Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Tuossa joitain viikkoja sitten lahdettiin jo toista kertaa perinteiselle lentonaytosmoporeissulle Abileneen (Texasissa). Ja taas piti perinteisesti jo toista kertaa pysahtya kuvaamaan tata kylttia: (Kuka keksii minkalainen aasinsilta talla kuvalla on lentamiseen? Liittyy kuvan kulkupeliin.) [ attachment removed / expired ] Siina kylttia kuvaillessa ja maailman menoa ihmetellessa alkoi taivaanrannasta kuulua aivan jumalaton meteli. Ihan selvasti joku vanha iso lentokoneen moottori. Minkaanlaista nakohavaintoa emme onnistuneet saamaan mutta meteli siirtyi hitaasti lannesta itaanpain. Metelin lahdetta kovasti ihmeteltiin ja alettiin kannykoilla surffailemaan netista tietoa mita kyseiselta alueelta voisikaan loytya... Vaan eihan siella keskella Texasin korpea nettiyhteydet toimi joten piti turvautua Garminin karttapohjiin ja sieltahan loytyikin lentokentta! Breckenridgen nurkilla, eli ihan siina vieressa missa silla hetkella oltiin, naytti olevan joku "Stephens county airport". Tuumasimme etta tuohan sattuu matkan varrelle jos sita kautta mennaan joten paatimme silta seisomalta ajaa tuhannen tuhatta ryydloikkaa sinne jos vaikka siella olisi jotain nakemisen arvoista kun kerran tuommoinen metelikin sielta poispain kuului lahtevan. Kentan lahestyessa ei ymparisto oikein vakuuttanut, suunnistaja jopa onnistui ajamaan ohi kentan tienristeyksesta... Kentan risteyksessa oli maamerkkina tolpan nokassa pieni, noin metrin karkivaliltaan, Corsair ja sen vieressa ruosteinen kyltti jossa luki "museum". Museo? Alkaa vaikuttaa lupaavalta. Kentan reunalle paastyamme emme saaneet museosta nakohavaintoa joten etsimme ensimmaisen avoimen oven, pysakoimme pyorat seinan viereen ja lompsimme sisalle huhuilemaan josko vaikka siella tietaisivat jotain museon sijainnista. Hallissa oli ilmeisesti jonkinlainen konepaja/korjaamo kun oli nurkat taynna _isoja_ (ja pienempia) cnc-jyrsimia, sorveja, pylvasporia, pellinpokkauskoneita ja vaikka mita (tahtoo semmoisen hallin!). Toimiston puolella naytti olevan joku tati kirjoituspoytahommissa joten menimme jututtamaan. Orvo siina supliikkimiehena asioita tiedusteli ja hetken kuluttua kuiskasi meikalaiselle "The Ezell Aviation". Mina sita ihmettelemaan jotta se on varmaan jotain hienoa. Hetken jutusteltuamme paikalle tuli itse herra Ezell joka rauhalliseen tahtiin vastaili Orvon kysymyksiin. Museota ei kuulemma ollut mutta tuumasivat "voitte te tuonne hallin puolelle menna katselemaan, siella on pari konetta." No me siita sitten kiitellen poistuimme hallin puolelle ja siellahan oli vaikka ja mita. Minahan en naista mitaan tieda mutta varmaankin joku paremmin asioita tunteva osaa valaista tietamatonta. Kyseessa oli todellakin jonkinlainen konekorjaamo, tammoinen puoliksi purettu siipi oli vastassa ensimmaisena: [ attachment removed / expired ] Nayttaa olevan enemman tai vahemman vaiheessa olevia Mustangeja halli puolillaan. [ attachment removed / expired ] Tassakin on jo tunnukset paikallaan eli lopullinen "maalipinta" taitaa olla tuo kiillotettu alumiini. [ attachment removed / expired ] Siellahan on joku isompikin lintu takana piilossa... [ attachment removed / expired ] Joku raideri? [ attachment removed / expired ] Lieneekohan tamankin Mustangi? Aika paljon puuttuu viela osia. Mikahan lienee tuo keltainen sailio moottorin ja lentajan valissa? [ attachment removed / expired ] Njoo, vahan on vaiheessa tamakin malli NA-88 joka on valmistettu 1943 Dallasissa (lunttasin tyyppikilvesta...) [ attachment removed / expired ] Yksityiskohta yllaolevasta luurangosta: [ attachment removed / expired ] "Mitahan se vaimo tuumaisi jos tammoisen..." [ attachment removed / expired ] Antoisa vierailu kun paasi nakemaan mita siella koneiden sisalla oikeasti on. [ attachment removed / expired ] Reika siivessa? Orvo bongasi hallissa Spitfiren siiven (olikohan se tama?) ja kyseli siita sitten myohemmin. Oli kuulemma Galvestonin museossa vesivahinkoja karsinyt siipi johon olivat vaihtamassa siipisalkoa. Ei taida olla ihan persaukisten korjaamo tama... [ attachment removed / expired ] Taas musse. [ attachment removed / expired ] Tasta mussesta oli alkanut maalit valumaan lattialle. Lieneeko jonkinmoista maalinpoistoainetta? [ attachment removed / expired ] Kovin ahtaanpuoleinen ohjaamo tassa mallissa? Vai olisiko tuo ylosalaisin telineessa? [ attachment removed / expired ] Komee moottori on. [ attachment removed / expired ] Onkos tuommoisen klemmareiden alle jemmatun metallinauhan tarkoitus pitaa putkenpaat yhdessa jos kumiputkea paikallaanpitavat klemmarit loystyy? [ attachment removed / expired ] Museosta sitten loppurykaisy Abileneen kal...llistellen mutkissa, ratsut parkkiin hotellin oven eteen ja kal...llistamaan paa tyynyyn jotta jaksaa aamulla taas katsella koneita. [ attachment removed / expired ] Naitahan sinne siis lahdettiin katsomaan. Muiden koneiden ohessa. [ attachment removed / expired ] Kuvat otettu puhelimella joten varit ja valotukset on suurinpiirtein sinneppain. Tekstista puuttuu pisteet aan ja oon paalta kun nama paikalliset nappaimistot on vahan vajaita. Tassa pisteita joita saa tarvittaessa laittaa minne haluaa: ...................................................................................... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 hienoa raportointia rapakon takaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Huomenta, siellä siirrytty näköjään offroad osastolle, no mikä ettei, mukava harrastus tuo moottoripyörän siirto ojanpohjilla. Kuvat mielenkiintoisia, eikun kaivelette lissä vanhoja pajoja. Ja tuohon ensimmäiseen kuvaan ja kysymykseen, kun kurvaileeWingillä silmät turpoo umpeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Asiallisen näköinen hangaari. Olisiko nuo klemmareiden alla olevat teräsnauhat pikemminkin jonkinlainen maadoitussyssteemi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Onpas kelpo asiallinen hangaari joo. Maa ei kulje kumia myöten, joten sitä varten tarttee laittaa kaapeli! Onkos noilla putkilla jotain tekemistä polttoaineen siirron kanssa? Silloin on sangen tärkeää yhdistellä myös ne pätkät putkea, jotka eivät muuten ole maissa. Virtaava polttoaine epäpuhtauksineen saa aikaan staattista sähköä ja monta kaboomia on maailmanhistoriassa saatu siten aikaan. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Se jolla on Mustangin huoltomanuaali/parttikirja, ilmoittautuu heti. Sitä ennen veikkaisin että isot putket ovat todennäköisesti jäähdytysnesteelle, jäähdytin lienee useimmissa häätäjissä masun alla. Bensaa ei varmasti kuljetella noin isoissa putkissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Maa ei kulje kumia myöten, joten sitä varten tarttee laittaa kaapeli! Onkos noilla putkilla jotain tekemistä polttoaineen siirron kanssa? Silloin on sangen tärkeää yhdistellä myös ne pätkät putkea, jotka eivät muuten ole maissa. Virtaava polttoaine epäpuhtauksineen saa aikaan staattista sähköä ja monta kaboomia on maailmanhistoriassa saatu siten aikaan. jos on tuota tarkoitusta varten, niin aika silmänlumeelta näyttää. kuinkahan maadoitus toimii tositilanteessa, kun klemmarilla vaan on kaapeli puristettu maalattua/eloksoitua ? putken pintaa vasten Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 (Kuka keksii minkalainen aasinsilta talla kuvalla on lentamiseen? Liittyy kuvan kulkupeliin.) Miten olisi kuutos-boxer? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Asiallisen näköinen hangaari. Olisiko nuo klemmareiden alla olevat teräsnauhat pikemminkin jonkinlainen maadoitussyssteemi? Maadoitusjutusta on kysymys mutta ei palosuojauksen vaan radiohäiriöiden vuoksi. Vanhoissa puukoneissa näkee noita yhdistämässä metalliosia toisiinsa. Esimerkiksi Fairchildin (24) puisessa siivessä ei ole yhtään metalliosaa, mitä ei olisi maadoitettu. Peltikoneissakin noita on jopa ohjausjärjestelmän osia yhdistämässä kun nivellaakerit eivät johda sähköä tarpeeksi hyvin. Tuo näyttää tosiaan vähän kepulisti toteutetulta, alumiinioksidi ei johda ollenkaan sähköä ja vaikka putkea ei olisikaan anodisoitu, pinta oksidoituu aika nopeasti tuommoisen sukan alta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 No jo mää aattelinki, että naurettavalta näyttävät, mutten uskaltanu ääneen sanoa Enkä kyl oikeesti luullut, että pensaa kuljetellaan kahden ja puolen tuuman putkissa kumiletkumutkilla, mutta eipä tullut radiohäiriöt tähän saumaan mieleen. PA-putket näkyvätkin jossain kuvassa. -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Yrityksen sivut : http://www.ezellaviation.com/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Huomenta, siellä siirrytty näköjään offroad osastolle, no mikä ettei, mukava harrastus tuo moottoripyörän siirto ojanpohjilla. Kuvat mielenkiintoisia, eikun kaivelette lissä vanhoja pajoja. Ja tuohon ensimmäiseen kuvaan ja kysymykseen, kun kurvaileeWingillä silmät turpoo umpeen. Kuvan motoristi ei kurvaile wingilla vaikka tuossa mopossa wingin moottori onkin... (vihje aasinsiltakysymykseen). Offroadia on kyseisella pyoralla harrastettu enemmankin, viimeksi viime viikonloppuna. Taallahan termi "Off-Road" tarkoittaa siis soratieta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Just joo, eiku rupulikumit alle ja maastoon, tuohan on se Wingin kevennetty maastoversio. Eikä muuten ole varmaan tuon motoristin, siis minulle täysin tuntematon, silmät turvoksis, kuvat vaan nykyjäns niin vääristelee, lienee photojobbauksen tulos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Tulihan niitä kuvia sieltä eikä tarvinnu kun vähän potkia ..... Älyttömän hieno mesta tuo Ezell Aviation tosiaan ja jos sattuu kellä olemaan käyntiä Breckenridgen kulmilla niin suosittelen tuolla restauroinnin mekassa piipahtamaan. Nelson ja Dude ( jep, vaimon lempinimi tosiaan on Dude ) Ezell toivottivat omituiset hangaariin saapastelevat hiipparit varsin lämpimästi tervetulleiksi ja joutivat hetkeksi jutustamaankin. Se suljettuna ollut museo jossa ei vieläkään ole päästy käymään on aivan vieressä ja Howard Parduen hangaari kans. Howard vaan oli miten ollakaan liesussa F8F Bearcatinsa kanssa. Tuossa pari vuotta sitten Ezell Aviationin oli käydä köpelösti kun tornado puikkasi pikkaisen liian läheltä ( kuvat copyright Tracey Smiley ) [ attachment removed / expired ] Pahimmoilleen sattui vielä juuri siihen aikaan kun Lefty Garnderin P-38 oli remontissa ennen Red Bullille menoaan joten katastrumffin ainekset oli olemassa, mutta onneksi Lightning selvisi pienillä pintavaurioilla. Taustalla näkyvä CAF DFW Wingin FG -1D Corsair sai senverta siipeensä ( pyrstöönsä? ) että korkeusvakaajan kankaat jouduttiin uusimaan ja kone missasi muutaman näytöksen sinä kesänä [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Tuo radiohäiriömaadoitus ei tullut mieleenkään kun noita klemmoja pähkättiin mutta onhan se toki ihan järkeenkäyvää nyt kun sen ensin joku on rautalangasta vääntänyt Honda Valkyrien aasinsilta ei aukea ja vielä ilmailuforumilla.... johan nyt..... 8) EDIT: Se jolla tosiaan on Mussen manuaali hyllyssä saa edelleenkin ilmoittautua. Ihmeteltäviä nippeleitä kyllä riittää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 No kyl mä ton tiesin, Tom Cruise ja Hitleri ja silleen ja operatsuuni V.Mut en mä niitä Hondaan sekota, sehän on sentään arvotavara. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 North American XB-70 tunnettiin myös nimellä Valkyrie Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Ahh, XB-70, compression lift, supersonic, midair, Al White, Joe Walker, Carl Cross, "Vuoden uutistapahtumat kuvina 1966" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Ahh, XB-70, compression lift, supersonic, midair, Al White, Joe Walker, Carl Cross, "Vuoden uutistapahtumat kuvina 1966" "Tarjoilija, mulle kanssa yks tollanen mitä toi toinen Juha on ottanu" ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 3, 2010 Yrityksen sivut : http://www.ezellaviation.com/index.html Ja muistaessani vielä.... joka LärviKirjaa harrastaa niin sieltä löytyy myös Nelsonin ja Duden tyttären ylläpitämä sivu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla