Tuomo J Aho

Itse lentäen Tukholmaan, lentokenttä suosituksia?

33 viestiä aiheessa

Jaahas, matka tuli tehtyä ja olipa mukava ja hieno reissu!

 

 

Lensimme nokasta maarianhaminaan josta RIKUM sisään ruotsin ilmatilaan, siitä kohti NTL VOR:ia joka tosin on epäkunnossa ja hetkeä ennen VOR:ia tutkan ohjeiden mukaisesti direct Skedviken joka on VFR ilmoittautumispiste Arlandaan. Vähän ennen Skedvikeniä tuli ohje siirtyä Arlandan tornin jaksolle josta sitten käskettiin direct finals rwy 26. Homma toimi erittäin jouhevasti ja palvelu oli kaikinpuolin kiitettävää.

P1010138.JPG

 

 

Arlandassa pyysimme tankata joten rullailtiin Marshallerin perässä tovin kunnes päästiin apron-M jossa on ainoa Avgas tankki. Harmikseni sain kuulla että he eivät ota vastaan luottokortteja, eli kaivettiin kuvetta kunnes oli tarpeeksi kahisevaa jolla maksaa. Bensamies sanoi että on työskennellyt Arlandassa n.5 vuotta ja tämä on kolmas kerta kun on tankannut pientä yleisilmailukonetta. Harvinaista huvia siis molemmin puolin!

 

Tankkauksen jälkeen yhteys groundiin ja rullauslupa parkkiin apron-S.

 

P1010141.JPG

 

Kun päästiin perille, pyysin kuljetusta joka saapuikin hetkeä myöhemmin. Kalustona normi lentokenttä bussi. Oli hymyä molemmin puolin kun kuski katseli meidän konetta ja me valtavan kokoista bussia joka oli tullut hakemaan meitä kolmea.

 

P1010143.JPG

 

Bussi jätti meidät matkatavaroiden noudon luokse josta käveltiin sitten tullin läpi ja terminaaliin. Terminaalista Stockholm Express junalla keskustaan ja maratonia katsomaan.

 

Kannustimme ystäväämme joka on britti ja toista ystäväämme joka on supi-suomalainen. Oli hieno huomata kuinka paljon energiaa juoksijat sai nähdessään lippumme!

 

P1010144.JPG

P1010158.JPG

 

Kun juoksut oli juostu niin matkasimme takaisin Arlandaan. Ennen koneelle siirtymistä kentän Duty Officer leimasi "Boarding Passit" ja toivotti hyvää matkaa. Turvatarkastuksessa oli hieman hämminkiä kun eivät olisi tahtoneet millään päästää meitä läpi juomien, shampoo pullojen ja onkivapojen kanssa läpi. Muutama soitto Duty Officerille ja kohta oltiinkin kaikki hyvässä yhteisymmärryksessä ja kävelemässä kohti porttia 10C jossa bussin oli määrä noutaa. Harmiksemme meidän lentoa ei ollut laitettu lähtevien lentojen listalle valotauluille  ;D

 

Päästyämme koneelle piti soitella Clearance Deliverylle ja kysellä lupa starttia varten, (eksoottista pienkoneille). Kohta iso tuuletin pyöri jo nokalla ja päästiin aloittaa rullailut 19R holdingiin.

 

P1010955.JPG

 

Koekäytön jälkeen saimme luvan rullata kiitotielle, suorittaa lentoonlähdön ja nousun jälkeen kääntää suuntaan 120 ja 2000 jalkaa. Näin myös teimme.

 

P1010960.JPG

 

Tutka vektoroi VFR ilmoittautumispisteen VADA kautta josta jatkettiin NTL VOR:lle ja Maarianhaminaan. Auringonlasku oli sykähdyttävän kaunis.

 

P1010973.JPG

 

Määränpäämme oli Turku kun kello oli jo paljon ja Malmi olisi melumääräyksiltä ollut kiinni. Kyselin tornilta kuitenkin ennen Turkuun saapumista jos voisimme käydä kaupungin päällä ennen laskukierrokseen liittymistä, näin ystäväni näkisivät keskustan vähemmän nähdystä kuvakulmasta. Lupa tuli ystävälliseen Turkulaiseen tapaan.

 

P1010991.JPG

 

Hetken kuluttua oltiin laskukierroksessa ja loppuosalla.

 

P1010995.JPG

 

 

Lopuksi kone pakettiin yöksi, olipa nätti ilta!

 

P1010999.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, matka tuli tehtyä ja olipa mukava ja hieno reissu!

 

Kiitoksia kivasta matkaraportista,kiva kun oli kivaa. :)

 

Pirskatti kun jäi sanomatta että vaativat Shell Aviation kortin tai käteistä,meillä kun on nämä kortit..... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirskatti kun jäi sanomatta että vaativat Shell Aviation kortin tai käteistä,meillä kun on nämä kortit..... :-[

 

Juu, olis meilläkin jos Shell ei olis niitä irtisanonut...  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, olis meilläkin jos Shell ei olis niitä irtisanonut...  :thmbdn:

 

Tarkoitin myös että oli,irtisanottiin täälläkin. :thmbdn:

 

Sitten kerhon pääliköt päättivät että otetaan kaikki kortit koneista pois,helpottuu kuulemma laskutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai ei ole kortteja?

Minulle posti toi juuri 3 kpl Shellin uusia oransseja...

 

Peter

 

Sullahan on sit kaks ylimääräistä!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sullahan on sit kaks ylimääräistä!  ;D

 

Joo.

Konetta.

 

Mutta vakavasti puhuen, Shell antaa kyllä luottokorin jos aiot ostaa sillä vähintään 5000 litraa vuodessa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.. jos aiot ostaa sillä vähintään 5000 litraa vuodessa.

 

Joo, tässä ongelman ydin. Tarttis varmaan kuulostella muita Malmin kimppakoneen omistajia jos haluaisivat liittyä kortti porukkaan että saatais tämä 5000L täyteen. Ei se näytä Kanasellekaan olevan helppoa kun ostetaan normi luottokorteilla, sähläävät korttikoneiden kanssa ja täytetään lippulappuja. Kimppakoneen näkökulmasta vielä hankalempaa kun yritetään säätää maksettuja bensoja ja lennettyjä tunteja ja rahaa liikkuu suuntaan ja toiseen.

 

Mutta, eihän tämä ole ongelma pitkään kun Neste ja Shell lopettavat ja lentokonebensaa ei pysty enään ostamaan mistään  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään