Jarno Virtanen

Tallinnan lentokenttä maksut

16 viestiä aiheessa

Hei,

 

Olisi suunnitelmissa tehdä VFR-lento Tallinnaan ensiviikolla, niin osaako joku siellä lähiaikoina käynyt kertoa paljonko kulut ovat Tallinnan päässä ja onko siellä jotain proseduureja jota olisi hyvä tietää etukäteen?

 

Jarno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Olisi suunnitelmissa tehdä VFR-lento Tallinnaan ensiviikolla, niin osaako joku siellä lähiaikoina käynyt kertoa paljonko kulut ovat Tallinnan päässä ja onko siellä jotain proseduureja jota olisi hyvä tietää etukäteen?

 

Jarno

 

Viron AIP löytyy kokonaisuudessaan netistä http://www.eans.ee/ .

Vastaukset ovat siellä.

 

Tallinnaan on kiva mennä, kaikki toimii ja palvelu on ystävällistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne jokaisen PITÄISI osata kaivaa AIP:sta ja laskea itse, mutta minä(kin) kiitän jo etukäteen sitä, joka kertoo suoraan EURoina tai EEKkeinä, minkä verran rahaa yhteensä piti kaivaa taskusta kentän toimistossa.  Esim. C171:lla tai PA-28:lla kaynnistä ja pysäköinnistä (alle 24H).  Lisäksi minä(kin) olisin kiinnostunut tietämään onko jotain merkillistä muuttunut viime käynnin v.2008 jalkeen.  Onko esim. EETN TMA:lla pakko olla C-transponderi? 

 

Käykää hyvät lentäjät (eestiksi lennukikoheltajat) muillakin Eestin kentillä (EETU, EEPU, EEKE, EEKA jne).  Rauhallisia kenttiä, kunto OK+/-, tosi ystävällistä henkilökuntaa, ovat auttaneet monta kertaa taxin, hotellin ym. etsimisessä.  Muistaakseni maksut 30-40 EUR / käynti (2008). 

 

Taisi taas mennä ainakin puolet asian vierestä... koittakaa kestää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käykää hyvät lentäjät (eestiksi lennukikoheltajat) muillakin Eestin kentillä (EETU, EEPU, EEKE, EEKA jne).  Rauhallisia kenttiä, kunto OK+/-, tosi ystävällistä henkilökuntaa, ovat auttaneet monta kertaa taxin, hotellin ym. etsimisessä.  Muistaakseni maksut 30-40 EUR / käynti (2008). 

 

Kesällä homma on näissä maakuntakentillä tehty helpoksi, ks. Eesti AIP GEN 4.1 kohta 1.3

1.3 From 01 May to 01 September the unified charge in the sum of 25 EUR is applied to international traffic (for aircraft with MTOW up to 2700 KG) landing at Kärdla, Kuressaare, Pärnu and Tartu aerodromes during the operational hours. That charge includes landing, parking, passenger charges and terminal navigation charges. In case of departure of the aircraft outside operational hours the take-off charge will be added according to current pricelist.

 

Tosin kuulemma joskus tuolla osuvat ad hoc -laskutusmenettelyyn, mutta omalta kohdaltani on maksut olleet aina kohtuullisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne jokaisen PITÄISI osata kaivaa AIP:sta ja laskea itse, mutta minä(kin) kiitän jo etukäteen sitä, joka kertoo suoraan EURoina tai EEKkeinä, minkä verran rahaa yhteensä piti kaivaa taskusta kentän toimistossa.  Esim. C171:lla tai PA-28:lla kaynnistä ja pysäköinnistä (alle 24H).  Lisäksi minä(kin) olisin kiinnostunut tietämään onko jotain merkillistä muuttunut viime käynnin v.2008 jalkeen.  Onko esim. EETN TMA:lla pakko olla C-transponderi? 

 

 

 

Ota säkillinen EEK mukhaan.......

 

Fixed fee ei toimi Tallinnassa enää vuosiin.

Supervision 60EEK,voi olla jokaista alkavaa tonnia kohti pienkoneille.

PAX in 35 EEK,alkavaa tonnia kohti.

PAX ut 45,alkavaa....

Meeting 6EEK

Keksivät vielä ehkä pikku summia...... :laugh:

Tähän päälle AIP:sta maksut,laskeutuminen,parkki,navigation,matkustajamaksu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahasta onkin jo ollut puhetta.

 

Tutustu etukäteen asematason karttaan ja rullausteiden nimityksiin. Laskun jälkeen saat kuitenkin rullausselvityksessä rullausteiden nimiä (kirjaimia) ja sen seisontapaikan numeron, jolle sinua odotellaan.

Todennäköisesti seisontapaikalla odottelee jo herra/rouva joka viittoilee sinut paikoillleen "kansainvälisin käsimerkein" ja laittaa pyöräpukit paikoilleen.

 

Paikalle saapuu sitten handler autollaan ja vie sinut ja joukkueesi terminaaliin.  Platan poikki ei ole kävellen asiaa.

Siellä saatte kukin GA boarding passin ja valkoisen muovikortin jota tulet tarvitsemaan myöhemmin kun palaat takaisin transit-hallista briefingiin. Älä hukkaa.

 

Aikanaan kun palaatte, menette tarminaalin yläaulassa olevaan turvatarkastukseen ja näytätte em boarding-passinne. Aikanaan pääsette turvan ja passitiskin lävitse  transit-halliin, jossa voirtte tehdä ostoksia tai olla niitä tekemättä.

Transit-hallissa on erittäin huonosti merkitty ovi, joknka takana on alas vievä portaikko joka vie takaisin siihen aulaan, jossa on hander/airport office ja meteo/briefing. Ovi aukeaa kun vilautat saamaasi muovikorttia ovikelloasennelman päällä. Kortissa on etäluettava siru, ei magneettijuovaa.

 

menkää portaat alase toimistoon.  Annat kortin takaisin virkailijalle. Teidän tulee maksaa laskeutumismaksut (onhan teillä joku kansainvälinen luottokortti?).  Meteosta säät ja bulletiinit ja täti vie teidät takaksin koneelle.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veloittavat yhteensä noin 65 euroa kun 4 ukkoa menee Cessna 172:lla MTOW 1150kg. Taksi maksaa keskustan kulmille kympin euroissa.

 

Briefingissä käy lisäksi eurot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan kun palaatte, menette tarminaalin yläaulassa olevaan turvatarkastukseen ja näytätte em boarding-passinne. Aikanaan pääsette turvan ja passitiskin lävitse  transit-halliin, jossa voirtte tehdä ostoksia tai olla niitä tekemättä.

 

Ja vähintäänkin Kodak-moment tyylinen hetki tulee kun kävelette kalja, viini yms laatikoiden kanssa turvatarkastukseen, pokkana laitatte ne hihnalle, vilautatte korttia ja katsotte muiden matkustajien ilmeitä kun turvatarkastajat päästää teidät läpi (nesterajoitukset).  ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

80 prosenttista ei vissiin voi käydä hakemassa lentokoneella. Siinä olis vaan paljon parempi hyötysuhde...

 

 

:(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

80 prosenttista ei vissiin voi käydä hakemassa lentokoneella. Siinä olis vaan paljon parempi hyötysuhde...

 

 

:(

 

 

 

Juu, taitaa olla liian vätkää lentokuljetukseen. Pari lentäjäähän kävi joku vuosi sitten nappaamassa ennakkotapausta hakien pari putelia "eesti piiritust" (96%) Silloin tais nousta tullipuheiden lisäksi esille myös tällainen konsentraatio- ja turvallisuusnäkökohta.

 

Sääli sinänsä, sillä kuka nyt painavaa vettä kuljettaisi, jos voisi roudata keveää pirtua... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Olen vain kerran käynyt Tallinnassa, mutta kokemus oli erittäin miellyttävä. Kustannukset olivat pauttiarallaa sen 65 egee. Kaikki kartat asematasoa myöten oli mulla esillä valmiiksi (kuten kuuluu), mutta sillä kertaa marsalkka oli vastassa ja opasti suoraan pysäköintipaikalle. Blokitkin laitettiin marsalkan toimesta heti kun potkuri oli pysähtynyt.

 

Ja jos tuliaisia haluaa tuoda niin lähin ostari on noin 15 min kävelymatkan päässä.

 

Suosittelen lämpimästi! Tallinna on hyvä kohde ensimmäiselle ulkomaanreissulle.

 

-Esa-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli hienoa vielä kymmenisen vuotta sitten kun päräytti Tallinnaan 2-paikkaisella Mopo-Cessnalla. 300 metrin matka lentokoneelta terminaalikompleksiin taitettiin noin 50-paikkaisella bussilla. Sillekin matkalle taisi olla jokin hinnoittelu.

 

Lennonjohtopalvelut ovat aina olleet hyvät. Kivoja ihmisiä joka jaksolla. Olen vaan jäänyt kaipaamaan sitä nostalgista peltiämpäri päässä -soundia, joka vastasi kun amerikaksi kusotti "Muuga inbound".

 

Voi mahdoton sitä eksotiikan määrää ensimmäisinä vuosina kun omalla koneella pääsi Tallinnaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli hienoa vielä kymmenisen vuotta sitten kun päräytti Tallinnaan 2-paikkaisella Mopo-Cessnalla. 300 metrin matka lentokoneelta terminaalikompleksiin taitettiin noin 50-paikkaisella bussilla. Sillekin matkalle taisi olla jokin hinnoittelu.

 

Lennonjohtopalvelut ovat aina olleet hyvät. Kivoja ihmisiä joka jaksolla. Olen vaan jäänyt kaipaamaan sitä nostalgista peltiämpäri päässä -soundia, joka vastasi kun amerikaksi kusotti "Muuga inbound".

 

Voi mahdoton sitä eksotiikan määrää ensimmäisinä vuosina kun omalla koneella pääsi Tallinnaan!

 

Oli ne aikoja,vieläkin naurattaa.

 

Hinnoista silloin,tässä tullausmaksu 2 EEK ;D Tulli tuumas että ei tartte maksaa ellei halua,varsinkin kun aina aikaisemmin olin maksanut 50-100 kertaisesti.Tullilla ei ollut antaa vaihtorahaa ikinä.

 

Mitä saa kahdella kroonilla tänään......

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtopalvelut ovat aina olleet hyvät. Kivoja ihmisiä joka jaksolla. Olen vaan jäänyt kaipaamaan sitä nostalgista peltiämpäri päässä -soundia, joka vastasi kun amerikaksi kusotti "Muuga inbound".

 

Kyllähän sitä pääsee vielä kuuntelemaan jos juttelee Tallinnan tutkan kanssa esim matkalla Kuresaareen tai Pärnuun. Siinä sitä eksotiikkaa vasta onkin!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään