseltä yöltä)

http://www.nytimes.com/interactive/2010/04/15/world/europe/airport-closings-graphic.html?ref=europe

 

 

"– Meillä on täysin samat kriteerit kuin muuallakin. Kuka tahansa voi mennä nettiin katsomaan tuhkakarttaa. Kaikki maat tekevät niiden perusteella päätöksen siitä, mitkä kentät on pakko sulkea, liiketoimintajohtaja Reijo Tasanen sanoo MTV3:n Huomenta Suomessa."

 

 

Sitten vertailuun kaksi karttaa; UK:n tuhkaennuste ja NY Timesin keräämä data auki olevista kentistä (aika on sama, 8pm EDT = 00Z).

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

(kuva lainattu NY Timesin sivuilta tähän, koska päivittyy usein..)

 

 

..Mutta josko tänään vihdoin tuo lentoliikenne pääsisi taivaalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis täytyy vielä kerran ihmetellä että mitä ne viranomaiset ajattelee julkaistessaan tuollaista koordinaattisekametelisoppaa? Olisiko suorastaan virkavirhe julkaista se kartta? Kai siellä nyt joku on jonkinlaisen graafisen version joutunut piirtämään. Ei j*malauta...  :thmbdn: :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tulevana Juhannuksena panna myös juhannuskokoista tulevan tyhkan takia koko Suomi kiinni?

Olisi ainakin päästö lähialueelta..

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"– Meillä on täysin samat kriteerit kuin muuallakin. Kuka tahansa voi mennä nettiin katsomaan tuhkakarttaa. Kaikki maat tekevät niiden perusteella päätöksen siitä, mitkä kentät on pakko sulkea, liiketoimintajohtaja Reijo Tasanen sanoo MTV3:n Huomenta Suomessa."

 

 

Niin, toisilla taitaa vain olla liipasinsormi herkemmässä rajoitusten suhteen... Turha varmaan odottaa, että koskaan myöntäisivät mahdollista liioittelua, sen verran kovan luokan taloudellisista päätöksistä on kyse. Mutta, toivottavasti homma todellakin lähtisi tästä liikkeelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme näyttää tapahtuneen! Lopultakin AY52 kyllästyi ympyrää ajamiseen ja näyttää olevan tulossa Helsinkiin. Samoin Suomenlahdella pörränneet KLM ja Austrian.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on moottoroitu laskuvarjo? Moottoroitu varjoliidin toki tunnetaan, mutta koska niitä ei mainita, niillä lentäminen lienee kiellettyä?

 

Tuo NOTAMin teksti on sellaista tårta på tårta -juttua. Triket, Movat ja moottoroidut liitimet eivät ole ilma-aluksia, joten rajoitus ei koske niitä muutenkaan. Ilmeisesti Briefingeihin on tullut sen verran soittoja asiasta, että AIS:n on pyydetty lisäämään tuo tarkennus, vaikka se onkin aivan turha.

 

Se Kristianin ehdotus paikkailmoitusten antamisesta menee vähän maalista ohi. Kaiketi lennonjohdoissa pystytään paikantamaan niillä, mutta se vaatii työtä. Nämä NOTAMit tehdään Helsingin NOTAM-toimistossa (NOF), jota on luultavimmin ohjeistettu Finavian AIS:sta käsin. Varmaan palaute AIS:n suuntaan voisi toimia paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sillä, että kritisoisin, mutta pakko ihmetellä:

 

"Finavia: Suomen lentokielto ei ole liioiteltu"

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1105649

 

NY Times: "Tracking Airport Status" (eiliseltä yöltä)

http://www.nytimes.com/interactive/2010/04/15/world/europe/airport-closings-graphic.html?ref=europe

 

 

"– Meillä on täysin samat kriteerit kuin muuallakin. Kuka tahansa voi mennä nettiin katsomaan tuhkakarttaa. Kaikki maat tekevät niiden perusteella päätöksen siitä, mitkä kentät on pakko sulkea, liiketoimintajohtaja Reijo Tasanen sanoo MTV3:n Huomenta Suomessa."

 

 

Sitten vertailuun kaksi karttaa; UK:n tuhkaennuste ja NY Timesin keräämä data auki olevista kentistä (aika on sama, 8pm EDT = 00Z).

 

 

 

 

..Mutta josko tänään vihdoin tuo lentoliikenne pääsisi taivaalle.

 

 

 

Eli onko suomi ollut taas ainoa euroopan maa, joka on noudattanut sovittuja määräyksiä pilkun tarkasti? Toisaalta hyvä, että suomessa tehdään juuri niin kuin on sovittu, mutta muiden maiden kannalta taas osoittaa jotain ihan muuta kuin suoraselkäisyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli onko suomi ollut taas ainoa euroopan maa, joka on noudattanut sovittuja määräyksiä pilkun tarkasti? Toisaalta hyvä, että suomessa tehdään juuri niin kuin on sovittu, mutta muiden maiden kannalta taas osoittaa jotain ihan muuta kuin suoraselkäisyyttä.

 

Olenko oikeassa jos haistoin sarkasmia?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli onko suomi ollut taas ainoa euroopan maa, joka on noudattanut sovittuja määräyksiä pilkun tarkasti? Toisaalta hyvä, että suomessa tehdään juuri niin kuin on sovittu, mutta muiden maiden kannalta taas osoittaa jotain ihan muuta kuin suoraselkäisyyttä.

 

Osoittaa muiden maiden kannalta suorastaan maalaisjärjen käytöltä! Hyvä Suomi  :thmbdn:

 

Kuinka on muuten mahdollista että Finncomm sai luvan lentää mutta edelleen harrasteilmailu on kiellettyä?  Ei tälle pelleilylle voi enää muuta kuin  ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EI mitään muuta kuin, että päättävä ja toteuttava elin (viranomainen ja liikelaitos) ovat eri elimiä. Tällöin jo Trafin päätöksestäkin on luettavissa, että:

- jos on mahdollista tulkita, että 2-alue ulottuu jonnekin, tällöin ilmailu on kiellettyä

- mitään "helpotuksia" ei anneta

- kumpikin osapuoli kiristää asia tiukimmilleen, jotta "ainakaan me ei tehty väärin"

- jos näistä osapuolista se olisi kiinni, tässä maassa ei lennettäisi ikinä

 

Muuten, mitähän valtio sanoisi, kun Finavia ajaisi tässä itsensä konkkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos joku törmännyt pitkään versioon siitä Englannin yllä käydystä atc vs. Thomas Cook 757 -keskustelusta eiliseltä.

Tai mahdollisesti kirjalliseen selvitykseen, josta tällainen undulaattikin saa paremmin selvää  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo NOTAMin teksti on sellaista tårta på tårta -juttua. Triket, Movat ja moottoroidut liitimet eivät ole ilma-aluksia, joten rajoitus ei koske niitä muutenkaan. Ilmeisesti Briefingeihin on tullut sen verran soittoja asiasta, että AIS:n on pyydetty lisäämään tuo tarkennus, vaikka se onkin aivan turha.

 

NOTAMin teksti tuolta osin on lähes sanasta sanaan sama kuin mainitussa ilmailulain 6 pykälässä, joten nuo termit ovat varmaan peräisin sieltä eikä niitä sen kummemmin ole mietitty noottia laadittaessa. Olettaisin.

 

En osaa sanoa minkälaista porukkaa on aikanaan istunut tuota lakia valmistelevissa elimissä, mutta villinä veikkauksena olettaisin, että harrasteilmailijoita siellä ei kovin runsaslukuisena joukkona ole ollut mukana...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onko nyt oikeasti niin, että viranomainen ei julkaise karttoja rajoitusalueista???  :o :o :o :o

 

Jos näin on, tästedes ilmoitan sijaintini lennonjohdolle ainoastaan WGS84-koordinaatteina. Plotatkoon siitä sitten kartoilleen.

 

Jos et nyt kuitenkaan, ei niitä ennustekarttoja lennonjohdoissa tehdä.  ::)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko oikeassa jos haistoin sarkasmia?

-M-

 

Ei ollut sarkasmia.  :) Viekää sitten vaikka saunan takkse, mutta mun mielestä, jos jotain on jotain yhteisiä pelisääntöjä päätetty euroopan laajuisesti niin luulisi, että se tarkoittaa sitä, että jokainen maa noudattaa niitä samoin kriteerein. Vai onko suomen rajoitusten kohdalla ollut kyse siitä, että on ymmärretty tiukemmat parametrit kuin muualla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut sarkasmia.  :) Viekää sitten vaikka saunan takkse, mutta mun mielestä, jos jotain on jotain yhteisiä pelisääntöjä päätetty euroopan laajuisesti niin luulisi, että se tarkoittaa sitä, että jokainen maa noudattaa niitä samoin kriteerein. Vai onko suomen rajoitusten kohdalla ollut kyse siitä, että on ymmärretty tiukemmat parametrit kuin muualla?

 

Hmm... Voisikos olla niin, että se on nimenomaan suomalainen ilmailuviranomainen joka noudattaa eri sääntöjä kuin muut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut sarkasmia.  :) Viekää sitten vaikka saunan takkse, mutta mun mielestä, jos jotain on jotain yhteisiä pelisääntöjä päätetty euroopan laajuisesti niin luulisi, että se tarkoittaa sitä, että jokainen maa noudattaa niitä samoin kriteerein. Vai onko suomen rajoitusten kohdalla ollut kyse siitä, että on ymmärretty tiukemmat parametrit kuin muualla?

No saunan taa nyt on ehkä hätiköityä viedä vielä.

Ahaa. No sitten ehkäpä ne säännöt ymmärretään Suomessa eri tavalla kuin muualla euroopassa. En erityisen suoraselkäiseksi päätöksentekoa täällä näillä tiedoilla kehuisi. Ei me olla ainoita joilla on oikeus sanoa että on toimittu oikein tai turvallisesti.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään