Mikko Autio

Tarkkuus & Rallilento infoa ?

9 viestiä aiheessa

Terve,

 

Kesä on koittamassa ja kalenteriin on merkitty tarkkuuslennon SM-kisat 2010.

Täältä foorumilta, tai netistä en löytänyt oikein minkäänlaista infoa koskien ralli tai tarkkuuslentoa.

 

Kiinnostus olisi suuri osallistua kilpailuihin, onko kynnys ensikertalaiselle iso ?

Rallilennossahan miehistöä on 2, toinen lentää ja toinen suunnistaa. Tarkkuuslennossa toimitaan yksilönä ?

Joten rallilento olisi se mieluisampi, näin ensikertalaisena. Sopiva joukkuetoveri on jo löytynyt, ensikertalainen myös.

Molemmat olemme Vääksyn Yhteiskoulun Ilmailulinjalaisia. EV97, Eurostarilla tarkoitus osallistua.

Onko alatasoinen kone suunnistuksen osalta vaikea ?

 

Millaisia harjoituksia kannattaa ennen kilpailuja treenata (lähinnä suunnistuksen kannalta)? Huomasin kyllä harjoituskisat Kuopiossa toukokuussa.

 

Vinkkejä aiheesta, tai linkkejä kaivataan !

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerhomme rallilentopojat ovat lisäilemässä pientä artikkelia aiheesta kerhon kotisivuille, joten postaanpa linkin tähän silläkin uhalla, että on vielä hieman keskeneräinen:

 

http://kuopionlentajat.fi/index.php/ralli.html

 

 

 

 

Ps. Ja harjoituskisoihin on luonnollisesti kaikki tervetulleita!

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ilmoittautuminen:

 

http://kuopionlentajat.fi/index.php/rallilento.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ikään PHILiläisenä olisin kiinnostunut tietämään, onko mahdollista saada jostain esimerkkejä aikaisempien vuosien tehtävistä? Olisi todella mielenkiintoista osallistua kilpailuun ja yhäkin mielenkiintoisempaa, jos olisi mahdollista harjoitella kunnolla etukäteen realististen esimerkkien pohjalta soveltaen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Mikko,

 

Kuulostaa hyvältä että uusia kasvoja lajiin tulee mukaan, itsekkin olen lajia harrastanut vasta reilun vuoden verran. Kaikkiaan hyvä ja upea harrastus, jossa haastetta löytyy aina.

 

Kynnys ei ole ensikertailaiselle missään nimessä iso ja mukaan kannattaa ehdottomasti lähteä, joskushan se on aina ensimmäinen kerta. Itse osallistuin SM kisoihin viimevuonna Immolassa, kyseessä oli samalla ensimmäinen harrastus vuosi.

 

Toukokuussa on tosiaan meillä täällä Kuopiossa harjoituskisa, johon kannattaa osallistua myös. Saa hyvän perustuntuman harjoituspohjan syksyn SM kisaan.

 

Elokuussa kannattaa myös samalla osallistua Tarkkuuslennon kilpailuun ns. samoilla tulilla. Edellisenä ralli ja seuraavana tarkkuus, suosittelen!

 

Porukka lajin parissa on erittäin avointa ja neuvovaa, joten opastusta aina löytyy.

 

Mistä päin olet kotoisin, niin voi hieman selvittää kuka paikkakuntasi lähellä olisi hyvä henkilö neuvomaan (= pitämään pienen "kurssin") ja minuunkin voit ottaa yhteyttä ja kysellä neuvoja myös.

 

Kyllä alatasoinen Eurostar käy erittäin hyvin ko. lajiin kaikilta osin ja onkin hyvä että laajempaa konekuntaa saapuu mukaan.

 

Tervetuloa hienon lajin pariin  :thmbup:

 

Terveisin

 

Marko Turunen

Kuopion Lentäjät ry - puheenjohtaja

 

www.kuopionlentajat.fi sivuilta löydät yhteystietoni, jos haluat vaikka soitella tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkkuuslennosta oppii paljon jos kärsivällisyyttä riittää, tarkoitushan on lentää reitti käännepisteiden kautta mahdollisimman tarkasti reittiviivalla pysytellen ja aikajanaa noudattaen.Aikajana on esim minuutti ja reittiosa jota lennetään jaetaan minuutin ja sekunttien osiin,yritetään saapua käännepisteelle oikeaan aikaan.Lentokorkeus pidetään yleensä 1000-1000ft qnh. Tätä voi harjoitella ympäri vuoden ,kisoissa käytetään gt karttaa 1:200000 joita saa kirjakaupasta tai kioskeista. Käännepisteet on merkattu kirjaimin tai merkein katso säännöt ja järjestäjä ottaa reiteiltä valokuvia joita tulisi myöskin tunnistaa. EV97 Ultra sopii mainiosti kisoihin,viimekesänä Immolassa oli mm ko kone ja sehän lenteli ihan mukavasti. Harjoituskisoihin kannattaa osallistua ja kisoihin osallistuneet kertovat niksit kyllä auliisti. 2009 kisat järjestettiin Immolassa , pääset tutustumaan reittikarttaan ja suorituksiin kotisivullammme www.imatranik.net Tervetuloa hauskaan kisailuun mukaan josta on hyötyä harrastukseen muutenkin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En saa noita lainauksia jostakin syystä toimimaan eli käytän boldausta lainausten tilalla, suokaa anteeksi.

 

[glow=red,2,300]Kiinnostus olisi suuri osallistua kilpailuihin, onko kynnys ensikertalaiselle iso ?[/glow]

 

Ei ole, riittää kun hankkiutuu paikalle! Itse kilpaileminen ei ainakaan alussa ole tärkeää, kyseessä on sosiaalinen tapahtuma jossa saa uusia tuttavuuksia ja on mahdollisuus kehittää itseään pilottina. Ja jos osaa kysyä aina löytyy auttaja ellei sitten muuten järjestetä johdatusta aiheeseen.

 

[glow=red,2,300]Rallilennossahan miehistöä on 2, toinen lentää ja toinen suunnistaa. Tarkkuuslennossa toimitaan yksilönä ?[/glow]

 

Molempiin kyllä.

 

[glow=red,2,300]EV97, Eurostarilla tarkoitus osallistua.

Onko alatasoinen kone suunnistuksen osalta vaikea ? [/glow]

 

Ei sen kummempi kuin ylätasokaan, lienee tottumiskysymys. Paremmin eurostarista näkee ulos kuin monesta perinteisestä peltialatasosta. Takavuosina kun sotilaat olivat vielä avoimesti uskaltaneet alentua korkeuksistaan siviilien keskuuteen olivat sotilaat melkein lyömättömiä lajissa vaikka lensivät Safireilla ja Vinkoilla. Ei siis voi olla kovin vaikea laji alatasokoneella jos kerran sotilas voi olla hyvä…ja on ne ex soltut myöhemmin pärjänneet myös mopocessnoilla. Eli molempi parempi. Nykyiset sotilaat ovat olleet arempia kuin aikaisemmat, viime vuonna olivat mukana pitkästä aikaa Immolan kisassa. Toivottavasti uskaltavat myös jatkossa mukaan.... ;) Tämä kappale oli sitten puoliksi huumoria, lukija saa päätellä omalla vastuulla mikä oli mitä. Itse uskallan veikkata että Satakunnan Lennosto olisi tänä vuonna parempi kuin KarLsto tai lappalaiset koska niillä vaan on lajissa enemmän osaamista.  ;)

Lisäksi uskon että Salpauslento on historiallisista syistä parempi kuin Patria tai SIO.

 

[glow=red,2,300]

Millaisia harjoituksia kannattaa ennen kilpailuja treenata (lähinnä suunnistuksen kannalta)? Huomasin kyllä harjoituskisat Kuopiossa toukokuussa.[/glow]

 

Karttaharjoitus- ja laskentatehtävät ovat tärkeitä (niistä saa yllättävän paljon virhepisteitä jos koomailee luokassa) ja niitä kannattaa ja voi tehdä myös lentokauden ulkopuolella. Eikä maksa mitään ja taito on muutenkin tarpeen päivittäisessä lentotoiminnassa.

 

Sitten kun hallitsee yksinkertaiset suunnistuslaskut kannattaa aloittaa käytännön harjoitukset 1-2 sekunnin välein NMEA dataa tallentavan edullisen tallentimen kanssa:

 

a) ensin koetat vain pysyä suunnittelemallasi reitillä mahdollisimman tarkasti kartan ja kompassin avulla. Kohta ei enää GPS simahtaminen nostakaan stressitasoa...

 

b) kun kohta a alkaa onnistua lisäät mukaan aikamittakaavan eli lennät reitin vakio IAS:llä ja koetat olla käännepisteillä mahdollisimman tarkasti oikeaan aikaan. Uskallan veikata antoisia ohjaamoyhteistyötuokioita lentojen aikana heh heh. Jos teillä on sopiva intercom kannattaa nauhoittaa…oikein rattoisaa pikkujoulukamaa tiedossa. ??? :o:-[ :'( >:(:thmbdn::thmbup: 8) ;D

 

c) kun aikamittakaava alkaa onnistua vaikkapa minuutin tai kahden tarkkuudella (treenit kannattaa lentää kaverin kanssa jotta opitte yhteistyön eli jos toinen herpaantuu on toinen tarkkana) lisäätte mukaan havaintokohteet eli reitin varrelta molemmin puolin otetut valokuvat ja alatte merkkailla niitä karttojenne reittiviivalle tarkkuus +-5mm. Hyvä treenireitin pituus 30-40min starttipisteestä maalipisteelle.

 

d) lähetät NMEA datan jollekin kokeneemmalle tarkkuus/rallilentäjälle analysoitavaksi ja saat jonkin ajan kuluttua paluupostissa kuvan lennostasi sekä tiedon mahdollisista aikamittakaavavirheistä.

 

[glow=red,2,300]Vinkkejä aiheesta, tai linkkejä kaivataan ![/glow]

 

Vesivehmaalla ota yhteys Windcraft Oy:n Aki Suokkaaseen aki.suokas (at) windcraft.fi . Aki on moninkertainen suomenmestari lajissa ja hänellä on Vesikselle harjoitusreitit kuvineen valmiina. Hyvinkäälle on myös pari harjoitusreittiä ja vanhoja kisareittejä kuvineen yhteyshenkilönä Ismo Aaltonen (Ismon saat kiinni parhaiten lentopelastusseuran kautta), Räyskälään on ainakin pari harjoitus – ja kisareittiä kuvineen olemassa lisätiedot Juha ”Silva” Silvennoinen e-mail juha (at) tintti.net .

 

Vesiksellä, Hyvinkäällä ja Räyskälässä löytyy myös kiitotiehen maalatut maaliinlaskusarat. Ennen maaliinlaskuharjoittelun aloittamista suosittelen konsultoimaan Suokasta tai Silvaa miten tehdä homma turvallisesti .. turvallisuus on tärkeintä ja kalustoa ei kannata rikkoa. Pitää myös muistaa että tietääkseni kertaakaan ei kisoissa ole voitettu kokonaiskilpailua pelkkien maaliin laskujen perusteella …hävitty on kyllä!

Laskuharjoittelun  alussa on hyvä jos maassa on toimivalla käsiradiolla varustettu kokenut arvioija arvostelemassa laskuja, niitä on itse hankala arvioida koneesta käsin.

 

Kuopion kisajärjestäjän sivuille on piakkoin tulossa vuoden 2010 kilpailusäännöt. Ne on ensi alkuun hieman vaikealukuiset mutta laittakaa kysymyksiä niin jo lajissa mukana olevat vastailevat parhaan kykynsä mukaan.

 

Tervetuloa joukkoon!

 

T;)

 

Pete

 

PS.

 

Itse olen ollut mukana 90-luvun alkupuolelta ja aina edelleen näyttää löytyvän lisää opittavaa ... ja aina tämä homma ei empiirisen kokemuksen perusteella ole niin minuutin päälle! :P Riittää kun on kivaa! :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Jyrin juttuun ihan pieni korjaus. Suunnistus tapahtuu GT 1:250000-kartalla. Ainakin koko Etelä-Suomi on jo muutettu siihen mittakaavaan.  1:200000-painoksia voi vielä joillakin huoltoasemilla ajelehtia, mutta ne ovat tarkkuuskisoissa historiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Kuopiosta, (ralli- ja tarkkuuslennon mekasta  ;))

 

Tällä viikolla sivuillemme ilmestyy Ralli- ja tarkkuuslennon SM-säännöt ladattavaksi. Teemme myös harjoituskisan reitin lisäksi kaksi harjoitureittiä kuvineen lisää sekä meillä on ennestää kahden edellisvuoden reitit myös kuvineen (joskin jotkut kuvat voivat olla vaikeita, esim. kynnöspelto voi olla hieman muuttunut tai metsää on kaadettu tms.)

 

Toivottavasti saisimme uusia lajin harrastajia mukaan mielenkiintoiseen ja aina haastavaan harrastukseen, sekä mikä on parasta lajia harrastava porukka ei paljon paremmaksi enää voisi muuttua, ainakin näin lyhyen kokemuksen perusteella.  :thmbup: :thmbup: :thmbup:

 

palaillaan asiaan  ;D

 

mtu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään