Ilkka Mannikainen

Finnairin viimeinen MD-11 -reittilento (osa 2)

36 viestiä aiheessa

Joskus kun sitä luulee, että joku asia oli viimeinen laatuaan, saattaa olla ja suurella todennäköisyydella onkin väärässä.

 

Tilanne näyttää nyt siltä että taas olisi Finnairilla reittilento MD-11 -koneella tulossa. Onko se viimeinen vaiko ensimmäinen, sitä emme tiedä.  :laugh:

 

Kuitenkin tämä juhlalento on nyt aikataulutettu näin:

AY353 09:30-10:35 HEL-OUL 14.6.2010 

AY354 11:00-11:35 OUL-HEL 14.6.2010

 

Koneena OH-LGD ja konfiguraatio koneessa näyttää siltä, että businesspenkkejä on irroitettu kahdelta riviltä eli rivit 5 + 6 on siirretty laajennetun turistiluokan tieltä.

 

Diamonds are forever.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin tämä juhlalento on nyt aikataulutettu näin:

AY353 09:30-10:35 HEL-OUL 14.6.2010 

AY354 11:00-11:35 OUL-HEL 14.6.2010

 

Paluulento on ainakin tällä hetkellä aikataulutettu välille 11:00-11:55. Mutta äkkiäkös siitä pari kymppiminuuttista karistaa kun työntää kolme kahvaa tappiin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, olin niin kliimaxissa että meni aikavyöhykkeetkin sekaisin.  :laugh:

 

Noh, näinhän se on että kyseisellä konetyypillä se 35 min on lähempänä totuutta jos kahvataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti kun kyseessä on samana arkipäivänä meno ja paluu, on Finnairin hinnoittelu niin rankkaa, että mitään alennuksia ei tälle menopaluulle ole luvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittanee siis sitä, että tuo 303 paikkainen matkustajaversio ollaan ottamassa aktiivipalvelukseen takaisin. Onhan se tietty kurjaa jos vaikka Phukettiin joutuu matkustamaan kymmenessä tunnissa suoraan sensijaan että saa taittaa matkaa 14 tuntia Jaipurin tai vastaavan kautta... Peliliike Finnairilta, kun kerran kalustoa on tarjolla - nopeaakin vielä :-) Voisin jopa itse harkita kerrankin pukettimatkan ostamista, kun tietäisin ettei matkustusta tarvitse tehdä sardiinipurkissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä tässä LGD:n comebackissä on itselleni hieman epäselvää, on se että miksi kone valjastetaan vain osittaiseksi kesäkaudeksi tilauslentokäyttöön. Koneenhan on tarkoitus lähteä ison oven puhkaisuun jo syksyllä, joten koneen käyttö kesäkaudella on hieman kysymysmerkki. Kesällähän ei ole pitkänmatkan massakohteita kuten Brasilia tai Thaimaa, esim. Rhodoskin on niin vankka pakettimatkakohde, että lentokapasiteetin lisääminen ilman hotellikapasiteettia ei kuulosta bisnekseltä.

 

Eri asia on sitten, tuleeko OH-LGD koskaan charterkäyttöön Finnairin kohteisiin vai onko sille jotain konsernin ulkopuolista tilausliikennettä myyty malliin viime kesän jalkapallokiertue yms.

 

Yhtiö omistaa vielä kaksi MD-11-konetta, joista toinen on muutettu rahtikoneeksi ja sillä on tarkoitus aloittaa rahtikoneoperaatiot

Aasian-kohteista toukokuussa. Toisella koneella lennetään kesällä tilauslentoja ja syksyllä myös se muutetaan rahtikoneeksi.

 

Mutta ennenkaikkea on hienoa, että toukokuussa 2009 liikenteestä vedettty OH-LGD tulee takaisin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisinpa että LGD tulee vierailemaan tänä kesänä ainakin Afrikan mantereella... Siellä pelataan kai jotain potkupalloa jossain päin johonkin aikaan... Jotkut vissiin haluaa sellaista mennä katsomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittanee siis sitä, että tuo 303 paikkainen matkustajaversio ollaan ottamassa aktiivipalvelukseen takaisin. Onhan se tietty kurjaa jos vaikka Phukettiin joutuu matkustamaan kymmenessä tunnissa suoraan sensijaan että saa taittaa matkaa 14 tuntia Jaipurin tai vastaavan kautta... Peliliike Finnairilta, kun kerran kalustoa on tarjolla - nopeaakin vielä :-) Voisin jopa itse harkita kerrankin pukettimatkan ostamista, kun tietäisin ettei matkustusta tarvitse tehdä sardiinipurkissa.

 

Phuketiin lennettiin jo viime talvikaudella A333:lla, samoin ensi talvena, bisnesluokkaa myydään Comfort-luokkana.

Ensi talvena A333 näkyy lentävän myös Gran Canarialle (Aurinkomatkat).

 

Ehkäpä sekin mahdollista että OH-LGD siirtyy hoitamaan juuri noita lomalentoja, jos rahtiliikenne ei vedä ja A333:lle löytyy reittikohteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietysti voi olla että MD11 siirtyy hoitamaan juuri noita lomalentoja, jos A333:lle löytyy reittikohteita.

 

Meinaat, että rahtiovesta on hyvä purkaa ja lastata vähän isommatkin matkalaiset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaat, ettei rahtikonversiota voi lykätä, mikäli käyttöä paxipuolella olisi?

 

Näin juuri... satavarmaa että siitä tulee rahtiversio jo talveksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun MD-11 -lento harppasi neljä päivää eteenpäin ollen nyt 18.6.2010 samoilla lennonnumeroilla AY353/354.

Eipä ole enään MD-11 noilla lennoilla, tilalle tuli E190.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin tänään kello 14:15 tienoilla ohi Helsinki-Vantaan lentoasemasta ja hämmästyin nähdessäni vilaukselta MD-11 siirtymässä VIP-terminaalin suunnasta kohti terminaaleja. Onko havaintoja, että mistä oli kyse?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin tänään kello 14:15 tienoilla ohi Helsinki-Vantaan lentoasemasta ja hämmästyin nähdessäni vilaukselta MD-11 siirtymässä VIP-terminaalin suunnasta kohti terminaaleja. Onko havaintoja, että mistä oli kyse?

 

Rullaili varmaankin rahtiasemalta 22R:n lähtöasetelmiin.

 

Finnair Cargo M1F. Olet toki kuullut tai lukenut?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin tänään kello 14:15 tienoilla ohi Helsinki-Vantaan lentoasemasta ja hämmästyin nähdessäni vilaukselta MD-11 siirtymässä VIP-terminaalin suunnasta kohti terminaaleja. Onko havaintoja, että mistä oli kyse?

 

Tänään noudatettiin sääntöä "kauniimmat ja nopeimmat ensin", eli ensin lähti LGC ja siihen perään AY005 heikommalla esityksellä.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Phuketiin lennettiin jo viime talvikaudella A333:lla, samoin ensi talvena, bisnesluokkaa myydään Comfort-luokkana.

 

Samoin menee Krabillekkin joulukuun alussa A333, 757 lopettaessa.

 

 

 

Patrick

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se 757 mitään lopeta Finnairilla, neljä konetta edelleen kehissä.

 

Neljä? Eikös kaksi ole vasta lopettanut toimintansa AYn väreissä? Ja yhteensä niitä kaunottaria on/oli 7.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolme poistunutta (LBU,LBV,LBX) jo rivistä, neljä jää.

 

Ovatko LBU ja LBV jo lähteneet Suomesta? LBX on saanut uuden rekisterin ja on parkkeerattu tekniselle alueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolme poistunutta (LBU,LBV,LBX) jo rivistä, neljä jää.

 

Entä OH-LBT, joka on lentänyt viimeksi 13.5. lennonnumerolla AY8921?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään