Kirjoitettu Toukokuu 10, 2010 Olen kierrellyt Moskovassa, Tseljabinskissä, Jekaterinburgissa ja Tobolskissa kameran kanssa ja taltionut muutamia kuvia. Ohessa on muutama ja tarinan lopusta löytyvästä linkistä näkyy lisää. Bereznyak-Isaev BI-1 Jekaterinburgin lentoasemalla. Tuota konetta olen päässyt kuvaamaan vain aikaisin aamulla, eikä valo ole meinannut riittää millään. Yritän kesäaamuina saada parempia kuvia: [ attachment removed / expired ] Jak-52 tolpan nokassa siperialaisessa Tobolskin kaupungissa: [ attachment removed / expired ] Seuraavaksi Moskovassa Khodinkan entisella lentoasemalla olevia museoituja koneita. Valitettavasti museo on suljettu ja koneita pääsi katsomaan vain aidan takaa. Käydessäni tuolla 22.3.2010 oli lunta vielä sen verran etten saanut käytyä kurkkimassa kaikkia koneita. Yritän käydä tuolla uudelleen kesällä ja kuvata enemmän. Toivottavasti silloin pääsisin myös aidan paremmalle puolelle. Hieman pahaan kuntoo palanut Il-14T: [ attachment removed / expired ] Lavochkin La-17R ja Tu-141 Strizh: [ attachment removed / expired ] Moskovassa Tushinon entisellä lentoasmalla on nykyään mm cartingrata, kirpputori ja muutama lentokone. Siellä on myös pidetty jotain rock-konsertteja. Koneista on näkyvissä An-26 ja sen takana Il-14 ssekä kaksi Mi-8T:tä [ attachment removed / expired ] Moskovan Tushinon lentoaseman terminaali. Tushinossa pidettiin 50- ja 60-luvuilla upeita lentonäytöksiä ja Neukkulan korkein valtiojohto oli terminaalin etuparvekkeella ottamassa vastaan näytöksiä: [ attachment removed / expired ] Moskovassa Vnukovon kentän sisäänkäynnin luona on tolppien nokkaan päässyt Tu-104B: [ attachment removed / expired ] Buran avaruusaluksen malli Moskovassa Gorkin puistossa: [ attachment removed / expired ] Tseljabinskin kaupungissa on Shagol-niminen sotilaslentokenttä. Sen sisäänkäynnin luona on Il-28: [ attachment removed / expired ] Tseljabinskin lentoasemalla on Mig-15 tökättynä tolpan nokkaan: [ attachment removed / expired ] Lisää kuvia linkistä: http://www.kolumbus.fi/kaukolehtinen/FSN_Venaja_1/index.html . Pahoittelen muutamien kuvien laatua, mm. Domodedovossa seisovaa S 7-yhtiön Airbussia ja Ural Airlinesin Tu-154:ää kuvatessa satoi kaatamalla. Kake Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2010 Onhan näitä jo odotettu, ethän siinäkään säälle mitään mahda. ;)Harvinaisempaa konetta tuossa oli, sääli että ilmeisesti syystä tai toisesta rapistuvat. Kiitokset. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 10, 2010 Unohtui mainita tuosta ensimmäisestä koneesta, että sitä suunniteltiin vuodesta 1938 alkaen Moskovassa ja lokakuussa 1941 tehdas sekä suunnittelutoimisto OKB-293 evakuoitiin saksalaisten varalta Uralin vuorten taakse Jekaterinburgiin. Siellä Koltsevon lentoaseman lähistöllä tehtiin koneen koelennot: 2.5.1942 ensimmäinen lento, jossa noustiin noin metrin korkeuteen ja 15.5.1942 ensimmäinen oikea lento, jolla noustiin 840 metrin korkeuteen ja saavutettiin 400 kilomerin tuntivauhti. Lyhenne BI tarkoittaa myös lyhyenmatkan hävittäjää Blizhnii Istrebitel, mutta muodostuu myös koneen suunnittelijoiden nimistä. Koneita rakennettiin yhdeksän kappaletta ja niillä tehtiin 12 lentoa rakettimoottorin voimalla. Lisäksi tehtii useita liitokokeita ilman moottorin työntöä. Suunnittelu- ja koelentopaikka on siis syy noinkin oudon koneen oloon uralilaisen lentoaseman pihalla. Kake Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 21, 2010 Vaimoni kävi viikko sitten työmatkalla Luoteis-Siperiassa Nyaganissa. Oheiset kuvat ovat siltä reissulta. Kameransa ja sen zoomi ovat kovin vaatimattomia, joten rakeisuutta riittää. Muutamat kuvat olivat valottuneet osin melkein puhki mutta rajailin ja säätelin reippaasti, jotta olisi edes jotain katsottavaa. Arvelin, että materiaali saattaisi kuitenkin kiinnostaa hiukan normikohteita harvinaisempien koneiden takia. Reissun jälkeen päätettiin, että vaimolle hankitaan parempi kamera nykyisen viitisen vuotta vanhan Casio EX-Z750:n tilalle. Aamu Tseljabinskin- Baladinon lentoasemalla. Etualalla RusJetin Tu-134B-3, jolla matka tehtiin. Valitan kuvan laatua, otettu jonkun ikkunan läpi [ attachment removed ] Sisäkuva koneesta. Kasvojen harmaus ei johdu matkapahoinvoinnista vaan muista syistä. [ attachment removed ] Mi-2 Nyaganissa. [ attachment removed ] Muutama Tu-154 Nyaganissa: [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] RusJetin Tu-134 Nyaganissa: [ attachment removed ] [ attachment removed ] Ilta-aurinko Tseljabinskissa [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla