Martti Kujansuu

Suomalaisten tähystäjien ilmavoitot

15 viestiä aiheessa

Poimin tähän kirjallisuudessa mainitut tähystäjien ja/tai taka-ampujien Suomen Ilmavoimissa saavuttamat n.s. "varmat" ilmavoitot. Toisaalta on myös tapauksia missä tähystäjän ilmoituksen mukaan vastustajan kone on ammuttu savuttavaksi, mutta koneen putoamista ei ole todettu. Tälläisiä ovat esimerkiksi 10.8.41 ylikersantti Koivuniemen Korpisuolla sytyttämä I-153 (http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=2916967) . Löytyisikö näille vielä joskus varmistus?

 

Yrjö Hammarén

11.03.40. 07.00-08.25. Kiiskilä. BL-139. I-153.

11.03.40. 07.00-08.25. Suur-Merijoki. BL-139. I-153.

 

Leo Hämäläinen

10.03.40. 11.00-12.40. Muhulahti. BL-145. I-153.

 

Viljo Mörsky

20.12.39. 10.15-12.05. Mantsi. BL-106. I-16.

01.03.40. 16.00-18.50. Koivisto. BL-132. I-16.

 

Reino Pesu

03.09.41. 11.55-13.00. Tsalkinselkä. LY-121. I-16. 155 IAP. V. A. Martynov.

 

Mauri Rimpivaara

18.07.41. 17.45-17.55. Vieljärvi. BL-141. I-16. 155 IAP. V. G. Vinogradov.

 

Risto Räty

21.07.41. 02.20-02.35. Petroskoi. BL-137. I-16. 155 IAP. A. N. Vasiljev.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=59&t=166705

http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=1544811

Käyttäjä "Slon-76" osaa kertoa, että talvisodan tapauksista vain Mörskyn 20. joulukuuta pudottamaksi väitetty kone olisi varma tapaus. Toisessa linkissä olevan taistelukertomuksen mukaan Mörsky siis vahingoitti yhtä hyökkäävää hävittäjää jolloin tämä irtaantui ja teki pakkolaskun viisitoista kilometriä kaakkoon Aunuksesta (s. o. Aunuksenkaupunki)?

 

Yes, it is 49 IAP. Fight of four I-16 with Blenheim at Mantsinsaari was. But about losses in it to fight it is told nothing. On the other hand, it is valid this day one emergency landing I-16 took place. But it was in 15 kilometers southeast from Olonets. The reasons of landing for me are not known, but the plane and the pilot are whole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen Ville Salmisen kertoneen Talvisodan / Kollaan-taistelujen aikaisesta I-16 pudotuksesta helmikuun alussa -40. Yksinäinen I-16 hyökkäsi yllättäen suoraan ylhäätä suurella nopeudella BL.n kimppuun.  Hänen tempaistuaan tiukan kaarron vasemmalle, I-16 yritti seurata, mutta ajautui ylinopeuden takia Bl. n rinnalle alapuolelle. Kk-ampuja alikersantti Toivio oli tarkkana ja ampui vajaan 50m etäisyydeltä pitkän sarjan koneen runkoon. I-16 syöksyi palavana ~500m.stä alla olevaan tiheään kuusikkoon ja räjähti. Ville arveli sarjan osuneen ohjaajaan, koska ei havainnut minkäänlaista  oikaisuyritystä. Tapauksesta ei ole virallista merkintää. Romuja ei etsinnöistä huolimatta löydettty. BL-miehistö näki tapauksen. Putoamispaikkakin oli tiedossa. Tapaus on kerrottu Esa Anttalan Talvisota-kirjassa.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapauksesta ei ole virallista merkintää. Romuja ei etsinnöistä huolimatta löydettty. BL-miehistö näki tapauksen. Putoamispaikkakin oli tiedossa.

 

Kuulostaa aika uskomattomalta, että tapauksesta ei olisi tehty minkäänlaista merkintää. Yleensä kaikista ilmataisteluista tehtiin lopputuloksesta huolimatta raportti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa uskomattomattomalta ?

 

Ville Salmisen ympärillä on uskomattomia juttuja vaikka kuinka. Sekä faktaa että fiktiota. Itse hän ei puhunut sotalentämisistään juuri mitään. Vastasi kysymyksiin, muttei selitellyt. Mauri Sariola yritti provosoida hänet kertomaan muutamista huhuina pyörineitä tarinoista. Hän kysyi Villeltä kahvipöydässä, mitä mieltä hän on huhuista, että hän olisi saanut kunniamerkkejä köykäsin perustein, tuttavuuksien perusteella. Ville näet tunsi pääesikunnan ylimmän johdon erinomaisesti. Monet elinikäisiä tuttavuuksia. Ville oli silminnähden huvittunut. Sanoi tuntevansa nuo jutut. Olivat ne kantautuneet hänenkin korviinsa. Totesi kuivasti, että kaikkiin kunniamerkkeihin löytyy asialliset perusteet. Se, ettei niistä puhuta tai kirjoiteta ei merkitse hänelle mitään. Omasta mielestään hän sanoi lentäneensä riittävästi ja saaneensa jotain aikaiseksikin niiden mielestä, jotka olivat lentotehtäviä määränneet. Mannerheim-Ristin myöntämisen yhteydessäkin vain lyhyt maininta  “erittäin rohkea ja taitava pommituslentäjä”. Tilastona muutama tuhottu juna, kuormastoja, komentopaikkoja jne. Itseasiassa näin olisi kai voitu sanoa kenestä tahansa pommituslentäjästä ?

 

Tuo Talvisodanaikainen I-16 pudotusjuttu ei tainnut kiinnostaa ketään. Ville tiesi kertoa, että  putoamispaikalle oli lähetetty jalkaväen hiihtopartio. Se palasi löytämättä mitään. Kertoivat, että maasto oli hankala, paljon lunta ja tiheä ryteikkö. Kävivät paikalla ja palasivat takaisin. Keväällä lumien sulettua asiaan ei enää palattu. Sanoi BL-miehistön kirjanneen tapahtuneen suoritusilmoitukseen.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille! Olen uusi näillä sivuilla. Kestäkää!  :)

 

Appiukkovainaani, vääp. evp., silloinen alikersantti, kertoi usein Lapin sodassa taphtuneesta "melkein alasampumisesta".

Josse oli JK:n maha-ampuja. Tiedustelu/pommituslennolla kone kohtasi saksalaisen kevyen tiedustelukoneen. Ko. JK:ssa oli eteenpäin suunnattu MG 20/ 151.

Toivorikkaasti kippari ampui. Ensimmäisen laukauksen hylsy juuttui kiinni. Tietysti...  ;D

Josse Kujala (ent. OH-3NM) yritti radistin kanssa epätoivoisesti saada hylsyä irti. Ei onnistunut. Kiinni oli ja pysyi!  :P

 

Kippari yritti käännellä JK:a hitaan saksalaiskoneen ympärillä siten, että Josse olisi voinut ampua taaksepäin maha-kk:lla. Muutama sarja lähti ilman tulosta. Oli luovutettava.

Kun kone laskeutui, miehistö kävi ase-AU:n kimppuun:

"Miksei toi tykki toimi?"

 

Asemies kömpi sisään ja veti manuaalisesti liikkuvat taakse, ja hylsy putosi irti kauniisti kilahtaen.

Olisiko syy "ihmeparantumiseen" ollut hylsyn jäähtyminen paluulennolla? l

 

Tämä nyt on niitä "vaarien sotajuttuja", mutta tosissaan Josse siitä usein puhui.

Spk:sta tätä tuskin löytyy...

 

Toivottavasti näitä "sotajuttujakin" voi postittaa, ilman jäsenten hermoromahduksia!

 

Terv.

J-P  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spk:sta tätä tuskin löytyy...

 

Tämä lienee se FW-189:n kohtaaminen Käsivarren Lapissa vuonna 1945? Tohtori Valtosen kirjoista voi lukea lisää tapahtuneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä lienee se FW-189:n kohtaaminen Käsivarren Lapissa vuonna 1945? Tohtori Valtosen kirjoista voi lukea lisää tapahtuneesta.

 

Kiitos Martti. Nyt voin kertoa, kunhan löydän kirjastosta k.o. kirjat,  Jossen tyttärenpojalle - siis minun pojalleni -  Vaarin ehkä ainoasta sotalennosta?...!  :)

Taidanpa tilata vääpeli Jouko Kujalan kantakortin. Kiitos siitäkin linkistä, Martti!  :thmbup:

 

Juha-Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt voin kertoa, kunhan löydän kirjastosta k.o. kirjat,  Jossen tyttärenpojalle - siis minun pojalleni -  Vaarin ehkä ainoasta sotalennosta?...!  :)

 

Valtonen käyttää lähteenään tätä Lentojoukkojen tilanneilmoitusta.

http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=4894605

 

Lentojoukkojen tilanneilmoitus № 2592 ajalla 24.1.45 klo 16,00 - 25.1.45 klo 4,00.

 

Le.R 4: Klo 11,00-15,15. 1 JK (PLe.Lv.43) tiedustelu ja tavaranpudotuslento reitti Kemi-Muonio-Lätäseno-Mukka-Vuopio-Skibotn-Alten-Muonio-Kemi.

[...]

Vihollisen ilmatoiminta:

Kilpisjärven eteläpuolella tapasi koneemme saksalaisen Fokke-Wulffin tiedustelukoneen matkalla etelään. Oman koneemme ohjaaja kaartoi sen taakse ja avasi tykkitulen, tykki meni kuitenkin epäkuntoon kahden laukauksen jälkeen ja tämä Fokke-Wulffe kaartoi pohjoiseen, painoi pintaan ja katosi. Oma koneemme jatkoi tiedustelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... mielenkiintoista! Kujalan lentopäiväkirja päätyi kokoelmiini muutama kuukausi sitten Ruotsista. Lapin sodasta löytyy merkintöjä kolmelta aukeamalta ja lentopäiväkirjan erik. tapauksiin (oikea sarake) kohtaaminen Luftwaffen kanssa ei ole ainakaan päätynyt... ;)

 

Kiitos Jukka!

Mistä ihmeestä lentopäiväkirja on Ruotsiin päätynyt???  :o

 

Juha-Pekka  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Jukka! :)

Miltähän sivulta ne Jorman eli "Jopen" kuvat löytyvät.

Hakutoiminnon käyttö ei minulta tunnu sujuvan.

Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista!  :thmbup:

 

Juha-Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai, ai, mitä se lankomies on mennyt tekemään.  :o

Pitänee ottaa puhutteluun!!

Muuten, alkusivulla oleva Jossen allekirjoitus tai nimi on ehdottomasti aito, eli hän on itse aloittanur Lpk.n pidon, vaikkakin nimikirj. on helppo väärentää!  :)

Juha-Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin Kansallisarkiston mikrofilmiltä tämän saksalaisnäkemyksen 24. tammikuun tapahtumista. 20. Vuoristoarmeijakunnan sotapäiväkirjan liitteet tammikuulta 1945:

 

Komm.Gen.d.dt.Lw in Norwegenin yhdysupseeri 20. Vuoristoarmeijakunnan esikunnassa.

Ilmavalvontasanomat 24. tammikuuta 1945.

1) Tiedustelulennot:

Klo 11.28-12.37 kaksi lentokonetta (toinen tunnistettiin Mosquitoksi) suorittivat tiedustelua rannikolla Stavangerin ja Svanöyn saaren välillä että Sola ja Herdlan lentokentillä.

Klo 11.55-12.15 suomalainen Ju 88 suoritti rannikkotiedustelua Tromsön alueella. ---> Ensimmäistä kertaa!

2) Omat tiedustelulennot:

08.20-15.02 säälento reitillä Örlander-250 km lounaaseen Färsaarista-Öyesand. Ei viholliskosketusta.

10.55-12.20 tiedustelulento FW-189:lla Kilpisjärven puolustuslinjalla.

 

Fliegerverbindungsoffizier des Komm.Gen.d.Dt.Lw.in Norw. beim (Geb.)A.O.K. 20.

Luftlage-Tagesmeldung vom 24.1.1945.

1.) Aufklärungstätigkeit:

11,28 bis 12,37 Uhr 2 Flugzeuge (davon 1 als Mosquito erkannt) Küstenaufklärung zwischen Stavanger und Insel Svanöy mit Einsichtnahme der Flugplätze Sola und Herdla.

11,55 bis 12,15 Uhr 1 finn. Ju 88 Küstenaufklärung im Raum Tromsö --> erstmalig!.

2) Eigene Aufklärung:

08,20 bis 15,02 Uhr Wettererkundung mit Flugweg Örlander - 250 km SW Färoer - Öeysand. Keine Feindsichtung.

10,55 bis 12,20 Uhr 1 Fw 189 Gefechtsluftaufklärung vor Kilpisjärvi-Stellung.

[...]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 01.06.2010 at 6:24 PM, Martti Kujansuu said:

Poimin tähän kirjallisuudessa mainitut tähystäjien ja/tai taka-ampujien Suomen Ilmavoimissa saavuttamat n.s. "varmat" ilmavoitot. Toisaalta on myös tapauksia missä tähystäjän ilmoituksen mukaan vastustajan kone on ammuttu savuttavaksi, mutta koneen putoamista ei ole todettu. Tälläisiä ovat esimerkiksi 10.8.41 ylikersantti Koivuniemen Korpisuolla sytyttämä I-153 (http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=2916967) . Löytyisikö näille vielä joskus varmistus?

 

Yrjö Hammarén

11.03.40. 07.00-08.25. Kiiskilä. BL-139. I-153.

11.03.40. 07.00-08.25. Suur-Merijoki. BL-139. I-153.

 

Leo Hämäläinen

10.03.40. 11.00-12.40. Muhulahti. BL-145. I-153.

 

Viljo Mörsky

20.12.39. 10.15-12.05. Mantsi. BL-106. I-16.

01.03.40. 16.00-18.50. Koivisto. BL-132. I-16.

 

Reino Pesu

03.09.41. 11.55-13.00. Tsalkinselkä. LY-121. I-16. 155 IAP. V. A. Martynov.

 

Mauri Rimpivaara

18.07.41. 17.45-17.55. Vieljärvi. BL-141. I-16. 155 IAP. V. G. Vinogradov.

 

Risto Räty

21.07.41. 02.20-02.35. Petroskoi. BL-137. I-16. 155 IAP. A. N. Vasiljev.

Risto Räty

21.07.41. 02.20-02.35. Petroskoi. BL-137. I-16. 155 IAP. A. N. Vasiljev.

This is not true. BL-137 was attacked and badly damaged(02.20-02.35 finnish time) of mladshii leutenant Zhulanov. His I-16 no damage. A. N. Vasiljev was injured in his leg at 08.55(finnish time 07.55) 21.07.41 but not shoot down.

Tsamo F.21909 op.3032.d4. "The battle report of 3 GIAP(155 IAP)". Sorry in russian:-" Боевое донесение №47. Штаб 155 ИАП Бессовец к 19.00 21.07.41 Карта 500000......В 8.30(??? неразборчиво) 2 самолёта И-16 под командованием старшего лейтенанта Васильева выполняли боевое задание -патрулирование в районе Петрозаводск-Сямозеро, и в 8.55 15 километров западнее Шотозеро , встретились на высоте 700 метров с самолётами противника типа Ю-88. При первой атаке,старшим лейтенентом Васильевым самолёта противника, был ранен в ногу выше колена и  вышел из атаки, а самолёт противника вышел из боя. Младший лейтенант Буйдин самолёт противника принял за Пе-2, и не атаковал его, ушёл за старшим лейтенантом Васильевым на аэродром Бессовец "

I think Vasiljev attacked german Do-215 of Aufkl.Gr.ObK.dLw. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään