Antti Laukkanen

Harrasteilmailutoimintaa etelänaapurissa

3 viestiä aiheessa

Moro,

 

Matkustin lauantaina 22.5. Eestimaalle Nurmsin kentälle harjoittamaan ilmailutoimintaa. Matkalta jäi mukaan jokunen valokuva, joten ajattelinpa pitkästä aikaa postata jotakin foorumistien iloksi - tai suruksi, ihan miten vaan. Siistymätaipaleet jäivät näemmä tallentamatta jälkipolville, mutta speed shuttlena toimi vanha kelpo 172-heavy OH-CTL. Reitti kulki Malmilta suoraan Baltille ja koska Tallinna ei saanut kirveelläkään transponderiani kuulumaan, kiertelin sitten Tallinnan CTR:n itäpuolelta. Syynä mahtoi olla matalahko lentokorkeus, tuhannen jalkaa, koskapa palatessa viidessä tonnissa ongelmat olivat kaikonneet. Lento kesti karvan alle tunnin, ja koska nykymaailmassa virolaiselle - jopa epäviralliselle - korpikentälle lentäminen ei ole sen kummempaa kuin kotimaiselle, keskinen Virokin on sangen kätevästi harrasteilmailijan ulottuvissa ainakin eteläisestä Suomesta.

 

Nurmsin kenttä on tietty entinen neuvostoliittolainen sotilaskenttä, jolla NATO:n mukaan oli 70-luvulla myös jettitoimintaa. 2,5 kilometrin leveästä nurmikosta on kilometrin verran kunnostettua ja loppualuekin hätätilassa käyttökelpoista, vaikka alue onkin ehtinyt toimia myös viljelysmaana. Ainakin osittain. Mutta menemme sekalaiseen kuvareportaasiin.

 

 

Uljas työkalumme, suomalaisen SLK:n ja virolaisen SLK:n yhteisvuokrahyppykone Cessna Grand Caravan D-FROB.

[ attachment removed / expired ]

 

Ehkä vieläkin uljaampi joukkojensiirtotyökone Tango Lima.

[ attachment removed / expired ]

 

Matalampia hyppyjä ja erilaista treeniä suoritetaan AN-2:sta. Savu on samanlaista joka yksilössä. Harmi, kun ei ollut kamera kourassa sillä kertaa, kun laite sylki metristä liekkiä putkestaan!

[ attachment removed / expired ]

 

Kentällä oli myös poikkeuksellisen vilkasta C172-toimintaa, koskapa paikallisille ketuille jaettiin ilmalääkitystä rabiesta vastaan neljän koneen voimin.

[ attachment removed / expired ]

 

Yksilöinä ES-ECG

[ attachment removed / expired ]

 

ES-ANS

[ attachment removed / expired ]

 

Sekä ES-ECE ja ES-VCW

[ attachment removed / expired ]

 

Tankkauksen aika!

[ attachment removed / expired ]

 

Homma hoituu ripi rapi juoksujalkaa hienon tankkausajoneuvon ansiosta.

[ attachment removed / expired ]

 

Myös muunlaista päheetä maakalustoa oli tarjolla  :D

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten on päästy taivaalle. Lentäminen on puuduttavaa puuhaa!

[ attachment removed / expired ]

 

G1000:n informatiivisyys on hyppyhommissa poikaa. Tässä mennään optiminousua 104 kts, mutta jäädään karvan alle 1000 ft/min nousunopeuden. Paria kilometriä lähestyttäessä helle on muuttunut viileydeksi. Tuulitiedotkin näkyvät näppärästi.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavassa akkunassa on lisää dataa tarjolla.

[ attachment removed / expired ]

 

EENI International. Valittaen sumuisen ja hyttytyttöisen ikkunan läpi ei tälläkään kertaa saa hääviä kamaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta ympäristö on mukava operoida. Jos olisi vähän vettä, Wredebyn kasvatti tuntisi itsensä hyvinkin kotoisaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Sellaista huttua tällä kertaa. Paluu olikin jännittävämpi, koska näkyvyys heikkeni lähestyvän rintaman vuoksi. Kuten mainittua, viidessä tonnissa aloiteltiin, mutta merellä horisontaalinen referenssi alkoi olla sitä luokkaa, että täytyi pudotella ensin kolmeen tonniin, sitten kahteen ja lopulta oli ihan hyvä ajella taas tuhannessa jalassa. Nokkaan asti keli oli kuitenkin ookoo. Sitten alkoi hillitön ukkosmyrsky ja vesisade, eikä Viikistä ollut toiveita nähdä Malmille. No, löytyipä kenttä kuitenkin eikä tarvinnut edes pestä hyttysiä koneesta. Oli näetsen aivan putipuhdas lentolaite!

 

-Antti-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja kuvia, kiitos Antti!

 

Mites tuo hyppynousu ajetaan tuolla koneella? Onko autopilotti käytössä kovasti, arvelen kuvasta että tuossa ainakin on? Entä alastultaessa? Kauanko kestää nousu hyppykorkeuteen ja vastaavasti kuinka nopeasti pääset sieltä takaisin alas?

 

Kai kenttä oli 70-luvullakin nurmipintainen? Voiko sellaiselta operoida jälkipoltolla varustetuilla koneilla?

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tapoja ajaa nousu on noin kaksi: käsin ja autopilotilla  ;) Kaikkihan ovat alkuun sitä mieltä, että toki mää ajan ainaki käsin ja kokeiltuaan kerran autopilottia, huomaavat sen jälkeen haaveksivansa turhaan ajavansa edes jonkun keikan käsin.  Käytännössä masiinaan on syötetty pisteet, joiden kautta eri hyppylinjat ajetaan. Tuulista riippuen sitten valitaan pisteet ja suunnat. Linjat saadaan sen jälkeen näkymään suoraan näytöllä, kuten tuossa toisessa telkkarikuvassa on havaittavissakin. Yleensä sitten ajetaan Flight level change -moodilla optiminousua, eli tuota 104 kts ja pinnan 100 jälkeen pari mutkaa hitaammin. Kaikesta nokkeluudestaan ja autopilotin hienoudesta huolimatta Caravanissa ei ole autokaasua, joten tehoa saa tyrkkiä kaiken aikaa lisää pysytellen väännön ja lämpöjen suomissa raja-arvoissa. Heading-moodilla sitten ajellaan suuntaa ja pyritään olemaan linjan alussa oikealla korkeudella ja oikeassa asussa. Hyppääjien toiveiden mukaan heitä ohjeistetaan hyppyvaloilla, jotka näkyvät puolestaan siitä kabiiniin ammutusta kuvasta.

 

Mitähän noista ajoista osaisi sanoa. Joku on varmaan kellottanut niitä hyvinkin tarkkaan, mutta ne tietty riippuvat - kuten performanssiasiat yleensäkin - vallitsevista olosuhteista. Koneen massasta, lämpötilasta, ajettavien linjojen määrästä yms. riippuen normaalikeikka venynee Grand Caravanilla tuonne 22-23 minuutin huitteille, jolloin ehditään käydä pudottamassa joukkio 4 km korkeudesta. 16 minuuttiinkin homma voipi optimioloissa kevyellä koneella sujua ja erilaisista hidastavista tekijöistä riippuen tietty ylöspäin epämääräisiä aikoja. Joku kertonee sen nousuajan tarkemminkin, mutta ehkä semmoinen 16-18 minuuttia täydehköllä lastilla on aika normaali suoritus. Kuulostaisi ainakin, että jos nousunopeus on enimmän aikaa alle 1000 ft/min, pinnalle 140 ei alle vartissa ole helppo päästä! Lyhyt Caravan on jonkin verran nopeampi.

 

Alas pääsee keskimäärin kolmessa minuutissa ja pudotukset ajetaan sitten käsin. Homma vaikuttaa menevän hyvin, jos ainakin viimeiset hyppääjät ovat vielä ilmassa pyörien koskettaessa maata.

 

Nurmsi on ollut nurmipintainen toki seitkytluvullakin. En tiedä tarkemmin jettikaluston laadusta, mutta neuvostoliittolaisilla laitoksilla on ollut hämmentäviä mahdollisuuksia operoida mitä ihmeellisimmiltä alustoilta. Esim. TU-134 -matkustajakone on kuuleman mukaan hyvinkin operoitavissa tuollaiselta kentältä. Tarkemmin en osaa kuitenkaan sanoa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla