Guest mineman65

Adressi Ilmavoimien hakaristin palauttamiseksi

33 viestiä aiheessa

Hyvä Jori Samonen.

 

Oletko ajatellut seuraavia asioita. Jos ilmavoimat laittaa esim hornetin tai vaikkapa casan kylkeen hakaristin niin miltä se näyttää ulkomaalaisten silmissä? Hakaristillä kun on tunnetusti tiettyjä painoarvoja euroopassa.  On totta, että suomalaisella hakaristillä ja natsien hakaristillä oli pieniä eroja, mutta oletko kuullut siitä, että tämä kuuluisa kreivi oli tekemisissä natsien kanssa.

 

Ohessa on pikkaisen tekstiä wikistä:

Hän, kuten myös veljensä Clarence, oli 1930- ja 1940-luvulla aktiivi Ruotsin natsipiireissä. Hän perusti Nationalsocialistiska Blocket -järjestön. Saksaan suvulla oli toinenkin, läheisempi yhteys: Ruotsissa 1920 ammattilentäjänä toiminut Hermann Göring avioitui vuonna 1923 (toisissa lähteissä helmikuussa 1922) Karin Kantzowin kanssa. Karin Kantzowin sisar oli naimisissa Eric von Rosenin kanssa

 

Ja wikin osoite olis: http://fi.wikipedia.org/wiki/Eric_von_Rosen

 

Tästä aiheesta käytiin pitkä keskustelu Kokoomusnuorten liittokokouksessa Kuopiossa viime marraskuussa(puheenvuoroja tais olla lähestulkoon 70kpl) ja hakaristin kannattajat käyttivät argumentteina mm sitä, että veteraanit arvostavat, ilmavoimat haluaa tätä jne jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Jori Samonen.

 

Oletko ajatellut seuraavia asioita. Jos ilmavoimat laittaa esim hornetin tai vaikkapa casan kylkeen hakaristin niin miltä se näyttää ulkomaalaisten silmissä? Hakaristillä kun on tunnetusti tiettyjä painoarvoja euroopassa.  On totta, että suomalaisella hakaristillä ja natsien hakaristillä oli pieniä eroja, mutta oletko kuullut siitä, että tämä kuuluisa kreivi oli tekemisissä natsien kanssa.

 

Suomen Ilmavoimien ei minun mielestäni tarvitse välittää siitä miltä meidän tunnuksemme "näyttää" muiden silmissä. Niin kauan kun Suomi on liittoutumaton ei muiden sanan tulisi tässä asiassa painaa. Jos Natoon liitytään ja muut maat vaativat tunnusten vaihtamista, niin se on sitten neuvoteltava. Saksan käyttämällä hakaristillä toki on huono maine, mutta niinkuin itsekin totesit, ne ovat erilaiset ja Suomen Ilmavoimien hakaristi ei edusta natsiajattelua.

 

Eric von Rosen on toki voinut olla natsimielinen 30- ja 40-luvulla (ja se oli hyvin yleistä Ruotsissa), mutta tuon sinisen hakaristin hän maalautti Suomelle lahjoitettuun koneeseen 1918, jolloin natseista ei vielä tiedetty mitään. Suomessa tunnuksesta pidettiin ja se otettiin viralliseen käyttöön. Ja tuo tunnus on edelleen käytössä Ilmavoimien joukko-osastolipuissa.

 

Voisin vielä ottaa esimerkin naapurimaastamme, Venäjän ilmavoimat kantavat edelleen ylpeänä punaista tähteä, mikä oli kommunistisen Neuvostoliiton ilmavoimien tunnus. 30- ja 40-luvun Neuvostoliitolla on aivan yhtä synkkä ellei synkempi historia kuin Saksalla, vainojen uhreja oli miljoonia. Eikä se että tuon maan tunnusta vielä käytetään näytä mitään närää herättävän.

 

Sininen hakaristi oli koneidemme tunnuksena sotien aikana, tunnuksena josta voi olla ylpeä Ilmavoimien loistavien saavutusten ansiosta. Minä en häpeä tuota tunnusta, olen siitä ylpeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Natsi se olin minäkin koulupoikana. Oli sotaharjoitukset Suomenlinnassa ja tervehdettiin nostamalla käsi yläviistoon :thmbup:. Kommaria minusta ei tullut ei millään vaikka teiniliitto tosissaan yritti.  Ilmavoimien hakaristitunnus oli hieno, mutta se on ollutta ja mennyttä. Kunniamerkeissä ja joukkoosastojen lipuissa hakaristi on ihan asiaa. Pistän nimeni mukaan mielipiteenvapauden ja kannatuksen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Natsi se olin minäkin koulupoikana. Oli sotaharjoitukset Suomenlinnassa ja tervehdettiin nostamalla käsi yläviistoon :thmbup:. Kommaria minusta ei tullut ei millään vaikka teiniliitto tosissaan yritti.  Ilmavoimien hakaristitunnus oli hieno, mutta se on ollutta ja mennyttä. Kunniamerkeissä ja joukkoosastojen lipuissa hakaristi on ihan asiaa. Pistän nimeni mukaan mielipiteenvapauden ja kannatuksen vuoksi.

 

Historian kannalta sininen hakaristi on ihan paikallaan, mutta tämän päivän lentokoneisiin sitä ei silti pidä laittaa. Valitettavasti se on natsien takia saanut sellaisen maineen, jota ei muutamassa sadassa vuodessa pyyhitä pois. Toisin puolin sana kommunismi on olemassa olleiden/olevien hirmuhallitusten takia saanut maineen, joka ei hetkessä pyyhkiydy mielistä. Eri meiltä olen siitä, että hakaristitunnusten salliminen olisi osa mielipiteen vapautta. Emmehän salli esimerkiksi pedofiiliaakaan sen nimissä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakaristin huono maine pyyhkiytyy pois kaikkein nopeimmin ja luontevimmin juuri sillä, että se otetaan aktiiviseen hyvämaineiseen käyttöön. Jos haluaa olla oikein ilkeän tehokas tässä, siitä tehdään sellaisen ideologian tai ryhmän tunnus, jota natsimieliset eivät voi sietää ;)

 

Ilmavoimien konetunnuksen muutos olisi sikäli sopivan näyttävä veto. Tunnushan tosiaan on säilynyt Ilmavoimain käytössä ja toistuvasti sinisen väen edustajat saavat briiffata ulkomaisia vieraita sen taustoista. En oikein usko, että Ilmavoimat itse kokee suurta tarvetta luopua nykyisestä kokarditunnuksestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Historian kannalta sininen hakaristi on ihan paikallaan, mutta tämän päivän lentokoneisiin sitä ei silti pidä laittaa. Valitettavasti se on natsien takia saanut sellaisen maineen, jota ei muutamassa sadassa vuodessa pyyhitä pois. Toisin puolin sana kommunismi on olemassa olleiden/olevien hirmuhallitusten takia saanut maineen, joka ei hetkessä pyyhkiydy mielistä. Eri meiltä olen siitä, että hakaristitunnusten salliminen olisi osa mielipiteen vapautta. Emmehän salli esimerkiksi pedofiiliaakaan sen nimissä.

 

En aivan ymmärrä miksi Ilmavoimien sinistä hakaristiä vertaat pedofiileihin.  Hakaristitunnusta ei tarvitse sallia, se on ollut sallittu koko ajan. Se esiintyy mm. Tasavallan Presidentin lipussa sekä Ilmavoimien joukko-osastojen lipuissa. Sen lisäksi näitä (onnen) symboleja löytyy hieman erilaisina versioina ympäri maailmaa. Minun mielestäni tämän Ilmavoimien tunnuksen alla ei ole tehty mitään sellaista, mitä tulisi anteeksi pyydellä tai hävetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenen toimivaltaan tunnuksesta päättäminen kuuluu? Päättäisikö asiasta ilmavoimien- tai puolustusvoimien komentaja, sotavoimien ylipäällikkö, valtioneuvosto, puolustusministeri vai eduskunta?

 

topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimiemme hakaristitunnus on hieno, perinteikäs, kunniakas ja puhdas. Käytän itse arvokkaissa tilaisuuksissa Ilmavoimien Upseeriyhdistyksen hopeisia kalvosinnappeja, joissa on vanha lentomerkki emaljoituna ja täysin alkuperäisen näköisenä. Kuitenkin esitys hakaristin uudelleen käyttöönottamisesta, olkoon se sitten vakavassa mielessä tehty, provokaatio tai joku muu vastaava, on ongelmallinen ja monellakin tavalla hankala.

Tärkein ongelma on se, että hakarististä on muodostunut toisen maailmansodan aikana pelätty, vihattu ja inhottukin symboli. Tämä koskee ilman mitään erottelua kaikkia hakaristejä, mihin ovat suuresti vaikuttaneet paitsi sen merkeissä tehdyt teot myös voittajamaiden aktiivisesti harjoittama suurpiirteinen propaganda. Meidän on pienenä vaikuttajana maailmassa turha lähteä kertomaan sen enempää itään kuin länteenkään oman hakaristimme historiallisia tai  muotoilullisiakaan eroja verrattuna natsihakaristiin. Sillä ei olisi mitään vaikutusta. Ihmisten yksisilmäisyyttä, tietämättömyyttä ja uuden tiedon vastarintaa on lähes mahdotonta yliarvioida. Jos joku suurvalta tekisi vastaavan muutoksen, se voisi voimallaan ja tiedotusmahdillaan saada asiansa laajaltikin ihmisten tietoisuuteen mutta ei välttämättä hyväksymäksi. Olen lukemattomissa tilanteissa eri puolella maailmaa joutunut kertomaan yllättyneille, usein varsin asiantuntevillekin kuulijoille oman hakaristimme taustasta. He ovat ottaneet vastaan tiedon, mutta en ole aina voinut suinkaan olla varma siitä, että heidän perussuhtautumisensa hakaristiimme on mitenkään muuttunut. Voittajavaltojen on helppoa tiivistää propagandistisistakin syistä suuri määrä erilaisia sotaan liittyviä vihan ym tunteita yhteen symbooliin, ja niillä ei ole mitään kiinnostusta ruveta täsmentämään pieniä vivahde-eroja pienen mutta urhoollisen Suomen takia.

Huomattava käytännön ongelma tulisi siitäkin, että esim. Saksan laki kieltää kaikkien hakaristillä varustettujen esineiden valmistamisen, maahantuomisen ja käyttämisen Saksassa. Se koskee jopa mallilennokkeja, joista on Saksaan esim. kilpailuihin vietäessä poistettava niihin täydellisen aitouden vuoksi kuuluvat hakaristit. Vanhalla hakaristitunnuksella varustetut Hornettimme eivät voisi osallistua mihinkään kansainväliseen harjoitukseen, sillä tuskinpa muutkaan harjoituskumppanit haluaisivat esiintyä lehtikuvissa hakaristin rinnalla. Näin se vaan on. Vaikka ajatus hakaristitunnuksen palauttamisesta sinänsä on kaunis ja kohtuullinenkin, sen toteuttaminen sisältää suuren joukon ongelmia, joita ilmankin voi elää. Hakaristimme on säilyttänyt hyvin paikkansa mm lipuissa ja kunniamerkeissä, missä sillä on perusteltu paikkansa.

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti kaikki historialliset faktat koneiden hakaristitunnuksesta pitävät paikkansa eikä se varmastikkaan aiheuta ongelmaa niille ihmisille jotka tuntevat historiaa. Valitettavasti tunnukseen on muodostunut sattuneista syistä hyvin voimakas negatiivinen assosiaatio joka varmasti on lähes kaikilla ihmisillä. Kun kuitenkin 99.99..% ihmisitä ei tunne asian historiallista taustaa olisi näille ihmisille tunnuksen käytöönotolla varmasti hyvin negatiivinen vaikutus. Kuten minittiin, joissakin maissa tunnut on ihan lailla kielletty ja hyvin monia se oiukkaa historiallista faktoista huolimatta. Joskus historiallista faktoista vain on tingittävä diplomatian ja poliittisen korrektiuden nimissä.

 

Sensijan kyllä meikäläistä maallikkoa kovasti ihmetyttää miksi niihin koneisiin täytyy maalata maalitaulu kylkeen. Vihollisen ilmatorjunnan härnäämiseksi "ammu tähän" "et osunut edes maalitauluun  :D" ?

 

Eikö vaikka hannunvaakuna eli käpälikkö pitkän pohjoismaisen tradition ja onnensymbolin muodossa olisi aika hyvä kompromissi.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, jos astutaan askel aiheesta vielä pitemmälle, niin oma suosikkini näistä heraldisista "tuplaristeistä" on ehdottomasti seuraavan vaakunaselityksen mukainen: "Sininen maltanristi hopeisessa kentässä."



 

[ attachment removed / expired ]

 

(juu, silläkin on historiallinen "painolastinsa")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Juha Lampi "Sininen maltanristi hopeisessa kentässä"

 

Ei minkään puolesta eikä mitään vastaan mutta tuosta kuviosta assosioitui mulle Ramstein ja Frecce Tricolori....

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, jos astutaan askel aiheesta vielä pitemmälle, niin oma suosikkini näistä heraldisista "tuplaristeistä" on ehdottomasti seuraavan vaakunaselityksen mukainen: "Sininen maltanristi hopeisessa kentässä."



 

(juu, silläkin on historiallinen "painolastinsa")

 

Tätä olisi pitänyt ehdottaa hakaristin tilalle jo 1945 ( tai 1918 )...nyt on myöhäistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En aivan ymmärrä miksi Ilmavoimien sinistä hakaristiä vertaat pedofiileihin.  Hakaristitunnusta ei tarvitse sallia, se on ollut

...

 

En vertaa Ilmavoimien hakaristitunnusta pedofiileihin. Tunnen toki sen historian. Vertaan natsismin hyväksymistä sananvapauden nimissä pedofiilien hyväksymiseen. Sen piti käydä esille sanomastani, vaan ei näköjään käynyt. Tätä hieman pelkäsinkin. Pelkään myös sitä, että hakaristi - sininenkin - yhdistetään maailmalla edelleen natsien hakaristiin. Hyvin harva maailmalla tuntenee Suomen ilmavoimien historian niin hyvin, että voi asettaa sen symbolin oikeaan asemaansa.

 

Siis vielä rautalangasta. Sananvapauteen vetoamisella ei voi hyväksyä ihan mitä tahansa.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmo Jalovaara toi esiin varsin hyvällä tavalla tähän asiaan liittyvät ongelmat. En olisi itse pystynyt sanomaan paremmin.

 

Sensijan kyllä meikäläistä maallikkoa kovasti ihmetyttää miksi niihin koneisiin täytyy maalata maalitaulu kylkeen. Vihollisen ilmatorjunnan härnäämiseksi "ammu tähän" "et osunut edes maalitauluun  :D" ?

 

Mielenkiintoinen kysymys. Tämä tapahan on varsin kansainvälinen. Aika monen maan ilmavoimilta nimittäin näyttää löytyvän tällainen "maalitaulu". Tosin esim. Australialla taulun keskellä on kenguru ja Uudella Seelannilla kiivi-lintu. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuo maalitaulu himmenny ja pienentynyt vuosien saatossa.RAF piti upeata maalitaulua, tainnu sielläkin pienentyä.Eiköhän tuo riikinkukko tarvitse komeita sulkia, Osmo puki upeasti sanoiksi tuon perusajatuksen.Aikansa kutakin Jori sanoi kissa kun emännällä pöytää pyyhki.Turha lähteä seikkailemaan ja hankaloittamaan hyvin toimivaa systeemiä, yleensä tällaiset "kukkoilut" kostautuvat pitkässä juoksussa.Pidetään näitä tunnuksia mitkä ovat tänä päinä tunnettuja ja vanhat kunniapaikalla minne kuuluvatkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Siis vielä rautalangasta. Sananvapauteen vetoamisella ei voi hyväksyä ihan mitä tahansa.

 

Pekka

 

 

Minä hyväksyn minun vapauteni sanoa mielipiteeni Suomen hakarististä. Se ei ole minkä tahansa hyväksymistä, vaan on tarkasti määritelty mielipide.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä hyväksyn minun vapauteni sanoa mielipiteeni Suomen hakarististä. Se ei ole minkä tahansa hyväksymistä, vaan on tarkasti määritelty mielipide.

 

Toki toki, mutta et vieläkään käsittänyt mitä tarkoitin (vaikka sanoin sen mielestäni selkeästi). Me suomalaiset emme voi - ainakaan "menettämättä kasvojamme" - tehdä kansainvälisesti ihan mitä tahansa. Jos plänttäämme kaikkialla maailman äärissä natsitunnuksena tunnetun hakaristin koneidemme kylkeen, ei sitä maailmalla katsota hyvällä (vaikka se olisi sininen ja kuinka hyvää tahansa tarkoittava ja vanhoja perinteitä kunnioittava). Emmehän me kumpikaan sentään kannata natsiaatteita? Hyvin harva Suomen ulkopuolella tietää, että sininen hakaristi oli alkujaan Suomen ilmavoimien tunnus jo paljon ennen kuin natsit kaappasivat sen.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Ilmavoimien "maalitaulujen" pienentäminen alkoi vuonna 1989. Heti muiden perässä.

 

Maalitaulujen himmentäminen alkoi jo toisessa mailmansodassa. Suomenkin sininen hakaristi valkealla pohjalla himmeni ja valkea tummeni.

 

Englantilaisten ei tarvinnut Lancasteriensa maalitauluja manipuloida, sillä nehän lensivät pääasiassa öisin.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maalitauluista puheen ollen, menee hieman offtopic, mutta miksi hävittäjät eivät ole Sukhoita lukuunottamatta sinisiä, vaan lähes poikkeuksetta mustia tai harmaita? Luulisi että vaaleansinisen koneen havaitseminen taivaalla on lähes mahdotonta, joka tietenkin on etu taistelutilanteessa. Vai onko olemassa joku YKn yhteinen sopimus asiasta tai jotain sellaista?

 

Mitä tulee itse hakaristin palautukseen niin ainakin näin nuoremman polven edustajana en näe vanhan tunnuksen palauttamisessa mitään pointtia. Maailma kehittyy ja logot sen myötä. Sitäpaitsi mikä siinä palautuksessa nyt olisi niin tärkeää? Kyllä me pystymme kunnioittamaan maailmansodan aikaista logoa ilman että sitä tuodaan väkisin nykymaailman koneisiin.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni se edustaa kulttuuria ja aikakautta jolloin ei demokratia ollut kovinkaan hyvä. Pysyköön siellä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maalitauluista puheen ollen, menee hieman offtopic, mutta miksi hävittäjät eivät ole Sukhoita lukuunottamatta sinisiä, vaan lähes poikkeuksetta mustia tai harmaita?

 

Sotilasoperaatiot tapahtuvat usein yöllä. Lisäksi, vilkaisepa taivaalle ja mietipä uudestaan minkä värinen se näillä lakeuksilla useimmiten on  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien sininen hakaristi oli aikoinaan hieno tunnus, nykyisin se kuitenkin muualla yhdistetään natsismiin. Vaikka olisimme kuinka oikeassa symbolin käytöstä, niin se tulkittaisiin nykyisin ulkomailla väärin. Muuallakin on tehty tämäntakia merkin käytön vähennyksiä. Suomessa hakaristi on edelleen käytössä, perinteisessä tarkoituksessa, omaan käyttöön ja se riittänee. Olen itse usein selvitellyt hakaristin eroja, ulkomaalaisille ystävilleni ja silti heidän on vaikeaa ymmärtää symbolin käyttöä nykyisin. Eiköhän nykytilanne ole sopiva perinnetarkoituksissa.

Pena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilasoperaatiot tapahtuvat usein yöllä. Lisäksi, vilkaisepa taivaalle ja mietipä uudestaan minkä värinen se näillä lakeuksilla useimmiten on  ;D

 

Seuraavan kerran kun matkustat lentäen tahi lennät itse pilvien yläpuolella, niin vilkaiseppa minkä värinen se taivas on lähes kaikilla lakeuksilla ;D

 

Pitäis olla jonkunlainen kameleontti-systeemi. Tunnustakin voisi vaihtaa tilanteen mukaan, kuten James Bond vaihtaa rekkaria autoissaan. 8)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään