Antti Salo

Sopusointu

27 viestiä aiheessa

Mielestäni ehdottomasti maailman kaunein ihmisen rakentama tekele on tämä lentokone:

[ attachment removed ]

 

Ko. Koneen nimi on ranskaa, ja tarkoittaa sopusointua.

[ attachment removed ]

 

Concordehan lopetti lentämisen vuonna 2003, yli 34 vuotta ensilentonsa jälkeen. Kaikki koneet, poislukien tuhoutunut F-BTSC ja muutama epäonnekas, romutettu yksilö, ovat nykyään museoituna tai näytillä ympäri maailmaa. Tämä yksilö, F-BTSD, on museoituna Pariisin Le Bourget:n kentän ilmailumuseossa.

[ attachment removed ]

 

Päätelineen renkaan puhkeaminen johti tapahtumaketjuun, joka johti F-BTSC:n tuhoon ja Concorden lopun alkuun. Onnettomuuden jälkeen alkoi massiivinen projekti onnettomuuteen johtaneiden puutteiden korjaamiseen. Suurin osa koneista varustettiin muun muassa uusilla renkailla ja kevlar-levyillä polttoainetankeissa.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Museossa on BTSD:n vieressä ensimmäinen koskaan lentänyt yliäänimatkustajakone, "Concorde 001" eli F-WTSS.

[ attachment removed ]

 

Vuonna 1969 ensilentonsa lentänyt "001" poikkeaa tuotantomalleista monellakin tapaa. Muun muassa tällaista sisäänkäyntiä koneen takaosassa ei ole tuotantomalleissa.

[ attachment removed ]

 

Koneen sisusta on riisuttu suurimmasta osasta koelentolaitteistoa. Koneen sisältä löytyy sarja kuvia ensilennosta.

[ attachment removed ]

 

Seuraavat kaksi kuvaa kertovat tuotantomallin ja ensimmäisen prototyypin eroista. Muun muassa matkustamon ikkunat ovat paljon pienemmät tuotantokoneissa, ja yliäänilennossa ja maassa ylhäällä pidettävä visiiri on suurimmaksi osaksi metallia prototyypissä.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Sekä Air Francen että BA:n koneissa oli 100 paikkaa, ensimmäistä luokkaa kaikki. Ei IFE:tä eikä lie-flat-penkkejä, mutta siitä huolimatta aikansa paras ensimmäisen luokan kokemus.

[ attachment removed ]

 

Tästä kuvakulmasta siipi näyttää massiiviselta. Koneessa on 13 erillistä polttoainetankkia, joiden välillä siirreltiin lennon aikana polttoainetta massakeskipisteen optimointia varten.

[ attachment removed ]

 

Seuraavaksi hypätään rapakon toiselle puolen, New Yorkin Intrepid Sea, Air & Space Museumiin, jossa on BA:n G-BOAD museoituna.

[ attachment removed ]

 

BA:n koneiden rekisteröinti (G-BOAA-BOAG) perustui koneen alkuperäiseen tilaajaan, B.O.A.C.:iin (British Overseas Airways Corporation). Ensimmäinen lentänyt BA:n Concorde, ja sittemmin BA:n lippulaiva, oli rekisteriltään G-BOAC.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Concorden matkustamo ei todellakaan ole mikään tilaihme. Oviaukoissa saa 180cm ukkokin kyyristyä. Matkustamon sisällä korkeutta on vain reilut 190cm, eli samaa luokkaa Embraerin E-jetien kanssa. Samaa lähes neljä vuosisataa nuorempien emppujen kanssa on myös paikkamäärä (E90), ohjaamon fillarimallinen yoke ja fly-by-wire-ohjauksen olemassaolo. Muutenhan Concordea ei voi edes verrata niihin brassirotiskoihin. :laugh:

[ attachment removed ]

 

BA:n viimeinen variaatio matkustamon sisustuksesta. Onnettomuuden jälkeen koneisiin asennettiin myös uudet, kevyemmät penkit, koska mm. kevlarsuojausten takia koneen paino lisääntyi liikaa.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

"AD" ei ole ihan yhtä hyvässä kunnossa kuin ranskalaiset vastakappaleensa. Intrepidin ollessa telakalla ja AD:n ollessa New Jerseyssa väliaikaisvarastossa, rikottiin siitä huligaanien toimesta tutkakupu. >:( Onneksi löytyi korvaava tilalle.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Concorden neljäs laskuteline saattoi laskussa tulla tarpeeseen koneen suuren laskukohtauskulman johdosta.

[ attachment removed ]

 

Concorden ohjaus perustui peräsimen ohella kokonaan siiven jättöreunassa sijaitseviin "elevoneihin".

[ attachment removed ]

 

Seuraavaa Concorde-kohtaamista odotellessa... Josko sitä Barbadokselle lähtisi G-BOAE:ta moikkaamaan. 8)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat! Lisää ranskattaria löytyy mm. Toulousesta, jonne on museoitu F-BVFC ja ranskalaisten kehitysmalli F-WTSB numero 201 joka oli toseksi viimeinen kuudesta protosta. Kaksi viimeistä protoa olivat jo käytännössä tuotantoversioita, mutta lensivät koelentoja.

 

Museossa on BTSD:n vieressä ensimmäinen koskaan lentänyt yliäänimatkustajakone, "Concorde 001" eli F-WTSS.

 

TY-144 kerkesi ensin ;)

http://www.tupolev.ru/English/Show.asp?SectionID=148

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoratamerkinnät ovat varmaankin rekvisiittaa, tosin paikkahan on Le Bourget - mutta hallin sijainti on liian lähellä vanhaa terminaalia ollakseen vanhan kiitoradan päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaunein lentokone mitä koskaan tehty !

 

Näin kyseisen koneen aikoinaan Turussa  8)  .  Neljä jälkipoltinta päällä  ja mukava ääni  :).  Ei vissiin vetänyt silloin täysillä tehoilla ja nousukulmalla, kun kyydissä oli Ranskan presidentti.

Voin kuvitella, että joku koneista lentää vielä joskus tulevaisuudessa .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kommenteista!

 

Phah. Mikä matkustajakone... Postivankkuri enemmänkin. ;D

 

Voin kuvitella, että joku koneista lentää vielä joskus tulevaisuudessa .

Voihan sitä kuvitella kaikenlaista, mutta realistisesti ajatellen tuo ei ikävä kyllä tule koskaan toteutumaan. Sen lisäksi että Concorden entisöinti lentokuntoon maksaisi aivan järjettömiä summia, tulee vastaan myös itse lentämisen ja ylläpitämisen aivan järjetön hinta, varaosien puute sekä lentäjien ja mekaanikkojen koulutus. Pidetään kuitenkin mielessä, että kyseessä on esim DC-3:een verrattuna monta kertaa kompleksimpi laite, ja koneitakin on valmistettu vain se 20 kappaletta vrt. DC-3:n 10,000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Phah. Mikä matkustajakone... Postivankkuri enemmänkin. ;D

 

Concordeen verrattuna postivankkuri, mutta äärettömän tyylikäs postivankkuri joka muutettiin matkustajia kuljettavaksi postivankkuriksi ja maailman eka ääntä nopeampi matkustajia kuskannut postivankkuri ;D

 

 

http://www.tupolev.ru/English/Show.asp?SectionID=148&Page=2

"TU-144 No.04-1 (side number 77106) – the first flight was performed 4 March, 1975 – was used to assess effectiveness of air-conditioning sytem/ Some problems on fuel system were solved on this aircraft. 26 December, 1975 this machine performed the first operational flight on the route Moscow-Alma-Ata. The aircraft carried goods, mail. The flights were made at the altitude of 18000 m at the speed of 2200 km/h. Currently TU-144 No. 04-1 is demonstrated in Monino Museum.

 

Upon joint tests completion the decision was taken on beginning of passenger transportation on TU-144 a/c with NK-144A engines. TU-144 No. 05-2 (side number 77109) and TU-144 No. 06-1 (side number 77110) were used for regular passenger transportation on Moscow-Alma-Ata route. TU-144 a/c made his first passenger flight 1 November, 1977. Flights for range of 3260 km at the altitude of 16000-17000 m at the speed of 2000 km/h were performed once a week; number of passengers did not exceed 80 persons. Before the moment of termination of regular operation with passengers inn May, 1978 Aeroflot crews made 55 flights on TU-144 a/c totally carried 3284 passengers."

 

 

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A2818640

"On 26 December, 1975, regular cargo flights between Moscow and Alma Ata began with 77106. Passenger services began on 1 November, 1977 with Tu-144S 77109, although Tu-144D with an extended range would also have been available.

 

The mortal blow came when 77111, a Tu-144D, crashed on 23 May, 1978, after a minor problem within the fuel system. Although this was during a test flight and not during regular service4, the one and only supersonic Aeroflot passenger service, Moscow - Alma Ata, ceased to exist after 55 flights because of this incident."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sitä kuvitella kaikenlaista, mutta realistisesti ajatellen tuo ei ikävä kyllä tule koskaan toteutumaan. Sen lisäksi että Concorden entisöinti lentokuntoon maksaisi aivan järjettömiä summia, tulee vastaan myös itse lentämisen ja ylläpitämisen aivan järjetön hinta, varaosien puute sekä lentäjien ja mekaanikkojen koulutus. Pidetään kuitenkin mielessä, että kyseessä on esim DC-3:een verrattuna monta kertaa kompleksimpi laite, ja koneitakin on valmistettu vain se 20 kappaletta vrt. DC-3:n 10,000.

Saihan ne Vulcaninkin lentämään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mikä olikaan se matkustajakone jokalensi yliääninopeudella ensin? ;)

Vastaus löytyy Amerikasta.

 

jk

Muistanko väärin, vai oliko aikoinaan jokin "kokeilu" DC8lla ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse kiistellä Ranska - Englanti - Neuvostoliitto asteikolla. Luokkansa ensimmäinen oli siin Douglas DC-8. McDonnell ei ollut vielä tuolloin mukana matkustajakoneiden valmistuksessa.

 

http://www.dc-8jet.com/0-dc8-sst-flight.htm

 

Ei tullut kaupallista menestystä Tupolevista sen paremmin kuin Concordestakaan, mutta molemmat veivät ilmailuteknologiaa eteenpäin suurin askelin. DC-8 oli myös taloudellisesti rankka panos kehittäjälleen. Seuraavaan projektiin sitten tarvittiinkin McDonnell rahoineen mukaan.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän on selvää että ameriikoista ne parhaat koneet ovat aina tulleet.  :thmbup:

 

Tossa vielä pokkarikuvaräpellystä Sopusoinnusta vuodelta 2008.

[ attachment removed ]

 

Edit: kuva vaihdettu sävyiltään luonnollisempaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saihan ne Vulcaninkin lentämään...

Toki, mutta vaikka molemmat yliäänikoneita onkin, on Concorde kuitenkin ihan eri mittakaavaa kuin Vulcan, joten puhutaan myös rahallisesti aivan eri mittakaavasta. Tämän lisäksi Vulcaneita valmistettiin 136kpl vrt. Concorden 20.

 

Yksi merkittävä tekijä molempien yhtiöiden samanaikaisessa Concorde-liikenteen lopettamisessa oli Airbusin ilmoitus lopettaa koneiden tukeminen, mm. varaosien valmistuksen merkeissä. Suuri osa eläköitymisen jälkeen jäljelle jääneistä Concorden varaosista on myös päätynyt keräilijöiden haltuun. Vaikka kone entisöitäisinkin lentokuntoon, saattaisi uusi elämä tyssätä hyvin nopeasti jonkun varaosan puutteeseen, jota ei vain enää maailmassa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entisöintiä vaikeuttaisi myös se, että kaikista koneista (tai ainakin BA:n koneista) on kaikki hydrauliikkanesteet otettu pois, joten koneet ovat "rutikuivia". Ja tosiaan tuo varaosien puute vaikeuttaisia myös. Manchesterissä (missä on esillä G-BOAC) esittelykierroksen vetäjä sanoi, että ainakin Britanniassa lentäminen voisi tyssätä ihan vain byrokratiaan ja siihen, että kone ei enää yksinkertaisesti saisi lentokelpoisuustodistusta (monista lentoturvallisuuteen yms. liittyvistä syistä). Hän arveli, että JOS Concorde ikinä lentäisi edes yhden ainoan kerran, se olisi Ranskassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G-BOAF @ LHR 12.7.2003

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luokattomasta skannauksesta voi syyttää itäkeskuksen Fotoykköstä joka skannasi nämä diat sikahinnalla vuonna 2003 liian tummiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se vaan nätti! 8) Jännä, että tuolla on pituutta enemmän kuin esim. MD-11:llä mutta kabiini on ahtaampi kuin ATR:ssä ja matkustajia menee vain se sata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla