Timo Hyvönen

Yhteiset koulutusmateriaalit kerhoille

37 viestiä aiheessa

Moi,

 

olisikohan mahdollista rakentaa Suomessa ilmailua kouluttaville kerhoille yhteiset, yhtenäiset ja ajantasaiset koulutusmateriaalit (= powerpoint tms)?

 

Ilmailuliittohan on koonnut koulutusohjelmat hallinnon vaatimusten perusteella ja näiden mukaan jokainen kerho sitten tekee parempia tai huonompia materiaaleja. Käytettyjä koulutusmateriaaleja ei käsittääkseni tarkasteta mitenkään.

 

Ei näitä resursseja Suomessa liikaa ole ja taatusti yhtenäinen ja yhteinen koulutusmatsku auttaisi varmasti kerhoja keskittymään oleelliseen ja takaamaan koulutuksen laadun. Voisihan toki sallia omienkin materiaalien käytön, mutta niille olisi helppo rakentaa akkreditointijärjestelmä.

 

Näin toimitaan omalla alallani tavoitteena se, että kaikkialla maailmassa koulutukset olisivat verrattavissa. Eiköhän tällainen onnistuisi Suomen ilmailussa vielä helpommin?

 

Ehdottaisin tämän materiaalin kokoajaksi/hankkijaksi Suomen Ilmailuliittoa. SUIO:llahan on jo nettikoulutus valmiina, siitä saisi varmaan helpolla kalvopohjat kerhoillekin. Rahaliikenne voisi perustua materiaalin lisensointiin esim. per oppilas, jolloin kehitystyötä voisi pitää käynnissä. Materiaalin hyväksymisestä taas pitäisi veloittaa työaikaan perustuva maksu niiltä kerhoilta, joille yhteinen materiaali/koulutusrunko ei käy.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiljakkoin antiikkisen materiaalin avulla kouluttautuneena kannatan tätä avausta lämpimästi.

 

Pari ehdotusta:

  • Paperimateriaali (kirjat, prujut, monisteet, tms.) kannattaisi unohtaa samantien. Havainnollisin ja tehokkain tapaa sekä materiaalin tuottamiseen että oppimiseen on jokin oppimisalusta. Ts. opiskelu tapahtuu "ruutuä tökkimällä". Teksti, kuvat ja animaatiot täydentävät toisiaan. Tällaisia sovelluksia löytyy open sourcenakin oikein hyvin. Hyvän esimerkin lopputuloksesta saa vaikka rapakon takaa Sportys'in esittelymateriaaleista.
  • Tekijänoikeuksista bisnesmielessä kannattaisi mielestäni kaikkien kollektiivisesti luopua heti kättelyssä. Suomenkieliset markkinat tällaiselle koulutusmateriaalille ovat niin minimaalisen pienet, ettei materiaalin tekemiselle voi saada järkevää tuottoa, tuskin edes kulujaan pois. Tähän joku toteaa: "mutku, me on omistauduttu tälle ja laitettu monta iltaa likoon...". Elämä on.[/LI]
    [LI]Kokonaan toinen juttu on homman koordinointi ja hallinnointi. Löytyisikö softakehityksen open source -maailmasta hyviä esimerkkejä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en tiedä löytyykö softakehityksestä mutta ehkä koulutuspuolelta. Teen sitä(kin) työkseni.

 

Omalla alallani homma on organisoitu näin:

 

- kansainvälinen katto-organisaatio vastaa syllabuksesta ja tenteistä (vain yksi lähde)

- tämä organisaatio valtuuttaa tenttiorganisaatioita, siis näitä jotka käytännössä hoitavat tenttien jakelua kentälle ja myös auditoivat että koulutusmateriaalit ovat syllabuksen mukaisia

- koulutusorganisaatiot kouluttavat ja käyttävät aina näitä keskitetysti ylläpidettyjä tenttejä.

 

Olisi tietenkin hienoa, jos asia voitaisiin tehdä edes Euroopan tasolla, mutta käytännöllisesti ajatellen asia voisi mennä näin:

 

- Ilmailuliitto ylläpitää koulutusrunkoa (kuten nyt jo tekeekin) eli on tilivelvollinen (Accountable) kurssien sisällöstä ja lakien ja määräysten mukaisuudesta

- SUIO ylläpitää sen mukaista materiaalia eli on vastuullinen että materiaali vastaa koulutusrunkoa (Responsible)

- Kerhot käyttävät tätä materiaalia

 

Kuten edellisessä viestissä mainittiin, ovat skaalat niin pieniä, että rahan kaivamiseen kerhoilta voisi kulua enemmän rahaa kuin tuotto on. Toisaalta, kaikki kerhot eivät kouluta. Kolmannelta, lienee kaikkien etu että koulutus on laadukasta ja sitä tehdään aktiivisesti niin että harrasteilmailu pysyy ja paranee. 

 

Rahoitus lienee ratkaistavissa mutta minusta tämä parantaisi ja helpottaisi koulutusta paljonkin. Varmasti monella kerholla on jo nyt loistavia ja ajantasaisia koulutusmateriaaleja, toisilla ehkä toiselta osin parempia mutta näin saataisiin taattua, että kaikilla olisi vähintäänkin hyvää keskitasoa oleva yhtenäinen matsku.

 

Pitää varmaan lähettää tämä aloite sit SILliinkin ihan jos kukaan siellä ei satu lukemaan kaikkia foorumeita.

 

Tymän häipymistä odotellessa,

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KILA siirtyi SUIOn nettiteorioihin tänä keväänä. Kokemuksia ja palautetta kerätään :)

 

Monet ilmailuun liittyvät asiat ovat sillä lailla neliulotteisia, että yksinkertainenkin animaatio selvittää asian paremmin kuin pitkät sepustukset - tai paremminkin ne täydentävät toisiaan. Kun vielä nykyään eletään jatkuvasti päivittyvän verkkotiedon aikaa, olisi hyvä totuttautua sen edellyttämiin työtapoihin. Bonuksena voitaisiin vähitellen edistää kaiken ilmailutiedon koordinoitua verkostoitumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työn puolesta aihetta on tullut jonkin verran sivuttua.

 

Koulutuksesta yleensä ensin. Koulutus on kuitenkin aihepiireittäin paljon enemmän kuin esimerkiksi PP-kalvosarja. Kyseisen koulutuksen antaja käyttää tuota PP-slidesarjaa luurankona. Hän sitten omilla sanoillaa ja toimillaan kouluttajana tuo lihat sen päälle. Ammatillisessa organisaatiossa on helpompi järjestää näillä yleisillä rungoilla tasalaatuisempi tulos, koska mukana olevilla ihmisillä on koulutuksen ja taustan kautta parempi kyky ymmärtää asiasisällöt samalla tavalla. Samoin tuollaisessa organisaatiossa tavoitteet ovat ehkä selvemmät osallistujille kuin harrasteen aloittavilla ihmisillä joiden henkilökohtaiset taustat ja motiivit poikkeavat kovasti toisistaan.

Ilmailun koulutuksessa ei päästä kovin pitkälle ilman tuota mainittua lihaa luiden ympärillä. Se voi olla kouluttajan suullisesti kertomaa tietoainesta ja/tai opiskelijan itsenäisesti oppimateriaalista etsimää tietoa. En tässä puutu oppilaan oppimiseen vaikuttaviin juttuihin (tietoaineksen omaksuminen, ymmärtäminen ja soveltamistaito).

 

Homogeenisen koulutuksen saaminen aikaan hyvin erilaisilla taustoilla varustetuilla kouluttajilla on sekin ongelma. Itse olen kuitenkin aina pitänyt oleellisempana sitä, että oppimistulokset olisivat tietyn tasoisia. Ilmailun yksi rikkaus on, että meitä harrastajia on niin monilla eri taustoilla mukana tässä hommassa. Jotta oppimistulokset olisivat vertailukelpoisia ja ennen kaikkea tietyn tason täyttäviä tulee kyllä väistämättä eteen ei pelkästään oppimateriaalin vaan myös koulutusmenetelmien ja kouluttajien osuus tapahtumassa. Merkittävin tekijä on kuitenkin itse opiskelijan tekemä oppimiseen tähtäävä työ.

 

Materiaaleista hieman myös. Oppimateriaaleja on kerhoissa monenlaisia ja todella laadukkaitakin löytyy. Harmi kyllä myös huonojakin on joukkoon jäänyt. Yhteisen materiaalin tekijöitä on kokemukseni mukaan hankala saada. On helpompaa henkisesti tehdä omaan käyttöön tuleva aineisto kuin sellainen, joka tarkastetaan ja levitetään yleiseen käyttöön. Tuollaisen materiaalin tekijä myös ottaa asiassa aika ison vastuun. Vastuuta on monenlaista. Osa vastuusta liittyy esimerkiksi tämmöisessä yleisessä levityksessä aineistossa käytettyyn kuvamateriaaliin tai suoriin tekstilainauksiin. Tekijänoikeudet ovat aika työläitä asioita selvittää ja ratkaista sillä tavalla, että ei tulisi loukattua niitä. Materiaalin julkaisija ja levittäjä ovat näistä asioista vastuussa myös taloudellisesti. Usein tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kuvat täytyy tehdä itse näissä tapauksissa. Talkooväkeä on taas huudettava. Omiin matskuihin napatut kuvat, videot, tekstit yms eivät sitten enää olekaan mahdollisia.

 

Oppimisen tueksi tarvitaan sekä luokkaopetuksessa että muissakin opiskelumalleissa riittävä opiskelumateriaali, usein oppikirja tai kirjoja. Julkaisuvälineellä ei sinällään ole väliä. Oppimisalustaa on tarjolla monenmoisia ja jopa ilmaisiakin. Tämänhetkisessä määräysympäristössä oppilaan opiskelua tulee voida tietyin edellytyksin seurata ja opiskelu pitää myös dokumentoida, oli sitten kyseessä etäopiskelu, luokkahuoneessa tapahtuva lähiopiskelu tai monimuotopiskelu. Vaatimus asettaa oppimisalustalle etäopiskelussa omat ehtonsa. Niiden toteuttamiseen ei aina ilmaisilla järjestelyillä päästä.

 

Kokonaan oma lukunsa on se, mitä oppisen ja koulutuksen tulisi maksaa.

 

Tästä jutusta voisi kehkeytyä isompikin savotta ihan asiaa pohtiessa. Olen valmis asiasta keskustelemaan pitkäänkin, mutta ideoita voinee heitellä ainakin aluksi vaikka privaattipuolella jottei synny väärää kuvaa. Täytyy ehkä olla varovainen ettei vaan tuomita markkinoinniksi.

 

Omana mielipiteenäni sanoisin, että pelkällä yhteisellä koulutusmateriaalilla asiaa ei ratkaista ja ongelma ei ole ilmailukerhojen materiaaleissa pelkästään. Materiaalin käyttö ja kouluttajien osaaminen ovat merkittävässä asemassa. Koulttaja ei myöskään voi pakottaa ketään oppimaan yhtään mitään. Oppiminen on kiinni oppijasta. Ja kouluttajasta sekä opiskelumateriaalista. Toki jokaista palikkaa kannattaa koittaa parantaa.

 

Minulle sanoi kerran viisas ihminen seuraavaa:

"Ette te voi estää niitä oppimasta."

Siinä on paljon totuutta.

 

Minunkin puolesta tymä voisi jo loppua.

 

Matti Huoviala

SUIO

matti(ät)suio.fi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

kyllä, kouluttajat ovat erilaisia ja heillä on suuri osuus myös lopputuloksessa. En omalla alallanikaan pärjäisi ilman käytännön kokemusta, ja ilmailussa "kuppilatiimajutut" tuovat parasta sisältöä myös koulutukseen esimerkkien muodossa.

 

Kouluttajien pitäisi käsittääkseni kuitenkin olla osaamistasoltaan kaikilla alueilla vähintään tietyllä tasolla, tämähän taataan lennonopettajakoulutuksella. Olen kuullut jopa jonkun opekurssilaisen keskeyttäneen, koska koulutuksessa lentotaito on todettu hyväksi mutta opetustaitoa ei. Hyvä näin.

 

Toistan kuitenkin ne pari seikkaa, joiden takia aloitin tämän keskustelun:

 

- Kerhoissa käytetään SUURI määrä resursseja päällekkäisten materiaalien rakentamiseen

- Materiaalien laatutasoa ja vastaavuutta opetusohjelmiin ei voida valvoa

 

Kysymykset tekijänoikeuksista, valokuvista jne. ovat sinänsä turhia, koska niidenhän täytyy joka tapauksessa olla kunnossa. Tämäkin voitaisiin hyvin varmistaa tarjoamalla ne perussetit keskitetysti käyttöön. En usko myöskään, että materiaalin kerääminen olisi suuri ongelma - olen ainakin itse valmis antamaan paljon kuvamateriaalia ihan ilmaiseksi tällaisiin tarkoituksiin, esim. http://www.guru-group.fi/tsh/ilmailu/kojetaulu.html (sorry, aika iso sivu :)

 

Ei asiaa varmasti ratkaista pelkällä yhteisellä koulutusmateriaalilla, mutta olen aivan varma siitä, että sellainen parantaisi kokonaisuutena koulutuksen laatutasoa, jos ei sitten ihan kielletä kertomasta niitä kokemuksia ja puhumasta käytännön seikkoja opetusrunkoon liittyen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouluttajien pitäisi käsittääkseni kuitenkin olla osaamistasoltaan kaikilla alueilla vähintään tietyllä tasolla, tämähän taataan lennonopettajakoulutuksella.

 

Eikä taata. Teoriaopettajan ei tarvitse olla lennonopettaja. Lisäksi JAR-lupakirjojen osalta voisin vielä mainita, ettei FI-kurssin minimivaatimukset sisällä juurikaan teoriaopetuksen opetusta.

 

Sitä, miten paljon SUIOn opekursseilla paneutudaan teoriaopettamiseen ja opetuspedagogiikkaan, en tiedä, mutta ehkä Matti osaisi asiaa vähän valottaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monessakos kerhossa teorioita pitää joku muu kuin lennonopettaja?

 

Tässäkin tapauksessa yhtenäinen materiaali auttaisi hieman laatutakuussa.

 

Tuli mieleen yksi kysymys:

 

Olisiko siitä jotain haittaa, jos SIL tarjoaisi kerhoille yhteisen materiaalin koulutuskäyttöön?

 

t Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulutusohjelmassa suhinapuolen ja pärinäpuolen opekursseilla on aiheesta (opettaminen, oppiminen) luentoja 6 oppituntia ja lisäksi harjoituksia (oppitunnin pitoa) 1 oppitunti jakaantuen opetusharjoitukseen ja opetusnäytteeseen. Opetusharjoitus ja opetusnäyte edellyttävät oppilaskohtaista valmistelutyötä josta kukin selviää siinä ajassa minkä parhaakseen katsoo. Aiheeseen liitty myös loppukoe.

 

Opettajakurssin suorittanut ihminen on kurssilla selvinnyt asoista hyväksytyllä tavalla. On rohkeaa väittää, että ammattitaito säilyy opettajakurssin perusteella, sekin on ihmisestä ja omasta asenteesta kiinni.

Usein voisi ajatella, että harrasteilmailun opettajan ammattitaito kehittyy kokemuksen myötä. Jos asioita ei harrasta voi myös opetustaito ja ehkä myös asiatieto ajan myötä heikentyä.

 

Opettajaksi teoriakurssille voidaan ottaa myös muita kuin lennonopettajia kuten Tatu mainitsi. Käytännössä koulutuspäällikkö päättää henkilön kelpoisuudesta tehtävään. Tyypillistä on, että ihmisen suorituskykyä ja rajoituksia opettaa tuttu lääkäri, ilmailun säädöksiä ja esimerkiksi ilmailuviestiliikennettä lennonjohtaja/tiedottaja. Rakenteista saattaa puhua joku huoltojen ja tekniikan erikoismies (asentaja, mekaanikko). Näiden koulutusosaamisesta ei välttämättä ole koulutustodistusta. Eipä silti välttämättä tarvitse ollakaan. Kyllä onnistunutta koulutusta ja hyviä luentoja voi antaa ihan luonnostaankin asiantuntija.

 

Varmasta kaikki pidempään ilmailunkin koulutusta seuranneet tietävät, että kouluttajia on tasoltaan laidasta laitaan. Se on se toinen laita mikä yleensä huolettaa.

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli luennoitsijaa juuri Matin mainitsemalla skaalalla: koulutuspäällikkö selosti ja perusteli asiaa heti kurssin alussa: "...ja esimerkiksi ilmailufysiologiasta ja -psykologiasta lääkäri -(taidepaussi)- tosin teille se tulee olemaan eläinlääkäri."  :laugh: (Oli hyvä luento kyllä)

 

Opettajan opettamistaidot ovat todella laaja kysymys. Toisaalta ne kehittyvät opettamisen myötä ja toisaalta sitä saattaa luutua vanhentuneisiin kaavoihin vuosien mittaan. Ajantasaisena ylläpidettävä opetusmateriaali on sikäli hyvä apu ja omalta osaltaan tsekpoint.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä oli luennoitsijaa juuri Matin mainitsemalla skaalalla: koulutuspäällikkö selosti ja perusteli asiaa heti kurssin alussa: "...ja esimerkiksi ilmailufysiologiasta ja -psykologiasta lääkäri -(taidepaussi)- tosin teille se tulee olemaan eläinlääkäri."  :laugh: (Oli hyvä luento kyllä)

 

Olen antanut itseni ymmärtää, että tämä Timon kysymä ei-lennonopettajien käyttö joissain oppiaineissa on varsin yleistä. Jos pohditaan edellistä "oman kerhon" järjestämää PPL(A)-teoriakurssia, niin silläpä oli itseasiassa enemmän opettajina ei-lennonopettajia, kuin lennonopettajia ainakin tuntimäärään suhteutettuna. Lyhyesti voisi listata:

säädökset - lennonjohtaja, lentävä sellainen

ilma-aluksen yleistuntemus - mekaanikko, lentävä sellainen

suoritusarvot ja lennonsuunnittelu - lentotekniikan di, lentävä sellainen

ihmisen suorituskyky - 2 ilmailulääkäriä, lentäviä kumpikin

suunnistus - kokenut mittarilentäjä (ei siis fi)

sääoppi - meteorologi, lentävä sellainen

lentotoiminta - fi

yleinen lentoturvallisuus - fi

lennonteoria - lentotekniikan di

radiopuhelin - fi

perusmittarilento - fi

nf - fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Itsekin olen tuskaillut noiden esitysmateriaalien kanssa koulutusohjeen pohjalta. Äkkiä käy niin, että suurin huomio alkaa mennä tähän ja aikaa varsinaisen asian perehtymiseen jää vähän. Lisäksi aina löytyy henkilöitä, jotka tekevät asiat vielä paremmin. Soisinkin hyvin mielelläni, että materiaalia alkaisi koostaa "ammattilaiset" yhteiseen materiaalipankkiin opettajien käyttöön. Huhuja on kuultu, että Ultrapuolella olisi jo syntymässä yhtenäistä esitysmateriaalia? Vaikka tuenkin satasella verkko-opiskelua, se ei poista luokkaopetuksen tarvetta kerhoissa.

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opistolla on intoa olla mukana tässä projektissa. Tämä aihe on jakautunut jo nyt ainakin kahteen osaan; Tatu puhuu PPL koulutuksesta ja Juha ultrakoulutuksesta. Mukaan pitää ottaa myös purjelento. Samalla vaivalla otetaan mukaan liitovarjot ja liitimet. Miksi ei myös laskuvarjokoulutus.

 

Näillä lajeilla on paljon yhteisiä aihealueita ja ei haittaa vaikka sääopista puhuu/materiaali on hieman laajempi, mutta asiat tulevat esille ja luennoitsija voi jättää laskuvarjopuolella kalvoja pois kun olemme vain ohjeistaneet kalvojen merkityksen.

 

Tämä kaikki vaatii suunnitelmallisuutta, tekijöitä ja -ikävä kyllä- rahaa! Ei varmaan paljon mutta kuitenkin.

 

Kyse on myös tekijänoikeuksista. Olisi helppo kerätä netistä materiaalia ja hienoja liikkuvaa kuvaa sisältäviä ohjeita ja selityksiä-mutta- kaikille kuville, animaatioille ja videoille täytyy löytyä omistaja jolta saadaan kirjallinen lupa käyttää materiaalia.

 

Ystäväni Benkku -Torbjörn Bengström- on tehnyt ultra-kirjan oheen opettajan materiaalia ja on varmaan antamassa sen KAIKILLE veloituksetta käyttöön. Kyse on kuitenkin tiedosta jota jonkun täytyisi pitää yllä. Ylläpito ja sen järjestäminen maksaa taas.

 

Liitto ja sen yksi osa Opisto on valmis tekemään talkoita asian eteen-kuten aina.

 

Tämä foorumi on tai olisi hyvä siihen, mutta kun se pitkän päälle on jonkun tahon maksullista kauraa niin ylläpitäjä saattaa pyyhkiä ketjun näkymättömiin. Toki ketjun ylläpitäjä voisi sanoa, että tämä ketju saa elää.

 

Jatketaan avointa keskustelua.

 

saku

www.suio.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verkko-opetuksen myötä yhdessänaamakkain-tilaisuuksien merkitys vain kasvaa :thmbup:

 

Opisto on pitkään yrittänyt kertoa kerhoille, että ERITYISESTI kerhot voivat nyt hoitaa tuota naama to naama yhteydenpitoa kun se kuulu JOKU MUU hoitaa luvanvaraisen teoriakoulutuksen purje-, mopu- ja ultralennossa.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opistolla on intoa olla mukana tässä projektissa. Tämä aihe on jakautunut jo nyt ainakin kahteen osaan; Tatu puhuu PPL koulutuksesta ja Juha ultrakoulutuksesta. Mukaan pitää ottaa myös purjelento. Samalla vaivalla otetaan mukaan liitovarjot ja liitimet. Miksi ei myös laskuvarjokoulutus.

 

Jep jep. Kolmas haara voisi olla vielä se muu PPL-oppimateriaali, jollaista ei oikein ole olemassa kootusti tällä perinteisellä kielellä (olen kyllä tietoinen ilmailuliiton myymästä materiaalista), englanniksi löytyy kyllä vaikka minkämoista opusta. Tietysti tiettyjä synergiaetuja voisi saada tälläiset projektit yhdistämällä, toisaalta projekti paisuu silloin vielä paljon suuremmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta PPL materiaalin tuottamisesta olen käynyt jo monia keskusteluja eri toimijoiden kanssa (vain 3) jotka ovat tekemässä materiaalia ihan itse. Näen tässä itsekin ihan tavallisena ilmailijana epäkohdan. Olisi parempi tehdä yhdessä yksi hyvä kuin 3-6 kohtuullista. No, kaikki minuun yhteydessä olleet ovat vasta alkutekijöissä asian suhteen. Kyllä tästä hyvä tulee. Mietin vain jo ihan aikaa milloin kaikki asiasta kiinnostuneet tahot voisivat olla nokikkain jossain. Mietin elokuun loppua, heti koulujen alun jälkeen. Kesä menee kaikilla "kesä meni kolisten ja rakastuttiin"(Freeman, Ajetaan Me Tandemilla).

 

OTKES varmaan tuottaa kesän jälkeen suosituksia koulutuksen kehittämiseen (syy:ultraonnettomuus viime kesänä). Koetetaan me ilmailijat olla aktiivisia ennen viranomaista.

 

saku

 

Finavian radioprujut tulee pian Opiston alustojen kautta käyttöön koulutuksessa - maksaa juuri sen mitä Finavia haluaa laskuttaa. (ei siis hirveen kaupallista kun ei tuu voittoa!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kaikki vaatii suunnitelmallisuutta, tekijöitä ja -ikävä kyllä- rahaa! Ei varmaan paljon mutta kuitenkin.

 

 

Niin, siksi ehdotinkin SIL:iä tähän organisoijaksi. Hanke on varmasti investoinnin arvoinen, koska jäsenkerhot säästävät huomattavan määrän kerhotyötä.

 

Ensimmäinen materiaali voi kannattaa jopa ostaa joltain konsultilta kaikkine oikeuksineen, saa nopeammin ja parempaa. Näin teimme aikanaan Töissäkin, toiset kun tekevät oppimateriaalia työkseen.

 

Aktiivinen päivitys on tärkeää (ettei käy kuten SIL:n UPL/Mopu-koulutusohjelman kanssa viime vuonna kun IH muutti säännöksiään ja koulutusohjelma jäi päivittämättä enkä meinannut saada ajoissa lupakirjaa). SUIOlla on töissä ammattimiehiä, joille ainakin tuo ylläpito sopisi varmasti tehtävänkuvaan, voisi onnistua ympätä siihen jopa ilman YT-neuvotteluja.

 

Bisneksen paikkakinhan tässä on. Sitten kun nämä koulutussetit ovat Suomen parhaita, voi niitä lisensoida lentokouluillekin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä muuten saa Petteri Patolinnan kuvituksella olevan purjelento -kurssimateriaalipaketin, jonka mukaan on tullun muutama peruskurssia vedettyä? Mielestäni ne olivat hyvät kalvot.

 

Viime viikonloppuna Nummelandiassa keskustelimme mm. siitä, että mitä jos tekisimme opetusvideoita simulaattoreita hyväksikäyttäen. Simulla kun olisi aivan ylivoimaisen helppoa, niin... simuloida tilanteita ja sen jälkeen dubata ko. filmit käsikirjoituksen mukaan nettiin katsottavaksi.

 

Tein muutaman koevideon Silent Wingillä mm. lentoonlähtö, hinaus ja ohjaintenvaikutus. Kolme videota syntyi 2 tunnissa lapsenhoidon ohessa. Eihän ne ihan pro-tasoa ole, mutta hyvää piirikunnallista ainakin. Voisin laittaa ne jakoon saitilleni, jos jotakuta kiinnostaisi kontribuoida. Erityisesti tarvitaan miellyttävä-äänistä presentteriä.

 

 

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MORO!

 

Ehdoton KYLLÄ vastaus!  :thmbup:

 

Materiaali mieluiten paperilla, jotta sitä voi opiskella myös ilman sähkö/akkuja.

 

-Kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta PPL materiaalin tuottamisesta olen käynyt jo monia keskusteluja eri toimijoiden kanssa (vain 3) jotka ovat tekemässä materiaalia ihan itse. Näen tässä itsekin ihan tavallisena ilmailijana epäkohdan. Olisi parempi tehdä yhdessä yksi hyvä kuin 3-6 kohtuullista. No, kaikki minuun yhteydessä olleet ovat vasta alkutekijöissä asian suhteen.

 

Oliko tässä kyse siis luokassa käytettävästä esitysmateriaalista vai oppikirja -tyylisestä materiaalista?

 

Materiaali mieluiten paperilla, jotta sitä voi opiskella myös ilman sähkö/akkuja.

 

Mielestäni juuri tänään luin jonkun uutisen tai artikkelin jostain tutkimuksesta tai selvityksestä, jossa todettiin jotain siihen tyyliin, että koska oppimateriaalia käytetään ennenkaikkea työvälineenä eikä sitä vain pelkästään lueta, toimii painettu materiaali (jota voi nopeasti plärätä) paljon paremmin kuin sähköinen dokumentti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tukee myös havaintomme että PDF on meidän matskuista ollut suosituin latauskohde. Arvelemma niiden päätyneen paperille. Silti sähköinen tapa levittää on kätevä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä taata. Teoriaopettajan ei tarvitse olla lennonopettaja. Lisäksi JAR-lupakirjojen osalta voisin vielä mainita, ettei FI-kurssin minimivaatimukset sisällä juurikaan teoriaopetuksen opetusta.

 

On niissä lennonopettajissakin mielettämiä eroja, on hyviä ja huonoja ja kaikkea siltä väliltä.

 

Mutta ideana tämä yhteistäminen on todella hyvä juttu, lisäksi voisi olla vaikka oma sähköpostilista tästä aiheesta, jossa olisi alaryhmänä myös "Muuttuvat käytännöt lentotoiminnassa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tukee myös havaintomme että PDF on meidän matskuista ollut suosituin latauskohde. Arvelemma niiden päätyneen paperille. Silti sähköinen tapa levittää on kätevä.

Tuota sähköistä tapaa tullut itsekkin viime aikoina käytettyä. Homma toimi kätevästi  mutta täytyy sanoa että paperillehan noi kuitenkin tuli tulostettua ja sieltä tosiaan plärättyä. Tuosta nettisysteemistä saataisiin kyllä pirun hyvä kun sekaan ympättäisiin elävää kuvaa, ääntä ja animaatiota. Perinteisillä opetusmetodeilla on toki puolensa, mutta ehkä molempia sopivasti yhdistelemällä homma voisi toimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään