Mikko Maliniemi

Finnairin MD-11 hätälaskuun Kuopioon

69 viestiä aiheessa

Löytyyhän noita savutapauksia md11 historiasta enemmänkin,selailin hieman arkistoja ja:

-1995 june:While crew of a Chinese airline was preparing to start engines,they noticed smoke from the elecrical and electronical bay(E/F) that is below the cockpit in the MD11.

-1998 september 2,Swissair flight 111 plunged into Atlantic Ocean, after pilots reported smoke in the cockpit

-1998 october 8, the crew of Delta Airlines MD-11, detected an electical odor in the cockpit, while climbing to FL350 out of Manchester,England

-1998 november 27, Swissair MD-11 expericend smoke in the cockpit upon climbout from Singapore.

-1999,january 31, American Airlines Md-11 made emercency landing at the seattle-tacoma int. airport,after discovering smoke in the cabin.

 

Ja nämä savutapaukset eivät ole olleet mitään ruoan hajuja tai muita yleisiä selityksiä,vaan kun lukee raportit läpi niin pistää kyllä miettimään...

 

Tässä vain vuoteen 1999 asti,lisää tietoa MD-11 ongelmista:www.airlinesafety.com/faq/faq9.htm.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vain vuoteen 1999 asti,lisää tietoa MD-11 ongelmista:www.airlinesafety.com/faq/faq9.htm.

 

Ei millään pahalla, mutta tuon sivun teksti ei kyllä ole puolueettomuutta nähnytkään. "In my view, the DC-10 is one of the worst designed airplanes to ever come down the pike and the MD-11 is not much better." Joopa joo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11:sta APU:ssa oli alkujaan tyyppivikana se, että se veti öljyä joka oli päässyt valumaan suojapeltien päälle sisäänsä. Tämä ongelma aiheutti useamman savun haju tapuksen muistaakseni Finnairillakin. Ongelma poistui kun suojapellin jäykisteiden väliin niitattiin poikittainen levy estämään öljyn valumista.

Juha.

 

Olenko muuten koukussa fsnordickiin? Tässä minä kirjoitteln tänne kello 05.45 ennen töihin lähtöä ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään klo 14.25 kun Pekingin kone laskeutui EFHK:lle niin se pysähtyi portin 30 tienoille johon se sitten jäikin. Pari kenttävirkailijaa tutki laskutelineitä ja lopulta vetoauto tuli ja vei koneen putkelle. Moottorit siis sammutettiin. ??? Mitähän lie tekivät.

 

Hard landing. Finnairin lentäjät tuppaavat rysäyttämään MD-11:n kiitorataan, kun taas esim. Deltalla sillä tullaan hyvin pehmeästi alas. Ehkä sen takia ???

 

Mutta hyvin toimittu Kuopion tapauksessa. Kaikki viihdejärjestelmät suljettiin heti ja emot juoksivat konetta ympäri vaahtosammuttimien kanssa. Kuullostaa, että ohjaamossa muisteltiin Swissairin tilannetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hard landing. Finnairin lentäjät tuppaavat rysäyttämään MD-11:n kiitorataan, kun taas esim. Deltalla sillä tullaan hyvin pehmeästi alas. Ehkä sen takia ???

 

Opetetaanko Finnairin MD-11 tyyppikoulutuksessa sitten nimenomaan tuomaan kone rysäyksellä maahan? Mikä mahtaa olla syy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voe pojjaat.. Kyllä Finskin jannujen rataan tuomiset on ihan überkamaa. Finnairhan sai aikoinaan Caravelle-aikana maineen erikoisen pehmeiden laskujen firmana, jossa pilotit osaavat todella hommansa.. Loppupeleissä legenda syntyi varmasti osin Caravellen laskutelineen ansiosta, jossa oli tuohon maailmanaikaan erikoisen hyvä rakenne..

Ohjeistuksenahan on periaatteessa nykyään, että "liian" pehmeitä laskuja ei saa tehdä- etenkään sateisella ilmalla. Erästä MD80-perämiestä siteeratakseni: "Kyllä se pitää tuoda rataan niin että tuntuu, siinä se on kuin läjä paskaa junttilan tuvan seinässä, eikä se siitä mihinkään enää lähde!" 8)

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjeistuksenahan on periaatteessa nykyään, että "liian" pehmeitä laskuja ei saa tehdä- etenkään sateisella ilmalla. Erästä MD80-perämiestä siteeratakseni: "Kyllä se pitää tuoda rataan niin että tuntuu, siinä se on kuin läjä paskaa junttilan tuvan seinässä, eikä se siitä mihinkään enää lähde!" 8)

Ja varmaan syystäkin... Ei oo todennäköisesti kivaa jos tekee liian pehmeän laskun ja kone "luulee" että ollaan vielä ilmassa(niinkuin siinä eräässä Lufthansan bussiturmassa kävi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hard landing. Finnairin lentäjät tuppaavat rysäyttämään MD-11:n kiitorataan, kun taas esim. Deltalla sillä tullaan hyvin pehmeästi alas. Ehkä sen takia ???

Eikös Liskon Anssi tuolla aiemmin sanonut että ne pitää vedellä portille 33 eivätkä saa mennä sinne itsekseen... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varmaan syystäkin... Ei oo todennäköisesti kivaa jos tekee liian pehmeän laskun ja kone "luulee" että ollaan vielä ilmassa(niinkuin siinä eräässä Lufthansan bussiturmassa kävi).

 

No pitää lentää semmosilla koneilla mitkä ei itse "luule" liikoja... 8)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös kukaan että mikä siinä oli loppujenlopuksi ollu?

 

Näin kertoo STT:

 

Torstaina Kuopioon hätälaskun tehneen Finnairin Boeing MD-11 koneen vika oli tuuletusjärjestelmässä. Yhden puhaltimen laakeri oli vaurioitunut, minkä vuoksi se hankasi ja aiheutti savun hajun, joka levisi koneeseen.

Kone jatkoi matkaansa Bangkokiin heti perjantaiaamuna. Enempiä jälkiselvityksiä ei enää tehdä, koska vika on selvitetty, kertoo Finnairin tiedotuspäällikkö Usko Määttä.

Koneen vajaat 200 matkustajaa, joiden piti torstaina jatkaa matkaansa saman tien, majoitettiin yöksi Helsinkiin ja Vantaalle. He pääsivät jatkamaan kohteisiinsa perjantaiaamuna.

Määtän mukaan erityisjärjestelyjen kustannuksia ei ole laskettu, mutta ne tulivat Finnairille kalliiksi. Majoituskulujen vuoksi matkustajat piti kuljettaa Kuopiosta Helsinkiin, ja hätälaskukoneen tilalle piti löytää uusi kone torstain Helsinki–Osaka-välille.

Perjantaiaamun jälkeen Finnairin aikataulut ja järjestelyt palasivat normaaleiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti Onlinen jutussa muuan matkustaja kertoo, että "Kyllä matkustamossa jonkin verran savun hajua tuntui, mutta ei niin paljon, että se olisi minua häirinnyt.". 8)

 

Aika viileä suhtautuminen. Hän ei taida ainakaan lentopelosta kärsiä... ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hard landing. Finnairin lentäjät tuppaavat rysäyttämään MD-11:n kiitorataan, kun taas esim. Deltalla sillä tullaan hyvin pehmeästi alas. Ehkä sen takia ???

 

Faktatietoa sen verta että telineitä ei tarkasteltu sen kummemmin, maahenkilöstö tais vaan normaalitsekkejään siinä tehdä pushbacktraktoria odotellessa. Ja siis tunnettuhan tosiasia on myös se, että rapakon tuolla puolen lentäjiä nimenomaan koulutetaan tekemään ns. hard landingsejä, jotta kone saadaan varmasti rataan => spoilerit ja reverssit toimivat.

 

Kuulemma eurooppalaiset kuskit kuitenkin pyrkivät silti hieman säälimään matkustajia ja koneitaan, ja siihen heitä koulutetaankin... Eli ei ole mitenkään Finnairin lentäjien tapaista tehdä tarpeettoman kovia laskuja. Tottakai jos on liukas/lyhyt baana niin kone on pakko tuoda kovaa rataan eikä ottaa riskiä hyllylle jäämisestä. Niinkun Juuso jo mainitsikin, niin ainakin ennen vanhaan (ja mielestäni kyllä vieläkin) Finnairin lentäjät ovat varsin tunnettuja näteistä laskuistaan. Ainakin Alitalian laskuihin verrattuina Finnairin koneissa kosketusta ei edes huomaa! ;D

 

Mutta siis fakta on se että kyseinen "tutkiskelu" ei tosiaan johtunut kovasta laskusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opetetaanko Finnairin MD-11 tyyppikoulutuksessa sitten nimenomaan tuomaan kone rysäyksellä maahan? Mikä mahtaa olla syy?

 

Kuten Kimillekin jo vastasin, näin ei ole. Kyllä siitä lähdetään että kone täytyy pystyä rullaamaan vielä portille laskun jälkeen. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erästä MD80-perämiestä siteeratakseni: "Kyllä se pitää tuoda rataan niin että tuntuu, siinä se on kuin läjä paskaa junttilan tuvan seinässä, eikä se siitä mihinkään enää lähde!" 8)

 

-J

Asia on juuri noin. On yleinen harhaluulo että tuo pehmeä lasku on yhtäkuin turvallinen lasku. Lentävällä henkilökunnalla on tarkoitus saada kone pysähtymään ennen kiitotien päätä tai pitää huolta ettei mennä reunasta ulos. Jos kiitotie on liukas, lyhyt, myötätuulta yms. on kipparin (perämiehen) viisainta tuoda kone alas juuri siihen mihin on tarkoitus eikä herkutella pehmeätä laskua. Kiitotiepituudesta on jokainen metri "menetetty" ennenkuin pyörät on maassa. Tuolla Kuopiossa rata on 2800m kun taas Hesassa 04-22 (se vanhempi) on 3440m. Joten jos seuraavan kerran olette koneen kyydissä joka tekee kovan laskun ja varsinkin ulkona on huono keli, lyhyt rata yms. voitte todeta: "kaveri teki rurvallisen laskun" oli hän sitten Finskin, Alitalian tai jonkun VinkuIntialaisen yhtiön kuski..

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites se menikään. Ihminen joka on joutunut matkustajakoneella jonkinlaiseen incidenttiin niin joutuu seuraavan kerran vastaavaan tilanteeseen todennäköisesti 28000 vuoden kuluttua...

 

Minullapa sitä ei ole siis enää liikennekoneessa huolen häivää ;D (sen Brasilian MD11 uloslaskun jälkeen).

 

TLiHel - Sin - Mel Syd - Cns - Hkg - Hel maaliskuussa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Asia on juuri noin. On yleinen harhaluulo että tuo pehmeä lasku on yhtäkuin turvallinen lasku. Lentävällä henkilökunnalla on tarkoitus saada kone pysähtymään ennen kiitotien päätä tai pitää huolta ettei mennä reunasta ulos.

 

Kertokaas gurut kuinka liikennekoneen "pomppuherkkyys" eroaa pienkoneista? Minulle on opetettu että pompun välttämiseksi laskussa konetta pidetään ilmassa kunnes nopeus ei enää riitä ilmassapysymiseen. Tämä siis pikkukoneessa. Sallivatko nuo auto-spoilerit ja lift-dumpperit sen että konetta istutetaan kenttään isollakin "ylinopeudella" pienkoneeseen verrattuna? Tarkoitan siis suhteessa sakkausnopeuteen.

//Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä eräs esimerkki spoilerien käytön (käyttämättömyyden) merkityksestä:

katso varsinkin 3.1 kohta 19. ja kuinkas sitten kävikään kun vielä oli 2km:n paana, kosketus vähän myöhästyi ja oli muutakin pikku sähellystä: kohta 21. jne.

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/eayk03.pdf

Markku

P.s pienkoneella ei rata lopu tavallisesti kesken vaikka vähän herkuttelee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään