Vesa Rautakoura

P-Factorista...

8 viestiä aiheessa

Terves

 

Miten tuollainen tavallinen pienkone painaa vaakalennossa vasemmalle (Olettaen, että mosa pyörii perinteisesti myötäpäivään)? Korjataanko kyseinen efekti siivekkeillä vai peräsimellä, vai molemmilla? Jos trimmejä ei ole. Saako tehokkaan kevyen pienkoneen tyynessä säässä käytännössä oikeasti lentämään pitkään suoraan koskematta jaloilla tai käsillä mihinkään, siis tietenkin ilman autopilottia, mutta edes ilman siiveke/peräsin trimmejä? Luulisi, että vähän väliä joku muuttuja hieman tönäisisi konetta johonkin suuntaan

 

Kiitos taas :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin mopocessnan saa trimmattua lentämään suht suoraan. Bravolla olen vain lentänyt temppua joten siitä koneesta en tiedä meneekö suoraan koska en ole suoraan sillä lentänyt.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin mopocessnan saa trimmattua lentämään suht suoraan. Bravolla olen vain lentänyt temppua joten siitä koneesta en tiedä meneekö suoraan koska en ole suoraan sillä lentänyt.  ;)

 

Trimmattua, mutta millä? Rudder trimmillä vai? Vai Aileron? Löytyykö tosiaan cessnasta rudder trim? Jos Rudder trim ei ole, pitääkö sitten vaan pitää jalkaa hieman polkimella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trimmattua, mutta millä? Rudder trimmillä vai? Vai Aileron? Löytyykö tosiaan cessnasta rudder trim?

 

Löytyy, mutta maassa säädettävä sellainen (peltilipare peräsimen jättöreunassa). Optimisäätö on tietysti se, että normaalilla matkalentonopeudella se olisi trimmissä. Moni tuntuu tosin "säätävän" sitä lentoa edeltävässä tarkastuksessa epähuomiossa, kun vääntelevät peräsintä siitä.

 

Eikä sitä nyt ainakaan kerhokoneista kannata ihan tolkuttomasti lähteä jokaisen lentäjän ominpäin vääntelemään, ilman, että jotain on ehkä sovittu asiasta (ja vastaavasti taas, jos se on pahasti pielessä niin vikavikavikavikailmoitusta vaan kerhon suuntaan, eiköhän sen joku osaa säätää sitten, jos ei itse halua ottaa vastuuta vääntelystä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos mitään trimmejä tai virityksiä ei ole, voi siis koko matkalennon joutua pitämään jalkaa peräsimellä?  Vai kampeaako se niin vähän että pieni sauvan/yoken tönäisy aina silloin tällöin riittää pitämään kurssissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkuriakseli sojottaa muutaman asteen oikealle pituusakseliin verrattuna jos propelli pyörii myötäseen ohjaajanpaikalta katsottuna.

Tällä kompensoidaan moottorin aiheuttamaa vääntöä vasemmalle,samoin potkurin aiheuttamaa vääntöä vasemmalle,koska alaspäin menevällä lavalla on suurempi alfa kuin ylöspäin menevällä.

 

Joissakin koneissa on fena vinossa pituusakseliin hieman.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos mitään trimmejä tai virityksiä ei ole, voi siis koko matkalennon joutua pitämään jalkaa peräsimellä?  Vai kampeaako se niin vähän että pieni sauvan/yoken tönäisy aina silloin tällöin riittää pitämään kurssissa?

Sivuperäsimen trimmilappu on kai yleensä säädetty jollekin 70% matkateholle. Jos lentää hitaammin tai nopeammin täytyy painaa jalkaa, jotta kuula pysyisi keskellä. Kurssissa pysymisellä sillä ei sinänsä ole merkitystä, kone vain luistaa sivulle, joten pitää muuttaa tuulikorjausta, jotta lentää kohti tiettyä maastonkohtaa tai pysyy vorrin radiaalilla.

 

Silloin tällöin lennon jälkeen huomaa, ettei ole käyttänyt korkeusperäsintrimmiä lainkaan. Ihan turha kapistus, mutta kädet ei tule niin kipeäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuperäsimen trimmilappu on kai yleensä säädetty jollekin 70% matkateholle. Jos lentää hitaammin tai nopeammin täytyy painaa jalkaa, jotta kuula pysyisi keskellä. Kurssissa pysymisellä sillä ei sinänsä ole merkitystä, kone vain luistaa sivulle, joten pitää muuttaa tuulikorjausta, jotta lentää kohti tiettyä maastonkohtaa tai pysyy vorrin radiaalilla.

 

Silloin tällöin lennon jälkeen huomaa, ettei ole käyttänyt korkeusperäsintrimmiä lainkaan. Ihan turha kapistus, mutta kädet ei tule niin kipeäksi.

 

Entäs jos ei tuulen häivääkään..... ;)

 

Kaikki on tietenkin suhteellista,turhaksi kapineeksi en toki trimmejä ole todennut koskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään