Ilkka Mannikainen

Emirates - miten se tehdään?

57 viestiä aiheessa

Emirates ilmoitti tehneenä maaliskuussa päättyneellä tilikaudellaan 1,1 miljardin taalan voiton.

http://www.theemiratesgroup.com/english/images/03A_Financial_Highlights_tcm409-565494.pdf

 

Sikäli kiintoisaa, että samaan aikaan samalla konseptilla toimivat firmat joutuvat pihtaamaan tarjoiluissa, poistamaan henkilökuntaa, heikentämään kaikkia palveluja ja keksitään matkustajille mitä mielenkiintoisimpia lisämaksuja.

 

Tämän dubailaisen yhtiön vankka meno takuulla ihmetyttää monia, siksi avasinkin sille uuden ketjun.

 

Mihin EK:n ryminä perustuu? Miksi EK pystyy hakkaamaan tuollaisen tuloksen tällaisenakin aikana ja miksei samaan pysty esim. Lufthansa tai AirFrance/KLM? Onko EK:lla osaavampaa johtoa ostettuna yhtiöön kun em. firmoilla? Mitä osaamista EK:lla on enemmän kuin "länsimaisilla" firmoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites lippujen hinnat? Entäs paljonko business-paikkoja on Emiratesin koneissa? Maksaako Sheikit Emiratesin business-paikoista ihan hullua hintaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. Frankfurtista jos ottaa kohteeksi jonkun Aasian kohteen, niin halvimman hinnan heittää lähes aina jompikumpi hiekkayhtiö Qatar tai Emirates. Tämä siis turistiluokassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko kotoapäin lähtiessä erittäin halpa polttoaine yksi kilpailutekijä? Aina maksimitankkauksella poispäin ja minimit kyytiin sitten kääntöpäässä. Sillä nyt ainakin jotain varmasti muihin yhtiöihin verrattuna säästää. Sheikkien firmat tuskin maksaa sheikkien firmoille ihan täyttä hintaa poltsikasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole koskaan ko. yhtiöllä lentänyt mutta monien kokemuksia kuunnellessa olen tullut käsitykseen, että EK pystyy tarjoamaan turistiluokassakin täydet ja asialliset tarjoilut ilman mitään säästöliekkiä eli kukkaroa ei tarvitse kaivaa vaikka ehkä janottaisikin. Eli tämä muun maailman trendi palveluiden karsimisesta ja lisärahan nyhtämisestä ei ole ollenkaan kaikkia koskettava trendi.

 

Mutta edelleen kiinnostaa, että mistä se marginaali tehdään...

 

Ja UAE:ssa on ihan suopea verotuskin yrityksille...

 

Väitän, että kovempi homma on kuitenkin tehdä se verotettava tulos kun maksaa siitä tuloksesta ne kohdemaan verot. Toki tietenkin jos voitosta ei tarvitse kotiuttaa verojen muodossa koskaan mitään tai hyvin vähän, niin se raha on aina käytettävissä seuraavillakin tilikausilla. Tämä vahvistaa tasetta ja vahvalla taseella voi ostaa uusia koneita, laajentua tai ostaa vaikka kilpailijayrityksiä. Siinä voi kovan verotuksen maassa toimiva kilpailija vain kuolata kateellisena vieressä.

 

Toki ennenkuin verotusta voi syyttää jostain, pitää tehdä verotettavaa tulosta. Sitä ei ole nyt ihan kaikilla yhtiöillä näköpiirissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. Frankfurtista jos ottaa kohteeksi jonkun Aasian kohteen, niin halvimman hinnan heittää lähes aina jompikumpi hiekkayhtiö Qatar tai Emirates. Tämä siis turistiluokassa.

Muutamaan otteeseen kun olen katsonut Emiratesin hintoja Dubaista lähtien on

hinnat olleet ihan pilvissä ja jopa Frankfurtista lähtien on päässyt halvemmalla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emiratesin lentohenkilokunta on suurelta osin ulkomaalaisia, tietynpituisilla sopimuksella ja ilman elakevastuita. Viela kun yhtio on sen verran nuori, silla ei ole niskassaan suuria elakevastuita muustakaan henkilokunnasta, kuten useimmilla Lansi-Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Aasian vanhoilla lentoyhtioilla.

 

Toinen seikka on, etta kaikesta palveluhypetyksesta huolimatta, Emirates pihtaa istuinmukavuudessa. Kaikki 777-koneet on konfiguroitu 3-4-3 turistissa ja huomattava osa 332- ja 343-kalustosta 2-3-2 bisneksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emiratesin lentohenkilokunta on suurelta osin ulkomaalaisia, tietynpituisilla sopimuksella ja ilman elakevastuita. Viela kun yhtio on sen verran nuori, silla ei ole niskassaan suuria elakevastuita muustakaan henkilokunnasta, kuten useimmilla Lansi-Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Aasian vanhoilla lentoyhtioilla.

 

Toinen seikka on, etta kaikesta palveluhypetyksesta huolimatta, Emirates pihtaa istuinmukavuudessa. Kaikki 777-koneet on konfiguroitu 3-4-3 turistissa ja huomattava osa 332- ja 343-kalustosta 2-3-2 bisneksessa.

 

Eikös eläkevastuut ole aika pitkälle ulkoistettu firmoista ympäri maailman? Vakuutusten, sijoitusten tai valtion hoiviin? Vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös eläkevastuut ole aika pitkälle ulkoistettu firmoista ympäri maailman? Vakuutusten, sijoitusten tai valtion hoiviin? Vai olenko käsittänyt jotain väärin?

 

Eiko aika monen lentoyhtion ongelma juuri ole elakevastuut? Mm. British Airwaysin ja Iberian fuusiossa se on yksi suurimpia kompastuskivia. Myos Finnairin lentajien lakossa oli osittain kysymys elkaeasioista.

 

Jos Emirates tyollistaa pelkastaan expatteja, tuskinpa sen taytyy niiden elakkeita maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne yhtiötä, mutta kuka omistaa Emiratesin koneet?

Jos ne ovat jonkun tunnetun globaalin leasing-yhtiön omistuksessa, leasingmaksut lienevät yleistä tasoa.

Jos koneet taas ovat omia tai jonkun paikallisen leasing-yhtiön, on mahdollista että kaluston rahoitusehdot ovat erittäin edulliset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, mitä olen itse hieman alan voorumeita lukenut, niin EK:n lentäjät on tosiaan ostettu valmiina ja kokeneina pilotteina maailmalta isolla rahalla. Viime aikoina ilmeisesti tämä tarjottu "package" ei ole enää niin kovin houkutteleva länkkäreille, moni tuntuu olevan sitä mieltä, että kunhan saavat nykyisen sopimuksensa täytettyä, niin lähtevät sandpitistä kauas ja lujaa. Tiiä sitten miten paljon tästä on voorumilegendaa ja uhoa vaan, mutta valitusta kuuluu sekä liksasta että lisääntyneistä lentotunneista (toki viranomaisten määrätessä maksimit, joita ei ylitetä).

 

Samaten osaava tekniikan väki on ilmeisesti yhtiön alkuaikoina sekin ostettu rahapussia reippaanlaisesti raottamalla länsimaista. Koulutetut lupakirjamekaanikot näyttivät hiekkalaatikon väelle kuinka hommat tehdään. Sitten vuosien saatossa näiden kokeneiden mekaanikkojen osaamista on viety eteenpäin pikkurahalla työskenteleville intialaisille ja pakistanilaisille. Pprunen mukaan aasiasta heilahtaa mekaanikko vuorotyöhön Dubaihin ilosta kiljahdellen noin 600-800e kuukausiliksalla.

 

Edit: Ai niin, liittojahan siellä ei ole vaatimassa milloin mitäkin etuja työväelle.

 

Ja onhan sen kirassin oltava heille etu. Jos auton tankkaa ko. maassa täyteen noin 15 eurolla, niin ihmettelen, jos ei kerosiini olisi heille myös hullunhalpaa. Varmaan on sitä myös sinne lentäville yhtiöillekin, mutta Emiratesille kuitenkin kotikenttäetu...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei tuosta wikipedian sivusta saa loppujen lopuksi irti kuin vihjailuja epäreilusta kilpailusta jotka EK kumoaa. Valtiot ja yhtiöt surkuttelee vuorotellen kun EK vie asiakkaat.

 

Onko Emirates uhka?

 

Olisiko Emiratesin mallissa muualla maailmassa jotain opittavaa?

Ainakin 1,1 miljardia UStaalaa viivan alla kelpaisi varmaan monelle yhtiölle ja näiden omistajille.  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuosta wikipedian sivusta saa loppujen lopuksi irti kuin vihjailuja epäreilusta kilpailusta jotka EK kumoaa. Valtiot ja yhtiöt surkuttelee vuorotellen kun EK vie asiakkaat.

 

Onko Emirates uhka?

 

Olisiko Emiratesin mallissa muualla maailmassa jotain opittavaa?

Ainakin 1,1 miljardia UStaalaa viivan alla kelpaisi varmaan monelle yhtiölle ja näiden omistajille.  ::)

Luulen että Finnairillekkin kelpaisi malli jossa työntekijöiden palkan päälle ei tule tuloveroja tai mitään muitakaan veroja. Kummasti helpompaa saada voittoa, jota sitäkään ei veroteta dubaissa. Dubaihan emirateksen omistajana kerää toki omansa osinkoina, mutta yritäppä ajaa tälläinen valtion tulomalli suomeen  ;D Dubain veroparatiisiluonne kerää kotikentälle paljon liikematkustajia, josta siitäkään ei ole haittaa emiratekselle.

 

Hankalista työntekijöistäkin pääsee helpolla eikä kenelläkään ole kiusallista lakko-oikeutta, tämäkin varmasti kelpaisi monelle lentoyhtiölle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen että Finnairillekkin kelpaisi malli jossa työntekijöiden palkan päälle ei tule tuloveroja tai mitään muitakaan veroja. Kummasti helpompaa saada voittoa, jota sitäkään ei veroteta dubaissa. Dubaihan emirateksen omistajana kerää toki omansa osinkoina, mutta yritäppä ajaa tälläinen valtion tulomalli suomeen  ;D Dubain veroparatiisiluonne kerää kotikentälle paljon liikematkustajia, josta siitäkään ei ole haittaa emiratekselle.

 

Hankalista työntekijöistäkin pääsee helpolla eikä kenelläkään ole kiusallista lakko-oikeutta, tämäkin varmasti kelpaisi monelle lentoyhtiölle...

 

Dubaihin ja Yhdistyneisiin Arabiemiraatteihin verrattuna USA on Suomen lailla "sosialistinen" maa, jossa jopa tyontekijoilla on lakko-oikeus, ja jossa verotetaan tuloja ja voittoja "ankarasti".  ::)

 

Dubai on kuitenkin taloudellisesti ajautunut niin pahasti karille (tai hiekalle), etta on vaikea sanoa, koska taloustilanne iskee myos Emiratesiin tavalla tai toisella. Onhan huhuttu, etta Abu Dhabi haluaisi fuusioida Emiratesin oman Etihadinsa kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se hyvä ettei asu Saksassa Emiratesin reitin varrella, maailmassa missä kilpailu oikeasti toimii:

 

FRA-BKK-FRA Gesamtreisepreis  464,40€ ja DXB-BKK EK372 olisi vielä Willyllä

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä henkilökunnan palkat?

Jos lasketaan, että kaikki johtoa lukuunottamatta on nuorta ja vaihtuu, niin ei kummoisia palkkataulukoita

tarvita. Suurinosa EK:n suomalaisista emännistä ei lentänyt kuin n.3v.

Jos ajatellaan, että henkilökunta on vain 3-5v töissä ja vaihtaa duunia?

 

Toinen on polttoaine.

Kolmas on uusi kalusto.

Neljäs on (tähän asti) jatkuva kasvu, sama kuin halpalentoyhtiöillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Koneiden listahinta on noin 9,6 miljardia euroa. Emirates on jo aiemmin tilannut Airbusilta 58 superjumboa. Kaksikerroksinen A380 on maailman suurin lentokone.

 

Emiratesin hallituksen puheenjohtajan Ahmed Bin Saeed al-Maktoumin mukaan uusi kauppa tukee yhtiön pyrkimystä nousta maailman johtavaksi lentoyhtiöksi.

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=32384:emirates-airlines-osti-10-miljardilla-lisaeae-superjumboja&catid=32:talous&Itemid=5

 

 

Kova on vauhti EK:lla kärjen tavoittelussa, ei voi kyllä muuta sanoa.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tavaton mikä tilaus. Nähtävästi ainakin Emiratesille  tuo A380 on osoittautunut sellaiseksi rahanpainokoneeksi, johon kannattaa investoida:

 

"The A380 is our flagship in terms of passenger comfort, innovation, operating and environmental efficiency and revenue generation,” said H.H. Sheikh Ahmed Bin Saeed Al- Maktoum."  Emirates.com

 

Tuohon kun saavat päälle vielä sen 70 kappaletta A350:tä, niin ....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon kun saavat päälle vielä sen 70 kappaletta A350:tä, niin ....

 

Joidenkin yhtiöiden kabiineissa voi käydä kato kun EK:lla on nämä tilatut koneet rivissä.

 

Jos/kun muilla yhtiöillä palvelut koko ajan heikkenee, liput kallistuu, kanta-asiakasohjelmissa kohta asiakkaan pitää antaa jo pisteitä lentoyhtiölle päästäkseen koneeseen,  lisämaksuja, karsimista, sniiduilua jne. niin voi olla EK oikealla paketilla ja oikealla hinnoittellulla voi laittaa monen yhtiön businessplanit uusiksi.

 

Sekin vaihtoehto on olemassa, että EK:n paletti romahtaa syystä tai toisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan näistä löydettävissä joitain syitä Emiratesin tulokseen:

 

Dubailla on aika hyvä sijainti. 8 tunnin lentomatkan sisällä asuu 3,5 miljardia ihmistä. Läpikulkupaikkana Dubai on myös aika hyvällä paikalla. Lähialueilla on suuri määrä halpatuotantoa, mikä näkyy rahdin määrässä.

 

Emirates voi keskittyä tehokkaaseen operointiin isoilla laajarunkokoneilla, kun ei ole hoidettavana vähemmän kannattavaa syöttöliikennettä.

 

Emratesilla ei juurikaan ole halpalentoyhtiöitä kilpailijoina.

 

Palkkakustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin esim. eurooppalaisilla yhtiöillä.

 

Yhtiö perustettiin 1985 täysin nollasta. Organisaatiossa ei ole turhaa "läskiä".

 

Emiratesilla on meekittävä rooli Dubain strategisessa suunnitelmassa (DSP 2015) ja sen toimintaa pyritään tukemaan monin tavoin. Hommaa ei varmaan ainakaan vaikeuta se, että Emiratesin pomo sheikki Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum on myös paikallisen ilmailulaitoksen pääjohtaja ja pitelee muutenkin lankoja Dubain talouselämässä. Dubaissa ei lentoyhtiöiltä peritä esim. ATC-, turvatarkastus- tai muitakaan ylimääräisiä maksuja. Säännöt ovat samat kaikille, mutta tietenkin Emirates hyötyy siitä suurena paikallisena operaattorina eniten.

 

Ilmeisesti Emiratesilla on sellaiset laskelmat tehtynä, että noille kaikille tilatuille koneille riittää töitä. Äkkinäisestä saattaa nimittäin tuntua, että kyseiselle alueelle on kehittymässä melko reipas ylikapasiteetti. Toivottavasti olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että 2015 nähdään Emirates avaamassa Helsingin reittiä. Ensin A350 HEL-DXB ja jatkot A380.

Kun on avannut ensin Köpiksen 2012 ja Tukholman 2014.

Aukeaa Aasia uudella tavalla suomalaisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään