Guest Kajakosk-1

Ohjaamossa startista laskuun, siis matkustaja

7 viestiä aiheessa

Olin töissä Malesiassa 80-luvulla ja suorittanut siellä PPL:n. Kerran oli lento MAS:lla Penangista Kuala Lumpuriin. Ennen lähtöä tökkäsin lupakirjani lentoemännän käteen ja kysyin, että voisiko jossain välissä piipahtaa ohjaamossa. Hän meni ohjaamoon ja tuli kohta takaisin ja sanoi, että olkaa hyvä tulkaa samantien sinne. No minähän melkein säntäsin ohjaamoon jumpseatille ja istuin siinä silmät kiiluen koko matkan. Oli se Vesiksen pojalle jännää!! Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

 

Paavo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

90-luvun loppupuolella Helsingistä MD-83: lla ja koko matka ohjaamossa EFHK-EFOU. Tilkasta Ilmavoimien pääsykokeista tulossa ja näin asian esitin suoraan ohjaamoon. Toki lentoemännältä piti kysyä ensin mutta ohjasivat suoraan kapteenin juttusille. Hieno kokemus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole ollut kuin pienkoneen ohjaamossa esim. kapteeni A. Laukkasen kyydissä mutta vaimo oli aikanaan Helsingistä Ouluun.

 

Seurustelu oli aikalailla kiihkeimmässä nousukiidossaan ja olin menossa työmatkalle Ouluun. Soittelin silloiselle tyttöystävälleni matkalta mutta puhelu meni vastaajaan. Kun hän soitti takaisin, olin ajamassa Sierrallani jo Saarijärven kohdilla - "joo ajattelin että olisit voinut lähteä mukaan Ouluun". Yllättäen hän lupasi lentää perässä ja kun isä oli Finnairilla kapuna, lippu järjestyi.

 

Kone oli sen verran täynnä, että vain jump seatille mahtui eikä miehistöäkään haitannut - olihan keikka jo viides sinä päivänä tuolla välillä joten nuorelle miehistölle nuori tyttö ohjaamossa oli vain piristys. Keikan kruunasi tietenkin kyyti miehistön kanssa kentältä keskustaan, kun taksipalvelu oli lähettänyt kunnon limusiinin ja matka Ouluun meni kaikenkaikkiaan Mukavasti.

 

14. hääpäivä lähestyy juuri joten tuo "rikos" on jo vanhentunut :)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...en ole ollut kuin pienkoneen ohjaamossa esim. kapteeni A. Laukkasen kyydissä mutta vaimo oli aikanaan Helsingistä Ouluun...

 

Tuosta on kyllä hassu anekdootti sinällään olemassa, että kun aikanaan matkustin ihka ensimmäistä kertaa lentokoneella, mainittu tuleva T. Hyvösen appiukko sattui kippariksi. Minuthan järjestettiin sitten silloisessa innokkaassa 11 vuoden iässä ohjaamovisiitille - se kun oli normikäytäntö tietty siihen aikaan. Tuli sitten aika kun sain viedä Timon kahden vanhimman lapsensa kanssa taivaalle ja tämä kuului olleen lasten ensimmäinen lentomatka. Niinpä sain ikään kuin tilaisuuden maksaa potut pottuina ensilentoni kipparille ilmailukärpäsen tartuttamisesta viemällä lapsenlapset taivaalle.  :)

 

Otsikon mukaisia lentoja alkoikin sitten jossain vaiheessa kertyä. Ohjaamoon piti vängätä kutakuinkin jokaisella lennolla ja joskus kävi niin heikko tuuri, että tuli turbulenssia kesken kaiken ja jouduin jäämään A300:n jumpparille pitkäksi aikaa vöihin. Varsinainen buumi tuli inttiaikaan, kun olin kysellyt tutulta kipparilta pääsiskö joskus kyytiin. Hänen ohjeistuksensa mukaan kyselin sitten vastedes säännöllisesti asiaa ja kun kävin AuK:ssa Rovaniemellä, lensin harva se viikonloppu joko 40- tai 50-sarjan Ysin ohjaamossa koko lennon. Sittemmin kokemusta on tullut Kasikymppisistä, Saab 340:stä, ATR72:sta, B757:sta, A32S:sta, E145:sta, A340:sta ja niin eespäin. Työn myötä on tullut muutama mahdollisuus lisää, joskin harvinaiseksi on mennyt nykyään. Kävin kuitenkin ainakin Brysselissä 80:llä, Agadirissa 757:lla, Manchesterissa/Tukholmassa E170:lla ja Rovaniemellä 11:lla.

 

MD-11:lla pääsin joskus siviilissäkin ohjaamolentämään. Nämä kaikki 11-lennot-ovat olleet kotimaankeikkoja, jolloin se I. Mannikaisen kehuma nousukyky on ollut oikeasti aika huikeaa seurattavaa kevyen koneen myötä. Kittilästä esim. nousu Levin suuntaan, sitten oikealla kaarrolla vastakkaiseen suuntaan ja pinta 140 meni läpi siinä vaiheessa, kun ehdittiin takaisin terminaalin tasalle! Olis reipas hyppykone sellainen  :laugh:

 

Yksi mieleenpainuvimpia keikauksia tuntuu olleen Finnairin viimeinen Ysillä lennetty Ivalo-Kittilä -kolmio kauniina kesäisenä päivänä. Omalla tavallaan kovasti haikeakin reissu, koska "ilmailu-ura" alkoi DC-9-51:llä ja niiden kanssa tuli sitten tehdyksi monenlaista työhommaakin vuosien varrella. Kuitenkin oli kovasti hienoa suihkia LYR:lla pitkin kesäistä Suomea.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma ensivierailuni ohjaamoon tapahtui Finnairin lennolla Helsingistä Geneveen, vuosi taisi olla 1993 ja konetyyppi MD80. Ikää oli tuolloin vasta viisi vuotta, eikä visiitistä jäänyt oikein mitään mieleen. Valokuvaakaan ei otettu.

 

Ilmailukärpäsen puraistua ohjaamopaikkaa on sitten tullut kyseltyä useamminkin. Valitettavasti ilman ilmailualan työ-/opiskelupaikkaa ja/tai hyviä kontakteja pääsy on muuttunut 9/11:n seurauksena lähes mahdottomaksi. Onneksi kriteerit täyttyvät omalta kohdaltani tällä hetkellä, joten mukavia yllätyksiä on silloin tällöin tapahtunut. Luulin Lufthansan olevan ohjaamoonpääsyn osalta luokkaa impossible, mutta niinpä vain tämäkin oletus tuli todistettua täysin vääräksi. Lensin pääsiäiseksi kotiin ja takaisin (lennot TLS-FRA-HEL-MUC-TLS) ja neljästä lennosta kolme tuli vietettyä ohjaamossa. Ensimmäisellä paikan vei saksalainen koulukaverini ensikertalaisen oikeudella :). Seuraavina lentoina todennäköisesti edessä TLS-CDG-HEL (Air France, Finnair) ja HEL-RIX-HAJ (Air Baltic), katsotaan kuinka käy...

 

Olen yrittänyt pitää yllä positiivista kuvaa ilmailuharrastajista, jotteivät ohjaamon ovet lukkiutuisi entistä tiukemmin meiltä "ylimääräisiltä". Väsyneenä tai huonovointisena en ole viitsinyt ohjaamopaikkaa edes kysyä, kuvaamiseen aina kysynyt luvan jne. (kertaakaan ei muuten ole kuvaamista kielletty).

 

Air Baltic: B737, F50

Air Botnia/Blue1: RJ85, -100

Finnair: MD80, A32S, B757, E170, E190

Finncomm: ATR42, -72

Lufthansa: A32S, CRJ7

SAS: MD80, B737, CRJ9

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotikenttäni oli Kuala Lumpurin vanha lentokenttä keskustan tuntumassa. Siellä toimi Sulttaanien jetit, Hercules kuljetuskoneet ja helikopterit, me kaikki usein rouva lennonjohtajan "hellässä" huomassa. Myös Kuninkaallinen Selangorin Lentoklubi, jonka jäsen luonnollisesti olin. Olen kirjoittanut kokemuksistani Imailun vuoden 1985 kesäkuun numeroon.

 

Paavo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään