Kirjoitettu Toukokuu 28, 2010 ....mutta kannattaako sinne sen takia lähteä? Lähdettiin katsomaan kannattaisiko lähteä katsomaan. Kaikki alkoi vappuaattoiltana kun otimme siivet allemme ja seuraavaksi jo olimmekin tuossa huonon ärrän maassa. Ennakkotehtäviä oli tehty ja seuraavana aamuna kumipyörät alle ja kentänkiertoon! Paris - Charles de Gaulle on Euroopan toiseksi vilkkain kenttä. Siellä on 4 kiitotietä, 27L/R ja 26L/R. 27:t kentän pohjoispuolella ja ne toiset siellä toisella puolella. Kummallakin puolella sisemmiltä kiitoteiltä tehtiin 99 %:sti lähtöjä ja ulommille laskuja. Koko ajan on siis käytössä kaksi kiitoietä laskuihin ja kaksi nousuihin. Kentän ympäri, niinkuin yleensä, menee teitä, ja kuvauspaikkoja löytyy loppujen lopuksi ihan mukavasti. Kokeiltuamme ensin kuvaamista 27R:n loppuosalla lähdimme kokeilemaan onneamme kuvauspaikkojen löytämisen suhteen eteläisellä perimeter-tiellä. Ensimmäinen kuvauspaikka löytyi n 5, max 10 mins ajon jälkeen. Koneet ovat kuvattaessa lyhyellä loppuosalla kiitotielle 26L. Like so: Katse finaaliin antaa tulokseksi usein 4-5 konetta. Sitten vaan kameran kanssa odotellaan ne alas. Air Francen B777-200 F-GSPO. Tässä kohtaa piti sanoa jotain moottoreista, muistais vaan mitä.... ??? [ attachment removed / expired ] Saudian A320-200 HZ-ASA. Tavallaan vähän huonompi kuin SP-jumbo ois ollu... [ attachment removed / expired ] Samaa tietä etiäppäi tulee vastaan Concorde Memorial Park jonka huudeilta saa koneita mukavasti kuvattua! Lentävä lyijykynä leijuttaa, aka F-GUEA ERJ-145 operoijana Regional, AF:n franchise-yhtiö. [ attachment removed / expired ] Air Francen A340-300 F-GLZJ ja the way we do it en France! Ensin pomppu, sitten reverssit auki, ja sitten lasku! [ attachment removed / expired ] Retrokin sitten saatiin kuvattua. Sivutuulta oli aika-ajoin puuskissa, joten laskut menivät "vähän hakemiseksi" välillä... Air Francen A320-211 F-GFKJ. On muuten yksi AF:n vanhimpia koneita, ilmankos jäänyt noihin väreihin... ??? Toimitettu 1.9.1989. [ attachment removed / expired ] Middle East Airlines tykkää vaihdella värejänsä. Ja kun näitä katsoo, ei se välttämättä ole huono asia. MEA:n A330-200 OD-MEB on jo lähellä. [ attachment removed / expired ] Sisemmältä kiitotieltä 26R nousevista sai ao kuvauspaikoista hätäreitä temmottua jos nousivat tarpeeksi ajoissa. Eli harvoin. Jet4you:n B737-800 CN-RPG. [ attachment removed / expired ] Liikenteen jakautumisessa kiitoteille ei ollut nähtävissä selkeää kiveen lyötyä kaavaa, lukuunottamatta sitä että Jenkeistä tulevat ja rahtiliikenne tahtoo mennä pohjoiselle kiitotielle. Nämä Lähi-Idän koneet sitten taas enämpi eteläiselle. Etihadin A340-500 A6-EHC. [ attachment removed / expired ] Pläääääh, eikö näitä mahdu 13 tusinaan....? Emiratesin A380 A6-EDD. [ attachment removed / expired ] Kun tietä jatkaa eteenpäin, löytyy paikka jossa saa juuri ja juuri kuvattua koneita nousupuuhissa 26R:lta. Aitaa ja pensaita ja innokkaita poliiseja haittana. Air Francen ainoasta käytössä olevasta A380:stä saatiin kuvattua kaksi hyvin ja kolmas auttavasti. Air France A380 F-HPJB. [ attachment removed / expired ] Tämä kone tuhoutui Tripolissa vain 10 päivää myöhemmin :'( Kukapa ois silloin arvanut, kone on melkein uusi yms.. Afriqiyahin A330-300 5A-ONG. [ attachment removed / expired ] Auringon (?) kääntyessä on hyvä sitä seurata. Vaihdoimme pohjoispuolelle vastaavalle perimeter-tielle ja kuvaamaan laskeutuvia 27R:lle. Joku vielä ymmärtää hyvän päälle. FedExin MD-11F N590FE. Näitä tuntuu kentällä käyvän kymmenkunta päivittäin (?). [ attachment removed / expired ] Air China sorvailee A330-200:lla B-6073 laskua tuuliselle CDG:lle. Kuvauspaikassa koneet tulevat hiukan "silmille" [ attachment removed / expired ] Hyvää liukastelua Oman Airin A330-200 A4O-DC toimesta. [ attachment removed / expired ] Vika päivänä vielä pari jäähyväislahjaa.. Air Francen Skyteam-väreissä oleva B777-300 F-GZNE. [ attachment removed / expired ] Ja retroiloittelulle jatkoa Taromin toimesta. B737-700 YR-BGG. [ attachment removed / expired ] Merci beaucoup et bienvenue! 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2010 Kiitos taas hyvistä kuvista ja kertomuksesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2010 Air Francen B777-200 F-GSPO. Tässä kohtaa piti sanoa jotain moottoreista, muistais vaan mitä.... ??? Merci beaucoup et bienvenue! 8) Kiitos itsellesi. Hieno setti ja tuli tarpeeseen . tomppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2010 Mielenkiintoinen ja laadukas kuvaketju Mikalta Yrittääkö neljännessä kuvassa nuo A340:n reverssiluukut avautua jo pyörien ollessa ilmassa vai tapahtuiko se jo ensimmäisessä maakosketuksessa jonka jälkeen konee pomppaa vielä ilmaan? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2010 Yrittääkö neljännessä kuvassa nuo A340:n reverssiluukut avautua jo pyörien ollessa ilmassa vai tapahtuiko se jo ensimmäisessä maakosketuksessa jonka jälkeen konee pomppaa vielä ilmaan? ??? Ensin pomppu, sitten reverssit auki, ja sitten lasku! Tosi mielenkiintoiset kuvat Mikalta! Hyvä lauantain aloitus katsella näitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2010 Oliko poliisien kanssa mitään palaveria, de Gaulle on vähän "herkän" paikan maineessa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2010 Oliko poliisien kanssa mitään palaveria, de Gaulle on vähän "herkän" paikan maineessa? Poliisien kanssa emme olleet tekemisissä oikeestaan ollenkaan. Kerran pistivät pillit päälle ja käskivät siirtämään auton pois tien varresta. Nämä luvan tarkastajat on jotain Army tyyppejä Luvat kannattaa ehdottomasti hommata, ne tuli tarkastettua usein .. ehkä kuus seitsemän kertaa kolmen päivän aikana. Joku kerta passin ja lupalapun näyttäminen suurinpiirten riitti. Pari kertaa ottivat paprut messiin ja syynäsivät niitä oikeen kunnolla pitkään ja hartaasti Ohessa nopea heittolaukaus kun tarkastivat Hollantilaisten papruja .. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2010 Oliko poliisien kanssa mitään palaveria, de Gaulle on vähän "herkän" paikan maineessa? Pariisissa/Ranskassa on se ylensä hankala juttu bongatta.Aina ne luule olet teroristi jne. Mutta terroristillä on ylensä Pommia jne. Ei ne ranskalaiset taita tietää:Bongari ja Bombari on errillainen asia..... Chris P.S.Mika.B Kyllä kuvat on hienot! Kun vain olisi kunnon Bongaus paikkoja,missä saisi myös bongattaaaaaaaaa! Mä vihan siitä ne ranksalaiset.... Ne on enemmän Bongari terroristit. Ne itse pääse vaikka minne ne halua.... Jarin kuvassa näet miten yksi niistä katselee vihaiseesti kuvajan päin! Se tyyli sopis paremmin Pohjois-Koreaan...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2010 Loistavaa settiä jälleen kerran Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2010 Mestat oli ihan kohtuulliset ja liikenne ok Pistetääs parit huonot kuvat 3B-NBO [ attachment removed / expired ] C-GPTS [ attachment removed / expired ] SU-LBH [ attachment removed / expired ] XA-TOJ [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 29, 2010 Niinkuin Jari mainitsee, on ennalta hankitut luvat kyllä aivan ehdoton edellytys tuolla kuvattaessa! Muuten seuraa paikalta poisto ja muistaakseni yli 300 EUR sakot! Mutta kun luvat on kunnossa, ei asiasta tarvitse huolehtia, vaan kun soltut paksahtaa paikalle niinlyö pumaskat kouraan ja antaa setien tutkia niitä samalla kun itse kuvailee. Parkkeerauksen suhteen ovat (syystäkin paikoin) vähän skitsoja. Mutta se on poliisin hommeleita. Tämä koskee siis vain CDG:tä. Orlyllä ei lupia tarvita. Matille, kone pomppasi, ja pompun aikana reverssiä auki. Ja kiitokset kommenteista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Komeat on retrokoneet, onnistuneet maalaukset. Jäi hieman kymysysmerkiksi mistä niitä lupalappuja hankitaan, pitääkö se hakea lentokenttäviranomaiselta vai poliisilta vai mistä? Onko muualla Ranskassa vastaavaa käytäntöä (Orlyhan tuossa mainittiin, mutta jos Toulouseen joskus menisi piipahtamaan)? .. tai laajennetaan, onko muualla Euroopassa vastaavaa lupalappu käytäntöä? Kiitti moi! T:Joni Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Ilmeisesti paikallinen poliisikin myöntää .. hakemus niiden omien sivujen kautta ( pelkkää batonki maan kieltä, ei enkkua ) .. ilmainen mutta saatta kestää saaminen ikuisuuden Parempi vaihtoehto on liittyä jäseneksi paikallisten spottereiden "klubiin" http://www.kerozen.org/ .. jäsenyys 15 ekeä kalenteri vuosi. Lista päivitetään noin kuukauden välein eli kandee liittyä pari kolme kuukautta ennen matkaa jotta varmasti ehtii listalle. Sit lista printaten ja mukaan matkalle .. Armylle lista ja passi kouraan kun tulevat sitä kyselemään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Ja tietääkseni käytäntö on vain CDG:n oma erikoisuus. Muualla ei moista harrasteta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Voi elämän kevät mikä systeemi Hätisteleeköhän ne sitten ihan tosissaan lapsiperheitä aitojen viereltä, vai meneekö raja järjetelmäkamerassa ja objektiivin paksuudessa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Ja tietääkseni käytäntö on vain CDG:n oma erikoisuus. Muualla ei moista harrasteta. Muistelen lukeneeni, että käytäntö koskee myös Le Bourgetin kenttää, joka sijaitsee samassa prefektuurissa tms. CDG:n kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 Hätisteleeköhän ne sitten ihan tosissaan lapsiperheitä aitojen viereltä, vai meneekö raja järjetelmäkamerassa ja objektiivin paksuudessa. Paikoilla, joissa kävimme, ei juuri "tavallisia kaduntallaajia" näkynyt. Korkeintaan hyvin satunnaisesti eikä ikinä samaan aikaan valvovan viranomaisen kanssa. Joten havaintoa asiasta ei ole. Periaatteessa kentän ympäristössä kuvaaminen on kielletty, eli jos olet paikalla ja sinulla on kamera, olet syyllinen. Harri, näin voisi kuvitella. Emme käyneet LeBourgetilla vaikka sinne näkyi suihkivan tiheään hyvin mielenkiintoista kamaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 31, 2010 ...mutta jos Toulouseen joskus menisi piipahtamaan. Ei tarvitse mitään lupia, eivätkä poliisit/vartijat ole tulleet kertaakaan kyselemään mitään. Mikäli haluat paikallisilta spottereilta vinkkejä, niin laita privaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2010 Poliisien kanssa emme olleet tekemisissä oikeestaan ollenkaan. Kerran pistivät pillit päälle ja käskivät siirtämään auton pois tien varresta. Nämä luvan tarkastajat on jotain Army tyyppejä Luvat kannattaa ehdottomasti hommata, ne tuli tarkastettua usein .. ehkä kuus seitsemän kertaa kolmen päivän aikana. Joku kerta passin ja lupalapun näyttäminen suurinpiirten riitti. Pari kertaa ottivat paprut messiin ja syynäsivät niitä oikeen kunnolla pitkään ja hartaasti Jätkät on vaan niin juipin näköisiä kriminaaleja että kysyvät luvat. Meiltä ei kysytty kertaakaa vaan ajelivat joka kerta ohi. "Miliisit" ovat ilmeisesti Gendarmerie osastonmiehiä eli santarmeja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2010 Profiloinnilla on tärkeä osa terrorismintorjunnassa. Ilmeisesti me jotenkin erotuttiin joukosta. Teillä oli tietty baskerit päässä ja patongit kainalossa niin näytitte niin hienostuneilta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2010 Profiloinnilla on tärkeä osa terrorismintorjunnassa. Ilmeisesti me jotenkin erotuttiin joukosta. Teillä oli tietty baskerit päässä ja patongit kainalossa niin näytitte niin hienostuneilta... jep ja concorde memorialin aidanpäällä on hyvä pitää pari pulloa viiniä koristeena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 10, 2010 Kiitos hienosta kuvakertomuksesta, näitä on aina mielenkiintoista katsella. Toi Afriqiyahin 5A-ONG oli 330-202. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 11, 2010 ....mutta kannattaako sinne sen takia lähteä? Olen menossa heinäkuussa tuonne Ranskanmaalle koneita spottaamaan, olisiko jotain vinkkejä antaa?? EDIT: Järjettömän pitkä lainausluritus poistettu turhana /MM Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 11, 2010 Olen menossa heinäkuussa tuonne Ranskanmaalle koneita spottaamaan, olisiko jotain vinkkejä antaa?? Oletan että puhut CDG:stä niin vuokra-auto on ehdoton Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 21, 2010 No eipä enää voi liittyä KeroZen:iin. Tai näin ainakin ymmärsin niiden engrishistä mitä oli sivuille kirjoitettu. No pitänee jotain korvaavaa keksiä kun syksymmällä olisi sinne kuitenkin tarkoitus mennä. Ehkä Orlyyn sitten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla