Jouko Nuora

PIK 15 ensilento

21 viestiä aiheessa

Komia peli! Oikein valot ja kaikki :thmbup: .

 

Kuinka paljon tällä hetkellä on vielä työn alla olevia lentämättömiä Hinuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeeta mahtavaa, Onnittelut! Mihinkä päin suomea kone asettuu aikanaan koelentovaiheen jälkeen työtehtäviin?

 

Naarajärvi & Tikkakoski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho! Herääkö Naara henkiin?

 

Naaralla on toimintaa, käytössä Cessna Wagon hinauskone, OH-YHK:lla menee koelennoissa varmaankin tämä kesä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naaralla on toimintaa, käytössä Cessna Wagon hinauskone, OH-YHK:lla menee koelennoissa varmaankin tämä kesä.

 

Eikös Pik-15 ole jo vanha konstruktio ja koelennot lennetty jo vuosikymmeniä sitten ?

 

Toki tietty uudelle itsetehdylle konstruktiolle aina pitää koelennot lentää ( 45 tuntia ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Pik-15 ole jo vanha konstruktio ja koelennot lennetty jo vuosikymmeniä sitten ?

Toki tietty uudelle itsetehdylle konstruktiolle aina pitää koelennot lentää ( 45 tuntia ).

 

Kyse on juurikin näistä experimentalilta vaadituista koelennoista ei uuden konstruktion koelennoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on juurikin näistä experimentalilta vaadituista koelennoista ei uuden konstruktion koelennoista.

 

Onko muuten täysin uuden koneen koelennoille mitään rajaa ? Eli siis pitääkö konetta lentää maailman tappiin asti ellei se ala lentää kuten tarkastaja haluaa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten täysin uuden koneen koelennoille mitään rajaa ? Eli siis pitääkö konetta lentää maailman tappiin asti ellei se ala lentää kuten tarkastaja haluaa ?

 

Jos tarkoitat tarkastajalla rakennustyön valvojaa, saattaa tämä olla mekaanikko tai insinööri, jolla ei ole mitään kokemusta lentämisestä, jolloin hänellä ei ole kompetenssia ryhtyä arvioimaan koneen lento-ominaisuuksia.

 

Jos taas tarkastajalla tarkoitat katsastajaa, katsastaja käy toteamassa, että koelentojen tuloksena saadut mittaustulokset ja lento-ominaisuuksien arvioinnit ovat järkeviä ja puettu ymmärrettävään muotoon lentokäsikirjassa suoritusarvoina ja käyttörajoituksiana. Koelennoilla testataan myös koneen järjestelmien luotettavuutta sekä laatitaan kokemusten perusteella sille sopivat huolto-ohjeet.

 

Ilmailumääräys AIR M5-2 (HARRASTERAKENTEISTEN ILMA-ALUSTEN RAKENTAMINEN) sanoo seuraavaa koelennoista:

 

9.4 Koelennot

Koelentojen suoritus edellyttää lupaa ilmailuun, josta

selviää koelentoja koskevat mahdolliset rajoitukset.

Jotta ilma-alukselle voitaisiin myöntää rajoitettu

lentokelpoisuustodistus on koelento-ohjelma oltava

lennetty ja ilma-aluksen kokonaislentoajan on oltava

vähintään:

- 25 lentotuntia ilma-aluksille, joissa ei ole moottoria

tai joissa moottori-potkuriyhdistelmä on tyyppihyväksytty

- 45 lentotuntia muilla ilma-aluksilla.

Ilma-alustyypillä on oltava SIL ry:n laatima tyyppikohtainen

tai muuten Ilmailulaitoksen hyväksymä

koelento-ohjelma. Koelentoja saavat lentää vain

ilma-aluksen omistajan määräämä ilma-aluksen

päällikkö ja vain koelentoihin tarvittava henkilöstö.

Koelentotoimintaan osallistuminen edellyttää, että

kyseisillä henkilöillä on voimassaoleva asianomaisen

ilma-alusluokan lupakirja tarvittavine kelpuutuksineen

sekä koelentotehtävään riittäväksi katsottava

kokemus.

Koelennoilla on osoitettava, että ilma-aluksella ei

ole vaarallisia lento-ominaisuuksia tai puutteita

suunnittelussa, ja että ilmailumääräyksen AIR M5-1

kohdassa 4.1. mainitut vaatimukset on täytetty.

Ilma-alus on oltava hallittavissa normaalilla nopeusalueella

sekä kaikilla käytettäväksi suunnitelluilla

massakeskiön asemilla, kaikissa suunnitelluissa ohjausliikkeissä.

Koelentotuloksista on pidettävä kirjaa siten, että niiden

perusteella voidaan osoittaa koelentovaatimukset

täytetyiksi ja laatia riittävät perustiedot ja rajoitukset

lento-ohjekirjaa varten. Mikäli koelennot

osoittavat, että suunniteltuja toimintarajoituksia tai

muita suunnitteluperusteita on muutettava, on saatujen

koelentotulosten perusteella määriteltävä uudet

rajoitukset. Koelentokertomus on yhteenveto tehdyistä

koelennoista tai asianmukaisesti täytetty koelento-

ohjelma. Koelentokertomuksen on oltava koelentäjien

allekirjoittama ja rakennustyön valvojan

hyväksymä. Valvojan hyväksyminen koskee koneen

rakennetta ja mahdollisia muutostöitä. Koelentokertomus

on esitettävä ilma-aluksen katsastajalle rajoitetun

lentokelpoisuustodistuksen saamista varten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tarkoitat tarkastajalla rakennustyön valvojaa, saattaa tämä olla mekaanikko tai insinööri, jolla ei ole mitään kokemusta lentämisestä, jolloin hänellä ei ole kompetenssia ryhtyä arvioimaan koneen lento-ominaisuuksia.

 

Jos taas tarkastajalla tarkoitat katsastajaa, katsastaja käy toteamassa, että koelentojen tuloksena saadut mittaustulokset ja lento-ominaisuuksien arvioinnit ovat järkeviä ja puettu ymmärrettävään muotoon lentokäsikirjassa suoritusarvoina ja käyttörajoituksiana. Koelennoilla testataan myös koneen järjestelmien luotettavuutta sekä laatitaan kokemusten perusteella sille sopivat huolto-ohjeet.

 

Ilmailumääräys AIR M5-2 (HARRASTERAKENTEISTEN ILMA-ALUSTEN RAKENTAMINEN) sanoo seuraavaa koelennoista:

 

9.4 Koelennot

Koelentojen suoritus edellyttää lupaa ilmailuun, josta

selviää koelentoja koskevat mahdolliset rajoitukset.

Jotta ilma-alukselle voitaisiin myöntää rajoitettu

lentokelpoisuustodistus on koelento-ohjelma oltava

lennetty ja ilma-aluksen kokonaislentoajan on oltava

vähintään:

- 25 lentotuntia ilma-aluksille, joissa ei ole moottoria

tai joissa moottori-potkuriyhdistelmä on tyyppihyväksytty

- 45 lentotuntia muilla ilma-aluksilla.

 

 

Onko siis nyt tässä PIK-15:ssa joku tyyppihyväksymätön moottori -potkuriyhdistelmä ?

Riittääkö 45 tuntia myös täysin ennen näkemättömän koneen koelennoiksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siis nyt tässä PIK-15:ssa joku tyyppihyväksymätön moottori -potkuriyhdistelmä ?

 

En muistanut kysyä ensilennon suorittajalta, kun tämä soitti ja kertoi asiasta. Todennäköisesti kyllä. Moottori taitaa olla Lycoming O-320, mutta potkuri todennäköisesti tyyppihyväksymätön.

 

Riittääkö 45 tuntia myös täysin ennen näkemättömän koneen koelennoiksi ?

 

No niin tuossa määräyksessä sanotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riittääkö 45 tuntia myös täysin ennen näkemättömän koneen koelennoiksi ?

 

45 tunnilla saa rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen, joka on voimassa ainoastaan ko. koneyksilölle, Suomen alueella. Jos aiot rakentaa sarjan koneita, ja myydä ne, niin se on tyyppihyväksytettävä, ja vaaditut testit on aivan eri luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokos se OH-YHP on lentänyt Kajaanissa?

 

Sunnuntain Kainuun Sanomissa oli juttu kyseisestä lentokoneesta (OH-YHP). Alla vapaamuotoinen lainaus:

 

"Kone on jo koekäytetty. Sillä on myös rullattu maassa. Punnitus osoitti, että Hinu on "vaaterissaan". Se nousee siivilleen, kun koelentäjä sitä käskyttää."

 

Lehtijutun mukaan koelennot olisi tarkoitus aloittaa heinäkuun alussa. Olisipa hienoa olla todistamassa ensilentoa kun tietäisi ajankohdan. Ei tällaisia tapahtumia kuitenkaan kovin usein ole tarjolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään