Elina Lindholm

HEL-OSL-HEL Matkakertomus (33 kuvaa)

23 viestiä aiheessa

Hei til alle! Tuli tehtyä päiväreissu Osloon (tai oikeastaan Gardermoeniin) Norwegianin siivin. Kampanjahintaiset menopaluuliput maksoivat 7,30€ sisältäen luottokorttimaksun.  :thmbup: Perillä oli tarkoitus tutustua norjalaiseen ilmailuhistoriaan.  :)

 

LN-KKU portilla 26. Helsinki-Vantaalla satoi räntää.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laskussa kiitotielle 01R, lumipyryssä...

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen kohde oli SAS-museo kentän länsilaidalla, GA-terminaalin vieressä.

Museossa ei ole näytillä lentokoneita, vaan kaikennäköistä esineistöä SAS:n historian varrelta. Esillä on mm. runsaasti pienoismalleja. Museota ylläpitää joukko SAS:n eläkeläisiä. He olivat erittäin ystävällisiä ja vastaanotto olikin oikein lämmin.  :) Museo on avoinna tiistaisin ja sunnuntaisin. Lisätietoa: http://www.sasmuseet.net/index_en.html

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 2005  Boeing 737 LN-BRQ törmäsi lintuihin.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

SAS:lla on ollut monia eri konetyyppejä käytössä. Tässä vähän harvinaisempi, Convair Coronado.

[ attachment removed / expired ]

 

Vickers Viscount

[ attachment removed / expired ]

 

Museon katolla on näköalatorni, josta voi spottailla koneita. Sää ei tällä kertaa suosinut, lunta satoi vaakasuoraan. Sään salliessa tornista on näkymä kiitotielle 01L/19R. Tornista näkee myös GA-terminaalin platan.

 

Tässä West Air Europen kaksi ATP-rahtikonetta lumituiskussa.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraava kohde oli Forsvarets Flysamling, eli Norjan Ilmavoimien lentokonekokoelma lähellä SAS-museota. Museossa on mielenkiintoisia koneita ja runsaasti tilaa; koneiden ympärillä mahtuu hyvin kävelemään. Kuvausolosuhteet on melko haastavat, vastavaloa tuntuu olevan tarjolla vähän joka suunnasta isojen lasi-ikkunoiden takia. Museon kotisivut: http://www.flysamlingen.museum.no/

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pihalla tulijaa tervehtii Sabre

[ attachment removed / expired ]

 

C-47A

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hercules

[ attachment removed / expired ]

 

Twin Otter

[ attachment removed / expired ]

 

Super Cub

[ attachment removed / expired ]

 

Junkers Ju 52

[ attachment removed / expired ]

 

Heinkel He 111P

[ attachment removed / expired ]

 

Interstate S.1A Cadet

[ attachment removed / expired ]

 

Illaksi kotiin vei LN-DYA, kolmisen varttia myöhässä.

[ attachment removed / expired ]

 

Boordatessa ehti vähän kuvailla. OSL on suhteellisen Airbus-vapaata vyöhykettä.  :thmbup: Tai niin kuin eräs spotteri asian ilmaisi, "Boeing field".  :)

 

Norwegian ja SAS ovat kentän pääkäyttäjiä. Tässä LN-KKG.

[ attachment removed / expired ]

 

LN-KHB viereisellä portilla

[ attachment removed / expired ]

 

LN-NOQ

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

SAS-museet kentältä päin nähtynä

[ attachment removed / expired ]

 

Nousussa 01 leftiltä

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestytään EFHK:ta. Kotibongareille Leppävaaran seutuja.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Lasku kiitotielle 04L.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Takk og farvel!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas hieno ja monipuolinen kuvamateriali tässä jutussa :thmbup: Kyllä naisväkikin osaa 8)

 

 

Aivan sama mieltä mä olen! :thmbup: 8)

Kun vain sää olisi vielä paremmin..... ;)

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JU-52 ja HE-111 olis kiva käydä katsomassa, oliko siellä muita WW2 koneita? Mukava kertomus. Tyylikkäitä nuo Norvegianin koneiden peräsimiin maalatut norjalaisten kuvat.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gardermoenin ilmailumuseo on hieno paikka, tuli siellä käytyä muutama vuosi sitten. WWII-kalustoa oli silloin mutta Herculesta ei. Oli ainakin tiedustelu-Spit, Lockheed Lodestar, Ju-88-raatoja esillä ja työn alla, Northrop joku vesitaso ainoa jäljellä oleva. Myös varhaista ja tuoreempaa suihkukonekalustoa, Sabrea useampi, Thunderjet, Starfigter, F-5. Paikallisten mukaan suuri osa koneista on tuotu paikalle lentämällä, ja koneita pääsi myös katsomaan ja koskemaankin. Starfighteriin pääsi istumaan kylmät. Käymsen arvoinen paikka.

 

Lisäys: Eräs helikopteri oli varsin mielenkiintoinen: ohjaus oli toteutettu siivekkeillä roottorin lavoissa. Kjeller PK X-1.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aivan sama mieltä mä olen! :thmbup: 8)

Kun vain sää olisi vielä paremmin..... ;)

Chris

 

Kerran olen eläissäni ollu Norjassa niin, ettei siellä ole satanut vettä. On se semmonen maa se...

 

:laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei til alle! Tuli tehtyä päiväreissu Osloon (tai oikeastaan Gardermoeniin) Norwegianin siivin. Kampanjahintaiset menopaluuliput maksoivat 7,30€ sisältäen luottokorttimaksun.  :thmbup:

 

Hieno setti! Mistä ja miten noin järjettömän edullisia lippuja saa bongattua?

 

PR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

muistatko/onko haisuakaan mikä tarina tuon 4 hengen makuupussin takana piilee?

SAS teki historiaa napalennoilla, siis ilmeisesti "polarpukujen" äiti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

muistatko/onko haisuakaan mikä tarina tuon 4 hengen makuupussin takana piilee?

 

SAS oli pioneeriyhtiö reittilentämisessä napa-alueen yli. Muistaakseni kaikki tuolla kuvassa olevalla seinällä olevat esineet liittyvät pelastautumiseen ja selviämiseen napa-alueella. SAS julkaksi jopa englanninkielisiä napa-alueen "selviytymisoppaita" 1950-luvulla.

 

Joku irvileuka voisi tietysti päätellä, että ko. makuupussi liittyy SAS.n taloudelliseen ahdinkoon ja stuerttien yöpymiskustannukisen leikkauksiin  ;)

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JU-52 ja HE-111 olis kiva käydä katsomassa, oliko siellä muita WW2 koneita? Mukava kertomus. Tyylikkäitä nuo Norvegianin koneiden peräsimiin maalatut norjalaisten kuvat.

 

Kai

 

Kimmo ehtikin tähän jo vastailla. Tässä vielä museon koneet listattuna: http://www.flysamlingen.museum.no/index.php/om_flysamlingen/flytyper Lista tosin ei ole ihan ajantasalla, sillä esim. Herculesta ei siinä mainita. Ja itseasiassa Spittejä taisi olla kaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti! Mistä ja miten noin järjettömän edullisia lippuja saa bongattua?

 

PR

 

 

Norwegianilla oli Helsingin-reitin avajaistarjouksena 1€ yhdensuuntaiset lennot Osloon ja Tukholmaan. Päälle tuli ainoastaan luottokorttiveloitus 5€. Normaalisti lippujen hinnat taitavat olla 29€ / suunta, eli ei sekään paha hinta ole.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos upeasta matkakertomuksesta! Tyttärenpoikani, Henri 13v, löysi tämän viestiketjun, ja halusi samanlaisen "roundtripin". Nyt olemme kesäkuussa sitten menossa, Norwegianin liput varattu. Ei tosin enää yhtä edullisesti, mutta kuitenkin. Kahdelta aikuiselta, luottokortilla maksettuna, ja paikat varattuina mennentullen, tuli hintaa noin 150 euroa, tiistaipäivänä. Pieni yllätys oli, että paikkojen varaaminen maksoi 8 euroa/paikka/legi. No, eihän tuo mitään, meneehän hyvään tarkoitukseen = nuorelle hyvä mieli!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva että tykkäsitte kertomuksesta!  :)

 

Juu, paikkojen varaaminen etukäteen on melko tyyristä suhteutettuna lentolipun kokonaishintaan. Itse en varannut etukäteen, mutta kävi hyvä tuuri, sillä sain mennen tullen ikkunapaikat. Tietty jos ehdottomasti haluaa tietyn paikan, niin kannattaa toki pelata varman päälle.

 

Mukavaa reissua teille!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, reissu tuli tehtyä viime tiistaina (15.6.2010). Mukavaa kaikin puolin. Ainoa ongelma oli päästä ensin SAS-museolle. Museon sivuilla oli tieto, että kävellen, 15 min. Kyselin monilta, mutta kukaan ei oikein osannut neuvoa. Tiedossa oli, että bussilla 855 pääsisi. Kun se tuli, niin se oli menossa väärään suuntaan, eikä kukaan neuvonut, mistä se oikeaan suuntaan menevä bussi kulkee. Siispä: Taksiin. se maksoi kyllä 259 NKr, mutta päästiin perille. Museo oli kentän toisella puolella; 15 min kävellen olisi pitänyt kävellä suoraan baanan yli. No, muuten kaikki meni hyvin; saimme mahtavan opastuksen museolla, ja kyydinkin vielä ilmapuolustusmuseolle. Nähtävää oli runsaasti molemmissa paikoissa, eikä aikaa ollut yhtään liikaa yhden päivän reissuksi. Ilmapuolustusmuseon vieressä olevalta hotellilta (Best Western) oli shuttle-bussi takaisin kentälle (hotellin seinässä oli automaatti, josta sai lipun muovirahalla; 60 NKr). Mielenkiintoinen reissu kaikin puolin. Norwegianin koneet kulkivat ihan aikataulussa, ja nahkatuoleissa oli hyvä istua, polvitilaakin oli pari tuumaa 180-senttiselle. Kiitos vaan Elinalle kivasta vinkistä! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, reissu tuli tehtyä viime tiistaina (15.6.2010). Mukavaa kaikin puolin. Ainoa ongelma oli päästä ensin SAS-museolle. Museon sivuilla oli tieto, että kävellen, 15 min. Kyselin monilta, mutta kukaan ei oikein osannut neuvoa. Tiedossa oli, että bussilla 855 pääsisi. Kun se tuli, niin se oli menossa väärään suuntaan, eikä kukaan neuvonut, mistä se oikeaan suuntaan menevä bussi kulkee. Siispä: Taksiin. se maksoi kyllä 259 NKr, mutta päästiin perille. Museo oli kentän toisella puolella; 15 min kävellen olisi pitänyt kävellä suoraan baanan yli. No, muuten kaikki meni hyvin; saimme mahtavan opastuksen museolla, ja kyydinkin vielä ilmapuolustusmuseolle. Nähtävää oli runsaasti molemmissa paikoissa, eikä aikaa ollut yhtään liikaa yhden päivän reissuksi. Ilmapuolustusmuseon vieressä olevalta hotellilta (Best Western) oli shuttle-bussi takaisin kentälle (hotellin seinässä oli automaatti, josta sai lipun muovirahalla; 60 NKr). Mielenkiintoinen reissu kaikin puolin. Norwegianin koneet kulkivat ihan aikataulussa, ja nahkatuoleissa oli hyvä istua, polvitilaakin oli pari tuumaa 180-senttiselle. Kiitos vaan Elinalle kivasta vinkistä! :thmbup:

 

Kiva että reissu meni mukavasti! Mistä yrititte nousta bussiin? Bussilla 855 on nimittäin oma pysäkki, B18, terminaalin bussitasolla. Bussissa on pysäkkinäyttö, ja museon pysäkki on nimellä "SAS-museet". Kävelymatka terminaalilta museolle ei todellakaan ole, eikä ko. matkaa edes voisi kävellä, sillä kenttää kiertävällä tiellä ei ole jalkakäytävää / pyörätietä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritimme siihen vikasuuntaan kulkevaan bussiin arrival-tasolla, bussialueella, kauimpana oikealla olevalla pysäkillä, jossa oli myös 855:n aikataulu. Se ajeli arkisin kerran tunnissa. Olimme odotelleen sitä "väärää bussia" puolisen tuntia. Aika oli kuitenkin hupaa, joten taksi tuli mieleen. Muoviraha kelpasi siihenkin. Pieniä ylimääräisiä kuluja tuppaa välillä syntymään, ei siinä mitään. Tärkeintähän on kuitenkin hyvä mieli ja tavotteiden saavuttaminen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla