Eero Aitamaa

Miksi Finnair ei lennä Hawaille? (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

22 viestiä aiheessa

Miksi kilpailette halpalentoyhtiöiden kanssa samoilla reiteillä? Eikö olisi kannattavampaa keskittyä kaukoreitteihin, joilla halpisyhtiöt eivät kilpaile? Voisitte avata suoran reitin Helsingistä Honoluluun Pohjoisnavan kautta. Sillä reitillä ei ole kilpailijoita ja se toisi Havaijin ja Uuden-Seelannin lähemmäksi eurooppalaisia. Noilla teidän perinteisillä Aasian reiteilläkin kilpailevat monet suuret lentoyhtiöt, mutta Havaijille ei tietääkseni lennä kukaan suoraan Euroopasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kilpailette halpalentoyhtiöiden kanssa samoilla reiteillä? Eikö olisi kannattavampaa keskittyä kaukoreitteihin, joilla halpisyhtiöt eivät kilpaile?

 

Jostain ne matkustajat  on saatava niille kaukoreiteille. Ja halpikset ei kuskaa tarpeeksi ulkomaalaisia Suomeen jotta Finnairin kaukoreitit eläisivät.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kilpailette halpalentoyhtiöiden kanssa samoilla reiteillä? Eikö olisi kannattavampaa keskittyä kaukoreitteihin, joilla halpisyhtiöt eivät kilpaile? Voisitte avata suoran reitin Helsingistä Honoluluun Pohjoisnavan kautta. Sillä reitillä ei ole kilpailijoita ja se toisi Havaijin ja Uuden-Seelannin lähemmäksi eurooppalaisia. Noilla teidän perinteisillä Aasian reiteilläkin kilpailevat monet suuret lentoyhtiöt, mutta Havaijille ei tietääkseni lennä kukaan suoraan Euroopasta.

 

Tämähän oli vitsi, eiks jeh?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän oli vitsi, eiks jeh?

No ei. Tiedätkö, missä Honolulu sijaitsee? Kuinka moni lentoyhtiö lentää sinne suoraan Euroopasta? Jos menet Uuteen-Seelantiin, mikä on nykyinen matkareittisi ja miten kauan kestää? Honolulun reitti voisi hyvinkin olla kannattava, kun se on kuitenkin tietääkseni teknisesti mahdollinen. Se palvelisi niin lomamatkailijoita kuin bisnesmatkalaisiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei. Tiedätkö, missä Honolulu sijaitsee? Kuinka moni lentoyhtiö lentää sinne suoraan Euroopasta? Jos menet Uuteen-Seelantiin, mikä on nykyinen matkareittisi ja miten kauan kestää? Honolulun reitti voisi hyvinkin olla kannattava, kun se on kuitenkin tietääkseni teknisesti mahdollinen. Se palvelisi niin lomamatkailijoita kuin bisnesmatkalaisiakin.

 

Tiedän toki, missä ja mikä Honolulu on, siksi juuri kyseenalaistin koko homman.

 

Ok, katsotaanpas: HEL-HNL on tuollaiset vähän yli 6800 isoympyrämailia sikäli mikäli voidaan lentää optimaalista reittiä pohjoisnavan yli. Tämä tarkoittaa sellaista noin 13-14 tunnin lentoaikaa. A340-300 venynee juuri ja juuri tuohon, tosin lienee painorajoituksia (= vähemmän rahtia eli tuottoja). 330 tuskin, tosin en ole varma. Lentoaika meinaa sitä, että yhteen menopaluuseen menee groundstoppeineen ja muineen lähemmäs puolitoista vuorokautta. Yksi kone voisi siis hoitaa parhaimmillaan neljä viikottaista lentoa, ehkä viisi jos vedettäisiin tiukille.

 

Tämähän sinänsä vielä olisi mahdollista, mikäli reitti tuottaisi tarpeeksi, mutta valitettavasti en usko siihen. Ensimmäiseksi HNL ei ole kovinkaan kummoinen liikematkustuskohde, ainakaan Euroopasta (kai jenkit itse siellä konfferensseissa ravaavat). Lomamatkalaisia varmaan riittäisi, mutta ei Finnairin kulurakenteella (ja siinä ei paljon auta lämpimän ruoan korvaaminen rehuilla) kannata millään noilla operointiparametreillä.

 

Jatkoyhteyksistä: Uuteen-Seelantiin taitaa Hawaijilta lentää vain ja ainoastaan NZ (*A siis), joten ei ole kovinkaan optimaalinen jatkoyhteys. Australiaan löytynee jokunen Qantasin lento (vai ovatko kaikki jo Jetstarin operoimia?) joista voisi jotain liikennettä syntyä, mutta tuonnekin on paljon paremmat (ja lyhyemmät) yhteydet Hong Kongin ja Bangkokin kautta, josta pääsee niin CX:n, QF:n kuin BA:nkin kyydillä. Ja miksei myös Japanin kautta JL:llä.

 

Lisäksi niinkuin viime aikoina on todettu, niin näillä ultra long hauleilla ei oikein ole tulevaisuutta, ylimääräinen kerosiini painaa niin paljon, että sen kuskaaminen nostaa operointikuluja kummasti. Paljon järkevämpää on tehdä välilasku jossain alle kymmenen tunnin lennon päässä olevassa kohteessa. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi reitillä AA:n länsirannikon hubiin LAX:iin, josta jatkoyhteyksiä on tarjolla vaikka mihin suuntiin.

 

 

Oikeastaan viittasin tuolla kommentilla myös sun "Jättäisivät kilpaillut reitit halpalentoyhtiöille" lohkaisuun. Jos mietitään reittejä joista Helsingistä on kilpailua ihan oikeilla halpisyhtiöillä, eli: ARN, OSL, LON, MAN, CDG, DUS ja TXL niin kuusi ensimmäistä noista on Finnairin tärkeimpien liikematkareittien joukossa (ok, Manchester ei ehkä välttämättä), joista myös tulee hyvin paljon syöttöliikennettä Aasian. Berliini on vähän rajatapaus, mutta ainakin aasialaisia turisteja sinne menee ihan kiitettävästi. Näiltä reiteiltä vetäytyminen ja kilpailijoille jättäminen olisi kyllä aikamoista hulluutta ja kaupallinen itsemurha (tai ainakin itseviiltelyä).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän toki, missä ja mikä Honolulu on, siksi juuri kyseenalaistin koko homman.

 

Ok, katsotaanpas: HEL-HNL on tuollaiset vähän yli 6800 isoympyrämailia sikäli mikäli voidaan lentää optimaalista reittiä pohjoisnavan yli.

Mikä on "isoympyrämaili"? Tuon mukaan se on 5914 nm=10952 km. Ei mikään mahdoton.

 

Tämä tarkoittaa sellaista noin 13-14 tunnin lentoaikaa.

Mikähän tuolla välillä olisi keskinopeus? Tuosta laskin, että se olisi 12h53m~13 tuntia. On niitä maailmalla pidempiäkin reittejä.

 

A340-300 venynee juuri ja juuri tuohon, tosin lienee painorajoituksia (= vähemmän rahtia eli tuottoja). 330 tuskin, tosin en ole varma. Lentoaika meinaa sitä, että yhteen menopaluuseen menee groundstoppeineen ja muineen lähemmäs puolitoista vuorokautta. Yksi kone voisi siis hoitaa parhaimmillaan neljä viikottaista lentoa, ehkä viisi jos vedettäisiin tiukille.

Jostain muistan lukeneeni, että A340 "venyy" 17 tunnin lentoaikaan? Alkuun varmaan riittäisi 1-2 viikkovuoroa.

 

Tämähän sinänsä vielä olisi mahdollista, mikäli reitti tuottaisi tarpeeksi, mutta valitettavasti en usko siihen. Ensimmäiseksi HNL ei ole kovinkaan kummoinen liikematkustuskohde, ainakaan Euroopasta (kai jenkit itse siellä konfferensseissa ravaavat). Lomamatkalaisia varmaan riittäisi, mutta ei Finnairin kulurakenteella (ja siinä ei paljon auta lämpimän ruoan korvaaminen rehuilla) kannata millään noilla operointiparametreillä.

Kummasti vaan finnski lentää noita lomalentoja ja eiköhän nekin kannata? Havaiji olisi monen suomalaisen unelmalomakohde, mutta se on vain niin tuhottoman kaukana. Finnski voisi tuoda sen lähemmäksi.

 

Jatkoyhteyksistä: Uuteen-Seelantiin taitaa Hawaijilta lentää vain ja ainoastaan NZ (*A siis), joten ei ole kovinkaan optimaalinen jatkoyhteys. Australiaan löytynee jokunen Qantasin lento (vai ovatko kaikki jo Jetstarin operoimia?) joista voisi jotain liikennettä syntyä, mutta tuonnekin on paljon paremmat (ja lyhyemmät) yhteydet Hong Kongin ja Bangkokin kautta, josta pääsee niin CX:n, QF:n kuin BA:nkin kyydillä. Ja miksei myös Japanin kautta JL:llä.

Tuossa tuo luettelo, mitkä lentoyhtiöt lentävät Honoluluun: http://www.honoluluairport.com/

 

Lisäksi niinkuin viime aikoina on todettu, niin näillä ultra long hauleilla ei oikein ole tulevaisuutta, ylimääräinen kerosiini painaa niin paljon, että sen kuskaaminen nostaa operointikuluja kummasti. Paljon järkevämpää on tehdä välilasku jossain alle kymmenen tunnin lennon päässä olevassa kohteessa. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi reitillä AA:n länsirannikon hubiin LAX:iin, josta jatkoyhteyksiä on tarjolla vaikka mihin suuntiin.

Tuon reitin luonnollinen välilaskupaikka olisi tietysti Anchorage Alaskassa, mutta se pidentää turhaan matka-aikaa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki - Honolulu. Hmm. Ei löydy matkustajia mistään.  :-\  Hienoa tietenkin olisi lentää Hawaijille mutta edes Euroopasta ei löytyisi matkustajia säänölliselle reittiliikenteelle Helsingin kautta. Edellytys jotta kannattaisi edes yrittää myydä olisi reilu 40 businesslippua per lento ja jos Honolulussa on pelkkä paikallinen makkaratehdas ei se Euroopan businesshenkilöä kiinnosta.

 

Jos Euroopasta olisi kysyntää Hawaijille olisi joku yrittäjä keksinyt sen kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki - Honolulu. Hmm. Ei löydy matkustajia mistään.  :-\  Hienoa tietenkin olisi lentää Hawaijille mutta edes Euroopasta ei löytyisi matkustajia säänölliselle reittiliikenteelle Helsingin kautta. Edellytys jotta kannattaisi edes yrittää myydä olisi reilu 40 businesslippua per lento ja jos Honolulussa on pelkkä paikallinen makkaratehdas ei se Euroopan businesshenkilöä kiinnosta.

 

Jos Euroopasta olisi kysyntää Hawaijille olisi joku yrittäjä keksinyt sen kyllä.

 

Euroopasta ei ole chartereita eika reittilentoja Honoluluun, mutta jos liikenneoikeudet paikallisoikeuksilla saisi Japanin kautta, niin sitten voisi loytya saumaa.  ::)

 

Toisaalta, jos Havaiji on joillekin jokin unelmakohde, niin kannattaa se myos jattaa sellaiseksi -- ei se nyt niin ihmeellinen paikka ole. Bisnesmatkustuksen kannalta se on Yhdysvalloissakin aika huono kohde, ensimmainen luokka tayttyy yleensa upgradauksilla, minka johdosta Havaijin reitilla kaytetaan mileluummin kotimaan konfiguraatiolla olevia koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki - Honolulu. Hmm. Ei löydy matkustajia mistään.  :-\   Edellytys jotta kannattaisi edes yrittää myydä olisi reilu 40 businesslippua per lento ja jos Honolulussa on pelkkä paikallinen makkaratehdas ei se Euroopan businesshenkilöä kiinnosta.

Havaiji onkin loma- ja koneenvaihtokohde. Ei siellä ole bisnesmiehille mitään (tietääkseni). Paitsi matkailuyrittäjille.

Hienoa tietenkin olisi lentää Hawaijille mutta edes Euroopasta ei löytyisi matkustajia säänölliselle reittiliikenteelle Helsingin kautta. Jos Euroopasta olisi kysyntää Hawaijille olisi joku yrittäjä keksinyt sen kyllä.

Mistä tiedät, että Euroopasta ei olisi matkustajia, jos Havaiji olisi "lähempänä"?  Sinne on kysyntää Tyynenmeren alueelta joka puolelta. USAsta, Australiasta, Alaskasta, Japanista, Uudesta-Seelannista, Kanadasta, Koreasta, Filippiineiltä y.m. http://www.honoluluairport.com/

Se, että Euroopasta ei ole kysyntää johtuu vain siitä, että sinne on niin tuhottoman pitkä matka. Finnskin sivulta katselin, että Helsingistä New Yorkin ja Losin kautta kestää jotain 33 tuntia, niin ei silloin voi ollakaan kysyntää. En näe mitään syytä, etteikö kysyntä kasvaisi, jos lentomatka lyhenisi 13 tuntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tiedät, että Euroopasta ei olisi matkustajia, jos Havaiji olisi "lähempänä"?  Sinne on kysyntää Tyynenmeren alueelta joka puolelta. USAsta, Australiasta, Alaskasta, Japanista, Uudesta-Seelannista, Kanadasta, Koreasta, Filippiineiltä y.m. http://www.honoluluairport.com/

Se, että Euroopasta ei ole kysyntää johtuu vain siitä, että sinne on niin tuhottoman pitkä matka. Finnskin sivulta katselin, että Helsingistä New Yorkin ja Losin kautta kestää jotain 33 tuntia, niin ei silloin voi ollakaan kysyntää. En näe mitään syytä, etteikö kysyntä kasvaisi, jos lentomatka lyhenisi 13 tuntiin.

 

Minäkin rohkenen epäillä reitin kannattavuutta. Keskeistä ei suinkaan ole matka-aika Helsingistä, vaan matka-aika Keski-Euroopasta, josta suurin osa tuollaisen reitin matkustajista tulisi. Esimerkiksi Frankfurtista ja muualtakin Keski-Euroopasta näyttäisi pääsevän Honoluluun noin 20 tunnissa. Jos Helsingistä lentoaika olisi mainitsemasi 13 tuntia, johon lisätään 2-4 tunnin lento Keski-Euroopasta vaihtoineen, niin kokonaismatka-aika olisi jo 15-17 tuntia eli aikaa ei säästyisi enää merkittävästi.

 

Tämä kaikki sillä oletuksella, että määränpää olisi Havaijilla. Vaihtokenttänä Honolulu olisi huono, sillä se vain pidentäisi matkaa. Japaniin pääsee järkevämmin suoraan Keski-Euroopasta tai Helsingissä vaihtaen. Australiaan ja Uuteen-Seelantiin mennessä kannattanee vaihtaa konetta jossain Kaakkois-Aasiassa tai Japanissa tai lentää suoraan joltain Euroopan isoista kentistä. Pohjois- ja Etelä-Amerikan länsirannikolle kannattaa lentää suoraan Keski-Euroopasta (tai käytännössä itärannikolla konetta vaihtaen).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu Honolulu tuskin Finnairin lähiaikojen suunnitelmissa... Sen sijaan AY:n suunnittelupöydällä on edelleen yhteyksien kehittäminen P-Amerikasta Aasiaan (etenkin JFK-HEL-DEL) Helsingin kautta ja AY kampanjoi tänä kesänä yhteyksiä Torontosta Aasiaan, tosin Toronto-Helsinki välillä matkustajien ilona on 752...

 

Australiaan ja Uuteen-Seelantiin mennessä kannattanee vaihtaa konetta jossain Kaakkois-Aasiassa tai Japanissa tai lentää suoraan joltain Euroopan isoista

kentistä.

 

Euroopasta ei lennetä suoraan Australiaan/Uuteen-Seelantiin, vaatii ainakin teknisen välilaskun.

Ehkä hieman yllättäen EU:n hubeista lyhin isoympyräreitti (8202 nm) Sydneyhin kulkee Helsingistä , Euroopassa vain Istanbul on lähempänä. Eri juttu sitten onko siitä koskaan mitään käytännön iloa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu Honolulu tuskin Finnairin lähiaikojen suunnitelmissa... Sen sijaan AY:n suunnittelupöydällä on edelleen yhteyksien kehittäminen P-Amerikasta Aasiaan (etenkin JFK-HEL-DEL) Helsingin kautta ja AY kampanjoi tänä kesänä yhteyksiä Torontosta Aasiaan, tosin Toronto-Helsinki välillä matkustajien ilona on 752..

Voisitko vielä valaista, mitä järkeä on kuljettaa ihmisiä USAsta Helsingin kautta Aasiaan (JFK-HEL-DEL), kun amerikkalaiset pääsevät lyhyempää rettiä Aasiaan suuntaamalla länteen Tyynenmeren yli??? Samoin Kanadasta. M.m Anchoragesta Seouliin pääsee suoralla lennolla Tyynenmeren yli.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikos Helsingista ehtisi hyvin 48 tunnin konekierrolla lentamaan vaikka reittia HEL-MNL-SYD? Reitti veisi saman 2 konetta kuin nyt HKG- ja BKK-reitit. MNL tilalla valilaskupaikkana voi toki olla joku muukin paikka, mutta MNL sijaitsee sopivasti juuri suoralla HEL-SYD -reitilla ja Eurooppa-Manila -reitilla tuntuisi olevan vahemman kilpailua kuin monella muulla Aasian reitilla. Kone voisi saapua ja lahtea Helsingista ns. Aasian aallossa eli saapuminen noin 15:00 ja lahto noin 17:00.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko vielä valaista, mitä järkeä on kuljettaa ihmisiä USAsta Helsingin kautta Aasiaan (JFK-HEL-DEL), kun amerikkalaiset pääsevät lyhyempää rettiä Aasiaan suuntaamalla länteen Tyynenmeren yli??? Samoin Kanadasta. M.m Anchoragesta Seouliin pääsee suoralla lennolla Tyynenmeren yli.

 

Sekoitat nyt Seoulit ja Delhit, nehän ovat ihan eri paikoissa. Tuostahan nuo joka päivä jenkit posottavat Suomen halki USA:sta kohti Intiaa ja takaisinkin. Siinä se Finnairin järkikin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisitko vielä valaista, mitä järkeä on kuljettaa ihmisiä USAsta Helsingin kautta Aasiaan (JFK-HEL-DEL), kun amerikkalaiset pääsevät lyhyempää rettiä Aasiaan

 

Suorin reitti New Yorkista Delhiin juurikin kulkee Suomen yli.

 

Finnair voisi tutkia noita itaisen Pohjois-Amerikan ja Intian (tai vaikka Sri Lankan) reitteja. Jos niita olisi monta, voisi ko. matkustuksesta saada kasvatettua bisnesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekoitat nyt Seoulit ja Delhit, nehän ovat ihan eri paikoissa. Tuostahan nuo joka päivä jenkit posottavat Suomen halki USA:sta kohti Intiaa ja takaisinkin. Siinä se Finnairin järkikin on.

 

On luonnollisesti myos eri asia, lahteeko New Yorkin alueelta vai esimerkiksi Los Angelesista. Taalla New Jerseyn alueella asuu runsaasti intialaisia, joten ei ole ihme, etta tanne operoivat (seka JFK:lle etta EWR:lle) niin Air India kuin Jet Airways -- Air India vielapa useilla lennoilla vuorokaudessa. Siihen paalle viela Delta, Continental, jne.

 

Anchoragesta Seouliin puolestaan operoivat Korean Air Cargo, UPS ja FedEx (luulisin). ANC on aika kaukana New Yorkista katsottuna -- taitaa osua jonnekin puolimatkan kohdalle esimerkiksi HKG-JFK-lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin rohkenen epäillä reitin kannattavuutta. Keskeistä ei suinkaan ole matka-aika Helsingistä, vaan matka-aika Keski-Euroopasta, josta suurin osa tuollaisen reitin matkustajista tulisi. Esimerkiksi Frankfurtista ja muualtakin Keski-Euroopasta näyttäisi pääsevän Honoluluun noin 20 tunnissa. Jos Helsingistä lentoaika olisi mainitsemasi 13 tuntia, johon lisätään 2-4 tunnin lento Keski-Euroopasta vaihtoineen, niin kokonaismatka-aika olisi jo 15-17 tuntia eli aikaa ei säästyisi enää merkittävästi.

Olisiko sulla jotain linkkiä, mistä tuo matka-aika ilmenee? Helsingistä Havaijille kestää jotain 33 tuntia. Miten se voi olla Frankfurtista 13 tuntia lyhyempi?.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko sulla jotain linkkiä, mistä tuo matka-aika ilmenee? Helsingistä Havaijille kestää jotain 33 tuntia. Miten se voi olla Frankfurtista 13 tuntia lyhyempi?.

 

Finnairin sivujen kautta tarjonta on suppeampaa, koska se tarjoaa vain omia yhteistyökumppaneitaan. Katso mielummin vaikka amadeuksesta niitä lentoaikoja niin saat järkevämmän kuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko sulla jotain linkkiä, mistä tuo matka-aika ilmenee? Helsingistä Havaijille kestää jotain 33 tuntia. Miten se voi olla Frankfurtista 13 tuntia lyhyempi?.

 

Esimerkiksi www.kayak.com 18h 53 min:

 

United Flight 8829 

Operated by Lufthansa 

Frankfurt (FRA)    Departs: 9:55a

San Francisco (SFO)  Arrives: 12:05p

Coach  | Fare code: QLRCDEW  | Boeing 747-400 (Wide-body Jet)  | 11h 10m  | 5682 miles  | 4 seats remain 

 

Layover in San Francisco, CA (SFO) for 2h 09m   

 

United  Flight 75   

San Francisco (SFO)    Departs: 2:14p

Honolulu (HNL)  Arrives: 4:48p

Coach  | Fare code: LE0NZA/UAF  | Boeing 777 (Wide-body Jet)  | 5h 34m  | 60% on time  | 2395 miles  | 1 seats remain 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Finnairin sivu ei ole raamattu.

 

Helsingistä matka-aika (nettimatkatoimiston sivulta valkattuna) 23-25t KLM/Skyteam tai aikaisemmin mainittu Star/LH&UA.

Jos jotakuta kiinnostaa, lipun hinnat oli marraskuulle 1100e tietämillä.

Tässä rupesi tekemään mieli Hawaii'lle. Vuokralle punainen Ferrari 308.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään