Jukka Takamaa

Tavallista kevyempi Twin

13 viestiä aiheessa

 

Suomessa ei kuulemma vielä oikein mene säädöksistä läpi, jos oikein ymmärsin.

 

"The Twin-R will be initially offered as a kit aircraft, and following on a certificated ELA1 is envisioned by Dyn’Aircraft".

 

En nyt heti keksi mikä estäisi itserakentamisen, jos vain rakentaja tekee 51% työstä itse. 

 

ELA1-sertifioitu valmis kone on sitten kaukaisemman tulevaisuuden asia. ELA1-hyväksyntävaatimukset ovat vielä EASA:ssa työn alla. Mutta Suomi ei tässä suhteessa poikkea muista EASA-maista.

 

Koneen ensilentoa on suunniteltu kesäksi. Tosiaan, ei ole ylipainoilla pilattu  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääpä kovasti kutistetulta DA42:n kopiolta.

 

 

Ihan vähä ei olekaan kutistettu kun tyhjäpaino on vain 1/3 - 1/4 DA42 malleista.

 

Tässä on mielestäni jotain järkeä ja yritystä taloudellisuuteen jne.

 

OT; Hieman sama asia kuin itse suunnittelin työntislekon jossa sain 1/4-1/5:lla pienennettyä ilmanvastusta seuraavaksi vähävastuksisimpaan tunnettuun moottoroituun lekoon ( rahoitusta tai back uppia en saanut ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vähä ei olekaan kutistettu kun tyhjäpaino on vain 1/3 - 1/4 DA42 malleista.

 

 

Onhan mitatkin pienemmät ja siipikuormituksethan ovat da42:n kanssa aika samoissa.

Mites massalle käy, jos pituus, korkeus ja leveys laitetaan puoliksi alkuperäisistä? Pieneneekö puoleen ? ;)

2x Rotax vs 2x Lycosaurus -valinnallakin säästyy painoa pelkistä moottoreistakin toista sataa kiloa.

 

Mielenkiinnolla odotellaan, kuka tilaa ensimmäisen kitin Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mites massalle käy, jos pituus, korkeus ja leveys laitetaan puoliksi alkuperäisistä? Pieneneekö puoleen ? ;)

 

 

Ei mutta mielenkiintoisempaa onkin se, että kone on vain kv 1.5-2.0 m ( 10% ) pienempi mutta kaikella muulla on saavutettu se 60-75% säästö painoa ajatellen, kuten juuri moottorien vaihto jne. Viisaasti ovatkin jättäneet mitat ilmoittamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta mielenkiintoisempaa onkin se, että kone on vain kv 1.5-2.0 m ( 10% ) pienempi mutta kaikella muulla on saavutettu se 60-75% säästö painoa ajatellen, kuten juuri moottorien vaihto jne.

Viisaasti ovatkin jättäneet mitat ilmoittamatta.

 

Etkö lukenu linkittämääsi juttua?

Siellähän ne mitat ovat  lopussa:

DA42 kv: 13.5m / TwinR: 9,24m

On siinä mun mielestä enemmän eroa, kuin se 1,5-2m.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääpä kovasti kutistetulta DA42:n kopiolta.

 

Kyllä sukujuuret ovat vahvasti Christophe Robinin aikaansaannoksissa, eli MCR01 ja MCR-4S. Ja MCR01:han perustuu Michel Colombanin piirtämään MC100:een.

 

Siinä mielessä tosin samantapainen filosofia kuin Diamondilla, että on lähdetty aluperin 2-paikkaisesta, joka on suurennettu 4-paikkaiseksi ja siitä edelleen 2-moottoriseksi. Mutta tässä tapauksessa keveys on ollut alusta asti erittäin tärkeä ominaisuus, huomattavasti enemmän kuin Diamondilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siinä mun mielestä enemmän eroa, kuin se 1,5-2m.

 

Sinähän väitit, että kone on puolet pienempi  eli kv olisi 6.75 m ?

 

Joo en lukenut ilmeisesti..hieman lukihäiriötä pukkaa, kun on stressi päällä.

 

Eli 1.5 m on pituudesta poissa, joka tekee 17 % DA42iin verrannossa.

 

Kärkivälistä on kadonnut 32%. Joten kone ei ole pienennetty DA42.

 

Kuinkahan haastava tuo on yhdellä moottorilla lentää 4 päällä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinähän väitit, että kone on puolet pienempi  eli kv olisi 6.75 m ?

 

Joo en lukenut ilmeisesti..hieman lukihäiriötä pukkaa, kun on stressi päällä.

 

 

Miten olis Jukka jos keskittyisit vain siihen omaan ammattiisi ja suunnittelisit niitä taloja, saattaisi tuo stressikn ehkä helpottaa?? Lentsikan suunnitelu on ehkä hiukka haastavampi projekti kuin talon piirtäminen. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentsikan suunnitelu on ehkä hiukka haastavampi projekti kuin talon piirtäminen. ;)

 

[ot] AiJAA? Tässä just paketoidaan "taloprojektia", joka alkoi tän vuosituhannen alussa... ::) [(/ot]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olis Jukka jos keskittyisit vain siihen omaan ammattiisi ja suunnittelisit niitä taloja, saattaisi tuo stressikn ehkä helpottaa?? Lentsikan suunnitelu on ehkä hiukka haastavampi projekti kuin talon piirtäminen. ;)

 

Kyllä tuolloin nimenomaan suunnittelin taloja ja stressiä pukkasi juurikin noista kireistä suunnitteluaikatauluista, koulutuksesta ja myyntityöstä jne. Nyt vaan oli idea kypsynyt ja käytin pari päivää briljantin pienkoneen suunnittelluun muutama viikko sitten. Lekon suunnittelu on enemmänkin stressiä poistavaa luovaa itsensä kehittämistä. Työhommista pyritään yleensä tanssimaan asiakkaan pillin mukaan ja se on erittäinkin vaativaa. Suurin taloprojekti jossa olen ollut oli kustannusarvioltaan 3 mrd D-markkaa....projekti kesti noin 10-12 vuotta ( tosin itse tein sitä vain lyhyen tovin eli 6 kk ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään