Antti Niska

Mistä kirjanpitäjä?

22 viestiä aiheessa

Tällästä pulmaa ois tällä kertaa,

Opinnot veivät lennonopettajakurssille ja tältä pohjalta piti perustaa toiminimi. Yrityksen kautta on helpompi toimia ns. freelance-opena. Verotuksenkin kannalta toiminimi on eduksi.

Tulevat työt ja sijaitsevat Helsingissä, jonne muutan ensi kuussa. PK-seudulta pitäisi siis kirjanpitäjä saada. Minulla ei ole juurikaan tuttuja, jotka voisivat näissä kirjanpitoasioissa auttaa. Itse olen jonkun verran opiskellut kirjanpitoa AMK:ssa, mutta uskon ammattikirjanpitäjän maksavan itsensä moninkertaisesti takaisin.

Osaisiko kukaan auttaa löytämään hyvän ja edullisen kirjanpitäjän, joka hoitaisi huolellisesti toiminimeni asioita?

Yritys, AN Aviation

http://www.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=2251669&kielikoodi=1&tarkiste=EDFE859F70694EEAF60186304D20C2FEF1DFD02C&path=1547;1631;1678

Ystävällisin terveisin,

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen jonkun verran opiskellut kirjanpitoa AMK:ssa, mutta uskon ammattikirjanpitäjän maksavan itsensä moninkertaisesti takaisin.

Miksi tuollaisia uskot? Et kai vaan siksi että tuo on yleisin mainoslause, jonka kirjanpitäjän suusta kuulee? :)

Annan saman ohjeen, jonka olen n+1 kertaa antanut aloittaville yrittäjille: Ei kannata valita helpointa tietä.

Kirjanpito ei ole vaikeaa, mutta se on tarkkaa hommaa. Vastoin yleistä luuloa se ei yhdenmiehen firmassa syö aikaa yhtään sen enempää kuin kuittien kiikuttaminen kirjanpitäjälle. Veroilmoituskaan ei ole vaikea täyttää, tarkkaa sekin on, mutta kun tuntee kirjanpitonsa niin sen täyttäminen on lastenleikkiä.

Alkuunsa kun toiminta on pienimuotoista ja käyntiinlähtö hidasta niin ei vähiä senttejään kannata tunkea kirjanpitäjälle koskaa itselläkin on aikaa tehdä homma. Kun sen opettelee ja sitä hetken tekee niin alkaa ymmärtämään mistä on kysymys ja firman rahavirrat selkiytyvät ja niihin tulee kunnon näppituntuma. Sitten kun toiminta laajenee ja kiireet varsinaiseen ydintoimintaan liittyvät kiireet alkavat puskemaan päälle niin kirjanpidon voi ulkoistaa. Ulkoistaminen on siinä vaiheessa helppoa koska kirjanpitäjän kanssa osaa puhua samaa kieltä ja asiat, joita kirjanpitäjä tekee ovat itsellekin selvää pässinlihaa. Sen pohjalta mitä tässä vaiheessa tiedät kirjanpidosta osaat sitten jo poimia jyvät akanoista kun valitset itsellesi kirjanpitäjän.

Harva nuori firma kaatuu ydinalueen osaamiseen liittyviin ongelmiin, mutta taloushallinnon ongelmiin niitä kaatuu koko ajan ja paljon. Siksi talouspuoleen on syytä ottaa vankka ote ja opetella kaikki asiat siten että pystyy hoitamaan ne itsekin.

Kun suunnitelmasi on toimia freelancerina niin sinulta riittää yksinkertainen kirjanpito... laki taitaa itseasiassa puhua vain muistiinpanovelvollisuudesta (tjsp)... joten kirjanpitäjälle on hyvin vähän tarvetta.

Freelancerina toimimiseen et tarvitse varsinaista toiminimeä vaan riittää että rekisteröidyt ennakkoverovelvolliseksi ja alv-velvolliseksi (mikäli liikevaihto menee yli rajan). Eli kaupparekisterin kanssa ei tarvitse asioida, asiointi verottajan kanssa riittää... ellet sitten välttämättä halua rekisteröidä itsellesi toiminimeä. Toiminimettömiä yrittäjiä kutsutaan itsenäisiksi ammatinharjoittajiksi ja juridisesti he ovat täysin samassa asemassa kuin toiminimellisetkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasitko viestin privana?

Heikki

Huomasin myös priva-viestit!

Kiitos vastauksestasi! Olen parasta aikaa opekurssilla ja tullut tehtyä ympäripyöreitä päiviä... en yksinkertaisesti ehtinyt vielä vastaamaan.

-Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jussi vastauksestasi,

Olen miettinyt aivan samaa tuon kirjanpitäjän suhteen. Periaatteessa pitäisi onnistua itseltäkin, mutta ongelma on siinä etten millään ehdi tehdä kaikkea yhtäaikaa. Varsinainen toiminnan aloittaminen, opiskelu...yrityksen asiat/lennonopetus, muuttaminen jne...  vievät tolkuttomasti aikaa. Luulenpa, että aloitan toiminnan kirjanpitäjän kanssa ja siirryn sitten myöhemmin omatoimisesti hoitamaan taloushallintoa.

Tekstissäsi oli paljon hyviä pointteja  :thmbup:

-Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että aloitan toiminnan kirjanpitäjän kanssa ja siirryn sitten myöhemmin omatoimisesti hoitamaan taloushallintoa.

Jokaisella on tietysti tilanne omanlaisensa, ja kiireetkin yksilöllisiä. Mutta kuten tuossa edellä kirjoitettiin, niin noin yleispätevämmässä mielessä olisi loogisempaa aloittaa ne lappuhommat yksin, ja sitten myöhemmin ulkoistaa. Yksin aloittamista toki helpottaa, jos tunnet jonkun ammatti-kirjanpitäjän tms., tai olet hankkinut perustason kaupallisen koulutuksen.

Kummassakin metodissa on periaatteessa pohjimmiltaan kyse järjestelmällisyydestä. Käytännössä siitä, että haldaa päässään tiettyjen-ja-tiettyjen lappujen kuuluvan tietylle ajanjaksolle, mikä ei ole kovin vaikeaa. Mikäli kirjanpidon haluaa hoitaa itse, niin kokemukseni mukaan suurin vastaantuleva murhe on erilaisten saatavilla olevien -  maksullistenkin vaikka periaatteessa kevyiden - kp-ohjelmistojen lähes järjetön käyttölogiikka.

Se, että itse hoitaa kirjanpitonsa, ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma, kuten ei esim. nykyinen Verotili-palvelukaan. Kirjanpitäjän palvelujen puoleen kääntymistä heti alussa puoltaa esimerkiksi se, että toiminnasta syntyy myyntilaskuja ja/tai kuitteja heti alkutaipaleella huomattava kuukausittainen määrä (tyyliin vuokratuolilla työskentelevä parturi-kampaaja-yrittäjä). Mutta jos toiminta on suht. suppeaa, niin kyllä se rahallisesti kannattaa ottaa haltuun aluksi omin voimin. Ja sitten myöhemmin siirtää koko hoito jollekin ulkopuoliselle, mikäli paperitavaraa alkaa liikkua liikaa omaan sietokykyyn nähden.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen ollut yrittäjänä yli 10-vuotta ja heti alusta asti on ollut kirjanpitäjä. Eihän se maksa paljon mitään! Senverran jokaiselta putoaa seteilätä maahan, joka kerta kun ottaa lompakon esiin.

Missään tapauksessa en ryhtyisi itse kirjanpitoa tekemään, mieluummin keskityn siihen rahan tekemiseen, enkä kaikenmaailman jatkuvasti muuttuvien säännösten tutkimiseen ja ajatteluun . . . Kirjanpitäjä hoitaa ne hommat ja tarvittaessa kertoo minulle mikäli jotain tärkeää on tapahtumassa, mikä koskee minun liiketoimintaani.

Hänellä on myös tarvittavat tietokoneohjelmistot ym. ajantasalla, eikä hän tee virheitä ja unohtele tärkeitä asiota . . .

Kuukauden loppupuolella on vain hieman paperihommia, kun pitää toimittaa kirjanpitäjälle "mappi" sitten vain odotellaan ja häneltä tulee postissa tieto paljonko pitää maksaa ALV:tä. Helppoa! Jää itselle vapaa aikaa eikä tarvitse murehtia joutavia . . .

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Herätellään vanhaa ketjua, osaisiko joku antaa (ajantasalla olevia) neuvoja miten tulisi menetellä freelance-lentohommia aloittaessa:

• Ei kokopäiväistä työtä tällä hetkellä mutta päätoimen verokortti lähitulevaisuudessa lentoyhtiössä
  • Freelance lentokeikkoja ennen tuon työn aloitusta (päiväpalkka+päiväraha+kulut) ja mahdollisesti myös jatkossa

Tulisiko perustaa toiminimi vai riittääkö aiemmin mainittu ohje "rekisteröidyt ennakkoverovelvolliseksi ja alv-velvolliseksi"? En usko että tulen tarvitsemaan kirjanpitäjää.

Itsellä ei ole tällaisesta toiminnasta kokemusta muutakuin ulkomailta ja siellä homma oli simppeli (contractor-lappu työnantajalle joka maksoi tuntipalkkion bruttona joka ilmoitettiin myöhemmin verottajalle ja tällöin noista ansioista laskettiin vero).

Kiitos vinkeistä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen kymmenen hengen (ja minä joukon jatkona firman juoksupoikana yhdentenätoista) tilitoimisto Helsingin Oulunkylässä. En halua mainostaa, koska en ole millään lailla tekemisissä ilmailun kanssa. Enkä edes halua asiakkaiksi sellaisia, joiden takia minun pitäisi olla tekemisissä ilmailuviranomaisen kanssa. Autan kuitenkin kaikin tavoin ja mielelläni jos voin. Yrittämiseen, työntekemiseen ja palkanmaksuun todennäköisesti löytyy ratkaisu. 

Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toiminta tulee olemaan sen verran vähäistä ja laskelmat helppoja etten haluaisi kenenkään ottavan välistä vaan hoitaa itse. Nyt kun joku vielä neuvoisi riittääkö rekisteröityminen ennakkovero- ja alv-velvolliseksi vai tuleeko perustaa oma toiminimi.

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas T Kettunen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen toiminimen perustamista, mikäli siis haluat tehdä laskulla. Näin saat itsellesi Y-tunnuksen.

Muussa tapauksessa palkkiosi menee palkkana, jolloin maksajan tulee pidättää ennakonpidätykset+työnantajamaksut ja tilittää ne eteenpäin. Tähän löytyy palkka.fi -palvelu, mutta tämä lisää toimeksiantajasi työtä. Toiminimen haltjana teet em hommat itse siltä osin kuin nostat palkkaa. 

Perusta siis toiminimi, rekisteröidy ennakonpidätysrekisteriin. ALV-rekisteriin voit halutessasi ilmoittautua, mutta jos toiminta on vähäistä (liikevaihto alle 10000€/v) tätä ei tarvitse tehdä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Vesa Ravanti kirjoitti:

Suosittelen toiminimen perustamista, mikäli siis haluat tehdä laskulla. Näin saat itsellesi Y-tunnuksen.

Muussa tapauksessa palkkiosi menee palkkana, jolloin maksajan tulee pidättää ennakonpidätykset+työnantajamaksut ja tilittää ne eteenpäin. Tähän löytyy palkka.fi -palvelu, mutta tämä lisää toimeksiantajasi työtä. Toiminimen haltjana teet em hommat itse siltä osin kuin nostat palkkaa. 

Perusta siis toiminimi, rekisteröidy ennakonpidätysrekisteriin. ALV-rekisteriin voit halutessasi ilmoittautua, mutta jos toiminta on vähäistä (liikevaihto alle 10000€/v) tätä ei tarvitse tehdä. 

4/28/2010 at 18.43, Jussi Aaltonen kirjoitti:

Freelancerina toimimiseen et tarvitse varsinaista toiminimeä vaan riittää että rekisteröidyt ennakkoverovelvolliseksi ja alv-velvolliseksi (mikäli liikevaihto menee yli rajan). Eli kaupparekisterin kanssa ei tarvitse asioida, asiointi verottajan kanssa riittää... ellet sitten välttämättä halua rekisteröidä itsellesi toiminimeä. Toiminimettömiä yrittäjiä kutsutaan itsenäisiksi ammatinharjoittajiksi ja juridisesti he ovat täysin samassa asemassa kuin toiminimellisetkin.

Minua annetut vastaukset hämmentävät, niissä näytäisi olevan selvä ristiriita!

p.s. Jaa, että Seppo K. ei ole millään lailla tekemisissä ilmailun kanssa ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tauno: jos jotain ymmärrän, niin tossa ei silti ole ristiriitaa. Juridisesti kyllä samassa asemassa, mutta käytännön toimissa ero. Ts kuka hoitaa ennakonpidätykset yms asiat. Juridisesti molemmilta nämä toki täytyy ottaa, lähinnä kyse siitä kuka sen käytännössä tekee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Netistä löytyy tietysti valtavasti aihetta käsitteleviä sivustoja, joiden fokus on enemmän yrittämisessä, eikä esim. lentelyssä ;D

Ongelma on tietysti siinä, että kaikki tieto ei ole oikeaa ja monella on jollain lailla oma lehmä ojassa (esim. näillä lukemattomilla kevytyrittämis- eli laskutuspalveluja tarjoavilla firmoilla).

Silti laitan yhden linkin https://yritä.fi/toiminimi sivulle, jossa on ainakin yritetty selventää käsitteitä toiminimi, yksityinen elinkeinonharjoittaja, ammatinharjoittaja ja liikkeenharjoittaja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Vesa Ravanti kirjoitti:

Teen ihan toisenlaisissa kuvioissa "lisätöitä" oman vakityöni lisäksi. Jos työsi on jotain satunnaista, silloin tällöin tehtävää hommaa, ei kannata lähteä tuohon toiminimen perustamishommaan lainkaan. Ihan liikaa vaivaa. Helpompaa on rekisteröityä ns. kevytyrittäjäksi, jolloin esim. aiemmin mainitsemani Eezy tai Ukko hoitaa kaikki lakisääteiset velvoitteesi, ja kuittaa siitä pienen provision. Näillä firmoilla on jo valmiiksi alv-tunnukset ja muutkin asian vaatimat speksit vakuutuksia myöten. Helppoa kuin se perinteinen heinänteko.

Tauno varmaan tarkoittaa tuolla "oman lehmän ojassa olemisella" sitä, että palvelu maksaa jotain, mutta niinhän se maksaa sekin, jos annat homman jollekin kirjanpitofirmalle. Annan mielelläni lisävinkkejä, jos haluat (tai joku muu haluaa) kuulla kokemuksiani. YV:llä toimii tämä.

On noita muitakin, mutta tässä vielä pari ihan varteenotettavaa vaihtoehtoa:

www.eezy.fi

www.ukko.fi 

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos - tässä tulikin paljon hyviä vinkkejä ja nuo Eezy ja Ukko -sivustot tuli katsottua, samoin https://yritä.fi/toiminimi jonka luin aiemmin ja se helpotti selventämään kuvioita. Vielä on hieman epäselvää onnistuisiko esim. ensimmäinen satunnainen keikka työkorvauksena ilman että perustaa itse toiminimeä. Varmaan helpompi kuitenkin tehdä noiden palvelujen kautta (jolloin toiminimeä ei tarvitse).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti suosittelen noita laskutuspalveluita (Eezy tai Ukko, on niitä muitakin) ainakin alkuun. Ja pidemmällekin. On tosi helppoa, ja säästyt turhalta byrokratialta. Kaikki lakisääteiset toiminnot hoidetaan hienosti. Teet työsi, ilmoitat ketä laskutetaan ja millä hinnalla, lisäät omat kulusi (mm. matka- ja tarvikekulut), ja painat enteriä. Saat koko ajan tiedon, missä laskusi kulkee, ja milloin se on maksettu laskutuspalveluun. Voit itse päättää, milloin palkkasi siirretään tilillesi. Voit esim. kerätä suorituksia tietyn ajan, ja pyytää sitten kaikki maksettavaksi kerralla. Siinä voi säästää palvelumaksuissa.

Vaatii tietenkin kirjautumisen palveluun, mutta niinhän ne kaikki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos toimeksiantajana on yritys jolla on keikkatyönä tekeviä työntekijöitä muitakin, siellä on valmiit prosessit palkanmaksuun. Voi olla helpompi tehdä työt ihan perinteisesti palkollisena freelancer-verokortin kanssa. Kysyisin ensin toimeksiantajalta miten heille sopii. Laskutuspalvelut ottavat yllättävän ison siivun itselleen, oikeastaan ihan perustellustikin kun käsiteltäviä nimikkeitä on monta laskutussummaan nähden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Ehdottomasti suosittelen noita laskutuspalveluita (Eezy tai Ukko, on niitä muitakin) ainakin alkuun. Ja pidemmällekin. On tosi helppoa, ja säästyt turhalta byrokratialta. Kaikki lakisääteiset toiminnot hoidetaan hienosti. Teet työsi, ilmoitat ketä laskutetaan ja millä hinnalla, lisäät omat kulusi (mm. matka- ja tarvikekulut), ja painat enteriä. Saat koko ajan tiedon, missä laskusi kulkee, ja milloin se on maksettu laskutuspalveluun. Voit itse päättää, milloin palkkasi siirretään tilillesi. Voit esim. kerätä suorituksia tietyn ajan, ja pyytää sitten kaikki maksettavaksi kerralla. Siinä voi säästää palvelumaksuissa.

Mites sinulla sitten menee ALV, vai pystytkö jotenkin tekemään ALVittomana? Ainakin tuon artikkelin https://yritä.fi/kevytyrittajyys-eli-laskutuspalvelu lopussa olevan esimerkin mukaan omalla yrityksellä toimittaessa voi säästää huomattavan summan ALV-maksuissa? Entä yritys, jonka liikevaihto on ALV-velvollisuuden rajan alapuolella; pystyykö sen hyödyntämään laskutuspalveluja käytettäessä, vai tulee siihen aina laskutuspalvelun 'ison firman' ALV päälle? 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tottakai ALV tulee laskutuspalveluissa päälle, koska esim. käyttämäni Eezy on ALV-rekisteröity yritys. ALVittomana pystyy tekemään ainoastaan siitä vapaana olevat yleishyödylliset yhdistykset tai vastaavat, esim. urheiluseurat, ja sellaiset "virmat", joiden liikevaihto jää alla säädetyn. Jos lähtee sille linjalle, että perustaa toiminimen, niin silloin voi kikkailla alvittomana, mutta sitten täytyy itse hoitaa (tai hoidattaa tilitoimistolla) kaikki paperityö, joka näissä pienimuotoisissa ja satunnaisissa hommissa on vain rasite. 

Yksityishenkilöt maksavat tuotteesta tai palvelusta alvillisen hinnan (aivan kuin ostaisi maitopurkin), ja yrityksethän saavat vähentää ALV:n. Ja esim. minun tapauksessani lähes kaikki yritykset, joille teen töitä, suorastaan vaativat, että olen ALV-rekisteröity.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista. Vielä kysymys päivärahoista: Jos päätöiminen työ (ja asunto) on Vantaalla, ja lähden tekemään tätä sivutoimea esim. Oulun lentoasemalta sijaitsevalta työnantajalta/lentokoneella eikö päivärahan maksu tulisi alkaa (ja loppua) kotiovella Vantaalla vs Oulusta jossa tämä työnantajan päämaja sijaitsee? Vai miten päivärahat yleensä menevät tällaisessa tapauksessa (saako ollenkaan)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään