Veli-Martti Koivunen

Venäläinen Vappupähkinä

11 viestiä aiheessa

Näin Vapun kunniaksi ja vapaapäivän ratoksi laitan arvon ilmailutietäjien selvitettäväksi, että mikähän neuvostoliittolainen ilmailun kulkuneuvo voisi sisältää moisen kompassin? Itse en ole ko. tyyppiä aeimmin nähnyt.

 

Tarina kertoo mittarin pelastetun velivenäläisen koneesta, joka omasta tahi toisen avustamana teki laskeutumisen itärajalla jonnekin metsän siimekseen talvi- tai jatkosodassa.

 

On mielenkiintoista havaita että kompassin liikkuvassa ulkokehässä on länsimaiset kirjaimet. Toisaalta kompassista en ole löytänyt valmistajan nimeä tms. joka kyllä on saksalaisissa ja amerikkalaisissa valmisteissa. Valitettavasti en saanut kompassin nesteentäyttöruuvia auki, jolloin olisin voinut todeta onko sisältö mahdollisesti Vodkaa, näin isäntämaa ainakin varmistuisi. Mittarin takaa näkyy kyrillinen kirjain ja numerosarja.

 

Luon hiljaisen toiveen itämaisen ilmailun asiantuntijaan C-F G:iin josko hän innostuisi ja selvittäisi mittarin ympärillä oleen koneen tyypin, jos pähkinä osoittautuu valuraudaksi muille asiantuntijoille.

 

Mukavaa Vappua kaikille!

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pähkinä on osoittautunut nimensä mukaisesti kovaksi purtavaksi. Olisin kyllä kovin halukas saamaan selville minkä koneen paneelissa kompassi on ollut kiinni. Välillä tuntuu siltä, että se on varmaan ollut sukellusveneessä, kun vain hiljaisuus seuraa kyselijää.

 

Laitoin kyselyn eräälle englannin kieliselle *.ru sivustolle jossa paikalliset ovat saaneet katsoa samoja kuvia, mutta vaikeneminen jatkuu vieraalla kielellä.

 

Jos joku on niin aktiivinen, että jollakin toisella vastaavalla sivustolla kuin FF, niin saa minun luvalla laittaa kuvat liikenteeseen kyselyineen. Tai tietää osoitteita mistä tutkia. Eiköhän kääntäjäkin sitten jostain löydy.

 

 

Tämä ao. kohtilentolaitteeseen RPK-2 kuuluva  mittari on siitä mukava kun siinä on suomennos mukana  :D

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tässä on yritetty, pelkästään kuukkelilla on 386000 kuvaa katseltavana ohjaamoaiheisena, yritän kaikkeni. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naapurin purjelentäjät ei tienneet, vaan arvuuttelivat Airacobraa, Mitchellia, jopa Spitfireä. Mutta ei kai sellaisia Suomen rintamalla lentänyt? Jos kerran saa laittaa kuvat niin, voisin kokeilla REAA foorumia, sielllä on joitakin, jotka rakentelevat uudelleen sodanaikaisia venäläisiä koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kuulostaa hyvältä, tätä menoa arvoitus ratkeaa kyllä nopsaan.

 

Sen verran täytyy todeta, että kyllähän tuo purjelentäjien kauppaama paketti on täysin mahdollinen sillä ässämme pudottivat noista ko. Lend-Lease koneista hyviä näytteitä pitkin Karjalaa. Mutta niiden mittarit ovat kyllä minunkin kirjastosta todettavissa. Mutta esimerkiksi Li-2 eli Douglas DC-3:n lisenssiversio Neuvostoliitossa voisi olla hyvinkin etsimämme mittarin tyyssija. Ohjaamokuvastahan se selviäsi kun sellaisen löytää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kuulostaa hyvältä, tätä menoa arvoitus ratkeaa kyllä nopsaan.

 

Sen verran täytyy todeta, että kyllähän tuo purjelentäjien kauppaama paketti on täysin mahdollinen sillä ässämme pudottivat noista ko. Lend-Lease koneista hyviä näytteitä pitkin Karjalaa. Mutta niiden mittarit ovat kyllä minunkin kirjastosta todettavissa. Mutta esimerkiksi Li-2 eli Douglas DC-3:n lisenssiversio Neuvostoliitossa voisi olla hyvinkin etsimämme mittarin tyyssija. Ohjaamokuvastahan se selviäsi kun sellaisen löytää...

 

Liekö olemassa muita vihjeitä koneesta tai ohjaajasta? Oliko yksitaso, kaksitaso, oliko se pommituslennolla, vaiko hävittäjä vai mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kompassin historiasta en tiedä muuta kun, että löytäjä on vaihtanut sen toisen kanssa rannekelloon ja sieltä tullut aikanaan uuden omistajansa kanssa kotirintamalle. Ei täällä tiedolla pitkälle pötkitä.

 

Hauska tarina sinänsä, mitä hän sitten onkin ajatellutkin tehdä kompassilla, on kuitenkin ollut sotatantereelta jotain kotoväelle näytettävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens!

 

Taannoin (5/2010) kyselin ao. mittarille sopivaa ohjaamoa. Sain hankittua nipun MV-valokuvia sodanaikaisista ohjaamoista, joista yhden ohjaamokuvasta löytyi sopiva ehdokas mittarin sijoituspaikaksi. Toivottavasti näin saatiin yksi mieltä askarruttanut kysymys mielestä.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä kuvasta voi mielestäni hyvin päätellä, että samantyyppisestä kompassista on kyse. Kuvan takana oli merkintä I-153 eli Tsaikka. Minulta ei löytynyt referenssiä konetyypin varmistamiseksi, mutta eiköhän sekin tieto tältä foorumilta helposti löydy.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tähän vielä kaveriksi I-16 painemittari. Jos en nyt väärin muista tämä on laskutelineiden ilmanpainejärjestelmän määrää ilmaiseva mittari.  Tiedon saa korjata, se olisi lähes suotavaa.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mukavaa joulunaikaa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaas ketjun jatkoksi toinen samanlainen pähkinä. Onko kellään mitään hajua allaolevan Georgiasta mukaan tarttuneen korkeusmittarin alkuperästä?

 

Ilmeisesti 1948 valmistusvuosi ja veikkaisin venäläiseen kalustoon kuuluvaksi.

 

mittari_edesta.jpg

mittari_takaa.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään