Aku Meriläinen

Aloittelijalle järkkäriä?

10 viestiä aiheessa

Ensimmäistä järkkäriä tarvitsisin, olen täysin kokematon järkkäripuolella eikä tietomääränikään kyseisestä aiheesta päätä todella huimaa. Olen videoinut koneita ja mitä nyt pokkarilla jotakin ottanut, ja nyt olisi tarve järjestelmäkameralle, jolla saisin laadukkaita kuvia myös zoomattuina, ainakin joku tiilikasa -etäisyys olisi oltava :). Hinnoista en kauheasti tiedä... Miten halvalla semmoisen helpon, mutta kuitenkin peruslaadukkaan setin saisi järkkäreistä tuntemattomille? Mitä halvempi, sen parempi enkä kauheita upeuksia siihen tarvitse, laadukkaat kuvat jotta voin 23" näytöllekin suurentaa ilman pienintäkään pikselöitymistä ja riittävä objektiivi. Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Olisiko vielä mahdollista selittää selkokielellä ne asiat :D? Kuten sanottu, olen aloittelija  :-[

Poistakaa jos on aivan vastaava jo, en kyllä löytänyt.

-Aku :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm.. Itsellä Canon EOS 1000D ja 18-55mm ja 75-300mm putket jotka tulivat samassa paketissa, hintaa oli noin 600 euroa . Sellaisella setillä pääsisi loistavasti alkuun, tai no itse ainakin pärjään vielä  :) Hyvän järkkärin saa jo halvalla, ja pitkälti on kuvaajasta kiinni että mitä sinne kennolle tulee, ainakin minun mielestäni .  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse lähtisin katselemaan käytettyä Canonin 20D/30D/40D:tä. Ominaisuudet riittää aika pitkälle normikuvauksessa. Kuitenkin jossain vaiheessa tulee mieli päivittää ja tonnisarjalaisella ei ole mitään jälleenmyyntiarvoa kun uuden hinta on jo 300-400e.

"Tee niinkuin minä sanon, älä niinkuin itse tyhmänä tein."  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelisin myös, että kattelet löytyisikö jostain käytettyä 40D:tä, koska...

40D = 3" näyttö ja sarjakuvaus 6.5 kuvaa/s

1000D = 2.5"näyttö ja sarjakuvaus 3.0 kuvaa/s

ja tuo 40D tuntuu heti aika jykevältä kädessä, kun taas 1000D:hen joutuu ostamaan akkukahvan/pystykahvan, jotta saa sen saman tunteen.

- Vertti -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tää Vertin juttu tosta käteensopivuudesta juontaa siihen, että kannattaa painella kauppaan ja kokeilla sitä mikä sopii parhaiten käteen  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

nyt olisi tarve järjestelmäkameralle, jolla saisin laadukkaita kuvia myös zoomattuina, ainakin joku tiilikasa -etäisyys olisi oltava

...Jos digitaalista jälkeenpäin suurentamista ja leikkaamista eli croppaamista meinaat ni eiköhän kaikki järkkärit sen verran kelvollista kuvaa tuota ainaki päivänvalossa että kärsii "zoomata digitaalisesti kaksinkertaseks" vai miten nyt sanois. Mutta jos kameran (järkkärissä objektiivin) zoomaus- eli suurennuskykyä tarkotat ni täytyy ensin opetella ajatukseen polttovälistä. Objektiiveissä on erilaisia polttovälejä, esim. 70-200 mm, joka sitte vastaa tietyn kokosella kennolla tiettyä kuvakulmaväliä (esim. kinokoon kameraan kiinnitettynä 34...12 astetta). Asiaan kannattaa perehtyä rauhassa ennen äkkinäisiä liikkeitä ;).

Miten halvalla semmoisen helpon, mutta kuitenkin peruslaadukkaan setin saisi järkkäreistä tuntemattomille?

Aika paha. Jos on kuvaillu peruspokkarilla harvakseltaan ni järkkäri tuntunee alkuun siltä, että jatkuva säätäminen syö kaiken mikä jää intuition varaan. Tuntuu. Ei se sitte niin säätämistä kuhan tottuu.

laadukkaat kuvat jotta voin 23" näytöllekin suurentaa ilman pienintäkään pikselöitymistä

Tuolla ei kannata paljo päätään vaivata, näytössä on varmaan joku 1920 x 1080 -resoluutio joka on rapiat 2 Mpix, nykyajan halvimmat pokkaritki on kai järkiään yli 5 Mpix... Sen sijaan epätarkkuus, pehmeys ja kohina on semmosia näytöllä näkyviä "samantapasia" juttuja, joihin vaikuttaa paitsi kalusto (epätarkkuus ja pehmeys tulee lähinnä objektiiveistä, kohina kennosta) myös yllättävän paljo kuvaajan toiminta.

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Älä keskity tekniikkaan (technics = välineet) vaan tekniikkaan (technique = suoritus) :P. Okei, kaipaat osto-ohjeita, mutta usein kannattaa unohtaa kalusto ja yrittää perehtyä sisältöön. Ehkä naiivin kuulosta paapatusta mutta veikkaan että yli 99% asiaan keskittyvistä kuvailijoista sortuu tuijottamaan vähintään alkuvaiheessa liikaa kaluston suuntaan. Jos on joskus tullu otettua pokkarilla ees jotain kuvia ni kannattaa alottaa sisältöpainotteinen opiskelu tutulla kameralla nyt mitä viiestoista päivä sitte ko on "parempi kamera".

Videokuvauksen ja valokuvauksen eroja kannattaa, jos on vähänki enemmän harrastellu liikkuvan kuvan tuottamista...

Kuvaa ihmisiä. Haastavia, aina erilaisia ja palkitsevia. Mielenkiintosuuessaan verrattomia. Ko osaa kuvata ihmisiä, osaa kuvata mitä vaan.

Valitse Nikonin ja Canonin väliltä. Melkein makuasia, mitä en nyt tässä ala sen kummemmin avaamaan ;D. Muitaki merkkejä on mutta nuo kaks on niin yleisiä että siitä on rutkasti hyötyä, muut taas harvinaisia. Käy kokeilemassa jossain ihan pokkana kumpi merkki sopii paremmin käteen niinkö Tuukka sano, itellä Nikon. Pitkälti tottumiskysymys...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valitse Nikonin ja Canonin väliltä. Melkein makuasia, mitä en nyt tässä ala sen kummemmin avaamaan ;D. Muitaki merkkejä on mutta nuo kaks on niin yleisiä että siitä on rutkasti hyötyä, muut taas harvinaisia. Käy kokeilemassa jossain ihan pokkana kumpi merkki sopii paremmin käteen niinkö Tuukka sano, itellä Nikon. Pitkälti tottumiskysymys...

Olisin varmaanki halunnut itse Nikonin, mutta iskä sitten Canonin osti eli näillä mennään  :D Paha OT,  mutta kun kavereiden Nikoneilla leikkii, on vaikeaa käyttää. Kokeilin kerran Manuaalia Nikonin kanssa ja en tiennyt että aukon säätämiselle on oma säätö-pyöränsä ( kyseessä siis D300 ) niin menin nolona kysymään että miten tätä käytetään  :laugh: Eli joo.. Siis se tottumis kysymys  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainoastaan nikonin tai canonin hommaamista voi pitää perusteltuna laajemman objektiiivi valikoiman takia :P Samoja kennoja ja "teknisiä tietoja" joita mainostetaan>ostopäätös löytyy muistakin merkeistä. Hyvissä pokkareissa on paljon parempi kuvanlaatu kuin jossain 100-euron Tamronin 70-300mm putkessa et sekin on huomioitava jos haluaa laatu kuvaa. Rahalla saa kyl.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainoastaan nikonin tai canonin hommaamista voi pitää perusteltuna laajemman objektiiivi valikoiman takia :P

Hyvä pointti, tuota just ajoin takaa... Canonilla on ehkä enemmän valinnanvaraa noissa puolihalvoissa (siinä 1000€ :P) putkiloissa joita saa käytettynä hyvän hintaan, Nikonilla taas pari ihan lyömätöntä (ja kallista) huippulasia.

Canonilla taitaa olla vielä vähä etulyöntiasema pro-markkinoilla, eli käytettyä tavaraa tulee nopiammin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä pointti, tuota just ajoin takaa... Canonilla on ehkä enemmän valinnanvaraa noissa puolihalvoissa (siinä 1000€ :P) putkiloissa joita saa käytettynä hyvän hintaan, Nikonilla taas pari ihan lyömätöntä (ja kallista) huippulasia.

Canonilla taitaa olla vielä vähä etulyöntiasema pro-markkinoilla, eli käytettyä tavaraa tulee nopiammin.

Joops Sony käyttäjä viiltelee ranteitaan, no ei vaan totta että nikonilla ja sonylla on laaja mallisto obiskoita joista valita, mutta esim Sonyyn sopii lähes kaikki konica minoltan obiskat heittämällä jolloin Sonyn objektiivi valikoina kasvaa huomattavasti kunhan on A banjonetti kiinnitys.

Kokemuksen kasvaessa olen jopa luopunut joistakin objektiiveista koska olen huomannut että mukana ei kannata kantaa mitään turhaa, ittellä kulkee mukana 30mm2,8 Makro pöppiksiä varten ja perus zoomi 16-70mm3,5-5 sekä 135-400mm tötterö lintuja varten, enempää en tarvi, vaikka valikoimaa olisi vaikka muille jakaa.

Esimerkiksi Sigman ja Tamronin obiskoista löytyy lähes kaikista Sony versiot, ja jos oikein diivailla haluaa niin onhan Sonylla sitten se oma Zeiss sarja.

Ps: kaverin kanssa oltiin kuvailemssa noormarkussa Ahlströmin voimalaitoksella, kaverilla on Canon d500 ja mulla tuo allekirjoituksessa oleva Sony a700 kemera vaihdettiin hetkeksi kameroita ja heteken päästä kaveri tokaisi että vaihdetaanko kameroita, hänen kameransa tuntuu tämän jälkeen lelulta:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään