Esa Sairio

Jälleen uusia näytönohjainkysymyksiä

11 viestiä aiheessa

Tervehdys,

kysymyksiä näytönohjaimesta niille joilla on kokemusta Radeoneista, erityisesti uudesta mallista X 800.

Tässä on nyt yrityksen ja erehdyksen kautta ehkä opittu jotakin:

Hankin viime viikolla ensin GeForce 6800 GT 256 MB- näytönohjaimen joka oli kyllä tehokas mutta kuvan laatu oli huono, viivat ja tarkat yksityiskohdat olivat epäselviä, huonompia kuin vanhassa Geforce 4800 Ti 128 MB:ssäni.

Sen takia vaihdoin ohjaimen myyjäliikkeessä MSI Radeon X 800 Pro 256 MB- ohjaimeen, jonka asensin tänään. Siinäkin sattui huonoa säkää, ensimmäinen ohjainkortti oli jotenkin rikki koska FS 2004 jämähteli ja sai jumiin koko tietokoneen aina kun FS:ää oli käyttänyt hetken aikaa - eri tilanteissa.

Myyjäliike vaihtoi minulle toimivan kortin ja nyt FS ei ole muutaman tunnin kokeilun jälkeen kertaakaan mennyt jumiin. Mutta asiaan: Mitä ovat Radeonin parhaat/optimaaliset asetukset FS 2004:n sujuvaa frameratea ja hyvää kuvaa silmällä pitäen? Olen kokeillut jo aika monen asetuksen muuttamista, mutta täysin hyvään tulokseen en ole päässyt. Framet ovat suunnilleen vastaavaa tasoa eri testitilanteissa kuin tuolla GeForce 6800:lla josta luovuin epätarkan kuvan takia.

Ajurina Radeonissa minulla on netistä imetty Catalyst 4.9 (6.14.10.6476).

AA:lle sopiva arvo lienee 2x, anistrooppiselle nolla. Entä muut asetukset?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pidän ainakin asetukset täpöllä simussa. Itse en niin tarkaan perusta jos hieman nykii, jota harvoin kyllä näkee, eli sulavasti pyörii.

Näyttis asetuksissa on 6X AA ja 8X anisotrooppisessa asetuksessa.

Resoluutio 1600x1200/32bit 75Hz

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reso 1600*1200 ,2antialiasing,8-16 aniso.Biosista AGPtexture 64mb.

Simussa kaikki täysillä paitsi näkyvyys minimissä,pilvet range max.

Simun cfg:ssä pan rate 600,texture_bandwidht_mult=600,

terrain_max_vertex _level=21.

Suosittelen Rage 3D Tweak:in hankkimista,sillä saa mukavasti

hienosäädöt.Vaatii jonkunverran perehtymistä.

Ainiin,pistä kortin Vsync=sovelluksen säädettäväksi.Simussa

voi paikasta riippuen käyttää rajoittamatonta frameratea,muuten 24.

Omat speksit Connect X800XT PE,Intel 3.4 kellotettuna 3.84,

1G DDR4000.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos käyttää korkeata resoluutiota, anti-aliasingia ei tarvitse juuri ollenkaan, mutta anisotrooppinen suodatus tekee tekstuureista syvyyssuunnassa selvemmät, eli mitä enemmän suodatusta, sen selvemmät tekstuurit, i stink... Reso 1280X1024, 4XAA, 8XAF.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla ei ole tuota kyseistä näyttistä mutta multa löytyy Radeon 9600. Simussa asetukset melkein täysillä. Näyttiksen asetuksissa on AA 4 ja anistrooppinen suodatus 4. Ja resoluutiona 1024x768x32.

edit. eikä töki kuin EFHK:lla jossa minulla on FISD:n EFHK. Kone on Intel Celeron 2.4ghz, 512mt, R9600

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelmia riittää. Kun katselee sivulle ohjaamosta, niin maasto latautuu hitaasti. Se on ensin isoja ruskeita suorakulmioita jotka sitten hitaasti (muutama sekunti) poistuvat ja korvautuvat oikealla maastolla ja rakennuksilla.

Ei auta vaikka kokeilen mitä arvoa texture bandwith mult- asetukselle. Kokeilin kaikkea vakio 40:stä aina 1000 saakka ja ei auta ym. ongelmaan. Aiemmilla näytönohjaimilla arvo 200 riitti hyvin. Maasto latautui aina heti.

Kortti siis on Radeon X 800 Pro 256 MB. Mitä tehdä? Pitääkö näyttis palauttaa ja siirtyä vanhaan GeForce4 4800 Ti:hin?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa siltä että ongelmat eivät johdu kortista...itse tarkistaisin ensimmäiseksi mahdolliset Bios-päivitykset, sitten emolevyn ajuri-päivitykset, äänikortin jne... ja nämä kaikki sillä oletuksella ettei koneessa ole pöpöjä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa siltä että ongelmat eivät johdu kortista...itse tarkistaisin ensimmäiseksi mahdolliset Bios-päivitykset, sitten emolevyn ajuri-päivitykset, äänikortin jne... ja nämä kaikki sillä oletuksella ettei koneessa ole pöpöjä.

Ongelmat johtuvat mitä ilmeisemmin emolevystäni joka ei sovi yhteen uusimpien näytönohjaimien kanssa. Näin arveli liikekin, jonne palautin Radeonin.

Siirryin takaisin vanhaan eli GeForce4 Ti 4800 128 MB toimii parhaiten koneessani. Enkä sitä vaihda. Seuraavaksi kannattanee joskus vuosien kuluttua uusia koko tietokone kaikkine komponentteineen ja varmistaa niiden keskinäinen toimivuus.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liike on varmasti oikeassa.Sinun emossasi on VIA:n 400 piiri(hyvin harvinaista

Pentium emoissa).Tämä piiri ei todellakaan niittänyt suurta mainetta AMD:n

kanssakaan.Sen virheitä VIA sitten paikkaili 400A piirillä.

Muistelen kyseisen piirin ongelmia olleen nimenomaan AGP.

Vaikka se tuki 8X AGP:tä,se suostui toimimaan vain 4x.X800 Radeon on

varmasti liian modernia tekniikkaa tälle emolle.Sitten kun uusimisen aika

tulee,myy emo ja nykyinen näyttis kimpassa,koska ne toimivat.

Emoa ostettaessa kannattaa välttää eksoottisia ratkaisuja.Testejä

kannattaa lukea.Empä kyllä suosittele ns. halpis emojakaan.Laaduntarkkailua

niissä ei juurikaan ole.Ajuripäivityksiä ei juurikaan tule jne.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilitko edes kortin mukana tulleita perusajureita, olisi pian toiminut hyvinkin. Usein vika on uudemmissa viritellyissä ajureissa, jotka luovat nk. sivu bugeja uusien bugien eliminoinneissa, jotka pääosin kohdistuvat vain eri pelien ongelmiin.. Ps. lue 3D Gurusta bugi raportit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilitko edes kortin mukana tulleita perusajureita, olisi pian toiminut hyvinkin. Usein vika on uudemmissa viritellyissä ajureissa, jotka luovat nk. sivu bugeja uusien bugien eliminoinneissa, jotka pääosin kohdistuvat vain eri pelien ongelmiin.. Ps. lue 3D Gurusta bugi raportit.

Kokeilin eikä auttanut.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään