Peter Lord

Pietariin yhdellä moottorilla

21 viestiä aiheessa

Onkos teistä kukaan käynyt viime aikoina Pietarissa jollakin pikkupulkalla?

Olisin utelias kuulemaan kokemuksistanne ja siitä, paljonko teiltä velottiin lentokentällä eri maksuja?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter, tsekaapas tätä, osassa GEN4 on maksujen suuruudet.

http://aviadocs.net/aip/html/eng.htm

toimii IE:ssa

 

AIPin mukaan pitää tehdä ilmoitus viimeistään 3 pv ennen reissua. Ongelmana on, ettet pysty tietää, tuleeko myönteinen vastaus. Tosin siellä on lafkoja, jotka hoittavat kaikki noi paperit ja tulos on kuulemma yleensä myönteinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri nyt saamani tietojen mukaan pienkoneella tulevalla lentäjällä pitää olla venäläinen lupakirja mukana. Lähteenä Kronstadtin Ilmailukerho(Pietari)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri nyt saamani tietojen mukaan pienkoneella tulevalla lentäjällä pitää olla venäläinen lupakirja mukana. Lähteenä Kronstadtin Ilmailukerho(Pietari)

 

Mahtaakohan tuo nyt kuitenkaan pitää paikkansa? Ei oikein vaikuta perustellulta seikalta etenkään, kun Venäjällä on käyty ihan suomalaisillakin lupakirjoilla. Venäjä on kaikesta huolimatta ICAO-maa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan tuo nyt kuitenkaan pitää paikkansa? Ei oikein vaikuta perustellulta seikalta etenkään, kun Venäjällä on käyty ihan suomalaisillakin lupakirjoilla. Venäjä on kaikesta huolimatta ICAO-maa.

 

-A-

Tarpeeksi ruplia kun lyö tiskiin niin varmasti voi käydä vaikka ilman lupakirjaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri nyt saamani tietojen mukaan pienkoneella tulevalla lentäjällä pitää olla venäläinen lupakirja mukana. Lähteenä Kronstadtin Ilmailukerho(Pietari)

 

Hei kaima,

 

Voitko vielä tuplavarmistaa tuon esittämäsi vaatimuksen. Kuulostaa hiukan urbaanilta legendalta....

Vai onko kyseessä vaatimus siitä, että VFR-lennolla pitää olla venäläinen navigaattori mukana?  Itse olen kyllä Pietarissa käynyt useamman moottorin ja kerosiinin voimalla IFR:ssä, eikä silloin ainakaan ollut mitään ongelmaa; handler hoiti luvat ja teki työnsä muutenkin hyvin. Ja isolla rahalla tietysti.  Jostakin syystä Venäjällä luullaan että lännessäkin jokainen koneen omistaja on saanut ainakin yhden valtion aiemmin omistaman öljykentän omakseen.

 

Kysymykseni on/oli, että ONKO JOKU KÄYNYT siellä viime aikana pienkoneilla? Ilmeisesti foorumin  lukijoista kukaan ei ole?

Täytynee laittaa jollekin paikalliselle handlerille kysymystä suoraan sitten...

 

Peter

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin,

 

tehdäänkös kimppamatka monen pienkoneen voimin  Pietariin jos ja kun saamme selvietyksi miten sinne pikkukoneilla pääsee?  Lappeerannasta on sen verran lyhyt matka että 100LL-koneetkin voivat käydä yhdellä tankkauksella.

Olisi siinä lentopaikkakisaa kerrakseen.

 

Kiinnostusta?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitko vielä tuplavarmistaa tuon esittämäsi vaatimuksen. Kuulostaa hiukan urbaanilta legendalta....

 

Kysymykseni on/oli, että ONKO JOKU KÄYNYT siellä viime aikana pienkoneilla? Ilmeisesti foorumin  lukijoista kukaan ei ole?

Täytynee laittaa jollekin paikalliselle handlerille kysymystä suoraan sitten...

Peter

Moro,

 

Viime kesältä on näkökokemuksia Lappeenrannasta kun eräs ko maasta kotoisin nykyisin suomessa asuva henkilö lähti Pietariin käymään VFR:ssä.

Mukana oli tietty njavigaator ja pinta 120 piti saavuttaa EFLP TMAlla ennenkuin oli asiaa vennäjän ilmatilaan. Ei se taida heleppoa olla vaikka kaikki puhuisi ko maan kieltä.

 

//Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatii ulkomaiselta koneelta paikallisen navigaattorin VFR:ssä. Ko. Navigaattori on valtion virkamies ja maksaa. Samoin hänen matkat Suomeen + majoitus etc. Tulee lennon operaattorin/päälikön maksettavaksi.

Mielenkiintoinen kysymys kai olisi, koska siis paikalliset koneet eivät ko. Navigaattoria tarvitse, että saisiko koneen jonkinlaiseen rinnakkaisrekisteriin, jolloin koneen päällikkönä voisi joku paikallinen ilmailuystävä ja kuitenkin länsimainen kone.

Jotain rinnakkaisrekisterikuviota siellä on ollut?

Tilannehan on, että länsimaisella pahvilla ei paikallisessa rekisterissä olevalla koneella saa lentää... Pl. Paikallislennot jonkun aluepäällikön proopuskalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatii ulkomaiselta koneelta paikallisen navigaattorin VFR:ssä. Ko. Navigaattori on valtion virkamies ja maksaa. Samoin hänen matkat Suomeen + majoitus etc. Tulee lennon operaattorin/päälikön maksettavaksi.

Mielenkiintoinen kysymys kai olisi, koska siis paikalliset koneet eivät ko. Navigaattoria tarvitse, että saisiko koneen jonkinlaiseen rinnakkaisrekisteriin, jolloin koneen päällikkönä voisi joku paikallinen ilmailuystävä ja kuitenkin länsimainen kone.

Jotain rinnakkaisrekisterikuviota siellä on ollut?

Tilannehan on, että länsimaisella pahvilla ei paikallisessa rekisterissä olevalla koneella saa lentää... Pl. Paikallislennot jonkun aluepäällikön proopuskalla.

 

Navigaattorin kulujen lisäksi tuntihintaa nostaa (moninkertaistaa) Pietarin kalliit laskeutumis- ja navigointimaksut. Tämän päälle tulee pakollinen handling-palvelu kenttäalueella, tulli- ja rajaviranomaismaksut (viisumit) ja tietenkin itse lentolupa Venäjälle. Eli tuntihintaa reissulle tulee aikamoisesti.

 

Rinnakkaisrekisteri....what ? Neverheard....  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän on kuitenkin sellainen jännä juttu, että sitä navigaattoria ei tarvitse, mikäli kentälle harjoitetaan kansainvälistä reittiliikennettä. Pietari on vaan muuten niin järjettömän kallis mesta, ettei meidän tavan köyhien ilmailijoiden sinne ehkä kannata reissata. Eri asia asia on vielä se, mitä tapahtuu käytännössä. Autoillenkin Venäjälle reissatessa pätee sellainen vanha viisaus, että jos asiat ovat yhtenä päivänä näin, ne vähintäänkin voivat olla seuraavana päivänä toisin. Ilmailu tuskin muodostaa ihan täydellistä poikkeusta normikäytäntöihin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajennetaanpas scopea: Onkos joku käynyt hiljakkoin Petroskoissa ?  Itselläni on edellisestä raissusta jo noin 15 vuotta; silloin kävin toki IFR:ssä...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän on kuitenkin sellainen jännä juttu, että sitä navigaattoria ei tarvitse, mikäli kentälle harjoitetaan kansainvälistä reittiliikennettä.

 

Pitää paikkaansa IFR:ssä eli jos löytyy Jeppesenin kartat niin navigaattoria ei tarvita. VFR-lentäminen onkin sitten toinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää paikkaansa IFR:ssä eli jos löytyy Jeppesenin kartat niin navigaattoria ei tarvita. VFR-lentäminen onkin sitten toinen juttu.

 

Venäjän AIP ei tainnut kuitenkaan pukea asiaa sanoiksi ihan noinkaan. Mielestäni tässä säännöksessä ei mitenkään eroteltu VFR- ja IFR-liikennettä toisistaan, mutta enpä nyt kirjan olematta nokan edessä mene vannomaankaan. Tutkailin asiaa jossain vaiheessa aika paljonkin ja olin yhteydessä erääseen Äänislinnan lennonjohtajaan. Finnairin lentokerhossa asiaa pyrittiin tovia aiemmin selvittämään jopa niin pitkälti, että oli bookattu kaksi konetta ja päivämäärät sekä anottu luvat Moskovasta. Lupa myönnettiin yllättäen vain toiselle koneelle. Asiaa tiedusteltaessa kommentti oli kutakuinkin "perutaan sitten se toinenkin", mikä ei liene ko. valtion touhuista jotakin tietävälle suurikaan yllätys. Joka tapauksessa, navigaattoria ei ollut tarpeen tilata. Väyliä olisi pitänyt käyttää ja lentää kyllin korkealla saadakseen yhteyden asianomaisiin lennonjohtoelimiin heti rajalta, koska kuulemma esim. Sortavalan tornissa puhuttiin vai venättä. Tosin vieraillessani paikan päällä, siellä tunnuttiin puhuttavan myös oikein sujuvaa suomea.

 

Kiinnostus koereissuun olisi kyllä suuri jollain aikataululla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän AIP ei tainnut kuitenkaan pukea asiaa sanoiksi ihan noinkaan. Mielestäni tässä säännöksessä ei mitenkään eroteltu VFR- ja IFR-liikennettä toisistaan, mutta enpä nyt kirjan olematta nokan edessä mene vannomaankaan. Tutkailin asiaa jossain vaiheessa aika paljonkin ja olin yhteydessä erääseen Äänislinnan lennonjohtajaan. Finnairin lentokerhossa asiaa pyrittiin tovia aiemmin selvittämään jopa niin pitkälti, että oli bookattu kaksi konetta ja päivämäärät sekä anottu luvat Moskovasta. Lupa myönnettiin yllättäen vain toiselle koneelle. Asiaa tiedusteltaessa kommentti oli kutakuinkin "perutaan sitten se toinenkin", mikä ei liene ko. valtion touhuista jotakin tietävälle suurikaan yllätys. Joka tapauksessa, navigaattoria ei ollut tarpeen tilata. Väyliä olisi pitänyt käyttää ja lentää kyllin korkealla saadakseen yhteyden asianomaisiin lennonjohtoelimiin heti rajalta, koska kuulemma esim. Sortavalan tornissa puhuttiin vai venättä. Tosin vieraillessani paikan päällä, siellä tunnuttiin puhuttavan myös oikein sujuvaa suomea.

 

Kiinnostus koereissuun olisi kyllä suuri jollain aikataululla.

 

-A-

 

 

 

Saahan se AIP sanoa, mitä haluaa. Käytäntö on vaan eri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käynyt Diamondilla DA42 viimeisen kahden vuoden aikana IFR Pietari, Petroskoi ja Murmansk. Kaikki onnistuvat varsin helposti. Pietarin laskeutuminen maksaa handling maksuinen noin 900 euroa. Petroskoi oli noin 300 euroa ja Murmansk noin 400 euroa. Kahdessa viimeisessä en käyttänyt handläriä, vaan kiersin itse eri kassoilla maksamassa. Kaliningrad on myös helppo tapaus ja maksu noin 600 euroa viime kerralla. Aikaa tosin taitaa olla jopa yli kaksi vuotta. Luvat kannattaa yrittää hoitaa jonkun sinne jatkuvasti operoivan yrityksen kautta. Mkassa muutaman satasen, mutta käy käden käänteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia hintoja. ???

 

Hyvä kuitenkin jos saa itse juosta eri kassoilla maksamassa.Eivät ole ehkä hoksanneet sitä estää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan se AIP sanoa, mitä haluaa. Käytäntö on vaan eri.

 

Joo. Autoillessa käytäntö on tavannut kyllä vaihdella sovitusta ihan päivittäin ja samanakin päivänä. Eri raja-asemista puhumattakaan. Tuskinpa tuo ilmailupuolikaan selviää muuten kuin kokeilemalla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään